yhteisasumisen purku? Mies ei suostu eroamaan avoliitosta

  • Viestiketjun aloittaja epepep
  • Ensimmäinen viesti
epepep
Eli tilanne on se, että meillä on yhteinen asunto ja lapsikin.
Mies haluaisi jatkaa, minä en. Mulla ei ole varaa mennä vuokralle ja maksaa tätä nykyistä samanaikaisesti ja takaajien niskaan en voi lainaa jättää.
Onko joku keino miten avoliiton voi purkaa tässä tilanteessa? Onko jollain kokemuksia oikeudessa yhteisasumisen purkamisesta?
Kertokaa!
 
epepep
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30114681:
Miten tuo käytännössä toimii, jos toinen ei halua myydä eikä muuttaa?
Mietin samaa. Mies haluaa, että jatkamme yhdessä asumista nykyisessä asunnossa ja hän ei aijo muuttaa mihinkään. Mikä häntä velvottaisi siihen tai mun lainan ottamiseen?
Meillä on erilliset lainat.
 
vieras-
Jos mies ei suostu lunastamaan sinun osuuttasi tai myymään ulkopuolisille, niin siinä tapauksessa asia taitaa mennä oikeuden kautta jos mies haluaa hankaloittaa asiaa. Otat yhteyttä asianajajaan tai oikeusaputoimistoon ja kysyt miten lähdet asiassa etenemään. Kuulutko liittoon, myös sieltä voi kysyä lakimiehen palveluja.
 
viera.s
Haet käräjäoikeudesta yhteisomistussuhteen purkua eli myyntimääräystä asunnolle.

Oikeasti kannattaa välttää viimeiseen asti käräjille menoa tällaisessa asiassa. Kulut on suuret eikä myyntiä todennäköisesti voida hoitaa tarkoituksenmukaisella tavalla toisen laittaessa kaikin keinoin vastaan, joten hinta voi jäädä selkeästi oikeaa markkina-arvoa alhaisemmaksi. Pyri siis miehen kanssa sopuun, mutta voit toki hänelle kertoa, että kyllä se asunto saadaan myytyä tavalla tai toisella teki hän mitä tahansa, ei hän voi estää sitä eikä eroa.
 
kokemusta on
Yhteisomistus esineestä tms. saadaan aina purettua, vaikka vastapuoli hangoittelisi kuinka. Ensisijaisesti purku tapahtuu jakamalla. Jos jakaminen ei ole mahdollista, niin silloin yhteisomistus puretaan viimeistään käräjäoikeuden päätöksellä. Jos kyseessä on jakokelpoinen tila tai tontti, niin silloin yhteisomistus voidaan mahdollisesti purkaa halkomistoimituksella. Kannattaa hieman googlailla sanoilla "yhteisomistuksen purkaminen".Oikeusjärjestelmä on onneksi sellainen, että myös vastapuoli joutuu myös maksamaan oman osuutensa kuluista, joten passiivinen yhteisomistaja ei voi asiaa pakoilla eikä tällä tavalla kiusata toista.Tämän voit ihan aluksi kertoa sille avokille. Tässä vaiheessa fiksu vastapuoli suhtautuu asiaan jo riittävällä vakavuudella.
 
"isukki"
1. muutat pois.
2. miehesi maksaa korvausta käyttämästään sinun asunnon puoliskosta.
(yleinen vuokrataso alueella /2)
3. jossain vaiheessa miehesi tulee myös asunnon myymispäälle
 

Yhteistyössä