Oon hermoromahduksen partaalla

  • Viestiketjun aloittaja HermoromahdusPerkele
  • Ensimmäinen viesti
HermoromahdusPerkele
Mulla on edelleen lähes kaikki raskauskilot tallella, koska mä en pääse salille, en lenkille (marssimurtuma jalassa), ei uimaan, en mihinkään. Mun on vaan kokoajan oltava lapsen kanssa. Mies ei halua muuttaa mihinkään, missä mulla ois apua lapsenhoidossa.. eikä sen puoleen, että kukaan haluaiskaan kovin auttaa. Kaikilla on ne omat juttunsa.

Lapsi ei halua nukkua IKINÄ. Lapsi puklaa koko ajan, on nälissään koko ajan. Ei voi olla yksin hetkeäkään. Mä siis syötän sitä, siivoon puklua, pidän sitä sylissä ja yritän nukuttaa sitä joka päivä, koko ajan. Ihan koko ajan.

Mua häiritsee niin paljon, että oon tämmönen plösö, ruma, paska-akka, jonka elämä on vaan yrittää pitää tyytyväisenä lasta, joka ei ole ikinä tyytyväinen, yrittää miellyttää miestä, joka käy töissä ja on NIIN helvetin väsynyt koko ajan ja NIIIN helvetin ahdistunut koko ajan. Ja ne hetket, kun mies voi hoitaa lasta, niin mä siivoon. Koska on niin likasta.

Jos mä välillä pääsen johonkin hetkeksi olemaan, niin mulla on vaan huono omatunto, kun mies ahdistuu hetkessä, jos pitää olla lapsen kanssa. EIKÄ SE OSAA EDES OMATOIMISESTI ANTAA SILLE RUOKAA. Se kysyy aina multa, annanko sitä vai tätä, paljonko annan, vaihdanko vaipan, pitäskö mun yrittää laittaa se nukkumaan.

Ja sitten mun vielä pitää olla täällä. Mä en halua olla täällä.
 
Hermoromahdusperkele
ja sitten vielä se miehen tupakointi. AINA kun lapsi vähän inahtaa, niin hänpä meneekin tupakalle, kun ollaan lähössä johonkin, niin "oota mä poltan yhen tupakan". Saavutaan johonkin, niin tupakaksi, joka vitun välissä tupakaksi.
 
Yksinkertaista
Pitkät vaunulenkit vauvan kanssa. Ja oikea ruokavalio. Syö säännöllisesti ja terveellisesti. Juo paljon vettä. ÄLÄ NAPOSTELE!!

Kaikki nuo saa A) olon paremmaksi B) et ole niin kärtty C) painon tippumaan.
 
"Sirkkeli"
Marssimurtumaan keinukengät. Niiden avulla pystyin itse liikkumaan, en millän muulla. Loppuje lopuksi painoa tippui helposti 15 kiloa.
Jätä mies rohkeasti yksityiskohtaisen ohjeen kanssa keskenään. Oppii kun on pakko oppia, lapsen kanssa olemaan.
 
Hermoromahdusperkele
No, mä oisin kokeilla niitä keinukenkii, mä pystyn kyllä käveleen vähän, mutta en kovin paljoo, enkä pitkiä matkoja. Mä en napostele ollenkaan, en oo napostellut 2 kuukauteen ja syön säännöllisin väliajoin, mielestäni terveellisesti.. Tadaa. Vaikutus oli se, että tippu 1.5 kg (jee). Mulla on vaan kulutus melkeen nollassa tän jalan takia.
 
"hmmm"
Tuskin liikunnan puute on sua lihottanut, olet syönyt liikaa. Liikunnan merkitys laihdutuksessa on yliarvostettu, mutta tietenkin terveyden kannalta suositeltavaa. Siivoaminen on hyvää hyötyliikuntaa. Vauvan kanssa voi myös jumpata. Ja kai se vauva joskus nukkuu päivällä, silloin ainakin ehtii muutamat punnerrukset ja kyykyt vetää ;) Mutta voit laihtua myös ilman liikuntaa.
 
