Näin ihminen on muuttunut sadassa vuodessa

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Näin ihminen on muuttunut sadassa vuodessa | Terveys | Iltalehti.fi

"Tuoreen brittitutkimuksen mukaan ihmiset ovat keskimäärin 10 senttimetriä pidempiä kuin sata vuotta sitten. 1900-luvulla miesten pituus oli keskimäärin 168 senttimetriä, kun se nykyään on 178 senttimetriä. Brittiläisen Essexin yliopistotutkijoiden mukaan pituuskasvun syynä ovat muutokset ravinnossa, terveyspalveluissa ja hygieeniassa.

Toisen maailmansodan aikana maailman pisimmät ihmiset olivat yhdysvaltalaisia, joiden pituus oli keskimäärin 177 senttimetriä. Parhaillaan maailman pisin kansa asuu Hollannissa, jossa miesten pituus on keskimäärin 185 senttimetriä.

Lisäksi ihmisten paino on kohonnut merkittävästi sadan viime vuoden aikana.

- Ihmiset ovat lihoneet selvästi joka maassa. Viime vuonna jopa 29 prosenttia maailman väestöstä oli ylipainoisia, kertoo antropologian professori Barry Bogin Loughborough´n yliopistosta.

Syyt painonnousuun puhuttavat tutkijoita erityisesti länsimaissa. Osa tutkijoista toteaa, että lihomisen syynä on painnonnousua kiihdyttävien virusten yleistyminen, verkkosivusto Live Science kirjoittaa. Lisäksi painnonnousun syynä pidetään vähäistä liikunnan määrää ja liikaa energiansaantia.

- Erityisesti köyhissä maissa, joissa ihmiset aiemmin elivät nälänhädässä, ruokaa syödään ikään kuin varastoon. Kun ruokaa on tarjolla, kylläisyydentunne ei saa ihmisiä lopettamaan syömistä, Bogin toteaa.

Tutkijoiden mukaan nuorten puberteetti-ikä on muuttunut sadassa vuodessa. Vielä 1800-luvun puolivälissä tytöt saivat ensimmäiset kuukautiset 17-vuotiaana, kun nykyään kuukautiskierto alkaa 13-vuotiaana. Puberteetin aikaistumisen syynä on painonnousu ja muutokset ruokavaliossa.

Lisäksi ihmisten elinikä on pidentynyt. Vielä 1900-luvulla ihmiset elivät keskimäärin 50-vuotta, kun nykyään elinajanodote on noin 70-vuotta.

- Elinajanodote muuttuu myös jatkossa. Vuonna 2030 syntyvien tyttövauvojen ennustetaan elävän keskimäärin 85-vuotiaiksi, Bogin sanoo.

Pidempi elinikä on tuonut myös haittoja ihmisten terveydentilaan. Tutkijoiden mukaan esimerkiksi 1. tyypin diabetes ja skeleroosi eli kudosten kovettumien on yleistynyt.

Näiden sairauksien yleistyminen johtuu henkilökohtaisen hygienian parantumisesta, tutkijat toteavat. Kun keho ei altistu edes pienille bakteereille, immuunijärjestelmä ylireagoi helposti jopa kaikista pienimpiin hyökkäyksiin sitä vastaan.

Ihmisen kehitys muuttuu myös jatkossa, tutkijat kertovat.

- Kehittyvän teknologian, lääketieteen ja globalisaation takia ennustetta on erittäin vaikea antaa, Bogin toteaa."

Pistipä vaan silmään... Tos yks päivä hain porkkanoita tuolta omasta penkistä ja nopeesti pesaasin ne odottamaan kuorimista. Teini tuli siihen ja nappas porkkanan, mä sanoin sille että "kuori se tai ainaki pese kunnolla". Teini katto mua vähä hitaasti ja kysy "miks?". Jäin sit miettimään että niin, miksi tosiaan? Me kun kakarana syötiin porkkanat suoraan penkistä, vähän vaan enimmät mullat pyyhkäästiin pois.

Muutenki oon vanhemmiten huomannu että alan liikaakin varoa kaikkea mahdollista. Toki siitä on hyötyäkin kun yritän välttää esim. voimakkaita pesuaineita, yleensäkkin kemikaaleja pyrin käyttämään mahd. vähän. Mutta sitte kun se ylettyy luonnollistenkin aineiden/asioiden välttelyyn niin ei ookkaan enää hyvä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nykyään uutisissa paasataan jatkuvasti kotien ja julkisten paikkojen pahimmista bakteeripesistä. Enää ei muisteta että lika on ihan terveellistä. Mua ainaski meinas naurattaa ku luin uutisen että lentokentän turvatarkastuksen jälkeen pitäis pestä kädet.

Vaikka pästöroinnin keksiminen ja hygienian merkittävä paraneminen 1800-luvulla pelasti paljon porukkaa, ja pelastaa edelleen, niin kyllä se vaan on niin että liika puhtaus kääntyy meitä vastaan. Mua myös ärsyttää tuo kasvava eliniänodote, ei ihmisen tarvi elää pidempään. Terveenä eläkkeelle, muutama vuos nautiskellen ja sitte kuolis pois, niin minä haluaisin elää.
 

Yhteistyössä