Kun elämä on ihan sekaisin ahdistaa ja masentaa

  • Viestiketjun aloittaja "tiiku"
  • Ensimmäinen viesti
"tiiku"
Oon jo ennenkin kirjoittanut tänne.kauheasti ei mitään vastauksia tullut mutta samapa tuo, pelkkä kirjoittaminenkin auttaa.

Tilanne se että alkuvuodesta sain keskenmenon rv 12, raskaus oli todella toivottu ja keskenmeno aivan kamala kokemus,. Tuntui että kaikki onni elämästä olisi viety. ei pelkästään se vauva vaan se onnellisuus jota en ollut vuosikausiin tuntenut. Mieheni kanssa olimme niin onnellisia tulevasta vauvasta ja vanhemmuudesta ja ehdimme kertoa varhaisultran hyvien uutisten jälkeen jo muutamille ystäville ja vanhemmille tulevasta vauvasta. Muutaman kuukauden verran keskenmenon jälkeen ehdimme yrittää uutta raskautta, joka ei ole alkanut. Joka kuukausi masennun enemmän ja enemmän. Aluksi itkin koko ajan nyt ei enää niin usein mutta tuntuu etten voi juuri muuta ajatella kuin vauvaa ja menetystä ja toivoa uutta raskautta että se jotenkin parantaisi tämän olon. Joka päivä ahdistaa en halua nähdä ketään sukulaisia tai niitä muutamia ystäviä mitä on jäljellä, liikkuminen on jäänyt ja makaan kotona syön liikaa tylsyyteeni ja masennukseen ja tunnen itseni entistä oksettavammaksi päivä päivältä. Työssä olen käynyt kuitenkin muutamia sairaslomia lukuunottamatta.

Nyt kaiken mies jäi työttömäksi ja minulla on vain osa-aikatyö ja opiskelut hieman kesken ja mies haluaa odottaa pari vuotta parempaa rahatilannetta. No tottakai ymmärrän ja itsekin näen sen järkevänä sillä tiedän että minun opiskeltua ja päästyä kunnolla työelämään, rahatilanteemme on paljon parempi ja turvattu. Mutta kaiken tämän jälkeen en tiedä miten pystyn kaksikin vuotta odottamaan asiaa mitä on jo pian kokonaisen vuoden ollut toiveissa ja ajatuksissa päivittäin. Tietysti odotamme jos mies niin haluaa, siitä ei ole kyse, vaan siitä miten saan pään kuntoon?

Minulla on masennusta ja stressiä ollut ennenkin jonka vuoksi minulla oli jo asiakkuus mielenterveystoimistolle, jossa nytkin olen tapahtuneen jälkeen käynyt noin kerran kuukaudessa. Mutta minusta tuntuu etten saa siellä itsestäni ulos näitä ajatuksia, tai että se hoitaja ei ymmärrä todellista tilannetta, siellä vain voivotellaan asiaa ja toistetaan että kun on niin raskaita juttuja takana. Onhan siellä ihan mukava käydä mutta alkaa tuntua ettei siellä edetä mihinkään. ja kerran kuukaudessa on aika harvoin käydä juttelemassa, kun niitä romahduksia voi tulla useasti aivan yhtäkkiä ja sitten meneekin pari päivää itkiessä. Eikä se aika ole tietenkään juuri sellaisena päivänä kun romahdan.

en minä tiedä mitä voin tehdä ja minkälaista apua voisin saada. itsestä tuntuu että ajatukset menee päivä päivältä pahempaan solmuun ja alan vihata kaikkea, eniten itsäni ja jopa miestäni, joka on kyllä parhaansa mukaan yrittänyt tukea minua, ja hän on kuitenkin elämäni rakkaus enkä haluaisi parisuhdettakin pilata vain oman pahan olon vuoksi. Olen pilannut kohta jo ulkonäköni, kaikki ihmissuhteeni. ahdistaa niin paljon ettö haaveilen että voisin kuolla ja aloittaa kaiken alusta. mutta en kyllä koskaan uskalla toteuttaa sellaisia, mutta paljon ajattelen ja toisaalta miksi ajattelen näin onhan minulla muuten asiat aivan hyvin että pitäisi osata olla kiitollinen jo siitä mitä on. en osaa sitäkään. koskaan mihinkään osaa olla tyytyväinen
 
"Wieras"
Älä vaivu synkkyyteen. Kyllä sinä raskaudet uudestaan, koska olet jo raskautunut. Anna nyt kropalle vaan aikaa parantua entisestä, se ei hetkessä tapahdu, voi mennä puolikin vuotta.

