Mitä tapahtuu jos ei pese hampaita joka päivä?

  • Viestiketjun aloittaja hampaat.
  • Ensimmäinen viesti
Peyote
Tulee hammaskiveä ja on ällötys. Se muuten näkyy, jos hampaat on likaiset, se töhnä näkyy niiden pinnassa. Jotkut ei vissiin itse sitä tajua kun toistuvasti ovat likaisilla hampailla.
 
"Anne"
Tuleekohan tuo parodontiitti jos pesee hampaat 2x päivässä ja muistaa harjata 2min ajan. Ikenet ja sisäpuolet yms. Mulla vuotaa jatkuvasti, joka pesukerralla verta ikenistä ihan sama mitä tekee. Olen käyttänyt suuvettä, hammastikkuja, hammaslankaa. Käynyt poistattamassa hammaskiven josta ei myöskään ole mitään apua.
 
Puhdas
Mulla plakin muodostus romahti kun aloitin karppaamisen. Ientulehdus parantui. Samoin hammaskivi rapisi pois eikä uutta muodostu vaikka aikaisemmin sitä tuli ihan kiitettävästi. Saatan joskus unohtaa hampaiden pesun illalla ja aamulla suu on yhtä raikas kuin edellisenä aamuna hampaiden pesun jälkeen. Eli vaikka hampaiden pesu on toki tärkeää, huomasin että ruokavalio on jopa vielä tärkeämpää.
 
[QUOTE="Anne";30114902]Tuleekohan tuo parodontiitti jos pesee hampaat 2x päivässä ja muistaa harjata 2min ajan. Ikenet ja sisäpuolet yms. Mulla vuotaa jatkuvasti, joka pesukerralla verta ikenistä ihan sama mitä tekee. Olen käyttänyt suuvettä, hammastikkuja, hammaslankaa. Käynyt poistattamassa hammaskiven josta ei myöskään ole mitään apua.[/QUOTE]

Voihan se tulla jos joku kohta suussa jää likaiseksi. Hyvä ohjesääntöhän tuo 2 min on, mutta jos et jotain kohtaa putsaa, niin silloinhan se on likainen. Kannattaa lisäksi tikuttaa ja käyttää hammaslankaa.
 
HippuTAR
[QUOTE="Anne";30114902]Tuleekohan tuo parodontiitti jos pesee hampaat 2x päivässä ja muistaa harjata 2min ajan. Ikenet ja sisäpuolet yms. Mulla vuotaa jatkuvasti, joka pesukerralla verta ikenistä ihan sama mitä tekee. Olen käyttänyt suuvettä, hammastikkuja, hammaslankaa. Käynyt poistattamassa hammaskiven josta ei myöskään ole mitään apua.[/QUOTE]

Osta hammasväliharjoja. Harjaa niillä ensi joka päivä niinkauan ku ikenistä tulee verta, sen jälkeen sit pari kertaa viikossa.
Yks tuttu sai samaan vaivaan ton ohjeen hammaslääkäriltä ja sai sillä ongelman kuriin.
 
Peyote
[QUOTE="Anne";30114902]Tuleekohan tuo parodontiitti jos pesee hampaat 2x päivässä ja muistaa harjata 2min ajan. Ikenet ja sisäpuolet yms. Mulla vuotaa jatkuvasti, joka pesukerralla verta ikenistä ihan sama mitä tekee. Olen käyttänyt suuvettä, hammastikkuja, hammaslankaa. Käynyt poistattamassa hammaskiven josta ei myöskään ole mitään apua.[/QUOTE]

Onko sulla sähköhammasharja vai tavallinen?
 
Peyote
Neljässä päivässä osa plakista luultavasti jämähtää hammaskiveksi. Kun noita neljän päivän välejä vielä toistaa, niin siinähän se kivettymä vaan kasvaa. Jotkut ei tajua, että niillä on hampaissa ihan näkyvää hammaskiveä, luulevat varmaan että se on hammasta. Aika ällöä hei.
 
No plakkia ainakin tulee ja suussa varmaan maistuu ja haisee pahalle :x
Hammaskivi taattu ympäriinsä.
Mä en vois olla jos en joka päivä hampaita pesis ja en luota pelkkään harjaukseen vaan hampaanvälitkin pitää puhdistella päivittäin.
Hampaidenpesuun menee niin pieni hetki päivässä et miksei sitä tekis päivittäin?
 
hyvää
Periaatteessa hampaita ei tarvitse pestä ollenkaan. Hampaiden kunto riippuu syödystä ravinnosta. Nykyihmiset syövät niin huonoa ruokaa, että hampaiden jatkuva pesu on välttämätöntä.
 
deiras
Neljässä päivässä osa plakista luultavasti jämähtää hammaskiveksi. Kun noita neljän päivän välejä vielä toistaa, niin siinähän se kivettymä vaan kasvaa. Jotkut ei tajua, että niillä on hampaissa ihan näkyvää hammaskiveä, luulevat varmaan että se on hammasta. Aika ällöä hei.
No joo hei, nykyään tosi monella on hammaslääkäripelko. Ja se ei oo mitään pientä jännittämistä vaan ihan oikeasti fobia. Se voi estää joiltain hammaslääkäriin menon vuosikausiksi : / Että on joo ällöä hei, mutta pitäis vähän tajuta että me kaikki emme ole samanlaisia.

Ai niin ja esim. masennus, joka siis on ihan oikeasti sairaus vaikka palsta-asiantuntijat muuta väittävätkin, aiheuttaa mm. aloitekyvyttömyyttä ja täten mahdollisesti myös pesulla käymisen (suihku, sauna...) ja hampaiden pesemisen vaikeutta. Jos nyt edes ymmärrätte mitä tarkoitan.
 
