Kadehdin uskovaisia

Kyllä näin on.. Joskus harmittaa kun ei tuo Jeesus vaan puhuttele ollenkaan! Uskovaisilla tuntuu olevan niin positiivinen elämänasenne ja mitä eniten kaipaisin elämään on se yhteisöllisyys. Minä uskon jälleensyntymään, mutta lähelläni ei ole mitään yhteisöä joka sopisi minulle.
 
Kyllä niitä uskovaisiakin taitaa melko moneen junaan olla. Eivät he kaikki suinkaan järin positiivista porukkaa ole. Eräskin lähipiiriin kuuluva uskovainen on kateellisin ihminen, jonka olen koskaan tavanut. Eli eipä se Jumalakaan uskominen taida mikään oikotie onneen olla.

Mutta tuo yhteisöllisyys on asia, johon olen itsekin kiinnittänyt huomiota Jehovantodistajien keskuudessa. Tosin mulla on asiasta varsin pieni otanta, mutta silti. Tunnen jokusen Jehovantodistajan ja he ovat ihan mielettömän upeita ihmisiä. Aina valmiita auttamaan, aina ns. hyvällä asenteella liikenteessä jne. Olen jokusen kerran pohtinut sitä, että mitenkä paljon asiaan mahtaa vaikuttaa se, että he ovat nimenomaan Jehovantodistajia...ja miten paljon se, ett he nyt vaan sattuvat olemaan melko positiivishenkisiä ihmisiä?! Tiedän nimittäin myös niistäkin "piireistä" pari ihmistä, jotka ovat sitten kaikkea muuta, kuin positiivisia ja mukavia.
 
..aha.....
Näinpä. Heillä on ongelmia ja kiusauksia jopa enemmän kuin muilla. Mutta onpahan se turvakin juu... silti, eivät ole yhtään sen parempia ihmisiä.
Kyllä. Paljon omia kuppikuntia. Rikkaat tervehtii vain toisiaan ja juttelee toisilleen ja köyhät on samankaltaisten kanssa. Ja jos et ole vähään aikaan käynyt kokouksissa, vaikka olisi esim ettei ole kyytiä, niin äkkiä rukoillaan sen puolesta ettei muka ole hylännyt uskoaan yms. Mutta onhan se elämä helppoa ja huoletonta kun kaikki päätökset saa jättää Herran haltuun. Jos lapsi tarvitsee neuvoa esim jossain koulujutussa että mitä valinnaisaineita tms ottaa niin ei tarvitse vanhempana sanoa muuta kuin että rukoile, niin kyllä Jeesus sua neuvoo. Mitään ei tarvitse itse ajatella,riittää kun rukoilee.
 
joku uskis
Näinpä. Heillä on ongelmia ja kiusauksia jopa enemmän kuin muilla. Mutta onpahan se turvakin juu... silti, eivät ole yhtään sen parempia ihmisiä.
Mä en ole koskaan ajatellut olevani parempi ihminen kuin kukaan muukaan. Ongelmia on varmaakin sama verran kuin useimmilla. Kyllä uskossa on jotain, koska jos ei olisi niin uskovainen luopuisi uskostaan. Kenenkään muun vuoksi ei voi uskoa, se on henkilökohtainen asia. Ja muut ei tiedä kuka uskoo ja kuka ei. Ei se että käy seurakunnassa tarkoita että todella uskoo. ja se että ei käy ei tarkoita etteikö uskoisi Jeesukseen. Minusta ei varmaan heti arvaa että olen uskovainen. Enkä tyrkytä uskoani muille. Mutta toki sen tunnustan jos asia tulee puheeksi. Mulle usko luonnollinen asia elämässäni, saan Jeesukselta rauhan ja tunnen olevani rakastettu, uskon Häneen joka rakastaa mua niin paljon.
 
..aha......
Mä toivoin aina lapsena että mun vanhempani olivat ennemmin juoppoja kuin uskovaisia ja syy oli se että juoppo selviää aamuksi. Mun vanhemmat ei selvinneet päästään koskaan vaan se oli jatkuvasti sitä rukoilua milloin minkäkin asian takia ja raamatun lukua yms.
 
Se yhteisöllisyys edellyttää kyllä sitä, että mukautuu yhteisön normeihin. Ja sen mukana tulee tiukka kontrolli ja vahtiminen. Esimerkiksi homoseksuaali voi saada aika tekopyhän kokemuksen uskonnollisen ryhmän yhteisöllisyydestä. Toisinajattelijoita ei oikein taideta myöskään sietää.
 
..aha.....
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30089923:
Se yhteisöllisyys edellyttää kyllä sitä, että mukautuu yhteisön normeihin. Ja sen mukana tulee tiukka kontrolli ja vahtiminen. Esimerkiksi homoseksuaali voi saada aika tekopyhän kokemuksen uskonnollisen ryhmän yhteisöllisyydestä. Toisinajattelijoita ei oikein taideta myöskään sietää.
juu,näin se on. Ainakaan vapaakirkkolaiset ja helluntailaiset eivät hyväksy homoja, eivätkä esim avoliittoa yms siellä on tiukat jutut joiden mukaan mennään.
 
