avioliitto vs. avoliitto - mitä eroa ?

  • Viestiketjun aloittaja miten on ?
  • Ensimmäinen viesti
miten on ?
Sanokaapas joku tietäväisempi, että mitä eroa noilla nykyisin on noin käytännön elämän kannalta (viranomaiset yms.) Ja mikä oikein tekee avoliitosta niin paljon paremman, kun niin moni pariskunta suosii sitä avioliiton sijaan.
 
Avioliitosta on kaikenmaailman harkinta-ajat, mitä avoliitossa ei ole.

Mun mielestäni tuo harkinta-aika on ihan helvetin perseestä. Jos mä haluan erota, niin kyllä mä sitä ihan oikeasti sitten haluan. Nyt, enkä vasta puolen vuoden kuluttua, vai onko se peräti vuosi?!

Ja jos haluan palata uudellen yhteen, niin senkin voin kyllä tehdä ilman mitään harkinta-aikoja. Tosin mulla ei ole tapana kyllä taakse katsella...siinä kohtaa, kun olen kamani pakannut, on sen suhteen osalta käännetty jo kaikki mahdolliset kivet ympäri, joten paluuta ei enää takaisin yhteen ole.

Ja kai sitä nyt ensin kannattaa sitä avoliittoa kokeilla ja vasta sitten pohtia mahdollista avioliittoa? Joten avoliitto on oikein hyvä keksintö siinäkin mielessä, että jos homma ei sitten saman katon alla sujukkaan, niin ei muuta kuin kamat kahteen kasaan ja menoksi. Tuntuisi typerältä paukauttaa ensin naimisiin ja muuttaa vasta sitten yhteen, jotta välttää avoliiton. Ensin seurustelu, sitten avoliitto ja jos näyttää siltä, että siinä olisi ihan jees olla jopa loppuelämä, niin sitten se avioliitto. Jos haluaa. Ei se mikään pakko ole. Todellakaan.
 
vieraskin.
Avioliitto tekee pariskunnasta oikeasti parin ja puolisosta laillisen sukulaisen, jolla on mahdollisuus avio-oikeuteen yhteisestä omaisuudesta tai jos ei lapsia niin mahdollisuus periä puoliso. Avioliitto antaa puolison kuoleman tapauksessa oikeuden leskeneläkkeeseen. Avioliitto on kyllä helposti purettavissa, mutta on selvä merkki muillekin, että tässä ollaan nyt yhdessä viranomaisen vahvistuksella.
 
Ei kai siinä olekaan kyse siitä, että avoliitto olisi jotenkin parempi, vaan pikemminkin siitä, että yhä useampi ei syystä tai toisesta mene naimisiin. Avioliitton mukanaan tuomat edut eivät houkuta/hyödytä niin paljon, ja koska nykyisin ei ole pakko mennä naimisiin, yhä useampi ehkä valitsee toisin. Avioliiton henkilökohtainen merkitys lienee vähentynyt.

Mutta kyllähän jokainen pääasialliset käytännön erot tietävät, joten tuskin niistä tarvitsee kahden kuukauden välein avata uutta ketjua.
 
vieras...
Vain avioliitossa isä on myös juridisesti täysivaltainen vanhempi vauvan syntymästä lähtien, mikä on ihan kiva juttu jos äiti on syystä tai toisesta poissa pelistä. Tähän kyllä toivoisin sekä vauvan että isän oikeuksien nimissä muutosta.
 

Yhteistyössä