Teinkö väärin? (irtisanoutuminen)

  • Viestiketjun aloittaja "marie"
  • Ensimmäinen viesti
"marie"
Yritin sietää entistä työpaikkaani ja narsisti pomoani mahdollisimman pitkään, mutta viimein tuli piste iin päälle ja irtisanouduin viikko sitten. Palkat eivät tulleet ajallaan, pomo neuvoi joka päivä jokaisen tehtävän eri tavalla ja työntekijöitä sorrettiin päivittäin kun eivät mitään osanneet tehdä oikein(vaikka tehtiinkiin juuri niinkuin pomo oli itse neuvonut!!), ylitöihin joutui jäämään vartin varoitusajalla ja ne piti tehdä omalla ajalla, sillä työtehtävät oli sumplittu niin tiukkaan ettei niitä kukaan saanut tehtyä annetussa ajassa jne.. No eilen sitten ex-pomo soitti ja möykkäsi minulle siitä, että jätin muut työntekijät ihan tyhjän päälle kun noin yhtäkkiä irtisanouduin(???), noudatin täysin irtisanomisaikaa ja kerroin tarvittaessa voivani joustaa ja tehdä vuoroja hieman pidemmälle auttaakseni heitä. Onko se tosiaan minun vika että pomoni ei ole palkannut riittävästi/ oikeanlaista henkilökuntaa vaan koko paikka kaatuu heti kun yksi lähtee, vaikka yleensä viikkotuntini jäivät pahimmillaan 20, eli eihän palkalla edes elättänyt itseään saati lastani. Yhtäkkiä irtisanouduttuani olin siis muka niin korvaamaton..

Sekava avautuminen, mutta on niin paha mieli ja tuntuu että pomo pilaa mun kasvot nyt koko kaupungin työmarkkinoilla ja ihmisten silmissä. Ja pahoillani oon myös työkavereiden puolesta kun he joutuu kärsimään, vaikken heidän kanssaan kyllä oikein juttuun edes tullut koko aikana.

Muilla kokemusta samanlaisesta? Mikä irtisanomisaika se irtisanomisaika on jos kuitenkin jo ennen sitä pitäisi ilmoittaa irtisanomisestaan? Vai olenko tosiaan niin itsekäs ihminen kuin pomo antoi ymmärtää, kun näin tein?
 
Outi-orava
Vaikuttaa siltä, että pomollasi ei pysy homma hanskassa ja purkaa nyt stressiään sinuun. Ei tietenkään ole sinun vika, ettei työt paikassa pelitä. Hyvä vain, kun et jäänyt katselemaan touhua pidempään. Toivottavasti entiset työkaverisikin tekisivät omat johtopäätöksensä eivätkä jäisi kärsimään. Yritä unohtaa se p*ska paikka.

Tsemppiä uuden työn hakemiseen! (Jos ei sitä sinulla jo ole.)
 
itsekin joskus irtisanoutunut
Et tehnytt väärin. Kyllä työntekijällä on oikeus sanoa itsensä irti, jos siltä tuntuu. Eikä tarvii irtisanomisajan jälkeen tehdä yhtään tuntia enää. Työnantaja ei vaikuta sellaselta jonka vuoksi kannattaa joustaa. Käytä sekin tarmo (joka niihin tunteihin kuluisi) uuden työpaikan etsintään. Tsemppiä!
 
Torikauppias
Kuulostaa ihan minun työntekijältäni Jenniltä, joka juuri irtisanoutui. Jos olet Jenni, niin luehan tämä tarkkaan. Muille siis taustatietona, että minulla on marjakojuja muutaman kaupan yhteydessä ja siellä kesätyöntekijöitä.

Ensinnäkin palkoista: palkat on maksettu ajallaan, mutta pienyrittäjänä minulla ei ole pankista hankittua maksujenkulun nopeutusta. Se tarkoittaa että jos pankkisi on eri kuin Nordea, niin palkan siirtymisessä tilillesi saattaa mennä parikin pankkipäivää. Joku toinen työntekijä saa sen ehkä päivän aikaisemmin, mutta syynä on juuri tuo sama pankki kuin yrityksellä.

Annetut ohjeistukset ovat yhtenäiset ja kaikissa kojuissa samat. Silti kesän aikana uusia sääntöjä voi tulla ihan vaikka kauppiaan puolesta. Jos kauppias vaatii että huomenna koju käännetään toisin päin, niin silloin niin on tehtävä. Tähän minä en voi esimiehenä vaikuttaa muuten kuin antamalla aina uudet ohjeet, jos uudistuksia tulee. Ohjeet pitää vain kuunnella, eikä ensin tehdä väärin ja sitten loukkaantua kun käsketään purkamaan ja tekemään se oikein.

