Mies säästelee lomiaan ja rahojaan poikien reissuihin

  • Viestiketjun aloittaja Vaimoihminen
  • Ensimmäinen viesti
no jaa
Tähän liittyen, mulla ja nykyisellä miehelläni ei ole edes yhteisiä lapsia, silti joskus tulee sanomista näistä lomailuista. Mies on eläkkeellä mutta harrastaa ja on aktiivinen. Minulla lomaa täydet vanhan virkanaisen lomat - eli ihan mukavasti. Runsaita tuloja ei ole kummallakaan. Mies ei jotenkaan snaijaa sitä, että jos hän tekee kalliita kilpailumatkoja parina viikkona vuodessa, ja lisäksi jätkäkaveriensa kanssa reissaa etelässä viikon vuodessa, niin hei! hänen rahat onkin siinä. Sitten hän on ihmeissään ja katkerakin kun minä vien vaikka lapseni viikoksi etelään, että ei hänellä vaan ole tommosia rahoja... No ei kai ole. Mutta kun minullakin se loma joskus on, niin joskus sitä tykkää täältä jonnekin lähteä. Että sory vaan. En maksa miestä reissuun.
 
Eli mies painaa ensin vuoden mittaan pirusti ylitöitä jotta sitten pääsee kotiin vapaille (=kotia hoitamaan)?

Tuolla logiikalla olis fiksuinta tehdä jotain 6 tunnin työpäivää läpi vuoden viikonloppuisinkin jolloin olisi toisen velvollisuus hoitaa koti kuntoon viikonloppuna :D
Mones perhees on molemmat vanhemmat töis eikä se voi niin mennä, että mies saa luistaa kodin ja lasten hoitamisesta. Perhe on yhteinen yritys jota hoitaa molemmat. Joissaki perheis toinen vanhempi on kotona (huom. se kotona oleva voi olla myös mies!), mutta ei se sitä tarkoota, että kotona oleva hoitaa koko ajan kodin ja lapset vaan kyllä toisenki pitää osallistua arkeen. Ei siinä paljo lohduta perheeseen tienatut rahat jos joutuu yksin kotona hoitamaan kaiken.

Ja mun mielestä yksin tehdyt lomat on niin iso asia, että niistä puhutaan toisen kans. Koska voihan olla niin, että suunniteltu ajankohta lomamatkalle olis hankala puolison töiden ja lastenhoidon kannalta. Ei tuollaasia asioota mennä yksin päättämään vaan istutaan pöydän ääreen, otetaan esille kalenterit ja työvuorolistat ja kattotaan miten on.
 
Minä olen ehdottomasti sitä mieltä että perhe on yhteinen projekti ja sen toteuttamiseksi on oltava yhteiset pelisäännöt. Todella epäreilua jos vain mies säästää joka palkastaan erilleen ja käy vuosittain ulkomailla. Tuon pitäisi olla ehdottomasti kummankin oikeus. Ja koska lapsetkin on kerta tehty, on kohtuullista että hekin pääsevät joskus jonnekkin. Itse voisin sopia miehen kanssa että jokatoinenvuosi käymme kumpikin omilla reissuillamme, ja jokatoinen koko perheen yhteisellä reissulla. Silloin tilanne olisi tasapainossa eikä kellään pitäisi olla valittamista. Ja jos lomat ei ole mahdollisia rahallisesti tms. koko porukalle, pitäisi lomasäästöt käyttää koko perheen elintason ylläpitämiseen.

Eiköhän jokainen ole punninnut vaihtoehdot ennenkuin lapsentekoon ryhtyi ja on tiedostanut että niin kauan kun lapset on pieniä, se nilkkakahle on sekä äidillä että isällä. Kun elätettävät vähenee, voivat vanhemmat alkaa matkustella ja nauttia vapaudesta ihan uusin voimin hyvällä omalla tunnolla ilman että kellään on paha mieli.
 
Vierasmiess
Alkuperäinen kirjoittaja vain kahden äiti;30133705:
Edelleen jaksan ihmetellä näitä naisia palstalla joiden mukaan kaikki perheen rahat on yhteisiä ja sitten mies ei saisi ansaitsemillaan rahoilla mitään tehdä.
Saa tehdä, ainakin käyttää ne perheen (ja vaimon) hyväksi.

Palstamammoilla on melkoinen logiikka kun mies omilla tienaamillaan rahoillaan ei saa tehdä mitä itse haluaa tai on muuten sika. Mutta sen sijaan nainen voi vaatia mitä tehdään miehen tienaamilla rahoilla eikä nainen ole silloin yhtään sika vaan tosi ihana ja empaattinen Nainen.

<3
 
jei
Miksi niitä rahoja ei voisi sitten käyttää niin, että mies ja lapset pääsevät reissuun? Vähemmän tienaava vaimo voi jäädä kotiin. Miksi lasten pitää kärsiä äidin huonommista tuloista?
 
