Kokemuksia psyk.osastosta kellään?

  • Viestiketjun aloittaja apua p*skaan oloon
  • Ensimmäinen viesti
apua p*skaan oloon
Onko kellään kokemuksia suljetusta psyk.osastosta? Pääseekö sinne jos kokee tarvitsevansa sitä, vai onko se niin, että sinne pääsee vaan hätätapaukset, esim itsaria yrittäneet tmv?

Mä oon jo monta päivää miettiny, että pitäskö mennä sinne tän pahan olon takia. Välillä oon sitä mieltä, että vois mennäkii, mut sit tulee mieleen ne ajat, ku alaikäisenä olin siellä. Jouduin sinne yhellä kerralla lääkärin huijaamana ja parilla muulla kerralla laitoksen ohjaajan keksittyä vähän omiaan päivystyksen lääkärille...

Viikon on ollut putkeen p*skaolo, eikä meinaa auttaa mikään siihen. Tuntuu vaan pahenevan, vaikka nyt tällä hetkellä onkin ihan hyvä olo, mut yhtäkkiä saattaa tulla hirvee p*skaolo. Jatkuvasti on itsetuhoisia ajatuksia mielessä. Yks tyyppi sano, että vois miettiä osastoa, kun siellä olis kokoajan turvallisia aikuisia ja jutteluapua saatavilla, enkä vois tehä itelleni siellä mitään. Miten voi mennä paikkaan, joka aiheuttaa hirveää ahdistusta? Samoin moni muu paikka, joka muistuttaa jotenkin osastoa, koska ne pitkät käytävät ym. Kuitenkaan ns. normisairaalassa(jossa ei psyk.osastoja) ei tule mitään ahdistusta pitkistä käytävistä. Miten voi mennä paikkaan, josta on kaikista huonoimmat muistot verrattuna mihinkään muuhun paikkaan?

Jos sinne menee, ni miten pian pääsee ulkoilemaan? Muistelisin, että sillon alaikäisenä olin melkein viikon sisällä ja sit pääsi hoitajan kanssa ulos eka jotain 15min päivässä. Entäs puhelimet? Saako olla kamerakännykkää vai vaihtaako ne oman puhelimen sellaseen kamerattomaan malliin? Kuten sillon tekivät..

Onks aikuisten psyk.osastolla jotain erilaisia sääntöjä kuin alaikäisten osastolla? No uloshan sieltä ei pääse, kun kaikki ovet lukossa... Jos menee vapaaehtoisesti, pääseekö sieltä pois sitten kun haluaa?

Juttelupaikan ihminen, joka soitti eilen, oli sitä mieltä, että eihän sitä nyt suljetulle tarvii mennä.. Tänään ks.paikan lääkäri soitti ja juteltiin jotain ja sano että soittaa uudestaan joku päivä.. 3 ihmistä on olleet sitä mieltä, että pitäs mennä osastolle, mut tuolta juttelupaikasta yksikään ei oo sanonut, että pitäs mennä. Mut entä jos se ei autakaan? Entä jos ne määrää pakkohoitoon vaikka ei olis syytä? Entä jos ne pakottaa aloittaa jonkun lääkityksen?

Eläimetkii pitäs saada jonnekin hoitoon jos menis osastolle.. Tosin vanhemmalle kissalle olis erikseen hoitopaikka, ettei tarttis viiä eläinhoitolaan. Mut toi nuorempi kissa, joka on oikee rasavilli, ni pitäs viiä sinne, ku se ei pääse sinne, jonne toi vanhempi pääsis. Siellä olis pikkunen kissavauvani yksin jossain kissahuoneessa... :(

Juttelin erään ihmisenkaa siitä, että mitä mieltä mun äiti, siskot ja veli olis siitä, että menisin osastolle. Vaikka eihän se niille kuuluis, mut kyllä ne siitä kuitenkii jotain kautta kuulis. Veljeltä saan vieläkii vähän väliä kuulla siitä, että olin joskus osastolla. Äiti taas haukkuu mielisairaaks jos sais tietää.. Se ei sulata sitä, että oon jutellu psykologille. Yks tyyppi kyseli siltä mun olosta viime viikolla, ni se oli sanonut, että ei sillä mitään hätää ole, kaikki on hyvin. Laitoin sille sen jälkeen viestin, että kaikki ei todellakaan ole hyvin..
 