Hermoromahdusperkele
Liikunnan merkitys laihdutuksessa on yliarvosteltua? Voitko mennä jonnekin muualle kertomaan noita hyviä ideoitas ja puhutaan raskauskiloista, käsittääkseni niitä kaikille tulee ja joo, ehkä mä söin raskausaikana pikkasen normaalia enempi… Voi he**tti sentään.
 
vier.
Jos on kovin väsynyt, paino ei putoa. Silloin tulee syötyä jo huomaamattakin ihan silkkaan väsymykseen, koska energiaa tarvitsee vain jostain. Saatko yhtään nukuttua? Oletko kokeillut kohottaa vauvan sängynpäätyä, jos se helpottaisi siihen puklailuun? Haluaako lapsi olla koko ajan sylissä pystyasennossa? En nyt sano, että on, mutta on mahdollista, että vauvaa vaivaa esimerkiksi refluksi tai allergia, jonka vuoksi hän ei nuku ja puklailee.

Miehesi puolestaan taitaa pelätä vastuuta vauvasta. Häntä pelottaa hoitaa lasta ja välttelee sitä sen vuoksi. Hän tarvitsisi hoitoon itseluottamusta.

Sinä puolestaan ansaitsisit lepohetken, mutta sen toteuttaminen tuntuu nyt tosi haastavalta. Voisiko esimerkiksi anoppi tulla teille miehen tueksi, jos sinä menet vuorokaudeksi hotelliin tms? Onko ketään, joka voisi millään tulla vuorokaudeksi, jos kerrot kuinka lopussa olet.

Iso halaus ja voimia!
 
"hmmm"
Liikunnan merkitys laihdutuksessa on yliarvosteltua? Voitko mennä jonnekin muualle kertomaan noita hyviä ideoitas ja puhutaan raskauskiloista, käsittääkseni niitä kaikille tulee ja joo, ehkä mä söin raskausaikana pikkasen normaalia enempi… Voi he**tti sentään.
RASKAUSkilot koostuvat vauvasta, istukasta, verimäärän lisääntymisestä ja rintojen kasvusta. Loput aiheutetaan kyllä vain syömällä liikaa. Turvotus tosin asia erikseen, mutta se häipyykin nopeasti synnytyksen jälkeen. Ärsyttää kun raskautta pidetää tekosyynä lihomiselle, järjetön lihominen ei tee hyvää vauvallekaan.

Itse lihon todella helposti mutta koska katson mitä syön enkä vedellyt kaksin käsin herkkuja raskausaikana, olin lähtöpainossa muutama viikko molempien synnytysten jälkeen. Kiloja tuli ekassa raskaudessa 6 ja tokassa 11. Ekassa tosin olisi voinut tulla vähän enemmän mutta raju pahoinvointi laihdutti alkuraskaudessa.

Toki välillä herkuttelenkin mutta jos huomaan että paino lähtee nousuun syön kevyemmin jonkin aikaa. En ole koskaan ollut ylipainoinen, BMI on aina pyörinyt välillä 20-23 (jos ei raskauksia lasketa).
 
vieras*
[QUOTE="hmmm";30120982]RASKAUSkilot koostuvat vauvasta, istukasta, verimäärän lisääntymisestä ja rintojen kasvusta. Loput aiheutetaan kyllä vain syömällä liikaa. Turvotus tosin asia erikseen, mutta se häipyykin nopeasti synnytyksen jälkeen. Ärsyttää kun raskautta pidetää tekosyynä lihomiselle, järjetön lihominen ei tee hyvää vauvallekaan.

Itse lihon todella helposti mutta koska katson mitä syön enkä vedellyt kaksin käsin herkkuja raskausaikana, olin lähtöpainossa muutama viikko molempien synnytysten jälkeen. Kiloja tuli ekassa raskaudessa 6 ja tokassa 11. Ekassa tosin olisi voinut tulla vähän enemmän mutta raju pahoinvointi laihdutti alkuraskaudessa.

Toki välillä herkuttelenkin mutta jos huomaan että paino lähtee nousuun syön kevyemmin jonkin aikaa. En ole koskaan ollut ylipainoinen, BMI on aina pyörinyt välillä 20-23 (jos ei raskauksia lasketa).[/QUOTE]

Missä vaiheessa olet huomannut lihovasi todella helposti, kun "En ole koskaan ollut ylipainoinen, BMI on aina pyörinyt välillä 20-23"?
 