Joko odotatte sen pari vuotta että valmistut ja pääset töihin, tai sitten ette. Se on teidän valinta. Hyvähän se on jos on työpaikka valmiina mihin palata hoitovapaalta, mutta toisaalta on helpompaa varmasti olla raskaana kun ei tarvitse käydä töissä, opiskelee vaan.

Kaikkea hyvää sulle!
 
Koita pitää päiväkirjaa niistä romahduksista ja ota se mukaan vastaanotolle.
Mä tiedän kokemuksesta millasta on voida hetkittäin ihan helvetin huonosti, mutta jotenkin aina kun vastaanottoaika oli, sitä skarppas eikä saanu mitään itsestään ulos <3. Sitä pitäs päästä silloin lääkäriin, kun tilanne on päällä, mutta kun harvoimpa siihen on mahdollisuus...Mutta toi päiväkirja auttaa siinä, ettei vähättele sitä ahdistusta lääkärille tai hoitajalle, millä käy.
 
"tiiku"
Koita pitää päiväkirjaa niistä romahduksista ja ota se mukaan vastaanotolle.
Mä tiedän kokemuksesta millasta on voida hetkittäin ihan helvetin huonosti, mutta jotenkin aina kun vastaanottoaika oli, sitä skarppas eikä saanu mitään itsestään ulos <3. Sitä pitäs päästä silloin lääkäriin, kun tilanne on päällä, mutta kun harvoimpa siihen on mahdollisuus...Mutta toi päiväkirja auttaa siinä, ettei vähättele sitä ahdistusta lääkärille tai hoitajalle, millä käy.

ihan hyvä idea.. mutta miten mä viitsin sille hoitajalle että hei mää kirjotin tämmösen pyytämättä. tai muutenki miten mä sanon että ei se nyt tajua miten paha on olla. Ku oikeasti pahoina hetkinä mietin miten haluaisin kuolla. VAikka eihän minun ongelmat nyt niin suuria ole vaan aivan tavallisia ongelmia. ja muuten on niin hyvin asiat niin miten voin olla näin itsekäs ja vajota tähän yhteen ongelmaan niin paljon saanut kuitenkin.
 
Sanot sille hoitajalle suoraan, että kun on parempi hetki, et pääse niihin tunnetiloihin kiinni, joita huonona hetkenä on ja siksi haluat kirjoittaa silloin, kun on se huono hetki. Ammatti-ihmisenä se ymmärtää tuon asian kyllä, koska se on varsin yleinen ongelma, että ihmiset hakeutuu hoidon piiriin vasta toivuttuaan, koska silloin kun on se kaikkein pahin aika, sitä ei pystytä itsekkään kohtaamaan eikä sitä pysty purkamaan.

Onko sulla yleensä tapana tuntea syyllisyyttä, jos pidät huolta omista tarpeistasi, kun sanot tuntevasi itsesi itsekkääksi kun voit huonosti?
Mulla nimittäin oli tapana tuntea syyllisyyttä aina kun olin vihainen.
 
"tiiku"
Pitää yrittää jos uskallan kokeilla tuota keinoa. Taas on viikon päästä uusi aika ja nyt on pari päivää ahdistanut niin paljon. Voikun olisi joku mihin voisi vain kävellä sinä aamuna kun on se ahistus päällä. Jonkin verran saan mieheni kanssa purettua asioita, usein kyllä kehittämällä jonkun riidan tyhjästä että saa jostakin luvan kanssa itkeä tai purkaa pahaa oloa.

