Lontoo: Oyster Card vai joku muu?

  • Viestiketjun aloittaja Ap - lähdössä Lontooseen
  • Ensimmäinen viesti
Ap - lähdössä Lontooseen
Moikka!

Olen tässä muutaman päivän ajan googletellut Lontoon reissua varten, ja edelleen tuo julkisten käyttö - tai lähinnä niiden maksamisen järkevin vaihtoehto - on hieman hakusessa.

Olen antanut itseni ymmärtää, että järkevin vaihtoehto (olemme Lontoossa neljä päivää ke-aamusta la-iltaan) on ostaa Oyster Card (pay as you go) ja ladata sille x määrä rahaa.

Jotkin kortit käyvät julkisiin, mutta niillä saa myös nähtävyyksistä alennusta? Googlettelin, että paljon on ilmaisia nähtävyyksiäkin (mm. moni museo), mutta jos meinaa käydä esim Towerissa, London Eyessä, Madame Tussaudsissa tms, kannattaako sittenkin ottaa joku muu "turistikortti"?

Hotelli meillä on keskustassa, lennämme Heatrow'lle/Heathrow'lta ja lentokentältä/kentälle ajattelimme matkata todennäköisesti metrolla (olen tietoinen sen hitaudesta, kuumuudesta ja ruuhkaisuudesta).

Onko joku ekspertti näissä Lontoon julkisten korteissa ja voisi vähän kertoa, olenko ollenkaan oikeilla raiteilla? Ajattelin siis, että tuo Oyster Cardin pay as you go olisi järkevin vaihtoehto (hinnaksi tulisi siis pantti + x määrä ladattua rahaa, ajattelin alkuun ladata kortille 20-25 puntaa/hlö).

Kiitos!
 
"nanna"
Me oltiin miehen kanssa Lontoossa 1.-4.7. Me otettiin semmoset Oystercardit. Ladattiin siihen eka 20 puntaa, ja lisättiin vielä jossain vaiheessa joku reilu kymppi. Sillä oli tosi kätevä kulkea metrossa ja busseilla. :)
 
Ap - lähdössä Lontooseen
Oyster card on hyvä ja kätevä. Madame Tussauds on maailman tylsin ja typerin paikka. Julkkuja tyhminä vahapatsaina. Kuka ihme voi olla kiinnostunut?
Haha, oon tismalleen samaa mieltä tosta MT:stä. Valitettavasti mä luulen, että mun mies (jolle tää reissu tulee yllätyksenä, ei siis vielä tiedä lähdöstä) sinne haluaa (on ainakin aiemmin siitä puhunut).
 
Ap - lähdössä Lontooseen
[QUOTE="nanna";30119541]Me oltiin miehen kanssa Lontoossa 1.-4.7. Me otettiin semmoset Oystercardit. Ladattiin siihen eka 20 puntaa, ja lisättiin vielä jossain vaiheessa joku reilu kymppi. Sillä oli tosi kätevä kulkea metrossa ja busseilla. :)[/QUOTE]

Kiitti vastauksesta! :) Kuljitteko lentokentältä miten hotellille? Missä päin Lontoota teillä hotelli oli?

En ole koskaan käynyt Lontoossa ja oikeastaan vasta nyt näiden muutaman päivän aikana olen yrittänyt vähän tutustua paikkaan - mielikuvat on todella vain Big Ben, Thames ja tuo Madame Tussauds :D

Haastavaa tästä matkasuunnittelusta tekee vielä se, että suunnittelen peruspalikat yksin, mies saa (toivottavasti) tietää reissun kohteen vasta lentokentällä :)
 
"nanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Ap - lähdössä Lontooseen;30119575:
Haha, oon tismalleen samaa mieltä tosta MT:stä. Valitettavasti mä luulen, että mun mies (jolle tää reissu tulee yllätyksenä, ei siis vielä tiedä lähdöstä) sinne haluaa (on ainakin aiemmin siitä puhunut).
Mekin jätettiin toi MT väliin. Käytiin kattoos Lion King musikaali, varasin liput netin kautta, joku lontoonmusikaalit.com se tais olla.
London Eye'ssa myös käytiin, jonot oli pitkät joten ostettiin ne kalliimmat liput, joilla pääs jonon ohi. Maksokohan ne jotain 29 puntaa.
Käytiin myös katsomassa James Bondin kulkuneuvot näyttely.

Noi siis tais olla ne ainoot maksulliset. Muita nähtävyyksiä sit vaan kierreltiin ulkoa päin. Ja niin, käytiin myös British Museumissa ja National Galleryssa, joihin ilmainen sisäänpääsy.

Meillä kun oli tota aikaa rajallisesti, niin piti vähän miettiä missä käydään.
 
"nanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Ap - lähdössä Lontooseen;30119584:
Kiitti vastauksesta! :) Kuljitteko lentokentältä miten hotellille? Missä päin Lontoota teillä hotelli oli?

En ole koskaan käynyt Lontoossa ja oikeastaan vasta nyt näiden muutaman päivän aikana olen yrittänyt vähän tutustua paikkaan - mielikuvat on todella vain Big Ben, Thames ja tuo Madame Tussauds :D

Haastavaa tästä matkasuunnittelusta tekee vielä se, että suunnittelen peruspalikat yksin, mies saa (toivottavasti) tietää reissun kohteen vasta lentokentällä :)
Me lennettiin Gatwickiin, sieltä Gatwick Expressillä suoraan Victoria Stationille, jonka lähellä meidän hotelli oli. Metrolla oli tosiaan helppo kulkea. Samoin bussilla.
 