Mthoitsu
Suosittelisin kyllä osastojaksoa. Ei tosiaan tarvitse suljetulle mennä, eikä sinne sua varmaan otettaiskaan, osastoja on muitakin joista voi poistua esim ulkoilemaan, voi myös omaa puhelinta käyttää.

Tsemppiä! Turhaan pelkäät pakkohoitoon joutumista, ei sinun kohdallasi täyty pakkohoidon kriteerit. Hienoa että uskallat hakea apua! Ei kannata murehtia mitä muut sinusta ajattelevat, on kyse omasta hyvinvoinnistasi.
 
vierassss
ensinnäkään sä et voi vaan lompsia sinne et moro mä tulin nyt vaan sun pitää saada lääkärin lähete. joten mene terveyskeskuslääkärin juttusille ja hän päättää jatkosta
 
"Sirionful"
Osastolle on aika helvetin vaikeeta päästä nykyään, mikä on seurausta jatkuvasta säästämisestä. Ja jos sinne pääsetkin, niin mahdollisimman nopeesti ne haluu sut pois sieltä, takasin avohoitoon. Ulkoilemaan pääsisit todennäköisesti alusta asti ihan vapaasti, kunhan vain kerrot, mihin olet menossa. Täällä mun kunnassa ei enää edes ole kuin suljettuja osastoja olemassa, mutta käytännössä suljettu ei eroa avoimesta kuin siinä, että vinkkaat hoitajalle kun haluat oven auki ja öisin ei pääse ulos, jos siis olet vapaaehtoisesti tullut hoitoon. Pakkohoidossakin pääsee kyllä melko nopeasti ulkoilemaan yleensä, mutta voi olla, että hoitajan pitää tulla mukaan. Aikuisten puolella on kuulemani mukaan löysempää kuin nuorten puolella, yleensä. Säännöt riippuu kyllä osastosta, mutta täällä saa pitää oman kännykän ihan vapaasti ja käyttää osaston konetta, kun se on vapaana.

Voit aina mennä päivystykseen, mutta jos psyk.poli on auki sillä hetkellä, kun hätä on käsillä, niin sinne kannattaa kyllä ensisijaisesti olla yhteydessä.

Miksi muuten aloitit uuden ketjun kun siinä vanhassa puitiin tätä samaa?
 
"..."
Osastolle ei mennä, sinne päästään. Esim. vapaaehtoisille ulkoiluluvat on myös suljetulla osastolla ja pakkopäätökselläkin oleville lähtökohtaisesti ulkoiluluvat on, rajoitustoimenpiteet täytyy tehdä erikseen.
 
apua p*skaan oloon
ensinnäkään sä et voi vaan lompsia sinne et moro mä tulin nyt vaan sun pitää saada lääkärin lähete. joten mene terveyskeskuslääkärin juttusille ja hän päättää jatkosta
Kyllä tiedän, että tarttee lääkärin lähetteen sinne... Kerran päivystyksessä yks lääkäri uhkaili m1-lähetteellä. Että jos et jää päivystykseen yöks tai et suostu ite osastolle, ni mä päätän siitä. Ja sellanen v-mäinen naurahdus perään, vaikka ei todellakaan olis mitkään m1-kriteerit täyttyneet, ni silti meinas laittaa!
 
apua p*skaan oloon
[QUOTE="Sirionful";30140549]Osastolle on aika helvetin vaikeeta päästä nykyään, mikä on seurausta jatkuvasta säästämisestä. Ja jos sinne pääsetkin, niin mahdollisimman nopeesti ne haluu sut pois sieltä, takasin avohoitoon. Ulkoilemaan pääsisit todennäköisesti alusta asti ihan vapaasti, kunhan vain kerrot, mihin olet menossa. Täällä mun kunnassa ei enää edes ole kuin suljettuja osastoja olemassa, mutta käytännössä suljettu ei eroa avoimesta kuin siinä, että vinkkaat hoitajalle kun haluat oven auki ja öisin ei pääse ulos, jos siis olet vapaaehtoisesti tullut hoitoon. Pakkohoidossakin pääsee kyllä melko nopeasti ulkoilemaan yleensä, mutta voi olla, että hoitajan pitää tulla mukaan. Aikuisten puolella on kuulemani mukaan löysempää kuin nuorten puolella, yleensä. Säännöt riippuu kyllä osastosta, mutta täällä saa pitää oman kännykän ihan vapaasti ja käyttää osaston konetta, kun se on vapaana.

