Olen narsisti!! :o

  • Viestiketjun aloittaja niinkö
  • Ensimmäinen viesti
niinkö
Siskoni kanssa riideltyäni ihan välien katkaisemiseen asti (minun puolelta), aloin kovasti reflektoimaan käytöstäni siskoni syyteltyä minua uskomattoman kusipäiseksi ja itsekkääksi jne. Ihmettelin miten oma sisko voi noin sanoa mutta sitten mietin ettei kukaan noin räjähdä ilman syytä, pakko minussa on jotain sellaista olla. Tein narsismi testejä ja luin paljon narsismista, mitä olen siis ennenkin tehnyt kyllä ja olen ennenkin havainnut itsessäni narisistisia piirteitä. Aina olen kuitenkin jollain selityksellä saanut itseni nousemaan etten ole mikään narsisti vaan ihan aidosti mukava ja välittävä ihminen, mutta jotenkin nyt siskoni raivottua minulle oikein kunnolla, aloin miettimään tarkoitusperiäni ja lastenikin kohtaloa. Mistä siis tietää esim omien tekojensa tarkoitusperien olevan narsistisella vai sitten terveellä tavalla itsekkäitä? Kyllä minä omaa etuani ajan koska ei mielestäni tässä elämässä pärjää asettamalla muita etusijalle aina. En kuitenkaan satuta tarkoituksella ihmisiä, mutta tietämättäni ilmeisesti kyllä. :/


Kuinka empaattinen ihmisen oikein pitää olla? Siis jos keskellä kaupungin vilinää mummo kaatuu parin metrin päässä ja itse on juoksemassa myöhästymäisillään työhaastatteluun niin pitäisikö jäädä auttamaan vaikka lähellä on muitakin? En minä jäisi auttamaan kiireessä? Jos olisimme ainoat ihmiset mökkipolulla niin tottakai silloin, mutten suoraan sanottuna tiedä auttaisinko mummoa lain velvotteesta vai auttamisen halusta? Omasta mielestäni uskon kokevani aitoa auttamisen halua, mutta eiväthän narsistit myönnä motiivejaan. Entä jos oikeasti huijaan itseäni koska olen kiero narsisti ja oikeasti auttaisin tätä mummoa vaan etten joudu poliisin eli vieläpä auktoriteetin kanssa vaikeuksiin?

Miten siis erottaa normaalin narsismista? En minä tiedä mikä on normaalia, olenkin vasta 23. Olen aina muutenkin kokenut elämässä jonkinlaista alemmuudentunnetta ihan pienestä asti, usein ilman syytä. Vasta kun sain lapset, olen ollut aidosti onnellinen, liekö sekin vaan että synnytin jotain joka rakastaa minua ja on minusta riippuvainen?? Olenko jo niin kiero että uskon itse olevani mahtava ja empaattinen mutta kaikki hyvät ominaisuuteni perustuvat juuri siihen, että saisin arvostusta, ei siihen että olisin hyvä ihminen niinkuin kuuluukin olla. Omasta mielestäni suhtaudun kuitenkin erittäin hyvin krittiikkiin. Eikö se ole aika outoa narsistilta? En kihise sisäisesti enkä ulkoisesti kiukusta vaan mietin aina että miten voisin olla parempi ihminen. Onko tämäkin kuitenkin vaan joku keino parantaa tapojaan vain muiden suosion takia?? Jos kritiikki on täysin perätöntä tai tulee jotenkin mielestäni huonossa välissä niin pimahdan. Esim kerran eräs ylipainoinen (yli100kg) sanoi minulle että pitäisik sun syödä joskus kun oot tollanen luuranko niin menin ihan sekasin ja olis tehnyt mieli sanoo rumasti mutten viitsinyt enkö ensin edes pystynyt. Tuollainen kritiikki sekoittaa pääni, olin silloin siis hoikka mutten todellakaan alipainoinen luuranko.

