lapset valittavat isästään - oppiikohan isä ikinä?

  • Viestiketjun aloittaja Anilliini
  • Ensimmäinen viesti
Anilliini
Kertokaa kokemuksia eronneet, joiden lapset ovat jo kasvaneet isommiksi.....

Tilanne on mulle sietämätön; ollaan vuosi asuttu erossa, ja lapset asuvat vuoroviikoin vanhempien luona.
Viime aikoina, sanotaanko pari kuukautta, lapset ovat valittaneet minulle isästään. Siitä ettei isä vietä aikaa heidän kanssaan, vaan on istuu parvekkeella puhelimen kanssa. Ja ovat valittaneet myös isänsä naisystävästä aika paljon. On paljon pieniä asioita jotka lapset aloittavat aina sanoilla:" mua vähän harmittaa isin luona, kun..."
Ja koska fakta on se, että lapset joka toinen viikko asuvat isällään, niin toivoisin että heillä olisi silläkin viikolla hyvä olla :(

Olen yrittänyt puhua isälle, mutta muutosta ei ole tapahtunut, lapset sanovat asioista edelleen.
Nyt mietinkin että "kolahtaako" asia isälle ikinä? Ja miten tämä vaikuttaa isän ja lasten suhteisiin myöhemmin? Tuleeko isä ikinä tajuamaan asioita lasten kantilta? Sitä miten lapsilla on "paha" olla (perustarpeet isä kyllä täyttää ihan kunnolla)?
 
"Sirkkeli"
On kokemusta siitä, että isä vain "säilyttää" lasta siellä olevan ajan. Siihen ei tehoa nätti puhe, vaan hervoton raivokohtaus, mikä pitää toistaa aina silloin tällöin.
 
Anilliini
Entinen mieheni on sellainen tapaus että raivarilla on täysin ei-toivottu vaikutus asiaan.
Mä olen ollut siinä luulossa että isä olisi läsnä kun lapset ovat siellä....mutta onko tää just niitä "lasten suusta totuuden kuulee" -tapauksia?
En usko että mies nyt pahuuttaan "laiminlyö" lapsia, varmaan kyse on vain ymmärryksen puutteesta, mutta miksi ei siinä tapauksessa sana mene perille? Sitä vähän tässä ajan takaa että meneeköhän sillä ikinä jakeluun?
 
"Lissu"
Paha sanoa oikein mitään tapausta tuntematta, mutta onko nämä lasten huomautukset ilmestyneet samaan aikaan uuden naisystävän kanssa? Eli voisiko olla kyseessä lasten mustasukkaisuus isästään? Minkä ikäisiä lapset on?

Vähän nyt tilanteesta riippuen pitäisi pyytää joko isää huomioimaan lapsiaan enemmän heidän siellä ollessaan, tai sitten yrittää saada lapset ymmärtämään että ovat edelleen isälleen rakkaita vaikka hänellä uusi ihmissuhde olisikin.
 
Anilliini
Olen ymmärtänyt lasten puheista ettei kyse ole muutoksesta isän käytöksessä vaan että tällaista olisi aina ollut eron jälkeen. Lapset ovat nyt vasta muutaman kk:n aikana alkaneet sanomaan asiasta minulle.Ja sanoivat asiasta jo ennen naisystävää, ja pitkään olivat niin etteivät puhuneet naisystävästä juuri ollenkaan.
Mutta nyt ovat tosiaan alkaneet sanomaan että kun isä ei heidän kanssa vietä aikaa, mutta naisystävän kanssa kyllä.... Eli ei tämä välttämättä johdu edes lapsen mustasukkaisuudesta. Varmasti on sitäkin vähän mukana....
 
Ajan viettäminen lapsen kanssa on minusta niin epäspesifi käsite, ettei siitä voi oikein valittaa, jos ei ole edes paikalla katsomassa mitä tapahtuu. Jos lapsia on useampi, kuten ilmeisesti tässä tapauksessa on, on joka tapauksessa ihan luonnollista että lapset leikkivät välillä keskenään ilman aikuisen henkistä läsnäoloa. Kyseessä on kuitenkin heidän isänsä, ja jos lapsista tuntuu, ettei mitään tapahdu, sano lapsille, että heidän tulee itse ehdottaa isälleen jotain tekemistä. Kyse on kuitenkin heidän ja isän välisestä suhteesta, turha (exvaimon) nipottaminen ei tee hyvää kenellekään.
 
mietin vain
Mietin sitä, että olisiko toimivampi ratkaisu teille kuitenkin jos lapset olisivat pääosin luonasi? Mietin että toimisiko se paremmin?
Meillä on niin ja on mennyt hyvin. Jos lapset olisivat joka toinen viikko isänsä luona, en usko että isä yksin jaksaisi kiinnostua tarpeeksi. En ole ollut siitä niin huolissani, koska hoitaa omat päivänsä (joka toinen viikonloppu ja yksi arkipäivä/ilta silloin tällöin) hyvin.
 
Samis
Minusta jotenkin tuntuu että tuo on kovin miehinen juttu, olen sitä niin monen suusta kuullut. Että isä ei juurikaan tee mitään lasten kanssa. Oma exäni on samanlainen, tosin pientä parannusta on ehkä havaittavissa. Ehkä.
Ehkä me äidit sitten hössötetään enemmän lasten eteen ja kanssa, mistäs sen tietää.
 

Yhteistyössä