Mä toivoin aina lapsena että mun vanhempani olivat ennemmin juoppoja kuin uskovaisia ja syy oli se että juoppo selviää aamuksi. Mun vanhemmat ei selvinneet päästään koskaan vaan se oli jatkuvasti sitä rukoilua milloin minkäkin asian takia ja raamatun lukua yms.
Eivät kuitenkaan saaneet sinusta tervettä rukoilemallakaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30089970:
Helluntailaisista en tiedä - heillä on ilmeisesti joku tuossa mielessä vapaamielinenkin siipi ainakin Etelä-Suomessa - mutta vapaakirkon piirissä on aika vahvana nuiva suhtautuminen homoseksuaalisuuteen, vastustetaan tasa-arvoista avioliittolakia, jne.
Ahaa, oli uusi tieto. Pitää muistaa mainita että kivittävät meidät hengiltä seuraavalla kerralla.
 
Useinhan muuten uskovaiset naamioivat suvaitsemattomuutensa lähimmäisen rakkauteen tyyliin "rakastan kyllä kaikkia ihmisiä ja homoja rakastan myös kuten muitakin lähimmäisiäni ja hyväksyn kyllä homot ihmisinä, mutta en vaan kannata tätä tasa-arvoista avioliittolakia". Kun eivät kehtaa sanoa, että "mielestäni homot ovat sairaita ja luonnottomia ja en tykkää että yhteiskunta on antanut heille mitään myönnytyksiä".
 
Ja tämäkö on varmatieto?
Kyseiset laitoksethan tekevät tämän siinä mielessä hieman hankalaksi, etteivät julkaise kirjallisesti omaa oppiaan, kuten vanhemmat kirkkokunnat ainakin jossain määrin tekevät. Itse olen ollut noissa piireissä aiemmin mukana, ja kyllä käytännössä tosiaan sieltä löytyy suomen homonuivin porukka. Monelle ihmiselle siellä se voi olla ongelmakin, että itse ei ehkä näkisi homoissa mitään pahaa, mutta kun Raamattu ei hyväksy niin ei voi itsekään hyväksyä.
 
Itselleni ei tosi asiassa sopisi mikään uskonto jossa on liikaa sääntöjä ja kyttäämistä. Buddhalaisuus kiinnostaisi jonkin verran. Minä muuten nuorena kävin (humalassa) sellaisessa helluntai seurakunnan Jeesus-tuvassa. Keräsivät nimilistaa, jotain vastustusta homojen avioliittoa tms. (en tarkkaan muista kun siitä jo aikaa) vastaan. Mietin vaan että onko alaikäisten nimistä edes mitään hyötyä tuollaisessa?
 
Wikipedia ei ole paras mahdollinen lähde, mutta sen löysin ensimmäisenä: "Vapaakirkko on vastustanut rekisteröityjä parisuhteita ja homoparien adoptio-oikeutta. Entinen kirkkokunnanjohtaja Olavi Rintala on todennut, että homoseksuaalinen taipumus ei ole synti, mutta että samaa sukupuolta edustavien parien väliset seksuaaliset suhteet ovat väärin." - tuo loppu on juuri sitä tekopyhää muka-hyväksymistä.

Jos kerran uskovaiset yhteisöt suhtautuvat homoseksuaalisuuteen kovin myönteisesti jne, niin mistä ulkoavaruudesta tulevat ne Nuotan "eheydy heteroksi" -tyyppiset proganda-kampanjat, Vastustamme sukupuolineutraalia avioliittolakia -fb-ryhmän älyttömyydet (kuten R-kioskin sateenkaarimukista, Priden pomppulinnasta ja YLE:n esittämistä Pride-teemaviikon ohjelmista ahdistuminen) ja Päivi Räsäsen kannatusluvut?

Tunnen myös entisen helluntailaisen, joka koki todella voimakasta syrjintää ja vihamielisyyttä sekä tuli käytännössä helluntailaisystäviensä hylkäämäksi lesbosuhteen vuoksi. Mutta kuten sanottu, helluntailaisissa on myös vapaamielisempi osasto. Tämä tuttuni ei kyllä ole kokenut helluntailaisyhteisöä millään lailla suvaitsevaksi paikaksi.
 
Itselleni ei tosi asiassa sopisi mikään uskonto jossa on liikaa sääntöjä ja kyttäämistä. Buddhalaisuus kiinnostaisi jonkin verran. Minä muuten nuorena kävin (humalassa) sellaisessa helluntai seurakunnan Jeesus-tuvassa. Keräsivät nimilistaa, jotain vastustusta homojen avioliittoa tms. (en tarkkaan muista kun siitä jo aikaa) vastaan. Mietin vaan että onko alaikäisten nimistä edes mitään hyötyä tuollaisessa?
Ei ole, eikä ole siitä tasa-arvoista avioliittolakia vastustavan porukan nykyisestäkään vetoomuksesta, jossa on tosi paljon vitsiallekirjoituksia mukana... Mutta se vahvistaa tunnetta oman aatteen oikeellisuudesta, kun nimilista on pitkä - ihan sama, onko allekirjoittajana 15-vuotiaita hurmoksellisia riparilaisia tai Joulupukki ja Aku Ankka ;)
 

Yhteistyössä