Sen minussa myös on vahvaa niin tuo ihailun tarve, sekä tarve sanoa se viimeinen sana enkä siedä umpikujassa olemista vaan sekoan jos jään kiikkiin jotenkin. Voiko se olla vaan sellainen luonteenpiirre?? Lasten saannin jälkeen en ole juuri ehtinyt entisen kaveri piirini kanssa olemaan, lähinnä kahvittelun merkeissä olemme nähneet yhen kanssa kerrallaan, mutta kaipaan sitä porukassa olemista niiiin paljon, varsinkin koska olin kaveriporukkani pelle ja hauskuuttaja-usein huomion ja ihailun kohteena. Kaverini ovat aina olleet kauniimpia ja suositumpia eikä minua ole kyllä se ikinä haitannut enkä ole heitä siksi sabotoinut. Olisi ilmeisesti narsistina pitänyt?? Joitain täysin vastakkaisia piirteitä minulla on narsisteihin nähden muttei sekään kai mitään tarkoita. En esim ole mikään ulkonäkökeskeinen enkä huono rahankäyttäjä tms enkä enää muista kaikkea kun keskityin vain huonoihin puoliini. Olen myös loistava keksimään tekosyitä. Siis ihan joka paikkaan. En valehtele mutta jos jotenkin saan itseni näyttämään paremmalta jollain tavalla niin sen kyllä tuon ilmi. mutta haluaako kukaan jättää sanomatta jotain joka auttaa ettei näytä pelleltä tai mulkulta??

Minulle ammatinvalinta oli myös suuri imagokysymys. Koin suurta häpeää kun en päässyt heti opiskelemaan ja tunsin kovaa vääryyttä. Kun sitten viimein pääsin opiskelemaan tätä alaa, olin todella onnellinen kun saan tavallaan vihdoin näyttää maailmalle ja myöskin kertoa tittelini. Naurettavaa!! Siis toki kyse on muutenkin mukavasta työstä mutta ihmettelen tätä innokkuuttani miltä muiden silmissä näytän. Kuinka ylpeä saan olla jos opiskelen yleisesti arvostettua alaa??


Nyt kun välit meni siskoon niin väkisinkin tuli mietittyä asioita. Olen todella herkkä suuttumaan ja ihmiset saavat usein rauhoitella minua. Kun rauhoitun niin sitten kyllä rauhoitun. En siis heittele tavaroita yms mutta kiroilen ja olen aika kova tekemään kärpäsestä härkäsen. Rauhoitunkin kyllä todella helposti sellaisen ihmisen kanssa joka osaa vetää oikeasta narusta=mieheni. Olen myös kontrolloiva, kukaan muu ei osaa siivota kuin minä joka pidän kaiken tietyllä lailla, kukaan muu ei osaa hoitaa lapsiani kuin minä-muussa tapauksessa kaikki menee pieleen ja sekoan jos anoppi on vaihtanut lapseni vaatteet kyläreissun aikana koska se on minusta silmille hyppelyä. Tuntuu kuin hän vähättelisi minua, etten osaa edes lapsiani pukea ja vain hän osaa. Eivätkä vaatteet ole likaiset yms mutta anoppi tykkää laittaa itse ostamiaan vaatteita lapsille. Minusta se on tyhmää kun lapsilla jo vaatteet on. Anoppini on muutenkin kova hössöttämään ja vähän väliä sekoo kuuppa häneen. Ihan ääneenkin. Syötetään pullaa ja karkkia 1v ja mehua joka päivä ja neuvotaan koska lapset pitäisi viedä parturiin tai lääkärin. Eikä kuunneella vaikka sanoisin kauniiisti ettei karkkia noin pienelle niin nauretaan vain että ennen syötiin sitä tätä ja totakin 1v.Tulen tuollaisesta niiiin hulluksi ja mieheni vaan selittää jotain lasten edun ajattelemisesta ja höperyydestä ja mun tekis mieli muuttaa afrikkaan että saisin olla rauhassa ilman ärsyttäviä neuvoja. Normaalia xD???