Voit aina mennä päivystykseen, mutta jos psyk.poli on auki sillä hetkellä, kun hätä on käsillä, niin sinne kannattaa kyllä ensisijaisesti olla yhteydessä.

Miksi muuten aloitit uuden ketjun kun siinä vanhassa puitiin tätä samaa?[/QUOTE]

Jos sinne on niin vaikeeta päästä, ni miks sit joku päivystyksen lääkäri kuitenkii uhkailee m1:llä? Eli jos haluaa apua, ni sitä ei saa? Pitääkö ajautua siihen tilanteeseen, että yrittää itsaria, ennenku pääsee osastolle? Noin niinku esimerkkinä.. On aika jännä, että alaikäisten kohdalla ei tartte ku jonkun laitoksen urpon sanoa lääkärille pari valittua sanaa, ni lääkäri kirjaa m1-lähetteen. Nimim kokemusta on omalta kohalta ja moni muukin joutunut ohjaajien sanomisten vuoksi suljetulle.

Yks tyyppi sano mulle, että jos menet osastolle eikä ne ota sua sinne, ni pitää kuulemma sanoa, että Suomen kansalaisella on oikeus päästä hoitoon ja saada apua. Juttelupaikassa käyminen ei helpota, itseasiassa vaan pahentaa oloa. Mut kukaan siellä työskentelevistä ei voi tajuta sitä, eikä sen takia suostu sit käymään missään sen paikan ulkopuolella juttelemassa.
 
Kolmas korppi harmaana
Jos sinne on niin vaikeeta päästä, ni miks sit joku päivystyksen lääkäri kuitenkii uhkailee m1:llä? Eli jos haluaa apua, ni sitä ei saa? Pitääkö ajautua siihen tilanteeseen, että yrittää itsaria, ennenku pääsee osastolle? Noin niinku esimerkkinä.. On aika jännä, että alaikäisten kohdalla ei tartte ku jonkun laitoksen urpon sanoa lääkärille pari valittua sanaa, ni lääkäri kirjaa m1-lähetteen. Nimim kokemusta on omalta kohalta ja moni muukin joutunut ohjaajien sanomisten vuoksi suljetulle.

Yks tyyppi sano mulle, että jos menet osastolle eikä ne ota sua sinne, ni pitää kuulemma sanoa, että Suomen kansalaisella on oikeus päästä hoitoon ja saada apua. Juttelupaikassa käyminen ei helpota, itseasiassa vaan pahentaa oloa. Mut kukaan siellä työskentelevistä ei voi tajuta sitä, eikä sen takia suostu sit käymään missään sen paikan ulkopuolella juttelemassa.
Siis haluatko osastolle vai etkö halua, jos/kun pidät lähetettä uhkailuna? Halveksut "juttelupaikkaa", mutta haluaisit kuitenkin käydä juttelemassa? Ota yhteyttä sinua viimeksi hoitaneeseen tahoon tai päivystykseen, kaikki ei nyt mee sulla putkeen.
 
apua p*skaan oloon
Siis haluatko osastolle vai etkö halua, jos/kun pidät lähetettä uhkailuna? Halveksut "juttelupaikkaa", mutta haluaisit kuitenkin käydä juttelemassa? Ota yhteyttä sinua viimeksi hoitaneeseen tahoon tai päivystykseen, kaikki ei nyt mee sulla putkeen.
On se päiv.lääkäriltä aika uhkailua, jos sanoo, että lähet m1:llä suljetulle tai jäät päivystykseen yöks. Sattuneesta syystä oon ottanu selvää, mitkä on m1:n kriteerit, että ei voi kukaan noin vaan sinne pistää. Ks.lääkäri teki muutakin, jota ei olis saanut tehdä, mut se on taas asia erikseen.

