Ootko tehnyt vauvalle soseita itse?

  • Viestiketjun aloittaja zmwne
  • Ensimmäinen viesti
zmwne
Inhottaa kun kaupan hedelmäsoseisiin on lisätty hedelmäsokeria ja ties mitä muuta.. Ajattelin että tekisin itse soseita pakkaseen valmiiksi.. Kannattaako? Tuleeko todella halvemmaksi?? Kun tuntuu että maksaa ne vihanneksetkin nykyään hunajaa..
 
"ttt"
Olen tehnyt. Meillä lapsi sai ihan ekat soseet purkista,mutta itsellä meni siihen kertyvään purkki määrään hermo niin aloin tehdä itse. Eipä siinä juuri paljon vaivaa ole.

Jos kylään lähdettiin niin silloin helpotin itseäni ja otin kaupan purkkiruokia. Mutta päsääntöisesti voin sanoa että lapsi söi minun tekemääni suuremman osan.

Halvemmasta en tiedä. Sitä en laskeskellut. Se purnukkamäärä vaan yltyi yli rajojeni :). Mutta näin äkkiseltään ajateltuna,taisi itsetekemä tulla halvemmaksi. Kun yhdestäkin kukkakaalista tai kesäkurpitsasta sai tehtyä aika monta satsia kerralla
 
itse
tein itse, hedelmät sai jo pienenä suoraan hedelmänä. Ei opetettu hedelmäsoseille tai sokerille. Eli perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, kalaa jne. soseeksi ja pakkaseen. Halpaa ja helppoa.
 
"Hilma"
Meilläkin itsetehtyä. Helppoa ja vaivatonta kuin mikä. Keitin esim. kasan kukkakaalia ja laitoin sitten jäähtyneenä pussiin. Sieltä sitten nappasin aina jonkun palan kun ruokaa vauvalle kokosin lautaselle. Eli en muussanut valmiiksi.
 
aapppee
Mitenköös muuten pakaste seitiin voi luottaa ruotojen suhteen?? Vai kannataako vauvan soseisiin ostaa kalat ihan tiskiltä...? Ei sitä seitä voi edes uudelleen pakastaakkaan varmaan vaikka sen kypsentää..
 
Tein kyllä. Kotona söi itetehtyä ja reissuissa purkkeja. Paitsi sielä missä oli kyökki jossa keitellä. Hedelmäsoseet annoin valmiina ja isommalle raavin banaania esim sitte ko osas syödä lusikkakarkeaa. Tai pehmeää päärynää.
 
jo.p
Mä tein kaikki kasvikset ja lihat itse, mutta hedelmät on sen verran kalliimpia ettei se kannata. Ja kun vähän kattoo niitä tuoteselosteita, nykyään on paljon sellaisia hedelmäsoseita että ei ole lisättyä sokeria :)
 
Mitenköös muuten pakaste seitiin voi luottaa ruotojen suhteen?? Vai kannataako vauvan soseisiin ostaa kalat ihan tiskiltä...? Ei sitä seitä voi edes uudelleen pakastaakkaan varmaan vaikka sen kypsentää..
Kyl mää seitiä annoin. Keitin ja murustin tarkkaan. Eipä koskaa löytyny ruotoa. Ihan siitä tiskikalassakin voi olla ruoto,ylipäätään pitää tarkistaa mitä antaa vauvalle.
 
"Jenis"
Ekalle tein, tokalle annoin vaan muussattuna samaa kuin muillekin. Jos siis keitin muille esim. parsakaalia, muussasin sitä keitinveteen vauvalle jne. Aika helkkarin paljon helpommalla pääsi näin, samoin sormiruokaa sai alusta asti enemmän kuin esikoinen.
 
"Neiti"
Tein itse lähes kaikki soseet. Hedelmäpurkkeja meni muutama. Kylään/reissuille ym. otin pakastimesta ruoat ja hyvin sekin onnistui :). Tarvittaessa keittelin sitten perunaa yms. pidemmillä reissuilla. Tein ruokaa pari kertaa viikossa, hedelmät/vihannekset ja lihat erikseen, yhdistelin sitten sopivasti lihaa ja soseita, että tuli vaihtelua :). Kannattaa tarkistaa ne määrät, mitä esim. lihaa täytyisi minkäkin ikäisen syödä. Mittaat sitten esim. jääpalamuottiin aina sopivan määrän.