"Huolissaan"
Jos pidät vauvaa koko ajan sylissä, ja nukutat sitä, oletan että vauva on siis vielä tosi pieni? Muutaman kuukauden ikäinen? Vai?? Jos jo isompi vauva, sitten voi olla allergioista tai refluksista kyse, jos vauva ei nuku ja on nälissään (lohtutissiä?)koko ajan, ja tyytymätön? Eli mars lääkäriin, vauvan vatsa varmaan reagoi johonkin. Ja sitten toi sun väsymys; se on normaalia olla pienen vauvan väsynyt äiti!! Raskauskilot? SO WHAT. Ei ole tärkeää tällä hetkellä, mieti myöhemmin sitten, kun on aikaa ajatella itseään. Ensimmäinen vauvavuosi voi helposti mennä siihen (varsinkin jos on vaativa vauva), että vauva on etusijalla, ja itseään ei ehdi ajatella. Siihen pitäisi vaan tottua ja hyväksyä tilanne, että nyt olet äiti, ja et saa kaikkea mitä itse haluat. Sitä paitsi jos imetät, niin painonpudotus pitäisi automaattisesti tapahtua imetyksen avulla. Mies; okei, vaikuttaa idiootilta. Muuta en osaa sanoa, hanki lapsenvahti, mummo, tuttava, serkku, mll;n lapsenvahti (ei maksa paljoa), että pääset johonkin lepäämään, jos kerran oikeasti olet hermoromahduksen partaalla. Turha valittaa että vauva on vaativa, koska vauvat nyt vaan on sellaisia! Miehestä voit valittaa, tosin itse olet senkin valinnut.Vaikea pakottaa ketään hoitamaan omaa vauvaa, jos ei vaan nappaa...jos miehestä ei ole mitään apua niin heitä se pellolle.
 
"hmmm"
Missä vaiheessa olet huomannut lihovasi todella helposti, kun "En ole koskaan ollut ylipainoinen, BMI on aina pyörinyt välillä 20-23"?
En ole koskaan päästänyt painoa ylipainon puolelle, mutta lihon helposti muutaman kilon jos herkuttelen paljon. Kerran tuli jopa 5 kg parissa kuukaudessa kun jäi pizza-suklaa-putki päälle. Nyt tosin paino on pysynyt samassa jo pidemmän aikaa koska syön herkkuja aika harvoin, nuorempana niitä teki enemmän mieli.
 
Hermoromahdusperkele
Mä olen kyllä erimieltä tuosta, että ei olisi olemassa raskauskiloja. Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että on normaalia, että paino nousee n. kilon kuussa ja suotavaakin. En mä raskaana ollessakaan voinut mässäillä, mua vaivasi aivan järjetön närästys. Mä en voinut syödä mitään rasvaista, suolaista tai yleensäkään raskasta. Silti mulla nousi paino, joka jäi. En mä lihonut "järjettömästi".

Hirveen inhottavaa, että kehtaat tulla mua syyllistämään tuohon tyyliin. Vaikutat järjettömän epämiellyttävältä ihmiseltä. En aio enempää noteerata tekstejäsi ja toivon, että joku päivä peili kuristaa sua, niinkuin se kuristaa mua nyt.

Niin tuosta hoitajasta. Mulla ei ole täällä ketään, joka voisi hoitaa näin pientä lasta. Meidän sukulaiset asuu toisella puolella Suomea. Kun lapsi on isompi, varmasti löydän sille hoitajankin välillä.

Enemmänkin mua raastaa lapsen itkeminen ennen nukkumaan menoa. Vauvan paino nousee normaalisti, joten väittävät että refluksia ei ole. Eikä siis ole koliikkia tms. koska yöunet menevät kyllä aika hyvin, kunhan vauvan vaan saisi nukkumaan. Jatkuva taistelu on hirveää.

Ja mä haluan pois täältä. En halua olla täällä. Oon täällä vaan tuon miehen mieliksi ja tietty siksi, että vauva rakastaa isäänsä.
 
"hmmm"
Isoin onglemasi ei todellakaan ole painosi, anteeksi jos loukkasin sinua. Hanki apua! Neuvolan kautta ehkä alottaisin. Ja heivaa mies pihalle jos ei auta ollenkaan. Lapsen takia ei ainakaan kannata pitää miehestä kiinni jos et häntä rakasta. Vauva-vuosi oli mulle todella rankka vaikka mies oli suurena apuana ja hoitii vauvaa yhtä paljon... Yksin tuskin olisin pärjännyt. Tsemppiä!

Kuinka vanha vauva on? Mulla helpotti huomattavasti kun vauva alkoi syömään kiinteitä ja nukkumaan yöt paremmin. Parikuisena kuopus heräsi 1,5 h välein öisin. Tosin nukkui ihan hyvät päikkärit päivisin.
 

Yhteistyössä