Ttppii
Lontoossa ei kaikiiin paikoihin ehdi yhdellä käynnillä. Museot ovat loistavia, usein ilmaisia, ja niitä on monelta alalta. British museum, science museum, natural history museum, Victoria & Albert museum ( taidehistoriaa, suunnittelua), Tate Modern (modernia taidetta, erittäin hieno paikka) jne. Musikaalitarjonta on hienoa, jos ei kunnon musikaalissa ole käynyt, niin kannattaa kokeilla. Pubeja, kirjakauppoja, loistavia ravintoloita jne.
 
Ap - lähdössä Lontooseen
Lontoossa ei kaikiiin paikoihin ehdi yhdellä käynnillä. Museot ovat loistavia, usein ilmaisia, ja niitä on monelta alalta. British museum, science museum, natural history museum, Victoria & Albert museum ( taidehistoriaa, suunnittelua), Tate Modern (modernia taidetta, erittäin hieno paikka) jne. Musikaalitarjonta on hienoa, jos ei kunnon musikaalissa ole käynyt, niin kannattaa kokeilla. Pubeja, kirjakauppoja, loistavia ravintoloita jne.
Kiitos vinkeistä! Musikaali on meillä ollut ihan ehdoton must-juttu jos joskus Lontooseen lähdetään. Valitettavasti siellä näyttää olevan jonkun sortin joulu-uusivuositauko niissä (me matkataan 31.12. - 3.1.), se harmittaa kyllä tosi paljon.
 
vvvvieras
Mä en tiedä onko Oysteria edullisempaa vaihtoehtoa olemassa, mutta mun mielestä se on todella kallis, verrattuna esim. Pariisin julkiseen liikenteeseen (jossa Carte d'Orange maksaa 34e ja sillä saa suhata viikon verran metroilla ja busseilla ihan niin paljon kun tykkää). Muutenkin Lontoo on aika hintava kaupunki.

Mutta on siellä hienoa ja paljon nähtävää! Itse Potter-fanina halusin käydä Kings Crossilla ja laiturilla 9 3/4. Käveltiin Westminster Abbeyn tienoilla. Käytiin British Museumissa (ilmainen) ja Natural History Museumissa. Kuultiin kun Big Ben löi.
 
"LaMamanMorbid"
Joo tosiaan kuten on jo todettu Oyster Card on näppärä ja varmaan loppupeleissä suhteessa halvin. Heathrowlta lähtee tosiaan Central line keskustaan. Se on kyllä näppärä ja edullinen. Ja istumaankin pääsee varmasti. Kannattaisko teidän ostaa ne Oysterit jo heti lentokentältä...tosin siellä on yleensä karseet jonot. Automaatteja kannattaa kokeilla jos niitä osaa käyttää. Tosin siellä on yleensä joku virkalija jeesimässä turisteja. Tsemppiä, ruuhka voi tosiaan olla iso... Mä itse viime reissuilla oon alkanut suosia busseja, ne on kans näpsäköitä ja niistä näkee Lontoon. =)
 
London in my mind
Minulla ei ole koskaan ollut Oysteria vaan olen aina ostanut etukäteen (=kotiin toimitettuna jo ennen matkaa) Travel Cardin. On niin näppärää päästä väsyneenä suoraan kentältä junalla keskustaan ja siitä sitten hotellille joko taksilla tai kävellen. Ja heti hoteliin kirjauduttua ei muuta kuin kortti ja rahat mukaan ja tutkimaan seutuja.
Olen joskus laskenut että halvemmaksi on tullut tuon kortin osto kuin mitä olisi tullut jos olisin matkat erikseen maksanut, sen verran paljon tulee käytettyä julkisia tuolla Lontoossa käydessä.
 
Raskaana
Me ostettiin joka päivä vuorokausilippu, jolla siis sai reissata vapaasti sen päivän. Tuli ainakin silloin pari vuotta sitten halvemmaksi, jos metroa käytti useamman kerran päivässä. Musikaali oli kyllä reissun ihan parasta antia, joten harmi jos niitä ei silloin ole.
 
Ttppii
Oysterissa on maksimimäärä, mitä päivässä kuluu, olikohan noin kolmen matkan jälkeen ei lisää mene rahaa. Travel cardissa kai pitää tietää etukäteen millä zoneilla matkustaa?
 
Ap - lähdössä Lontooseen
Sen verran vielä kysyn tuosta Oyster Cardista jos joku tietäisi, että jos tilaan sen jo täällä Suomessa valmiiksi, niin tarviiko se "aktivoida" tms vielä jossain Lontoon päässä, vai pääseekö sillä suoraan kulkemaan?
 
"piip"
Oystercardit oli oikeen näppärät, kun tyttöporukalla vierailtiin Lontoossa asuvan ystävän luona.

Musikaali oli meilläkin ihan must. Lisäksi itse tykkäsin erityisen paljon Camdenin markkinoista. Ja sit tietty tosi kivoja ravintoloita koluttiin, kun porukassa oli kaksi Lontoossa asuvaa/asunutta. Harmi vaan en kyllä enää osaa sanoa missä paikoissa käytiin syömässä/viihteellä.
 

Yhteistyössä