Soseiden tekoon todellakin meni max 30 min viikossa, joten en voi sanoa,e ttä kovin työlästä olisi ;). Lisäksi vältyttiin purkkien kantamiselta ensin kaupasta ja sitten lasinkeräykseen... Hintoja en laskenut, olettaisin, että kevät-kesä-syksyaikaan tulee huomattavasti halvemmaksi tehdä itse, talvella on sitten vähän rajoitetumpi valikoima. Etenkin kun ihan pienelle halusin tehdä vain kotimaista luomua. Kannattaa tarkistaa maat, monesti esim. normiporkkanapussit saattaakin olla italialaista...
 
bbierass
Voi vauvaparkoja kun saavat tölkki- ja pakasteruokaa :( mä teen ruokaa muullekin perheelle ja samoista aineksista tulee vaavinkin ruoka omassa kattilassa. Helppoa, halpaa, ekologista, terveellistä ja maistuvaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Saksamamma
"zxc"
Mä tein kaikki "lounassoseet" itse mutta hedelmät ja marjat ostin purkeissa (20-30 snt/kpl). En todellakaan raaskinut ostaa ne yli euron maksavia purkkeja, kun sillä olis joo saanut kilon vihanneksia tai 200g jotain (tarjous)lihaa :). Keitin aina yksi raaka-aine kerralla, soseutin valmiiks ja sitten jääpala-/muffinsivuokaan ja pakastimeen. sieltä sitten seuraavana päivänä pussiin. Riitti todella pitkäks aikaa ja saa tehdä joka päivä eri sekoituksia, kun pakkasessa useita eri vaihtoehtoja. Ainoastaan riisin, pastan ja perunan keitin jonkun vihanneksen ka, koska ne sellaisenaan eivät kestä kovin hyvin pakastamista, mutta sekoituksiss aoli ihan ok :)
 
[QUOTE="Jenis";30131363]Ekalle tein, tokalle annoin vaan muussattuna samaa kuin muillekin. Jos siis keitin muille esim. parsakaalia, muussasin sitä keitinveteen vauvalle jne. Aika helkkarin paljon helpommalla pääsi näin, samoin sormiruokaa sai alusta asti enemmän kuin esikoinen.[/QUOTE]

Minäkin muuten erottelin osan siitä mitä keitin aikuisille. jollen ollu tehny valmiiski tai jaksanu. Kattilasta vaan pottua ja rehua erilleen, lihaa yms ennen tujumpaa maustamista. oli sitte helppo isompana siirtyä samaan ruokaan kun me.
 
Bbierasss
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;30131462:
Eipä tuo pakasteruokakaan kovin hyvää ole...Söisitkö itsekään sitä....
Niin juuri sanoin, että voi voi kun syötetään tölkki- ja pakastetuokia ja kerroin tekeväni vauvalle samalla ruokaa kuin muulle perheelle. Ei me syödä kukaan tölkki- eikä pakasteruokaa, ei tietty vauvakaan.
 
"näin meillä"
Hedelmäsoseita saa paljon myös ilman sokeria. Meillä mentiin aluksi aika paljon kaupan soseilla ihan vaan ajan vuoksi (olen yksinhuoltaja), mutta tein myös aika paljon soseita itse. Nyt lapsi on 1-vuotias ja syö jo samaa ruokaa, eli kaupan soseita saa vaan silloin tällöin.

Banaani on esim. helppoa, koska sen voi soseuttaa haarukalla nopeasti. Samoin esim. pehmeät päärynät sun muut. Paljon tein niin, että soseutin vaan samalla kun oli ruoka-aika. Lisäksi tein jonkun verran kasvissoseita itse, ja paljon ruokia, joihin lisäsin suolan vasta sen jälkeen kun olin ottanut vauvalle talteen tietyn määrän. Jotain pakastinkin, mutta vähemmän sillä tavalla. Mutta hyvä keino sekin on.
 
viieras
Keitin ja survoin niin monta bataattia ja porkkanaa soseiden pohjaksi, etten halua tuota bataattia nähdä enää koskaan ;) Lapsen mahalle ei peruna sopinut, niin oli melkein pakko tehdä itse soseet. Alle 8 kk soseissa oli kahta-kolmea lukuunottamatta kaikissa perunaa...
 
Vie ras
Ei ole tarvinnut koskaan tehdä sosoita. Vauva 6 kk ja suoraan sormiruokailuun. Helppoa kun ei tarvitse tehdä vauvalle omia ruokia vaan söi alusta asti "samaa" kuin me muut.
 