Muitakin keksin. Esim teininä musta oli tosi ärsyttävää että mun kaveri sopi samalle päivälle aina monta menoa ja ilmotti vasta kun olin jo kylässä/kahvilassa että vaikka heikki/tiinakin tulee tänään illalla käymään ja olin niin pettynyt kun itse oletin että ollaan koko loppupäivä yhdessa ja jos aikaa jää niin soittakoot sitten kavereilleen muttei niin että minä varaan hänelle koko päivän ja hän minulle tunnin. Sanoin siitä kerran ja hän suuttui minulle vaikka sanoin ihan neutraalisti että olis kiva tietää tällaset etukäteen että oot varannu mulle tunnin päivästäs ja muille loput, ja tätä hän teki siis usein. Saatiin kyllä riita sovittua mutta ei hän anteeksi pyydellyt vaan minä. Minä pyytelen aina ihmisiltä anteeksi. Mistä tiedän pyydänkö sen takia etten kestä jäädä alakynteen vai aidosti katumuksesta? Pyydänkö anteksi että pääsen takaisin suosioon? Ei kai kukaan kuitenkaan halua olla yksinkään? Miksi minulle ei kukaan ole sanonut että olisin narsisti tai kamala paitsi siskoni nyt?? Olen myös lapsena ollut aika kova karjumaan muille, narsismia? Minusta kunnioitus pitää ansaita-vaivalla ja vain harvat saavat sen ilman sen kummempaa nuoleskelua. Jos ei joku kaverini siis suostunut tulemaan just mun mielen mukaan mun leikkiin niin suutuin ja karjuin.. En ole ikinä ymmärtänyt mitä mun päässä on oikein liikkunut kun olen lapsena, kavereilleni huutanut?? Siis hääh? Mikä mua vaivasi ja miksi mun vanhemmat ei puuttunut tähän ja kaveritkaan ei hylänneet?? Mulla oli myös ennen lasten saantia tosi huono itsetunto ja paljon harmaita jaksoja ja muistan jo varmaan 10v miettineeni helpointa itsemurha keinoa mutten halunnut mun vanhemmille stressiä ja hautajausjärjestelyjä.. Siis 10v ja itsemurha ajatukset??? Mun elämä ei edes ollut mitenkään kamala, mielestäni tosi tavallinen. Sain rakkautta ja leluja ja käytiin tapahtumissa jne. Miten lapsen voi olla aina onneton ja masentunut vaikka perhe on normaali, ehjä, ei väkivaltaa tms. Lasten saannin jälkeen vasta kuin heräsin että maailma onkin ihana paikka, olin kuin sumusta noussut elämän ihanuuteen ja tunsin itsenikin niin voimakkaaksi. Voiko narsismi jotenkin mennä ja tulla? Nyt taas kyllä piirteet tulevat esiim mutta no joo. Tuskin siskonikaan ihan syytön oli. Eikö riitaan tarvitse aina kaksi osapuolta. Sorry pitkä teksti mutta saimpa avautua! Haluan oikeasti varsinkin lasten takia muuttua (1v ja 3v siis)://
 
"susu"
et sä narsisti ole mut ehkä jotain persoonallisuus-häiriötä lienee aika vahvasti ilmassa. suosittelen kanssa ihan läheisten ja lapsien vuoksi hakeutumaan juttelemaan jonnekin...
 
Et sä ole narsisti, ehkä olet kokenut pettymyksiä, sulla on normaali tarve vuorovaikutukseen ja oikeudenmukaisuuteen jne.

Jos on kiva sanoa päässeensä hyvään opiskelupaikkaan niin se on normaalia ylpeyttä, ja tavallaan se helpottaa ihmissuhteitakin kun muut pitävät itseä ns.kunnon eteenpäin pyrkivänä nuorena eikä laiskana. Ja omista saavutuksista saa iloita.

Ja pitää erottaa toisistaan tyylipuhdas narsismi ja narsistiset piirteet, ja jälkimmäisiä on jokaisessa ihmisessä.

Mutta nuo sun luettelemat esimerkit on tapauskohtaisia, ne pitäisi kaikki käydä erikseen läpi ja monissa niistä on kyse muusta kuin narsismista.
Se kuitenkin täytyy sanoa että vaikka olisit myöhästymässä työhaastattelusta tai lentokoneesta niin se kaatunut mummo täytyy nostaa, koska ihmisen pelastaminen menee kaiken muun edelle. Työhaastattelussa he ymmärtävät täysin kun selität miksi olet myöhässä. Just viikolla ajoin autokolarialueen ohi ja kyllähän se kolari myöhästytti monella määränpäähän pääsyä.

Mutta jos et auta sitä mummoa ja se ei sua yhtään jälkikäteen kirvele tai et koe häpeää, niin sit sulta puuttuu empatiaa
 
Viimeksi muokattu:
itseoppinut tohtori
Echo meni nyt kyllä narsistin lankaan.

Miksi narsisti selittelee asiat parhain päin?Miksi hän oli valmis katsomaan peiliin, mutta myöhemmin siskossa kuitenkin olikin vika?
Minä,minä,minä-viesti.
 
"Helsinki"
Luuletko tosiaan täältä saavani vastauksen näiltä mammoilta. Mene ammattiapua piiriin. Normaalilta tuo ei kuulosta ja lapsuudessa jo alkaneet nuo ongelmat. Ehdottomasti hakisin apua vaikka yksityiseltä sektorilta.
 
