Voisitko jättää kasiluokalle menvän lapset yksin kotiin ja lähteä ulos...

  • Viestiketjun aloittaja "Miira"
  • Ensimmäinen viesti
"Miira"
Illalla siis kavereiden kanssa istumaan iltaa. Lähtisit kahdeksan pintaan, iltapala olisi valmiina ja soittelisitte vielä, kun lapsi menee nukkumaan. Lapselle tämä olisi täysin ok eli häntä ei haittaisi.
Ja en ole yh, vaan isä ja pikkusisaret ovat reissussa ja siksi tätä mietin, kun huomiselle mua pyydettiin ulos.
 
"sipsi"
Pystyisin, ja jätinkin... tuossa vaiheessa tytär oli jo 14v. Olin mm. ystäväni häissä, joista kotiuduin myöhään. Ei halunnut kaveriakaan pyytää yöksi, vaikka sitä ehdotin.
 
Vieres
Siihen nähden että oltiin useita päiviä kaksin veljeni kansaa kun oltiin 12 ja 13v niin voisin varmasti yhdeksi illaksi jättää. Ihmeelliseksi on mennyt maailman meno.
Ja tehtiin kyllä tuossa iässä ittekseen ruoat ja käytiin kaupassa jos tarvis. Ei tarvinnu iltapalaa laittaa valmiiksi.
 
"rrr"
Joo, varmaan ihan hyväkin harjoitella tossa vaiheessa. :) Olettaen siis että ei ole odotettavissa teinin tekevät itsekseen jotain täysin hullua.

Varmaan riittää jos etukäteen kerrot mihin aikoihin suurinpiirtein olet tulossa kotiin ja lupaat ilmoitella mikäli suunnitelmiin tulee muutoksia. Sanot että saa tietysti soittaa koska tahansa ja että jos et heti vastaa se johtuu siitä että olet jossain missä on meteliä etkä kuule puhelinta.

Lähde siis hyvillä mielin ulos!
 
"Henni"
Ei hitto vieköön!
Mihin maailma on menossa jos ihan tosissaan kysellään voiko tuon ikäistä jättää yksin kotiin!
Miksei voisi? Tuon ikäinen osaa jo huolehtia itsestään niin paljon kuin KOTONA tarvitsee.

Ja te jotka ette jättäisi, onko teidän lapset jotenkin vajaita? Vai oletteko ylisuojelevia?
Tuosta ei mene kuin muutama vuosi, niin lapsi on jo täysi-ikäinen. Hyysäättekö silloinkin?
 
[QUOTE="Henni";30084284]Ei hitto vieköön!
Mihin maailma on menossa jos ihan tosissaan kysellään voiko tuon ikäistä jättää yksin kotiin!
Miksei voisi? Tuon ikäinen osaa jo huolehtia itsestään niin paljon kuin KOTONA tarvitsee.

Ja te jotka ette jättäisi, onko teidän lapset jotenkin vajaita? Vai oletteko ylisuojelevia?
Tuosta ei mene kuin muutama vuosi, niin lapsi on jo täysi-ikäinen. Hyysäättekö silloinkin?[/QUOTE]

Mulla on kaveri joka ei jätä 16v. lasta yksin kotiin. Emmä tajua mikä ihmisiä nykyään vaivaa.
 
.-.-
Meillä tuon ikäinen vahtii kahta nuorrempaa sisarustaan. Valmistaa heille lounaan ja välipalat. Että niin se on nuorten touhu erilaista ja sitten ihmetellään miksi aikuiset on uusavuttomia!
 
"Jenis"
Siis oikeestiko yläasteikäiselle pitää iltapalakin tehdä valmiiksi? Huoh vaan taas, ite olin tuossa iässä kesätöissä vahtimassa 1-vuotiasta vauvaa, ja ihan laitoin ruuat meille molemmille :D Eikä ollut kännyköitä keksittykään vielä siinä vaiheessa.

Eli vastauksena kysymykseen - todellakin voisin.
 
"Maarikka"
Mä jäin tuon ikäisenä viikoksi yksin kotiin kun muu perhe lähti lomareissuun. Eikä mulle tuon ikäisenä tarvinnut enää iltapalaa tehdä, osasin tehdä paljon muutakin syötävää tuon ikäisenä...
 
no meillä oli 16 votias viime kesänä kolme yötä kotona yksinään koirien ja kissojen kanssa. puhelimella sai mut kiinni ympäri vuorokauden. velipojat asuu jokainen 7 kilsan säteellä ja ystävättärelle oli myös ilmoitettu ja lupa mennä jos olis tytölle tullut ikävä. ja onhan meillä aina täällä samassa pihassa tuo navetta työntekijä, jos olis ihan hirvee hätä tullut
 
Dahkis
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30084839:
no meillä oli 16 votias viime kesänä kolme yötä kotona yksinään koirien ja kissojen kanssa. puhelimella sai mut kiinni ympäri vuorokauden. velipojat asuu jokainen 7 kilsan säteellä ja ystävättärelle oli myös ilmoitettu ja lupa mennä jos olis tytölle tullut ikävä. ja onhan meillä aina täällä samassa pihassa tuo navetta työntekijä, jos olis ihan hirvee hätä tullut
Mitenhän hitossa me pärjättiinkään kun muutettiin 16 vuotiaina toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja äitille ei saanut edes yöllä soittaa..
 
mä...
Muista kuoria ja pilkkoa omena ja banaani valmiiksi. Leivät nyt onneksi varmaan voitelitkin, kun iltapalan laitoit. Laita kaakaokin ja harjoitelkaa ensin muutaman kerran, miten sitä kaakaomukia sekoitetaan pienellä lusikalla. Se kun voi laskeutua pohjalle. Ja kerro moneen kertaan, että pikkulapsi voi soittaa sinulle jos ei onnistu niin tulet sekoittamaan kaakaon.

Voi luoja armahtakoon tulevaa sukupolvea...
 
viera.s
Todennäköisesti joo. Mikäli lapsi olisi hölmöillyt aiemmin (esim. käyttänyt alkoholia) tai pelkäisi jäädä yksin, niin sitten en. Enkä kovin reippaasti uskaltaisi alkoholia käyttää, jotta olisin toimintakunnossa jos jotain kuitenkin sattuu eikä minusta varhaisteinin ole syytä nähdä vanhempaansa missään änkyräkännissä. Lapsi saattaa kuitenkin olla hereillä tai herätä vanhemman kotiutuessa.
 

Yhteistyössä