Mitenkä niin halveksun juttelupaikkaa? Vähän vaikea siellä käydä, kun joka kerta on hirveä ahdistus sinne mennessä, siellä ollessa, sieltä lähtiessä. Ja edellisestä paikasta tuli terapeutti käymään aina yhessä toisessa paikassa, jossa ei ollut mitään mikä rupee ahdistaa, toisinku siellä juttelupaikassa tuppaa olemaan. Tuolta uudesta paikasta eivät ole vielä ainakaan suostuneet tulemaan käymään missään ulkopuolella, vaikka joka ikiselle oon sanonut siitä. Joka kerta vaan ollut eri tyyppi juttelemassa. Haluan käydä juttelemassa, koska se auttaa, mutta vaikeaa jutella ahdistavassa paikassa!
 
Nap
Ainakin Jorvissa Espoossa oli hirveen vaikea päästä, kolme kertaa kävin itsetuhoisena päivystyksessä, kahdella kerralla tyyliin taputettiin pään päälle ja laitettiin 'kotiin rauhottuun'. Jepp.. Kolmannella kerralla sitten oli ymmärtäväinen lääkäri, joka siinä päivystävän psykiatrin kutsu paikalle jne. Juttelin sitten sen psykiatrin kanssa, ja pääsin kun pääsinkin avo-osastolle, jossa sattu oleen tilaa.

Kyllä avo-osastolta sai käydä ulkona käppäilemässä, kanttiinissa yms. Ja itse jouduin jopa köpöttelemään seuraavana aamuna sinne pääsystä päärakennukseen labraan verikokeisiin. Se osaston alaovi oli tietenkin lukossa, mutta siellä oli summeri mitä kilauttamalla pääsi takaisin sisälle.
Puhelin sai olla, mutta tietenkin äänettömällä, ja siellä oli semmoset pienet huoneet, missä sitten sai rauhassa puhua, tekstailla sai siinä ihan oman mielen mukaan.

Mutta joo, ei sinne niin vaan mennä, ja sittenkin pääsee jos on tilaa. Ja hoitohenkilökunta (ei pelkästään se päivystävä lääkäri, vaan myös päivystävä psykiatri) on sitä mieltä, että sinne olis parempi päästä huilaileen.

Myöhemmin tuon osastojakson jälkeen tuli sitten yksi im-yritys, ja sillon sitten pääsin pariksii yöksi varapaikalle sinne samaiselle osastolle, sitten laitettiin kotiin, kun ei siellä sitä tilaa oikeasti ollut.

Kummallakin kerralla ihan vapaaehtoisesti sinne suostuin menemään, kun tiesin olevani itselleni vaaraksi.
 
Viimeksi muokattu:
"Sirionful"
Noh mut laitettiin pakkohoitoon itsetuhoisuuden vuoksi. Katsoivat, että mun ajattelu on psykoottista asiaan liittyen.

Päivystyksessä on kyllä järjestään aika paskamaisia lääkäreitä, mutta psykiatrit on siellä ollu yleensä ihan mukavia. Yleensä osastolle ei pääse, koska se on täynnä ja toiselle osastolle en joko ole halunnut, tai sitten en ole ollut sinne tarpeeksi huonossa kunnossa. Ei sua välttämättä oteta osastolle edes itsemurhayrityksen jälkeen, riippuu tilanteesta. Tosin kyllä täällä yleensä yhdeksi yöksi pääsee osastolle tarkkailupaikalle, mutta harvoin aamullakaan on tilaa ja lähdet aamupalaverin jälkeen kotiin. Toki yrittänyttä ei laiteta. Mutta valitettavan usein katsotaan ja seurataan ja odotetaan ja sitten voi olla jo paskat housuissa niin sanotusti. Aika pätevä sääntö on, että jos oot huonossa kunnossa ja et halua osastolle, sua ollaan sinne pistämässä ja jos haluat sinne, sua ollaan sieltä pitämässä poissa. Nojoo itse tuskin ihan herkästi enää osastolle vapaaehtoisesti menen kun siellä on vakkarina niin kusipää psykiatri etten kestä sitä ja vaikka siellä on toinenkin psykiatri yleensä töissä, niin tää toinen aina vaatii mut potilaakseen, koska ollaan nähty aikasemminkin :p.
 