Narsismi on nykyään vähän semmoinen muoti-ilmiö.
Ihmisellä taas on tarve löytää selitys omalle pahalle ololleen. Helponta on etsiä se siitä, mistä juuri nyt paljon puhutaan.
Mutta jos sut johonkin lokeroon pitäis ihan välttämättä laittaa, mä olisin enemmän sitämieltä, että olet riipuvainen persoonallisuus, siis läheisriippuvainen, hyvin riippuvainen muiden mielipiteistä, vailla omaa minutta.
Toisaalta myötäriippuvuus, eli ns. klassinen läheisriippuvuus ja sen vastakohta, vastariipuvuus (paskat mä kenestäkään välitän, en mä teitä tartte-käytös) on vaan saman hyväksytyksitulemisen tarpeen kääntöpuolia.
Toinen on niin kiva, että kaikki tykkäis ja toinen esttää, ettei kenenkään tarvi tykätä, ettei tule pettymyksiä.
On olemassa se käytös, jota me kutsumme narsismiksi ja sitten "kaappinarsismi", eli sen toinen puoli, se että koittaa olla niin kiva kaikille, että tulis nostetuksi jalustalle.
Suurin osa ns. kilteistä ja hyvistä imisistä toimi niin vain ostaakseen muilta hyväksyntää, joten onko se sitten yhtään sen hienompaa käytöstä? Miksi ei yhtä hyvin voisi myöntää ja näyttää että juu, on mulla helvetillinen tarve olla hyväksytty.
Mä tunnistan itsessäni taipumuksen hakeutua sellaisten ihmisten seuraan, joita tuntemalla ja joiden kanssa hengailemalla voin saada osan heille osoitetusta huomiosta. Narsistinen piirre sekin on, mutta toisaalta hyvin läheisriippuvainen. Ne ovat vain saman asian kaksi eri puolta.
Hyvä kirja aiheesta on tämä: Miksi aina sinä? - Sandy Hotchkiss - Kirja (9789525534115) | Adlibris kirjakauppa - Pohjolan suurin kirjakauppa
 
Jos vielä muutaman kohdan ap:n viestistä käy läpi tuon mummokohdan lisäksi, niin...

-ap:n hyvä kritiikinsietokyky puhuu narsismia vastaan
-samoin kateuden ja mustamaalaamisen/juonittelun puuttuminen itseään kauniimpien ja suositumpien kavereiden kohdalla on erittäin hyvä asia, narsistille tuo olisi vaikeaa
-jos anoppi pukee muksut itse ostamiinsa vaatteisiin kesken kyläreissun niin minustakin se on outoa. Tuo anoppi ei kuulosta kovin järkevältä vaan perheen asioihin sekaantujalta, samoin jatkuva karkin ja pullan syöttäminen ärsyttäisi muakin
-se että kaveri kaventaa tapaamisiaan vain tuntiin, ärsyttäisi muakin, mun mielestä kavereille pitää varata 2-3 tuntia jos ei ole alunperin sovittu lyhyestä treffaamisesta

Mutta räjähdysherkkä, ja muutenkin herkkä ap on. Osan voi laittaa nuoruuden piikkiin. Ehkä rauhallisuutta, ikää ja kokemusta/tietoa asioista niin avot.
Silloin kun tietää itse tekevänsä oikein niin voi olla rauhallinen eikä hätäänny muiden erikoisesta käytöksestä.

Ja ap, kun mietit oman toimintasi motiiveja niin itsen sä parhaiten tiedät omat päänsisäiset motiivisi, ei me tiedetä mistä motiiveista käsin sä toimit. :) Mutta yritä tehdä asioita niiden itsensä ja niiden sisällön takia, ei sen takia että muut ne näkisivät ja kehuisivat, niin hyvä tulee.

(Ja jos joskus teet jonkun hyvän asian pelkästä velvollisuudentunteesta niin ei sekään vaarallista ole, niin jokainen toimii välillä)
 
Viimeksi muokattu:
....
Et mielestäni kuulosta narsistilta, mutta kyllähän tuo mummo-kohta on vähän omituinen.

Exä oli ihan täys sekopää, ja hänellä oli tosi paljon narsistisia piirteitä, mutta uskon että selvin päin hän todellakin olisi auttanut kaatunutta mummoa. Olisi ehkä jälkeenpäin vain väritellyt tarinaa aika kovasti ja tehnyt itsestään suurin piirtein jumalan.
Hän nimittäin oli _ihan oikeasti_ sitä mieltä että hänen pitäisi olla koko maapallon valtias. Toki kaikki muut ottavat hänet pelkkänä vitsinä, mutta tyttöystävänä oli aika hankalaa kun hänen piti niin kovasti omistaa ja hallita minunkin elämää. Onneksi pääsin suht helposti (1,5 vuoden tappelun jälkeen) irti.
 
mies1harm.
Narsun keskeinen piirre on empatiakyvyttömyys muita kohtaan ja muiden näkeminen hyöty- ja välinetarkoituksessa. Melkein kaikki muut narsudiagnoosiin maallikolla helposti liittyvät piirteet kuten itsestään pito, ihailun tarve ja kielteisten tunteiden näyttö on "terveitä".

