Meidän nuoret on ihania <3

Ihan oikeasti on ollut niin kiva olla töissä nuotalla. Mahtavia persoonia käy siellä. Tulee taas ikävä kun kesän on poissa. Pakko käydä kyllä moikkaamassa kesätapahtumassa meidän ihanuuksia :heart:
 
Peyote
Nuoret ihmiset muuten on yllättävän kivoja. Ihan liikaa vanhat ihmiset sättii nuoria ja vaatii itselleen kunnioitusta. Kun nuorille puhuu niinkuin vertaiselleen ihmiselle, niin yleensä asiat sujuu ihan kivasti.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Nuoret tarvitsevat aikuisia ympärilleen tukemaan kasvuaan.
kyllä
vaikka meillä on Likan kanssa hyvät välit ja se puhuu asioistaan kotonakin avoimesti, niin silti olen erittäin onnellinen siitä et sillä on muitakin aikuisia jotka kuuntelee ja aidosti välittää.
hyvin on tässä vuosien aikana huomannut et toiset noista ohjaajista on ihan 110% omistautuneita noiden nuorten auttamiseen, ne jotka ei ole, on aika nopeasti lähteneet toiselle uralle.
ja se mistä tykkään myös on se, et nämä ohjaajat myös vanhempien kanssa haluavat olla tekemisissä, ja niille voi soittaa jos tarvetta on.

muistan kyllä omalta nuoruusajalta (silloin 100v sitten ) muutaman nuoriso-ohjaajan ja vieläkin moikkaillaan kun nähdään :D
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
voi voi
Aina tätä samaa....olen töissä muutaman tunnin niiden kanssa ja tiedän blaa blaa.... Näen itse sekä kotona päivittäin että myös töissä. Töissä niiden käytös riippuu pelkästään siitä millaisesta asiasta on kyse ja sen perusteella saa helposti väärän kuvan.
 
Aina tätä samaa....olen töissä muutaman tunnin niiden kanssa ja tiedän blaa blaa.... Näen itse sekä kotona päivittäin että myös töissä. Töissä niiden käytös riippuu pelkästään siitä millaisesta asiasta on kyse ja sen perusteella saa helposti väärän kuvan.
Kyllä sitä on tullut nähtyä yhtä jos toista. Huostaanotettuja, päihteidenkäyttäjiä, mielenterveyspotilaita, tavallisia nuoria ja vaikka ja mitä. Ja tietenkin ne omat nuoret tässä myös pyörii.
 
Tuntuu et tosi monet aikuiset ihmiset pitää nuoria jotenkin täysin aivottomina olentoina, mikä ei pidä sitten ollenkaan paikkaansa. Ehkä on tullut unohdettua, millainen oli itse nuorena tai sitten juuri sen vuoksi, ettei ole unohtanut, millainen itse oli.

Mä olen kaikkea muuta kuin alalla, jossa tulisi oltua nuorten kanssa päivittäin tai edes viikoittain tekemisissä, mutta kiitän kyllä itseäni päähänpistostani lähteä mukaan mentoriohjelmaan, jossa autetaan nuoria löytämään oma opiskeluala ja tuetaan työnhaussa yms. Siellä olen oikeasti tajunnut, että vaikka lähtökohta olisi ihmisellä melkein mikä vaan, niin "osaavan" aikuisen tuella ja omalla kiinnostuksella pääsee kyllä tavoittelemaan omia haaveita. Ja kun se oma juttu löytyy, niin kuinka motivoituneita monet onkaan! :)
 
"Sirkkeli"
Juu, no mä voisin lähettää yhden stanan laiskan nirppanokan sinne oppimaan positiivista elämänasennetta, ja toisten kunnioittamista. Ja tämän äidin vois lähettää sitten johonkin toiseen paikkaan oppimaan rauhoittumista ja rentoutumista. Sitten ton koiran vois lähettää käyttäytymiskouluun.
 