Semiseko
Itse olen 3 kertaa mennyt päivystyksen kautta osastolle. Tilanteet eskaloituvat yleensä öisin, joten siksi olen joutunut hakeutumaan päivystykseen. Joka kerta tilanne on ollut sellainen, että olen ollut esimerkiksi vainoharhainen ja itsetuhoinen (yrittänyt ottaa yliannostusta, hakannut päätä seinään tms.), tuhonnut omaisuuttani, raivonnut ja huutanut, ollut väkivaltainen miestäni kohtaan jne. Minut on raahattu puoliväkisin päivytykseen. Yhdelläkään kertaa en ole päässyt suoraan osastolle, vaan päivystyksestä on pistetty minut kotiin. Ja seuraavana iltana uudelleen, jolloin sitten läheiset voivat voineet huokaista helpotuksesta, kun hullu on päässyt osaston pahnoille muutamaksi viikoksi lepäämään. Itsariyrityksen jälkeen en muuten myöskään päässyt osastolle, kotiin vaan pistettiin vuodeosastolta. :(

Yleensä osastot ovat tupaten täynnä, henkilökunta ottaa sinne akuutissa hädässä vaikka patjapaikalle, ainakin täällä. Oman kaupunkini mielialahäiriöosasto on "puolisuljettu", sinne mennään omasta halusta ja se on vapaampi kuin psykoosiosastot. Ulkoilemaan pääsee eikä kännykästä tarvitse luopua. Tietysti henkilökohtaisia rajoituksia voi olla syystä tai toisesta. Yhteistyöllä siellä edetään, kun potilaat kuitenkin "järjissään", eivät psykoottisia. Mielestäni ihan ok paikka, jos sinne sisälle sattuu pääsemään. Mitään erityistä hoitoa siellä ei tietenkään saa, lähinnä siellä on suojassa omalta itseltään sen pahimman yli. Ehkä joitakin lääkemuutoksia tehdään ja hoitsu välillä käy kyselemässä, miten menee. Mutta yleensä ihmiset, jotka päätyvät osastolle, ovat niin väsyneitä, että lepo, ruoka ja hetkellinen poispääsy kotioloista ovat ihan riittävää hoitoa...
 
Nap
Miksi joku haluaa vapaaehtoisesti psykiatriselle osastolle? Ne on ihan järkkyjä paikkoja.
Ei tuo avo-osasto missä itse olin mitenkään järkky ollut (en sitä juu etukäteen tiennyt).
Kyllä sinne vaan suht vapaaehtoisesti menee kun tietää olevansa itselle vaarallinen, vaikka ei välttämättä tahtoisi olla, ihan lähimpien rakkaiden takia. Ja kun tahtoo sen hoitokontaktin saada (minulla ei ollut avohoitokontaktia silloin kun ekaa kertaa osastolle pääsin huiliin).
Ja ei, ei ollut tk:n puolelta mitään apua sillon, ja kun ilta-/yöaikaan oli se hätä päällä, päivällä jos tk:hon meni suht normaalilla ololla asiaa puhuun, niin ei..
 
Viimeksi muokattu:
apua p*skaan oloon
Oisko siksi, että se vaihtoehto, esim. itsetuhoisuus koetaan vielä huonommaksi?
Itekii vielä vähän aikaa sitten ajattelin, että en ikinä, koskaan, milloinkaan ees mieti meneväni osastolle. Jotenkii on vaan alkanu tuntumaan, että siitä vois olla jotain hyötyä. En mä jaksa kokoajan olla siinä p*skassa olossa.

