G:Minne sinä työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea saava olisit valmis menemään töihin?

  • Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
vierass
En menisi töihin ilmaiseksi. Jos työnantaja haluaa työläisen ja on töitä joita joku voisi tehdä hän saisi maksaa minulle palkan siitä että teen sitä työtä hänelle. En millään työttömyyskorvauksella lähtisi ilmaistöihin työnantajalle.
 
"jemina"
aika kinkkinen kysymys. en haluaisi viedä kenenkään ammattilaisen työpaikkaa, enkä haluaisi että työttömyyskorvauksei olisi vastikkeellinen. oman alan työpaikkaan voisin mennä työharjotteluun, jos se poikisi vaikka oikean työn.
 
AS
Jep. Työnantajanhan ei tarvitsisi maksaa penniäkään ja työttömyyskorvaus (ainakaan minimi) ei ole edes lakisääteisen minimipalkan veroinen.
Eli saamasi työttömyyskorvaus on ilmaista rahaa?
En ajatellut, että yksityinen taho työllistäisi ketään työttömyyskorvauksella, vaan lähinnä valtio. Jotenkin hassua mun nähdäkseni, että sitä työtä tekisi ilmaiseksi, kun valtiolta kilahtaa tilille kuukausittain rahaa.
 
"jemina"
Menisin mielellään työttömänä kyllä vapaaehtoistöihin esim nuorisotyöhön, leipäjonoon tai eläinsuojeluyhdistykseen. Vierastan kuitenkin ajatusta siitä, että minun olisi pakko tehdä näitä asioita työmarkkinatukeani vastaan.
 
"Anne"
Ja toisaalta, jos en opiskelisi, vaan olisin kotona päivät pitkät työttömänä, en siltikään menisi yhtään mihinkään "töihin". Ellei siitä tehdä virallista työsopparia tms, millä ehkä saattaisi saada hoitopaikan, tai sitten ei. Meillä päin ei työttömät saa hoitopaikkaa, hyvä jos on hoitopaikkoja lapsille edes niille, ketkä käyvät töissä.
 
vierass
Eli saamasi työttömyyskorvaus on ilmaista rahaa?
En ajatellut, että yksityinen taho työllistäisi ketään työttömyyskorvauksella, vaan lähinnä valtio. Jotenkin hassua mun nähdäkseni, että sitä työtä tekisi ilmaiseksi, kun valtiolta kilahtaa tilille kuukausittain rahaa.
Jos työttömyyskorvausta vastaan tehdään työtä (vaikka valtiolle) niin silloin valtion kuuluu korvauksena maksaa sen alan tessin mukainen palkan suuruinen korvaus ja lomat päälle. Näin se menee. En kannata mitään orjatyövoimaa tai työläisten eriarvoistamista. Miksi toiset saisivat samasta työstä palkan ja kaikki edut ja lomat ja toiset tekisivät samaa työtä ympäri vuoden ilman lomia ja rahalla jolla ei kukaan elä tämän päivän yhteiskunnassa? Silloinhan valtio voisi vaikka potkia pellolle ne palkalla olevat ja ottaa töihin vain orjatyövoimaa.

Kyllä työtä tehdään ilmaiseksi silloin kun siitä ei makseta tessin mukaista palkkaa vaan jotain naurettavaa pientä korvausta.
 
addada
En mihinkään, koska saan työttömyyskorvausta vastineeksi siitä että olen työmarkkinoiden käytettävissä. Ilmaistyöt eivät ole työmarkkinoita vaan orjamarkkinoita. Palkkatyöhön voisin mennä melkein mihin tahansa paitsi puhelintyrkyttämään jotain turhanpäiväistä lehteä provikkapalkalla.
 

Yhteistyössä