Tulee syyllinen olo. joka päivä on syyllinen olo siitä miksi tuntuu tältä miksi en jaksa. Miksi en osaa olla onnellinen jo yhdestä lapsesta ja parisuhteesta mikä minulla on. Miksi en pääse yli. Miksi en raskaudu. Miksi mun pää hajoaa tällaisesta asiasta mikä on tavallista. Aivan niinkuin pakkomielle jo koko raskausasia. Liekkö sitäkään järkevää tässä yrittää jos jo nyt pää näin huonossa jamassa, tuskin se ainakaan helpottaa raskaudella ja vauvalla. Hitto vie taas makaan päivästä toiseen kotona on hirveä sotku ja kaikki on päin helvettiä. Tekis mieli vaan raivota tai itkeä tai jotakin. mutta ei enää edes itku tule ahistus vaan kasvaa :(
 
Sulla on kovin tuttuja ajatuksia:hug:
Mä lopulta aloin miettiä, mitä pitäis tehdä ja kenelle, että pääsis psykiatriselle osastolle lepäämään, kun ikinä ei saanu sitä hoitoa silloin akuutissa tilanteessa. ja tosiaan aina kun oli paha olo piti järjestää riita, ei voinu vaan sanoa, että nyt mä haluan että muo hoidetaan ja mulla on oikeus olla uhanalainen ja heikko.

Oletko tuntenut aina helposti tyyllisyyttä jostain? Mulla ol tosihuono kyky käsitellä tai edes tunnistaa tunteita ja mä koin melkein kaikki mut tunteet paitsi sen syyllisyyden jotenkin "tuhmiksi". Viha nyt ol ihan selvästi paha juttu, mutta myös pettymys oli, koska sehän oli vähän niinkuin kiittämättömyyttä, epäkiitollisuutta, eikä semmoinen nyt ollenkaan ollu sopivaa. Mä halusin miellyttää kaikkia ja pidin visusti huola etten loukkaa ketään, en ketään muuta kuin itseäni. Ja usein sitä aloki kohdistaa vahvoja tunteita johonkin asiaan, joka ei ollu se oikea The Juttu, mutta joka oli yleisesti hyväksyttävä pahan olon syy.
 
"tiiku"
Sulla on kovin tuttuja ajatuksia:hug:
Mä lopulta aloin miettiä, mitä pitäis tehdä ja kenelle, että pääsis psykiatriselle osastolle lepäämään, kun ikinä ei saanu sitä hoitoa silloin akuutissa tilanteessa. ja tosiaan aina kun oli paha olo piti järjestää riita, ei voinu vaan sanoa, että nyt mä haluan että muo hoidetaan ja mulla on oikeus olla uhanalainen ja heikko.

Oletko tuntenut aina helposti tyyllisyyttä jostain? Mulla ol tosihuono kyky käsitellä tai edes tunnistaa tunteita ja mä koin melkein kaikki mut tunteet paitsi sen syyllisyyden jotenkin "tuhmiksi". Viha nyt ol ihan selvästi paha juttu, mutta myös pettymys oli, koska sehän oli vähän niinkuin kiittämättömyyttä, epäkiitollisuutta, eikä semmoinen nyt ollenkaan ollu sopivaa. Mä halusin miellyttää kaikkia ja pidin visusti huola etten loukkaa ketään, en ketään muuta kuin itseäni. Ja usein sitä aloki kohdistaa vahvoja tunteita johonkin asiaan, joka ei ollu se oikea The Juttu, mutta joka oli yleisesti hyväksyttävä pahan olon syy.
Saman kaltaiset ajatukset että tuntuu että mitä pitäis tehdä että joku huomais tai ymmärtäis kuinka paha on olla koko ajan. Ihan rehellisesti vastasin alun pitäen jo vuosi sitten terveyskeskuksessa masennustestiin että ajattelen omaa kuolemaa jo silloin. Ja vihaan itseäni. Ja sain siitä vakavan masennuksen tuloksen. Jotenkin kun tuolla psyk. puolella olen nyt käynyt juttelemassa, tuntuu ettei se ymmärrä kuinka pahasti on päässä asiat. Kyllä syyllisyys on se tunne joka eniten on läsnä.. Olen kyllä myös herkkä ja tunteellinen, asiat on joko todella onnellisia tai sitten elän ihan siellä pohjalla. Ahdistavaa juuri tuo kun tuntuu ettei nämä omat asiat ole tämmöisen pahan olon "arvoisia" asioita. tai hyväksyttäviä.
En mä kyllä miellytä kauheana muita. Lähinnä välttelen, ystäviäkin, niitä paria mitä vielä jäljellä on. Oma suku en halua tavata.. En mieluiten kävisi missään
 

Yhteistyössä