Mitä eroa on psykologilla ja psykiatrilla?

  • Viestiketjun aloittaja kukatietää?
  • Ensimmäinen viesti
potelias
Psykologin suomeksi hoitajan luona käydään terapiassa ja tutustutaan lähemmin, välillä tsekataan psykiatrin elikkäs lääkärin kanssa tilannetta yhdessä ja korjataan lääkitystä, jos tarvis. Ja suunnitellaan hoitoo ynnä lääkäri allekirjottaa b-lausunnot sun muut Kelan tukia varten.
 
potelias
Ja jooniin, itsellä meni tuo homma niin että neuvolaterkka soitti mun puolesta mielenterveyspolille, psykiatrinen sairaanhoitaja soitti mulle ja järjestettiin ensin 3-4 käyntiä sinne hoitajalle/psykologille. Sitten kun oltiin vähän jyvällä mun tilanteesta, mentiin vasta psykiatrille yhdessä oman hoitajani kanssa selvittämään jatkoja. Lääkäri määräs lääkkeet ja psykologiset testit. Testien ja mun kanssa juttelemisen jälkeen tehtiin diagnoosit ja koko sen väliajan ja sen jälkeen kävin ja käyn edelleen terapiassa.
 
"Vieraana"
Psykologi ei ole hoitoalan ammattilainen eikä edes psykiatrinen sairaanhoitaja. Psykologi on opiskellut yliopistossa psykologiaa ja tarjoaa keskusteluapua tai voi tehdä esim. Ammatinvalintatestejä. Psykiatri puolestaan on erikoislääkäri joka voi määrätä psyykelääkkeitä.
 

Yhteistyössä