Miten saatte äitiyslomalla ajan kulumaan?

  • Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti
koliikkivauvan äiti
No äitiyslomalla en tehnyt juuri muuta kuin hoidin vauvaa, kun oli suuritarpeinen lapsi. Kanniskelin huoneesta toiseen ja hyssyttelin ja muuten viihdytin, käytiin vaunulenkillä tai kaveri veteli sylissä imetysmaratoneja unineen, nukahti siihen jolloin saatoin välillä katsoa telkkaria. Kun vuoden iässä helpotti, alettiin käymään muskareissa, puistossa, perhekerhossa, pihalla jne. Päivät täyttyy edelleen mainituista puuhista, + käydään kaupassa ja hoitamassa asioita. Kotona aika menee pikkujässikän vahtimiseen, kun on nyt touhottava 2 v. Välillä jos on luppoaikaa käyn täällä palstalla tai katson boksilta nauhotuksia. Eli joo, koen että kädet on aika täynnä lapsen kanssa.
 
"Jokunen"
Suurimman osan siitä ajasta kun en tee noita em. tehtäviä käytän nukkumiseen, vauva nimittäin tarvii aika paljon hoitamista ja viihdyttämistä ainakin meillä. Mutta jos mulla on sitä kuuluisaa omaa aikaa, niin luen, katson telkkaria tai käyn juoksulenkillä, kampaajalla, shoppaamassa tms.

Ei ole siis ongelmia ylimääräisestä ajasta. Vai mitä tällä aloituksella haettiin?
 
akava
Ulkoillaan, kyläillään, shoppaillaan, käydään kirjastossa, käyn viihteellä, matkustelen, tapaan ystäviä, luen, katson telkkaria, pari kertaa käyny leffassa, teen kaikkia "rästijuttuja"(mm. laitan v,kuvia albumiin) jne jne.
 
vieras...
Esikoisen aikaan ekan puolen vuoden ajan aloituksessa mainittujen lisäksi söin, kävin suihkussa ja nukuin, ja siinäpä ne taisi ollakin :D Mutta sittemmin olen ommellut, käynyt lapsen kanssa avoimessa päiväkodissa, toiminut imetystukiäitinä jne. Illalla olen ottanut omaa aikaa käymällä kursseilla (mm. puhe-englannin kurssi, valokuvauskurssi) ja harrastamalla liikuntaa. Mutta päivät meni kyllä aika hyvin peruspuuhailuissa ja ulkoiluissa, vauva kun alkoi nukkua jossain muualla kuin sylissä tai kantoliinassa vasta lähempänä vuoden ikää.

Toisen lapsen kanssa esikoinen on täyttänyt päiviä hyvin, puistoilut, kyläilyt, avoin päiväkoti jne.
 
Ei ongelmaa
Me kyläiltiin päivittäin. Lähipiiristä kymmenisen äitiä sai esikoisen t. seuraavan lapsen samoihin aikoihin kuin itse, niin seuraa riitti. Ja sama seuraavien lasten kohdalla :) Lisäksi sain lisää kyläilytuttuja perhekahviloista :)
 
fhfhfh
Me kyläiltiin päivittäin. Lähipiiristä kymmenisen äitiä sai esikoisen t. seuraavan lapsen samoihin aikoihin kuin itse, niin seuraa riitti. Ja sama seuraavien lasten kohdalla :) Lisäksi sain lisää kyläilytuttuja perhekahviloista :)
Ok. Sitten kun jossain ketjussa epäillään äitiyslomalaisen tai hoitovapaalaisen elämän olevan juuri tuollaista, niin syntyy kauhea poru, ettei varmasti ole, töitä on kuulemma enemmän kuin ehtii tehdä.
 
pluh
Heh, mä kun en edes huomannut milloin äitiysloma alkoi, kun hoitovapaalta siirryin seuraavalle äitiyslomalle:) Noita edellisiä oli jo 3, joten ihan samalla tavoin päivät meni lapsia hoitaessa, ruokaa laittaessa ja kotitöitten kanssa tuskaillessa. Lasten kanssa ulkoilua,kauppakäyntejä, kirjastoa, kyläilyä. Vauvan kanssa sitten alkuun kyllä riitti tekemistä pelkästään siinä että sai vauvan hoidettua ja säällisesti huomiota isommillekin. Jos tarvitsen ajankulua, luen, ompelen tai teen puutarhatöitä. Tykkään lukea etenkin jotain mistä on jotain hyötyä, kuten historiaa, tiedettä, lapsikirjoja tai psykologisia oppaita, kunhan ovat myös hyvin ja viihdyttävästi kirjoitettu.
 
Tai no joo, en mä ehtiny olla äitiyslomalla ku 2kk, sit siirryin saikulle. Saikulla oonkin sit lopun äituysloman ja siitä sit suoraan vanhempainvapaalle. Tjsp. Mut tuo onkin jo sit sen ikäinen et on tekemistä lapsen kans.
 
"..."
[QUOTE="apuva";30136058]Mitä teette, kun ette hoida vauvaa, siivoa, pese pyykkiä tai laita ruokaa?[/QUOTE]

Opiskelen äippälomilla kun on tullut tehtyä lapset niin harvakseltaan, että ei ole ollut nuorempi kotosalla järjestämässä puuhaa.
 
vvvvieras
Käsitöitä.

Ostin ompelukoneen ja ihan ummikkona opettelin ompelemaan: ihan ekaksi vauvalle pussilakanoita ja puklurättejä, sittemmin yksinkertaisia vaatteita. Supertaitava en ole mutta mukavaa puuhaa ja ompelukoneen hinta tuli säästettyä monin verroin, kun ostin kirppareilta ja kierrätyskeskuksesta vaatteita joista muokkasin itselleni sopivia tai ompelin esim. aikuisen vaatteista lapselle vaatteita. Nytkin 5v tytöllä on kesävaatteista vain 5 t-paitaa ja kahdet shortsit ostettu kaupasta, muuten käyttää mun kierrätyskankaista ompelemia mekkoja, hameita ja leggareita.

Kesäaikaan tuli oltua myös paljon pihalla, sielläkin askartelin mm. risujuttuja ja päällystin rumat puutarhakalusteet mosaiikilla.
 
helpon vauvan äiti
Aika tosiaan pitkäksi käy täälläkin. 3kk vanha vauva ja mitään tekemistä ei päivisin oo.. Onneks kohta alkaa perhekahvilat yms nii niihin mennää aikaa kuluttamaan. :)
 
"opiskelija"
En ymmärrä niitä joilla on aina kiire vaikka eivät muuta tee kun kotitöitä vauvanhoidon ohella. Itse opiskelen ammattikorkeassa, monimuoto-opintoja äitiyslomalla, hyvin riittää aika sekä opiskeluun että vauvanhoitoon ja kotitöihin. Opiskelin myös edellisten lasten ollessa pieniä, silloin perustutkintoa. En osaisi edes kuvitella arkea johon ei kuuluisi vauvanhoidon lisäksi muuta kuin tiskit ja pyykit ym pakolliset kotityöt. Aina pitää olla jotain virikkeellistä, remppaa, ompelua, keikkatöitä tai sitten vaikka opiskelua ettei pääse jämähtömään paikoilleen. Näin siis omalla kohdallani. Tietenkään se ei kaikille sovi ja toiset haluavat elää verkkaisemmin ja nauttia kaikessa rauhassa vauva-ajasta ilman ylimääräisiä menemisiä ja stressiä.
 

Yhteistyössä