Välillä pelkään, että se menee lopulta siihen, että teen/yritän tehdä itsarin. Sitä en todellakaan halua, mut entä jos tulee erityisen p*skaolo eikä mikään siihen auta? Päivystykseen on korkee kynnys mennä.. Parina iltana tällä viikolla on ollu sellanen p*skaolo-ahistus päällä että oon miettiny viiltelyä. En oo kuitenkaan mitään tehny, koska jälkikäteen on kaduttanu noi v*tunmoiset arvet kädessä.
 
apua p*skaan oloon
Miksi joku haluaa vapaaehtoisesti psykiatriselle osastolle? Ne on ihan järkkyjä paikkoja.
Onks sulla omaa kokemusta ks. paikoista? Mulla on ihan hirveitä kokemuksia, mut silti mietin sinne menemistä. Vaikka se paikka on maailman ahdistavin, ni silti. KOSKA mä haluan apua tähän p*skaan oloon, mä haluan sen pahan olon loppumaan etten tee mtn lopullista.
 
"avokki"
Mun mies oli viime syksynä osastojaksolla. Yritti ensin itsemurhaa lääkkeillä ja alkoholilla, silti sairaalasta meinasivat kotiuttaa. Onneksi sitten mies kuitenkin itse oli sitä mieltä että tarvitsee apuja. Ja lähti vapaaehtoisesti hoitoon ja sai paikan. Sai liikkua ulkona vapaasti ja se olikin sitten virhe. Paripäivää ekan yrityksen jälkeen vei multa auton avaimet kun menin sinne ja ajoi kallioon. Onneksi mitään vakavaa ei sattunut auto meni vaan rusinaksi, mutta miehelle ei käynyt kuinkaan ja ketään muutakaan ei sattunut siihen paikalle just sillä hetkellä. Mikä on ihme. Sitten se menikin sairaalasta osastolle m1 lähetteellä.
Kamerallista puhelinta ei saanut olla, se oli hoitajien takana ja sit se käytiin pyytämässä jos halus soittaa tai viestitellä. Tämä siksi että ei kuvaa muita ja lähetä kuvaa tai videokuvaa eteempäin muista. Onneksi kotona oli vanhoja perusmallin kännyköitä jäänyt jemmaan, ja kun vein sellasen niin sai pitää sitä koko ajan mukana.

Hae ihmeessä itsellesi apua, jos kerran on itsetuhoisia ajatuksia, vaikka vain ajoittain. Se, että hoitoon on vaikea päästä on totta, mutta ainahan kannattaa yrittää.
 
apua p*skaan oloon
[QUOTE="avokki";30141742]Mun mies oli viime syksynä osastojaksolla. Yritti ensin itsemurhaa lääkkeillä ja alkoholilla, silti sairaalasta meinasivat kotiuttaa. Onneksi sitten mies kuitenkin itse oli sitä mieltä että tarvitsee apuja. Ja lähti vapaaehtoisesti hoitoon ja sai paikan. Sai liikkua ulkona vapaasti ja se olikin sitten virhe. Paripäivää ekan yrityksen jälkeen vei multa auton avaimet kun menin sinne ja ajoi kallioon. Onneksi mitään vakavaa ei sattunut auto meni vaan rusinaksi, mutta miehelle ei käynyt kuinkaan ja ketään muutakaan ei sattunut siihen paikalle just sillä hetkellä. Mikä on ihme. Sitten se menikin sairaalasta osastolle m1 lähetteellä.
Kamerallista puhelinta ei saanut olla, se oli hoitajien takana ja sit se käytiin pyytämässä jos halus soittaa tai viestitellä. Tämä siksi että ei kuvaa muita ja lähetä kuvaa tai videokuvaa eteempäin muista. Onneksi kotona oli vanhoja perusmallin kännyköitä jäänyt jemmaan, ja kun vein sellasen niin sai pitää sitä koko ajan mukana.

Hae ihmeessä itsellesi apua, jos kerran on itsetuhoisia ajatuksia, vaikka vain ajoittain. Se, että hoitoon on vaikea päästä on totta, mutta ainahan kannattaa yrittää.[/QUOTE]

Jossain osastoilla saa kuulemma pitää kamerakännykkää. Jos mä menisin osastolle, joutuis ostaa prepaidin, koska nyk.simkortti ei kävis mihinkään ei-älypuhelimeen. Sillon joskus ainakii sielt hoitajilta sai jonkun ei-kamerapuhelimen.
 

Yhteistyössä