Miten tehdään oikea hernekeitto?

  • Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti
"zxc"
Kuivatuista herneistä siis? yön yli vetään ja sitten keitetään? Puolen kilon pussissa lukee että lisätään n 2 l vettä, eli tuleeko yhdestä pussista oikeasti niin vähän keittoa?
 
"ulpu"
Kotilieden mukaan seuraavasti:


Ainesosat
Määrä Aines
1 l vettä
2 dl herneitä kuivattuna
300 g sianlapaa tai savustettua sianlihaa tai -potkaa
1,5 tl suolaa
1-2 valkosipulin kynttä
2 sipulia
0,5 tl meiramia
Lisätietoja:
Valmistusohje

Perinteinen hernekeitto on mainio arkiruoka: helppoa, ravitsevaa ja edullista. Pitkän keittämisajan takia hernekeittoa kannattaa tehdä kerralla suurempi määrä. Ylimääräisen hernekeiton voi pakastaa. Hernekeiton voi maustaa valkosipulin asemesta sinapilla tai käyttää keittoon juureksia. Pala selleriä, palsternakkaa tai porkkana lisätään keittoon lihan kanssa.

1. Anna herneiden liota kylmässä vedessä yli yön tai noin 10-12 tuntia.

2. Kuumenna herneet liotusvedessä, kerää veden pinnalta vaahto ja mahdolliset herneenkuoret pois. Jatka keittämistä noin 1 tunti.

3. Lisää keittoon liha, suola ja sipulit pilkottuna.

4. Anna hernekeiton kiehua miedolla lämmöllä runsaan tunnin ajan. Jos haluat hernekeitosta sosemaista, jatka keittämistä vielä puolen tunnin ajan.

5. Poista lihasta luu, paloittele liha ja mausta hernekeitto vielä tarvittaessa meiramilla.
 
dddd
Minä lisään itse tehtyyn hernekeittoon jauhelihan. Ruskistan siis jauhelihan (+sipulia) erikseen ja maustan, jonka lisään valmiiseen itsetehtyyn hernekeittoon. Tosi hyvää tulee.
 
Vieress
Ihan sillä pussin ohjeella olen tehnyt. Ei mulla oo sen isompaa kattilaakaan, joten en ees pystys tekemään isompaa annosta.
Sipulia, pippuria, suolaa ja palvikinkkua yleensä käytän.
 

Yhteistyössä