Työsopimuksesta kysyn, lukaseppa :D

  • Viestiketjun aloittaja oikeinko
  • Ensimmäinen viesti
oikeinko
Jos olen ollut elokuusta 2013 tarvitteassa töihin kutsuttavassa työsuhteessa koska on ollut vielä opiskelija. Nyt valmistuttuani tehtiin uusi työsopimus toistaiseksi min 30h/vko
Työnkuva ei ole muuttunut muuten kuin,että valmistuttua on myös vastuuhenkilönä toimiminen n 2 x viikossa.

Kuuluuko silloin tässä uudessa sopimuksessa olla 4kk koeaika?

Työsopimus allekirjoitettiin 19.6,mutta sopimus alkoi vasta 23.6. Tämän huomasin vasta myöhemmin.

Miten sitten työlista pitäisi tulla. Nyt tulee niin,että esim eilen en vielä tiennyt mitä tulevalla viikolla on töitä ja se tulee usein torstaisin ja vain viikoksi eteenpäin. Pitäisikö minun saada aina kolme viikkoa eteen päin työlista.

Tilinauhasta vielä sen verran,että alkuun kun aloitin silloin n vuosi sitten niin sain tilinauhan/-lakselman,mutta nyt sitä ei ole tullut pitkää aikaa enää.
Kuuluisiko sekin saada joka kerta. Meillä on 2x kk tilipäivä

Kiitos jos joku osiaii neuvoa
Kuulun liittoon ja yritin ottaa yhteyttä mutta siellä ei toistaiseksi ole kukaan vastannut ja siksi täältä uteliaana kyselen :D
 
viieeras
Työvuorolistat riippuvat käsittääkseni alan työehtosopimuksesta eli voivat vaihdella hieman eri aloilla.

Palkkalaskelma on annettava aina palkanmaksun yhteydessä. Monissa paikoissa se on nykyään sähköinen.

Koeaika voi käsittääkseni olla vain työsuhteen alussa, vaikka kirjoitetaan uusi sopimus. Joten uutta koeaikaa ei sinun tapauksessasi ole.
 
"jaahas"
Onkohan työnanatajallasi käytössä sähköinen tilinauha? Meillä on ja paperisen saa vain, jos on erikseen pyytänyt? Sopparin alkupäivä voi tietysti olla eri, kun sen allakirjoituspäivä. Yleensä työvuosot pitää tietää 1 viikkoa ennnen ja esim hoitoalalla tehdään kerralla 3 tai 6 viikon listat. Mutta koska olet ns keikkalainen (kai??) niin en tiedä onko tuo 1 viikko työehtosopimuksen mukainen sitten.
 
oikeinko
Ei ole työsuhde katkennut välillä. Itseasiassa ( olen ollu tyhmä joo) minulla ei ole kirjallista sopimusta tehtynä siitä aijemmasta työsopimuksesta eli vain suullinen sopimus.

Meillä oli puhetta keväällä,että kun valmistun saan toistaiseksi olevan työsopimuksen ja se toisaan tehtiin.
Ta sanoi,että koeaika siksi koska olen vielä sen 4kk harjoittelelmassa vastuuhenkilönä olemista.
 
.-.
En tiedä kaikkien alojen työsopimuksesta, mutta meillä näin; sulle on kirjoitettu uusi työsopimus, voi olla koeaika, mutta se pitää olla kirjattuna sopimukseen, myös sen pituus ja päättymispäivä.
Et ole enää "keikkalainen", vaan sinulle on merkittävä listaan työtunnit. Meillä listat tehdään kolmeksi viikoksi kerrallaan ja niiden on oltava esillä viikkoa ennen jakson aloituspäivää. Sinulla ei kuitenkaan tarvitse olla 30t/vko listassa vaan se lasketaan niin, että kalenterivuoden aikana keskimäärin 30t/vko. Eli sinulla voi olla tyhjiä viikkoja tai viikkoja , jolloin olet töissä reilusti yli 30 tuntia. Ja tilinauhan osalta epäilen myös tuota jo ennen mainittua sähköistä mallia.
 
viieeras
Ei ole työsuhde katkennut välillä. Itseasiassa ( olen ollu tyhmä joo) minulla ei ole kirjallista sopimusta tehtynä siitä aijemmasta työsopimuksesta eli vain suullinen sopimus.

Meillä oli puhetta keväällä,että kun valmistun saan toistaiseksi olevan työsopimuksen ja se toisaan tehtiin.
Ta sanoi,että koeaika siksi koska olen vielä sen 4kk harjoittelelmassa vastuuhenkilönä olemista.
Maalaisjärki sanoisi, että mahdollinen koeaika tuossa tapauksessa tarkoittaisi vain tuota vastuutehtävää. Vaikka sinulla ei olisi työsopimusta kirjoitettuna, olet silti saanut yrityksestä palkkaa, joten ei ole epäselvää, että olet työsuhteessa ollut.

Itselläni on muuten melkein jokaisessa määräaikaisessa sopimuksessa (samassa paikassa siis useita peräkkäisiä sopimuksia) mainittu tuo koeaika, vaikka se on mennyt jo ajat sitten. Se on vain jäänyt siihen työsopimuspohjaan. Voihan olla, että sinullakin on käynyt näin.
 
oikeinko
Ei tule myöskään sähköisesti tuo palkkalakselma
Ok, no tuota itse ajattelin,että pystynhän mä kaiketi todistamaan tuolla mitä olen saanut palkkaa,että työsuhde on ollut.
Tein opiskeluaikana n 25h/vko
Nyt sopimukseen on merkitty,että tunteja on minimissään 90h/3vkoa,mutta nyt olen tehnyt n 120 h tuossa jaksossa.
 
viera.s
Kuten jo todettukin, palkkalaskelma tulisi saada joka kerta, mutta ei välttämättä paperisena automaattisesti. Ja työvuorolistojen toimitusaikataulu riippuu TES:stä, yleensä kuitenkin ja työaikalainkin mukaan ne tulisi toimittaa viimeistään viikkoa ennen jakson alkua.

Koeaika tuossa tilanteessa on vähän siinä ja siinä. Sinun ei kannata tässä vaiheessa siitä rutista, mutta jos työnantaja koeaikapurkuun turvautuisi, ole ihmeessä liittoon yhteydessä ja pohtikaa sitten, kannattaako ehto riitauttaa. Ei ole aina niin selvää, ovatko tehtävät muuttuneet siinä määrin, että uusi koeaika on perusteltu.
 

Yhteistyössä