Apua! Vauvan motorisesta kehittymisestä tietäviä?

  • Viestiketjun aloittaja Jippa
  • Ensimmäinen viesti
Jippa
Tyttö 3kk selällään maatessaan nostaa pepun ilmaan ja työntää itseään jaloilla niin että liukuu pituussuunnassa eteenpäin. Luin jostain että tuollainen olisi ylijäntevyyttä tai merkki jostakin cp-vammasta, voiko pitää paikkansa?

Oppi juuri kääntämään itsensä selinmakuulta kyljelleen, ja muutenkin innostuneena saattaa kiemurella, vetää kroppaansa kippuraan ja oikaisee itsensä, nostelee tuota peppua ja ponnistaa jaloilla ja tuolla tekniikalla saattaa kääntyä 180 astettakin selinmakuulla.
 
no kyllähän
sitä googlediagnosoimalla saa aikaiseksi kaikki mahdolliset sairaudet ja taudit.

Mitäpä jos pikkuinen on vain hoksannut, että näin sitä pääsee liikkumaan, kun taidot eivät vielä muuhun riitä?
Seuraile ja katsele muutama viikko, kyllä se tuon vielä unohtaa, kun oppii uusia vielä jännempiä juttuja.
 
kukkalaatikko
Voin taata sulle, että on varmasti normaalia. Mäkin ekan lapsen kohdalla luulin vaikka mitä ja musta oikeesti tuntu, että aina jos googletin jonkun asian, niin tulos oli "lapsi on cp-vaimmainen".

Nyt minulla on toinenkin lapsi ja hänen kohdallaan en ole ehtinytkään googlettamaan, kun kiirettä pitää kotona. :D

Minustakin kuullostaa aivan siltä, että sinulla on liikkuvainen, motorisesti hyvin kehittynyt lapsi. Jos olisi cp-vammainen tms. en usko, että noin aikaisin olisi kuule oppinut kääntymään kyljelleen. Usko nyt minua, nauti lapsestasi ja älä googleta kaikkea! Vihonviimeinen juttu. Tiedän, että lapsesi on sinulle tärkein ja huolia ja murheita tulee, kun miettii, että onko kaikki kunnossa, mutta sitten et ehdi muuta tehdäkään. Nauti vauvastasi! Minun ensimmäinen on jo kohta 5v ja maailman ihanin ja kehittynein poika. Ei siis olisi kannattanut googlailla turhia ja itseään huolestuttaa olemattomilla. ;)
 
bjchhj
Heeeiii sanotaan nyt näin että jos 18 vuotias lapsesi tekee noin, niin mene sitten vasiten lukemaan jostain että vois olla cp-vammaa.

Hus pois netistä! Ja luota äidinvaistoon että ihan terve ja ihana lapsi sulla on. Jos sun pää sanoo koko ajan jotai muuta, nii se on siun pääs ku tarvii lepoa :)
 
vieraus
Minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta! Ja enneminkin tulee mieleen, että lapsesi on tosiaan aikainen liikkeellelähtijä. Minulla on kuitenkin kokemusta 5 omasta lapsesta ja terveydenhoitajan tutkinto ;) Huoli pois!
 
Ddd
Ministakin kuulostaa, että pieni lähtee ajoissa liikkeelle. Esikoiseni oli hidas liikkuja mutta toinen teki tuollaisia höpsöjä jo todella aikaisin, yhtäkkiä vajaa 5kuisena hän nousi jo istumaan itse, 6kuisena pääsi jo monin keinoin eteenpäin ja oppi pian konttaamaan, seitsemänkuisena nousi tukea vasten ja 8kuisena hän otti ekat askeleet tulea vasten. Todella toimelias ja kekseliäs lapsi, nyt 9kk ja touhuilee vaikka mitä :) huoli pois ja nauti! mun esikoinen puolestaan istui kanssa tosi aikaisin mutta ei hän edes ryöminyt vielä 7kuisena..vähän yli 1v lähti kävelemään :)
 
Ap.
Kiitos kaikille vastauksista :) Nyt kun niitä lukee niin tulee hölmö olo, ja tosiaan toi googlettelu pitäisi lopettaa kokonaan jos meinaisi tervejärkisenä pysyä. En itse edes tiedä missä iässä vauvat yleensä alkavat noita kääntymisiä ja muita tekemään, olen ajatellut että oppii kun oppii ja koettanut olla vertailematta muihin vauvoihin, kun yksilölliset erot on niin huikeita näissä pikkuisissa(kin).
 
"äitix2"
Google kiinni ykkösen vauva-aikana!!! Itse etsin koko ajan jotain vikoja, enkä osannut nauttia siitä terveestä normaalisti kehittyneestä vauvastani. Toisen aikaan olin jo iisimpi. Nauti vauvasta!
 

Yhteistyössä