Itse jopa pidän diivamaisesta naisesta, joka tarvitsee palvontaa ja osaa itsekin ihailla miestä. :) "Hiirulaisnainen" jää helposti varjooni.
 
"sssss"
LUULETTEKO todella, että yhden viestin perusteella voi diagnosoida tai olla diagnosoimatta narsistista persoonallisuushäiriötä. Edes psykiatrian rautainen ammattilainen ei siihen kykene, niin ette tekään arvon palstamammat kaksplussalla!
 
mies1harm.
Musta suomalaisille ei tekisi pahaa opetella omaperäisempää itsenäisyyttä (ymmärrän täysin suuttumistasi, jos joku sekaantuu sisäisen "hallintopiirisi" asioihin) ja "hyvää" itserakkautta. Maa on toki pieni ja vaatii siksi aika paljon yksilöltä olla "oikeesti" erilainen. Itsestäni voin näin ainakin jossain määrin sanoa.

Samoin tykkään kovasti naisista, jotka ovat paradoksaalisia, esim. "arka diiva", "ujo tuhma" tai "itsenäinen herkkis" (ajatellen ranskalaista naispuolista ystävääni). Suomessa monet ihmiset ovat persooniina aika yksinkertaisia, sanoisinko loogisia, yksiselitteisiä. Itse taas pidän naisessa, ja ehkä elämänasenteenakin, kaikesta mutkikkaasta, kerroksittaisesta, haastavasta, hieman mystisestäkin. Nähdäkseni riippuu osin kulttuurista, millaisia sen ihmiset ovat. Toki poikkeuksia on kaikkialla.
 
Musta suomalaisille ei tekisi pahaa opetella omaperäisempää itsenäisyyttä (ymmärrän täysin suuttumistasi, jos joku sekaantuu sisäisen "hallintopiirisi" asioihin) ja "hyvää" itserakkautta. Maa on toki pieni ja vaatii siksi aika paljon yksilöltä olla "oikeesti" erilainen. Itsestäni voin näin ainakin jossain määrin sanoa.

Samoin tykkään kovasti naisista, jotka ovat paradoksaalisia, esim. "arka diiva", "ujo tuhma" tai "itsenäinen herkkis" (ajatellen ranskalaista naispuolista ystävääni). Suomessa monet ihmiset ovat persooniina aika yksinkertaisia, sanoisinko loogisia, yksiselitteisiä. Itse taas pidän naisessa, ja ehkä elämänasenteenakin, kaikesta mutkikkaasta, kerroksittaisesta, haastavasta, hieman mystisestäkin. Nähdäkseni riippuu osin kulttuurista, millaisia sen ihmiset ovat. Toki poikkeuksia on kaikkialla.
no se täytyy sun kunniakses tunnustaa että sää tosiaan oot ihan oikeesti erilainen :LOL:
 
Mies1: mikset tee niin, että copypastetat vaan yhden ja saman vastauksesi joka ketjuun johon osallistut?

Se alkaa
"Suomalaiset naiset on mäkämäkämäkä"
jatkuu:
"Mä tykkään ranskattarista"
Loppukaneetti:
"MÄ en voisi koskaan olla semmoisen äksyn suomalaisen kanssa."

Helppoa ja kätevää. -Ei kestä kiittää.:D
 
mies1harm.
Mies1: mikset tee niin, että copypastetat vaan yhden ja saman vastauksesi joka ketjuun johon osallistut?

Se alkaa
"Suomalaiset naiset on mäkämäkämäkä"
jatkuu:
"Mä tykkään ranskattarista"
Loppukaneetti:
"MÄ en voisi koskaan olla semmoisen äksyn suomalaisen kanssa."

Helppoa ja kätevää. -Ei kestä kiittää.:D
Noo, ei se aivan noinkaan ole ;) Kyllä täällä kivojakin naisia on, joitain. Aina vois olla enemmän. Toki naisemme pohdituttavat ja kyllä, pidän Ranskasta kohtuupaljon. Äksyä "justiina"-kumppania en myöskään toivo :)
 

Yhteistyössä