Onko meille muka hyvät tulot?

  • Viestiketjun aloittaja aapee...
  • Ensimmäinen viesti
aapee...
Nettotulot yhteensä n. 4500 e. Laskuihin ja asumiseen menee vähän päälle 2000 e, loput ruokaan, kulutukseen ja säästöihin. Mutta kuitenkin tuntuu että säästöön ei jää kuin muutama sata kuussa....

Ystävän mielestä meillä on hyvät tulot, omasta mielestä aika normaalit (sekä minulla että miehellä palkka aika lähellä suomalaista keskipalkkaa).
 
aapee...
Ei minusta ole "helvetilliset" asumiskulut. Laina + yhtiövastike vähän päälle 1000 e. Pääkaupunkiseudulla asuvalla siskollani on lähes tuplasti isommat asumismenot... Päiväkoti on yksi iso menoerä, n. 500 euroa/kk.
 
no sitte
Ei minusta ole "helvetilliset" asumiskulut. Laina + yhtiövastike vähän päälle 1000 e. Pääkaupunkiseudulla asuvalla siskollani on lähes tuplasti isommat asumismenot... Päiväkoti on yksi iso menoerä, n. 500 euroa/kk.
okt on siis reilusti halvempi kuin osake... ja mulla on lapset alakoulussa eli halvimmillaan.

mutta jos ny lasken, että lainaan menee 400e, lämmitykseen, sähköön, veteen, veroihin jätemaksuihin yms ja jne menee kyllä muutama satanen/kk, mutta ei noin paljoa. Vakuutuksiin (2 autoa, 2 lasta) menee 2000e/vuosi.

eli teillä on pääkaupunkilaiseksi pienet tulot, muualla maassa teillä olisi normaalit tulot
 
viera.s
Joo, keskituloisia olette, mutta esim. noissa päivähoitomaksuissa keskituloiset menee ylimpään maksuluokkaan.

Mutta eihän teillä mitään hätää ole, kun laina lyhenee ja sen lisäksi jää vielä säästöjä. Kulut pienenee jonkin verran, kun päivähoitomaksut jää pois lasten mennessä kouluun.
 
aapee...
Asutaan siis kaupungissa mutta ei pääkaupunkiseudulla. Omakotitaloon ei todellakaan ole varaa, maksavat tällä alueella vähintään 400 000 jos haluaa suht uuden ja ison.... Sellaista lainaa ei maksele 400 euron kuukausilyhennyksillä ;) No, me ei onneksi tarvita kuin 1 auto ja silläkään ei ajeta läheskään joka päivä.
 
"noo"
Hyvät tulot teillä musta on, suomalaisten keskipalkkoihin verrattuna varmaan sitten aika normaalit. Jos ei meinaa säästöön jäädä mitään, niin mitä jos kuukauden parin ajan keräisitte menonne tarkasti ylös exceliin? Sen äärellä havaitsee helpommin, onko joku turha menoerä, josta olisi valmis säästämään.

Itse laitan säästöön aikomani rahat heti palkkapäivänä pois tililtäni. Rahaa helposti menee sen verran kuin sitä on...
 
..-..
Pienituloinen tuttavapiiri sinulla. Suomalaisten keskipalkka on nykyään jotain 3700e-3800e väliltä, eli tuo kertaa kaksi on n. 7500e bruttona, eli vähennyksistä riippuen viitisen tonnia nettona.
Ilmeisesti. Suurin osa tuttavistani tosin onkin töissä päiväkodeissa, laitoshuoltajina, kouluavustajina ja perhepäivähoitajina, joten ehkä vähän vääristää otantaa. Toki näilläkin puolisot muualla töissä, mutta ei heidänkään tulot nettoa tuon yli juuri nosta. Ehkä pienituloiset hakeutuvat yhteen :D
 
aapee...
En ole duunari ja bruttotulotkin paljastin jo ( eli molemmilla bruttopalkat lähellä keskipalkkaa). Olen korkeasti koulutettu vielä urani alkuvaiheessa, miehellä amk-tutkinto. Todennäköisesti tulot nousevat vielä reilusti.
 
vieras...
En ole duunari ja bruttotulotkin paljastin jo ( eli molemmilla bruttopalkat lähellä keskipalkkaa). Olen korkeasti koulutettu vielä urani alkuvaiheessa, miehellä amk-tutkinto. Todennäköisesti tulot nousevat vielä reilusti.
Ai sä väheksyt duunareita? Mitä vikaa on tehdä oikeita töitä? Kaikkienko tässä pitää jotain insinöörejä olla? Onpa tosi hieno että olet KORKEASTI vittu koulutettu ja vieläpä vasta uran alkuvaiheessa, että oikein ehtii tässä tehä fyrkkaa paljon. Kiva että tulot nousee kun työelämää on paljon vielä jäljellä.
 

Yhteistyössä