Puhdas
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää;30115353:
Periaatteessa hampaita ei tarvitse pestä ollenkaan. Hampaiden kunto riippuu syödystä ravinnosta. Nykyihmiset syövät niin huonoa ruokaa, että hampaiden jatkuva pesu on välttämätöntä.
Tästä yritinkin hienovaraisesti vinkata aikaisemmassa viestissäni. Tällainen sanoma taitaa jäädä kuitenkin vähän paitsioon. Vaikka onhan se vaikeaa varmasti uskoa ennenkuin itse omakohtaisesti asian kokee ja näkee.
 
Vie ras
Mulla plakin muodostus romahti kun aloitin karppaamisen. Ientulehdus parantui. Samoin hammaskivi rapisi pois eikä uutta muodostu vaikka aikaisemmin sitä tuli ihan kiitettävästi. Saatan joskus unohtaa hampaiden pesun illalla ja aamulla suu on yhtä raikas kuin edellisenä aamuna hampaiden pesun jälkeen. Eli vaikka hampaiden pesu on toki tärkeää, huomasin että ruokavalio on jopa vielä tärkeämpää.
Tää on niin totta. Itse huomaan myös herkkupäivinä, että hampaat on niin paljon enemmän likaiset.
 
Puhdas
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30115539:
Minkälaista ruokaa suosittelet?
En voi varsinaisesti sanoa "suosittelevani" kenellekään yhtään mitään. Jokainen voi tietenkin tehdä mitä haluaa. Monella ei kuitenkaan ole tietoa, vaan tehdään niin kuin "aina on tehty". Omien ruokatottumusten kyseenalaistaminen on yllättävän vaikeaa, ja kuvitellaan että ne pienet krempat kropassa on "ihan normaalia". Kuten nyt vaikka plakin ja hammaskiven muodostuminen. Ja onhan aina hammasväliharjoja ja hammaslankaa ja ja ja... ei mun tartte tehdä muutoksia ruokatottumuksiin, sen kun vaan harjaan ja lankaan ja purskutan enemmän.

Vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruoka on kohdallani saanut aikaan juuri nuo aikaisemmin mainitut "oireet", eli
- plakkia ei juuri muodostu
- hammaskivi hävisi
- ientulehdus parantui (hienoinen alkava hampainen heiluminen loppui)
Nämä kaikki ja sen lisäksi TARVE pestä hampaita on loppunut. Ei sillä, pesen ne yleensä pari kertaa päivästä, tottumuksesta. Mutta jos pesu unohtuu, ei sillä ole juuri mitään merkitystä suun puhtaudelle.

Edellä mainittujen lisäksi aftoja ei muodostu enää suuhun. Ja näitä tuli aikaisemmin minulla aika paljon. Tämän uskon olevan yhteydessä (gluteeni)viljoihin. Joskus jos tulee sorruttua leipään niin sitä seuraa aftan ilmaantuminen.

Nämä ovat vain suun terveyteen liittyviä muutoksia ruokavaliomuutokseni jälkeen. Paljon muitakin terveyshyötyjä on toki ollut.
 
"mjää"
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää;30115353:
Periaatteessa hampaita ei tarvitse pestä ollenkaan. Hampaiden kunto riippuu syödystä ravinnosta. Nykyihmiset syövät niin huonoa ruokaa, että hampaiden jatkuva pesu on välttämätöntä.
Juuri näin. Jenkkileffoissa korostetaan usein huonoja hampaita historian ihmisillä mut siellähän meidän tyyliset "suht" keltaiset hampaat on harvinaisia isoissa kaupungeissa. Valkaisevat paljon hampaitaan.
 
vierailija
Meinaatko ettei neljässä päivässä tule ientulehdusta? Lisäksi jos ientulehdusta meinaa parantaa harjaamalla max pari kertaa viikossa, niin aika paskat tulevaisuudennäkymät.
Olen 20 vuotias ja pesen hampaani ehkä kerran kolmessa - viidessä päivässä ja tästähuolimatta minulta on viimeksi porattu reikä alle 13 vuotiaana. Joillan on suussa senverta hyvä bakteerikanta ettei tarvitse pestä joka päivä. Mutten suosittele kokeilemaan... Itsellä aikanaan jäi kun alkoi unohtamaan (vahingossa) kesälomalla pestä ja siitä tuli tapa. Käyn tästäsyystä hammaslääkärissä täys tarkastuksessa 6kk välein jotta tiedän ettei ole mitään.. stressaan siitä huolimatta paljon hampaitani. Minä vain yksinkertaisesti en muista pestä niitä.
 
vierailija
Tästä yritinkin hienovaraisesti vinkata aikaisemmassa viestissäni. Tällainen sanoma taitaa jäädä kuitenkin vähän paitsioon. Vaikka onhan se vaikeaa varmasti uskoa ennenkuin itse omakohtaisesti asian kokee ja näkee.
Uskon että ruokavalio vaikuttaa... mutta mun ruokavalio on suoraansanottuna kiilteen painajainen ja silti olen yksi näistä (unohdan harjata hampaani noin 4 kertaa seitsemästä) ja hampaani on hyvässä kunnossa. Käyn puolivuosittain tarkistuksessa ja kaikki hyvin. En toki suosittele kokeilemaan.. on aika suuri stressin lähde tuo hampaiden kunto.
 

Yhteistyössä