Liekkiö
[QUOTE="vaemo";30133779]Ei olis ok, mutta olen nainut aikuisen miehen, joka tajuaa asian itsekin ilman rajoittamista.[/QUOTE]Minäkin olen nainut aikuisen miehen, jolle ei tarvitse jakaa lupia tekemisiinsä. Osaamme molemmat ajatella itsenäisesti, yhdessä ja jopa perheenä. Lupia ei tarvitse anoa eikä toista rajoittaa.
 
"kieppi"
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30133775:
Todellakin on ok. Mies saa käydä vuosittain ystäviensä kanssa lomailemassa. Perhe ei sulje pois omaa-aikaa.
Miten saatte lasten lomat hoidettua? Meillä piti jo nyt mummon tulla avuksi ja syyslomalla on pidettävä palkatonta, vaikka molemmilla on täydet lomat. Kaksi viikkoa tänä vuonna koko perheen yhteistä lomaa.Lisäksi vielä jouluna on pitkä loma, taas joutuu mummo hommiin.
 
"nuuh"
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30133786:
Minäkin olen nainut aikuisen miehen, jolle ei tarvitse jakaa lupia tekemisiinsä. Osaamme molemmat ajatella itsenäisesti, yhdessä ja jopa perheenä. Lupia ei tarvitse anoa eikä toista rajoittaa.
Piste ja Aamen! :)
 
"vaemo"
Nimenomaan ei tarvitse kysellä lupia ja rajoittaa ketään. Aikuinen mies tajuaa itsekin, että pienten lasten isän ja naimisissa olevan miehen ei tartte viettää lomiaan kanarialla ukkoporukassa. Kyllä meilläkin tehdään viikonloppureissuja, mutta nuo olis meidän suhteessa nounou. Toiset juoskoon kun vielä juoksuttaa.
 
Liekkiö
[QUOTE="kieppi";30133796]Miten saatte lasten lomat hoidettua? Meillä piti jo nyt mummon tulla avuksi ja syyslomalla on pidettävä palkatonta, vaikka molemmilla on täydet lomat. Kaksi viikkoa tänä vuonna koko perheen yhteistä lomaa.Lisäksi vielä jouluna on pitkä loma, taas joutuu mummo hommiin.[/QUOTE]Ongelmitta. Pidämme lomat normaalisti.
 
Joo ei kyllä ne jätkien reissut on lähinnä sitä, että kierretään lähialueen museot ja kirkot. Illalla veisataan virsikirja kädessä ennen kuin hotellin Sam?dhi-jooga alkaa. Sitten nukkumaan ja kuuden aikaan aamupalalle syömään rambutaneja ja juomaan viikuna-smoothieita.

:D
Miksi kaikki reissut kaikkien miesten kaveriporukoissa on joko älytöntä ryyppäämistä, hölmöilyä, sekoilua, räävitöntä menoa... TAI sitten vastakohtana istutaan kirkossa virsikirja sylissä. Välillä varmaan käydään tunnustamassa synnit paikallisessa kirkossa ja illalla ruoskitaan pahuudet pois...

Muunlaisia reissujahan ei voi ollakaan. Ei tietenkään. Kun me kaikki ollaan täysin samanlaisia ja tykätään samanlaisista puuhista.
Piste.
 
vieras...
Meillä mies suunnitteli muiden miesten kanssa lähtöä Lappiin keikkailemaan, viikoksi. Ilmoitin että asia on kunnossa, kunhan minäkin pääsen sitten viikoksi johonkin ilman perhettä. Mies tuumi, ettei pärjää kotona kuin varmaan sen yhden päivän, joten eipä ollut kovin reilu asetelma. Ymmärsi sitten itse olla menemättä.

Nyt hinkuu reissuun ja mulla pian laskettu aika, ei paljoa innostaisi, mutta en tiedä, mitä sanoa? :O
 
[QUOTE="kieppi";30133796]Miten saatte lasten lomat hoidettua? Meillä piti jo nyt mummon tulla avuksi ja syyslomalla on pidettävä palkatonta, vaikka molemmilla on täydet lomat. Kaksi viikkoa tänä vuonna koko perheen yhteistä lomaa.Lisäksi vielä jouluna on pitkä loma, taas joutuu mummo hommiin.[/QUOTE]

Nämä lastenhoito kysymykset ovat varmasti sellaisia mitkä rajaavat aika paljon erilaisia juttuja pois vanhempien elämästä... tai sitten ei.
Meillä lastenhoito kysymykset lomien osalta on ratkaistu siten, että molemmilla on sellainen työ joka tarvittaessa joustaa perheen niin vaatiessa...
 
Meillä mies suunnitteli muiden miesten kanssa lähtöä Lappiin keikkailemaan, viikoksi. Ilmoitin että asia on kunnossa, kunhan minäkin pääsen sitten viikoksi johonkin ilman perhettä. Mies tuumi, ettei pärjää kotona kuin varmaan sen yhden päivän, joten eipä ollut kovin reilu asetelma. Ymmärsi sitten itse olla menemättä.