"Sirkkeli"
Tuntuu et tosi monet aikuiset ihmiset pitää nuoria jotenkin täysin aivottomina olentoina, mikä ei pidä sitten ollenkaan paikkaansa. Ehkä on tullut unohdettua, millainen oli itse nuorena tai sitten juuri sen vuoksi, ettei ole unohtanut, millainen itse oli.

Mä olen kaikkea muuta kuin alalla, jossa tulisi oltua nuorten kanssa päivittäin tai edes viikoittain tekemisissä, mutta kiitän kyllä itseäni päähänpistostani lähteä mukaan mentoriohjelmaan, jossa autetaan nuoria löytämään oma opiskeluala ja tuetaan työnhaussa yms. Siellä olen oikeasti tajunnut, että vaikka lähtökohta olisi ihmisellä melkein mikä vaan, niin "osaavan" aikuisen tuella ja omalla kiinnostuksella pääsee kyllä tavoittelemaan omia haaveita. Ja kun se oma juttu löytyy, niin kuinka motivoituneita monet onkaan! :)
Missäs tollaiset mentorit työskentelee? Omani varmaan tulevaisuudessa vois tuollaista tarvita, kun ei tiedä yhtään miksi isona haluaa, ja koulun puolelta on ollut jo puhetta, että pitäs pikkuhiljaa ruveta joku ala kiinnostamaan.
Mutta eihän nyt mielestäni vielä mikään hätä ole, kun ysiluokka ja lukio on käymättä. Lapsella itsellä on vähän hätä, kun ei tiedä miksi haluaa.
 
[QUOTE="Sirkkeli";29825962]Missäs tollaiset mentorit työskentelee? Omani varmaan tulevaisuudessa vois tuollaista tarvita, kun ei tiedä yhtään miksi isona haluaa, ja koulun puolelta on ollut jo puhetta, että pitäs pikkuhiljaa ruveta joku ala kiinnostamaan.
Mutta eihän nyt mielestäni vielä mikään hätä ole, kun ysiluokka ja lukio on käymättä. Lapsella itsellä on vähän hätä, kun ei tiedä miksi haluaa.[/QUOTE]

Mä luulen, että monestakin paikasta vois löytyä, tosin taitaa olla aika paikkakuntakohtaista. Esim. oppilaitosten ja TE-toimiston kautta saattaisi päästä mukaan ohjelmiin, mikäli sellainen ylipäätään järjestetään. Mutta voin kyllä suositella, mulla itselläni on ollut mentori korkeakouluopintojen aikana tulevan työuran suunnittelemisen tukena, mutta esim. tämä meidän ohjelma keskittyi ihan siihen, että nuoret pääsivät keskustelemaan niiden alojen edustajien kanssa, jotka heitä kiinnosti. Sai kuulla vähän realistisia näkemyksiä esim. opiskelusta ja millaista työ voi sitten lopulta olla ja muutenkin juttelemaan haaveista.
 
Tuntuu et tosi monet aikuiset ihmiset pitää nuoria jotenkin täysin aivottomina olentoina, mikä ei pidä sitten ollenkaan paikkaansa. Ehkä on tullut unohdettua, millainen oli itse nuorena tai sitten juuri sen vuoksi, ettei ole unohtanut, millainen itse oli.

Mä olen kaikkea muuta kuin alalla, jossa tulisi oltua nuorten kanssa päivittäin tai edes viikoittain tekemisissä, mutta kiitän kyllä itseäni päähänpistostani lähteä mukaan mentoriohjelmaan, jossa autetaan nuoria löytämään oma opiskeluala ja tuetaan työnhaussa yms. Siellä olen oikeasti tajunnut, että vaikka lähtökohta olisi ihmisellä melkein mikä vaan, niin "osaavan" aikuisen tuella ja omalla kiinnostuksella pääsee kyllä tavoittelemaan omia haaveita. Ja kun se oma juttu löytyy, niin kuinka motivoituneita monet onkaan! :)
Totta. Ja aika rankkojakin juttuja välillä on takana noissa jutuissa. Mutta nuoret ovat tärkeitä.
 

Yhteistyössä