Ylitöihin ei ole pakko jäädä. Silti koska marjanmyynti on riippuvaista säätilasta, totta kai toivotaan joustoa työajoissa puolin ja toisin. Jos kauppa käy aurinkoisella säällä, niin olen pyytänyt tekemään tunnin ylimääräistä, jonka olen hyvittänyt kahdella tunnilla pilvisellä päivällä. Mielestäni se on reilua, mutta siltikään en ole siihen pakottanut. Kojun purkamisen 15-20min ylimääräistä ei sitä paitsi ole lain mukaan ylityötä, vaan lisätyötä jonka voi teettää. Eihän sitä kojua voi jättää sinne yöksi, ymmärräthän?

Kyllä soitin ja kerroin olevani surullinen lähtösi takia. Tässä loppukesästä on mahdotonta saada enää uutta työntekijää myymään marjoja muutamaksi viikoksi ja vieläpä perehdytettynä. Irtisanomisaikaa ei ole ollut puolin eikä toisin, koska kyseessä on määräaikainen työsopimus. Sitä ei oikeasti saa kumpikaan osapuoli yksipuolisesti irtisanoa. Nyt muut yrittävät parhaansa mukaan joustaa omissa työajoissaan ja saada korvatuksi sinun laiton irtisanoutumisesi viimeisillä viikoilla.

Ja olenko minä sitten palkannut liian vähän henkilökuntaa kesäksi? Mielestäni en ole. Joinain kesinä olen ottanut useampia työntekijöitä ja sanonut etten voi sitten kaikille tarjota tunteja niin paljon kuin he haluaisivat. Siitä sitä vasta kuraa tulee niskaan. Menee kuulemma kesä pilalle, kun ei ehdi olla tarpeeksi vapaalla, muttei saa tarpeeksi töitä (=rahaakaan).

En väitä että olet itsekäs, mutta et sinä minusta kovin paljon minua tai meitä muita työntekijöitäkään ajatellut. Jokainen lukija muodostakoot mielipiteensä itse.
 
vierass
Ensinnäkin palkoista: palkat on maksettu ajallaan, mutta pienyrittäjänä minulla ei ole pankista hankittua maksujenkulun nopeutusta. Se tarkoittaa että jos pankkisi on eri kuin Nordea, niin palkan siirtymisessä tilillesi saattaa mennä parikin pankkipäivää. Joku toinen työntekijä saa sen ehkä päivän aikaisemmin, mutta syynä on juuri tuo sama pankki kuin yrityksellä.

Annetut ohjeistukset ovat yhtenäiset ja kaikissa kojuissa samat. Silti kesän aikana uusia sääntöjä voi tulla ihan vaikka kauppiaan puolesta. Jos kauppias vaatii että huomenna koju käännetään toisin päin, niin silloin niin on tehtävä. Tähän minä en voi esimiehenä vaikuttaa muuten kuin antamalla aina uudet ohjeet, jos uudistuksia tulee. Ohjeet pitää vain kuunnella, eikä ensin tehdä väärin ja sitten loukkaantua kun käsketään purkamaan ja tekemään se oikein.

Ylitöihin ei ole pakko jäädä. Silti koska marjanmyynti on riippuvaista säätilasta, totta kai toivotaan joustoa työajoissa puolin ja toisin. Jos kauppa käy aurinkoisella säällä, niin olen pyytänyt tekemään tunnin ylimääräistä, jonka olen hyvittänyt kahdella tunnilla pilvisellä päivällä. Mielestäni se on reilua, mutta siltikään en ole siihen pakottanut. Kojun purkamisen 15-20min ylimääräistä ei sitä paitsi ole lain mukaan ylityötä, vaan lisätyötä jonka voi teettää. Eihän sitä kojua voi jättää sinne yöksi, ymmärräthän?
Se palkkapäivä joka työntekijälle ilmoitetaan on minusta se päivä jona se palkka hänen tilillään pitäisi näkyä. Ne siirtymäajat on sinun huomioitava ja maksettava palkka sitten niin, että se näkyy palkkapäivänä työntekijän tilillä. Jos kojun purku on jokapäiväista se pitäisi sisällyttää työaikaan. Onhan se työnantajalle tehtyä työtä. Joten en ymmärrä enkä alkaisi mitään kojuja purkamaan jos ne ei olisi sisällytetty työaikaani aluperin.
 