Ddddd
Mietin tuota kysymystä ja muutaman kerran taisin ostaa kaupan soseen ja kun ne meni roskiin niin en enää niitä ostanut. En kyllä itse ole ikinä pakastanutkaan mitään soseita vaan samat ruuan hiput kuin muillakin. Joskus laitoin erikseen kattilaan porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia, bataattia yms sopivaa ja hieman ylikypsiks niin mössöni ihan itsestään ja lapsi sai syödä niitä vaikka sormin. Aloitimme kyllä ruokailun kuuden ja puolen kuukauden iässä.
 
6kk
Miten 6kk voi syödä samaa kun te, kerro tyhmälle. Jos saa alkaa maistella vähän kerrassaan. Niin mitä ihmettä teillä syödään?? Sormiruokahirmut taitaa vähän liioitella tuota elämän helppoutta, sori vaan.
 
viarastaja
Pätemiskilpailu pystyssä! Ette kai osta kaupasta kasviksia, vaan kasvatatte puhdasta itse. Tai ostatte vähintään luomuna. ;)

Vakavasti puhuen. Olemme tehneet pääosin itse ruoat. Valmissoseita on hätävararuokana reissuja varten, jonne pakaste tai tuoreruoka ei ole kesäkuumalla vaihtoehto. Pakastettu soseita itse, koska aina se oma ruoka ei ole vauvalle sopivaa (tai edes osa siitä) tai tarpeeksi nopeasti valmista. Esimerkiksi hauki ei sovi pienille ruoaksi, nuudeliateria ei ole terveellistä, kananmunalle on allerginen. Tai päivän toinen ateria saattaa aikuisilla olla voileipä. Näihin tilanteisiin vauvan oma kasvissose, vaikka sieltä parjatusta pakkasesta, on hyvä vaihtoehto. Myös satunnaisilla ravintolareissuilla pakaste tai kaupansose on paikallaan. Taaperolle voikin jo harkita lasten listalta, jos löytyy iänikuisille ranuille ja nakeille joku järkevä vaihtoehto.

Meillä muuten oikeasti kasvatetaan kasviksia lapselle, ja ostetaan luomuna. Pädimpäs!
 
Bbierass
Miten 6kk voi syödä samaa kun te, kerro tyhmälle. Jos saa alkaa maistella vähän kerrassaan. Niin mitä ihmettä teillä syödään?? Sormiruokahirmut taitaa vähän liioitella tuota elämän helppoutta, sori vaan.
Esim. jos teen perheelle perunoita ja jauhelihakastiketta, niin laitan vauvalle omaan kattilaan perunaa ja jauhelihaa ja vähän sipulia tai porkkanaa. Keitetään pehmeäksi, soseutetaan äidinmaidonkorvikkeen kanssa.

Tai jos teen perheelle kalaa ja perunoita, niin laitan vauvalle kattilaan samat jutut: perunaa, kalaa, tilliä, sipulia ja soseutan maidon kanssa.

Tällaisesta tulee yleensä pari annosta, yksi syödään lounaalla tuoreeltaan ja loput jääkaappiin ja lämmitetään illalla. Silloin muu perhe voi syödä vaikka salaattia tai pizzaa, mistä on vaikeampi tehdä vauvan versio.

Helppoa..en oikein tajua, mikä asiassa on olevinaan vaikeaa.
 
Vieress
Mun täytyy myös sanoa että nuo palastesoseet alko kyrsimään hyvin nopeasti enkä antanut kuipukselle niitä kuin totutteluvaiheessa. Silloin oli kevät ja kaikki perunat/porkkanat kaupoissa viime kaudelta ja muut vihannekset ulkolaisia. Kävin miettimääb että kun sanotaan että loppukeväästä noissa ei oo muutenkaan mitään ravintoaineita jäljellä niin mitä niistä jää jos vielä ne pakastan.. Mieluummin annan sitten vaikka kaupan pakastevihanneksia kuin itse pakastan.
Meillä vauva syönyt n 7kk alkaen samaa ruokaa kuin me, silloinkun ruoka on sellaista että siitä on helposti erotettavissa vauvalle niin otan sitten 2-3 annosta siitä niin aina on jääkaapissa tähteitä jos itse syödään jotain ei vauvaystävällistä.

Hedelmäsoseita tein vain omenasoseita pakkaseen viime syksynä itse poimituista omenista. Ulkolaisita varastokypsytetyistä hedelmistä on turhaa alkaa tehdä soseita ja pakastaa, kun parempilaatuisia varmasti ne purkkiruoat on. Useimmat hedelmät voi jo tuo 8kk ikäinen syödä paloina, puuron päälle välillä niitä kaupan soseita laitan jossei oo marjoja tms käsillä.
 

Yhteistyössä