hammassärky ja pelko

  • Viestiketjun aloittaja potilas
  • Ensimmäinen viesti
potilas
Oi voi.. Oon kärsiny hammaslääkäripelosta niin kauan kun muistan,ja tästä syystä välttelen sitä viimeiseen asti. Mulla on myös (useampi hammaslääkäri todennut) huono/heikko hammasluu,eli reikiä tulee hoitamisesta huolimatta.. Nyt huomasin että on ISO reikä/hampaasta puuttuu iso pala. En oo ihan varma,muistelen että toi hammas olis joskus paikattu ja nyt sit ehkä se paikka lohjennu.. apua,pelottaa että hammas pitää poistaa..
Toi ei varmaan myöskään ole ainoa reikä,ja kauhistuttaa pelkkä ajatuskin hammaslääkärille menosta.. Pelottaa kuulla totuus suun tilanteesta ja pelottaa edessä oleva "rupeama" - tulevat hammaslääkärikäynnit,kaikki se jännitys/pelko,toimenpiteet,kipu..
 
"mie"
Ymmärrän pelkosi. Itsekin aina jännitän käyntejä, mutta käyn kerran vuodessa kuitenkin tai sitten useammin jos tarvii tehdä jotain ja usein tarvii. Nuorempana mulla pysyi hampaat ehjänä, mutta nyt vanhempana reikiintyvät, vaikka hoidan ja huollan. Ilmeisesti olen saanut reikiinnyttävän bakteerin jostain ja se kuulemma myös vaikuttaa kun ienrajat ovat laskeutuneet. Viisaudenhammas poistettiin loppuvuodesta ja ei ollut paha toimenpide. Ainoa miinus oli se että verenvuoto kesti odotettua pidempään, mutta kotona kuitenkin pärjäsi.Rohkeasti vaan varaamaan aikaa.
 
"vieraana"
minä neuvoisin vaan rohkeasti menemään sinne hammaslääkäriin. Itselläni on kamala hammaslääkärikammo mut oli pakko mennä kun tuli aivan järkky särky, hampaaseen josta oli lohjennut paikka jo noin 15 vuotta sitten mut en vaan uskaltanut. No se hammas oli pakko poistaa. Mutta samalla kävi ilmi, että vain yksi reikä löytyi eikä hammaskiveä ollut kuin hieman. Eli olin 15 vuotta elänyt kamalassa pelossa, että suuni on täynnä reikiä ja varmaan kaikki revitään pois ja saan tilalle tekarit. paljon paremmin kävi. Nyt huolehdin hullun tarkasti hampaistani niin uskallan vuoden päästä taas mennä tarkistukseen.
 

Yhteistyössä