esimies
Se palkkapäivä joka työntekijälle ilmoitetaan on minusta se päivä jona se palkka hänen tilillään pitäisi näkyä. Ne siirtymäajat on sinun huomioitava ja maksettava palkka sitten niin, että se näkyy palkkapäivänä työntekijän tilillä. Jos kojun purku on jokapäiväista se pitäisi sisällyttää työaikaan. Onhan se työnantajalle tehtyä työtä. Joten en ymmärrä enkä alkaisi mitään kojuja purkamaan jos ne ei olisi sisällytetty työaikaani aluperin.
Tämä on totta. Palkan tulee olla tilillä palkkapäivänä, ei mennä maksuun silloin. Kojun purkaminen pitää sisällyttää työaikaan, eli jos marjoja myydöön klo 18 asti, pitää työajan kestää esim 18.15 asti, ettälopputyöt tulee tehtyä. Sama koskee esim kioskeja, joissa tilat suljetaan, kehvinkeitin pestään ja kassa lasketaan, työajalla sulkemisen jälkeen. Joustoa toki tarvitaan, mutta se e3i voi olla ajateltu tehtäväksi työajan jälkeen.
 
"vvv"
Voi jessus.. Jos toi on pomosi, niin oikein hyvin teit kun lähdit!

Just tommosten työaikakeplottelija pomojen kanssa kukaan ei jaksa. Hei haloo eihän kojua voi jättää sinne yöks tajuuuuks??
No mitäpäs jos samalla kävisit pesettämässä auton, hei pitäähän auton olla hygieeninen tajuuuks, ja samalla vaikka hierot pomon miehen hartiat, pitäähän koko perheen olla työkunnossa tajuuuks. Eikä tarvii antaa edes lisätyönä, nehän kuuluu hoitaa tajuuuks.

Ylityö on ylityötä. Maksaisit reilusti sen mitä kuuluukin. Tollanen "lähde tunnin päästä kotia kun onkin sateinen päivä", on just sitä paskaa jota työntekijä ei oikein arvosta, tajuuuks.

Voi pomo sentään. Mitäpä enää edes hyödyit perään soittelemisesta ja haukkumisesta? Ainakin sen että kyseinen koulutettu työntekijä ei enää IKINÄ tule sinulle töihin, eikä todennäköisesti kukaan muukaan kenelle hän sinusta kertoo. Aivan oma vikasi ettet ole perehdyttänyt muita, tai pitänyt niin hyviä välejä vanhoihin työntekiköihin, että sinulla olisi nyt lista vanhoista työntekijöistä joilta pyytää apua-eikä muuten tarttis perehdyttää. Kumma juttu?

Tai mitäpä jos puhelun aikana olisit koittanut selvittää ongelmat?? Olisiko niin mahdoton hoitaa työntekijän palkka ajpissa tilille??? Tai luvata hänelle EDES kunnon tunnit loppuviikolle, vaikka se sinulle hieman maksaaki. Eikö se olisi pienempi paha mitä nyt vajaus henkilökunnassa?

Hohhoi...
Ap näitä on. Varsinkin tuntuu toi marjatuotanto olevan pullollaan. Lue vaikka netistä, miljoona vastaavaa kertomusta. Itse en enää menisi, työtodistustakaan ei osattu kirjottaa oikeella nimellä.
 
kainuussa
Ystäväni oli töissä eräässä hoivapuolen yksityisessä paikassa, jolta vieläpä paikallinen SOTE osti palveluita. Työntekijöillä tosi huonosti asiat ja paljon vaihtui porukka, työnantaja aina tuumasi, että lähde jos ei kiinosta, uusia on kyllä tyrkyllä (niin kuin olikin). Nyt sitten ystäväni oli se joka uskalsi lähteä käräjillä vaatimaan oikeuksiaan, ja ensimmäisessä asteessa napsahtikin hyvä summa korvauksia maksettavaksi ex-työnantajalle. On kuitenkin riitauttanut asian ja vaatinut mm. poistamaan omia lausuntojaan todistuksista :D Ei ole ainoa istä kuullut, kunnat kilpailuttaa palveluita, ja yitykset tarjoavat palveluitaan yhä vain halvemmalla, maksajina oalveluiden käyttäjät ja työntekijät. Tämäkin tapauksen rouvashenkilö ollut mm. ehdolla kunnallisvaaleissa keskustan rivessä.
 

Yhteistyössä