Nyt hinkuu reissuun ja mulla pian laskettu aika, ei paljoa innostaisi, mutta en tiedä, mitä sanoa? :O

Mulle olisi ollut ihan ok jos mies olisi ollut "poissa" silloin kun oli laskettuaika. Tiedän että olisin pärjännyt itseksenikin. Mutta miehelle tämä ei olisi ollut ok. ELi hän itse järjesti mm työmatkansa, lomansa ja kaikki menonsa siten, että oli varmasti paikalla kun H-hetki koitti. Kaikilla kerroilla.
Teidän tapauksessa herää kysymys, että miksi mies ei välitä olla paikalla ja miksi ihmeessä hän ei koe pärjäävänsä omien lastensa kanssa päivää kauemmin?!
 
Nyt hinkuu reissuun ja mulla pian laskettu aika, ei paljoa innostaisi, mutta en tiedä, mitä sanoa? :O
Mä sanoosin tuos tilantees tylysti, että et mee. Lasketun ajan lähellä pitääs kyllä miehen ittekki pysyä aikalailla kotipaikkakunnalla eikä reissata tai lähtiä ryyppäämään. Lähtö voi tulla koska vain ja kiva jos on lapsia ennestään mitäs teet keskellä yötä jos synnytys alkaa ja mies huitelee ties missä. Toki töis on pakko käydä, mutta muuta toimintaa sitte vähä rajoottaa.
 
"nuuh"
No kun se mun mies on niin aito ja ihana ettei sen tulis mieleenkään a) juopotella b) huoritella tai c) yleisörveltää mutta kun sillä on SE ja varsinkin SE toinenkin kaveri!!!! Eihän se muuten mutta kun ne kaverit....ja muutes, se sun miehesikin on jonkuntoisen takakireän avovaimon mielestä just SE kaveri!
 
Sitten kun lapset on isoja mies ei saa lähteä koska pitää hoitaa parisuhdetta joka unohtui jonnekin sinne ruuhkavuosiin ja perhe-elämään? Jos lähtee se johtuu vain siitä että muija on niin vanha ja rupsahtanut?

Joidenkin perheenäitien kannattaisi myös kokeilla miten hauskaa on silloin tällöin olla jokunen hetki pois kotoa, istahtaa kavereiden kanssa vaikka katukahvilaan lasilliselle, syödä ihan kaikessa rauhassa pitkä illallinen, shoppailla, juoruilla ja olla joka hetki soittamatta kotiin muistuttaakseen Janican pianotunneista, Nicon futistreeneistä, iltapalasta tai hampaiden pesusta. Tulla kotiin levänneenä ja huomata että koti pyörii ihan ok vaikka ehkä mukit on laitettukin väärälle hyllylle kaapissa.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Miksi niitä rahoja ei voisi sitten käyttää niin, että mies ja lapset pääsevät reissuun? Vähemmän tienaava vaimo voi jäädä kotiin. Miksi lasten pitää kärsiä äidin huonommista tuloista?
Aloituksessa - ja joidenkin kirjoittajien mielestä - pointti on juuri se, että pitää päästä kavereiden kanssa lomalle, ei missään tapauksessa lasten tai puolison.

Olisihan tuokin yksi vaihtoehto. Itse en tosin haluaisi edes parempituloisena elää perheenä tuolla lailla.
 
Tähän liittyen, mulla ja nykyisellä miehelläni ei ole edes yhteisiä lapsia, silti joskus tulee sanomista näistä lomailuista. Mies on eläkkeellä mutta harrastaa ja on aktiivinen. Minulla lomaa täydet vanhan virkanaisen lomat - eli ihan mukavasti. Runsaita tuloja ei ole kummallakaan. Mies ei jotenkaan snaijaa sitä, että jos hän tekee kalliita kilpailumatkoja parina viikkona vuodessa, ja lisäksi jätkäkaveriensa kanssa reissaa etelässä viikon vuodessa, niin hei! hänen rahat onkin siinä. Sitten hän on ihmeissään ja katkerakin kun minä vien vaikka lapseni viikoksi etelään, että ei hänellä vaan ole tommosia rahoja... No ei kai ole. Mutta kun minullakin se loma joskus on, niin joskus sitä tykkää täältä jonnekin lähteä. Että sory vaan. En maksa miestä reissuun.
No sun mieshän on jo reissannut kolme viikkoa... ja jos tulot eivät kummoiset niin siinä on tainneet mennä lomarahat. ELämä on. EI voi mitään. Menet hyvällä omallatunnolla lapsesi kanssa etelään kun sulla on lomaa. Mies miettii vastaisuudessa miten lomarahansa käyttää... jos siis haluaa teidän mukaan reissuun. ;)
 
Meillä mies suunnitteli muiden miesten kanssa lähtöä Lappiin keikkailemaan, viikoksi. Ilmoitin että asia on kunnossa, kunhan minäkin pääsen sitten viikoksi johonkin ilman perhettä. Mies tuumi, ettei pärjää kotona kuin varmaan sen yhden päivän, joten eipä ollut kovin reilu asetelma. Ymmärsi sitten itse olla menemättä.

Nyt hinkuu reissuun ja mulla pian laskettu aika, ei paljoa innostaisi, mutta en tiedä, mitä sanoa? :O
Oho. Miksi mies haluaa lähteä matkalle juuri lasketun ajan kieppeillä??? Kummallista.
 

Yhteistyössä