Säästöt

  • Viestiketjun aloittaja "säästäjä"
  • Ensimmäinen viesti
"säästäjä"
Miten te käytätte teidän säästöt?

Meillä on nyt n. 10 000 säästöjä ja toinen saadaa ensi vuonna kasaan, ja tarkoitus olisi ostaa asunto.. No siihen menisi koko säästö summa (jopa enemmän). Eihän kaikkia säästöjä voi käyttää asuntoon? Ei! Tai ainakin mun sisäinen pihi ei tykkää yhtään ajatuksesta. Talo kyllä pitäisi ostaa jossain vaiheessa..

Oletteko te ostaneet asunnon kaikilla säästöillä, vai onko erikseen asuntosäästöt, pahanpäivänsäästöt?

Toisaalta on kyllä kaksi luottokorttia joita ei ole käytetty ollenkaan.. Kai sekin jollainen pahanpäivänapu on?
 
errääs
Me vedettiin aikanaan säästöt melko vähiin, kun ostettiin talo. Nopsaa ne sitten karttuivat takaisin. Ja talo oli suht uusi, ei tarvinut rempata mitään. Halusimme pitää lainan maltillisena.
 
"näin meillä"
Säästöjä ja visat molemmilla omat. Miehellä on noin 20 tonnia,mulla vähemmän. Mä yleensä säästän noin vuoden kesälomareissua varten. Tai johonkin auton käsirahaan tai isompaan ostokseen jonka haluan ostaa. Sit alotan säästämisen aina alusta, ja se toimii hyvin kun on se visa ns hätävarana jos jotain sattuisi. Vakuutukset myös kattavat ne pienet kodinkoneiden rikkoutumiset tai lapsen silmälasit jotka hajoaa ulkona. Mutta joo,joku 500 euron kodinkone ei nyt meidän raha asioita sotke mihinkään suuntaan..eli ei ole ns hätävaran tarvetta,jos kaikki koneet ei hajoa samana päivänä.
 
viera.s
Meillä oli asuntosäästöt ASP-tileillä. Suosittelen, jos ainakin jompi kumpi teistä on alle 30-vuotias ja olette valmiita säästämään vielä n. 1,5 vuotta, tällä tavalla saa nykymittapuulla huippukoron (1 + 4 =5%). Muilla tileillä ja korkorahastossa oli myös säästöjä, mutta kun päätimmekin rakentaa, ostimme niillä tontin. Ne meni siihen käytännössä kaikki ja oli hetken aikaa outoa, kun piti vähän miettiä mitä ja milloin ostaa, mutta äkkiähän tuo tilanne taas korjaantui.

Minä olen sillä tavalla pihi, että haluan mahdollisimman vähän lainaa ja maksaa sen mahdollisimman nopeasti takaisin. Joten ei ole kyllä tarkoitus mitään suuria säästöjä säilöä tilillä, vaan jos lainanlyhennyksen jälkeen ylimääräistä kertyy, ne käytettäisiin ylimääräisiin lyhennyksiiin. Toki sellainen joku tonnin puskuri on kiva olla molemmilla ihan käyttötilillä, ettei mene tili nollille ennen seuraavaa palkkaa koskaan eikä tarvitse miettiä milloin mikäkin pankkikortilla maksettu maksu veloitetaan tililtä. Pari tonnia sitä paitsi riittää, jos joku kodinkone hajoaa tai koira pitää vielä yllättäen eläinlääkäriin. Ja onhan sitten ne luottokortitkin jos oikein hätä iskee.
 
"säästäjä"
Joo. Asp tili oli tarkoitus avata, mutta ollaan melkein 30. Joten ne on säästötilillä kaikki. Jotenkin mitä enemmän tulee säästöjä, sitä pihimmäksi muutun enkä halua käyttää niitä mihinkään :D

Pieni puskuri kyllä joo pitää olla.. Vakuutus toki korvaa aika paljon, samoin luottokortit auttaa. Hmm.. Ehkä jos pari vuotta vielä säästää ja sitten katsoo. Ei kai tässä mikään kiire ole. :)
 
vieras..
[QUOTE="säästäjä";30141758]Joo. Asp tili oli tarkoitus avata, mutta ollaan melkein 30. Joten ne on säästötilillä kaikki. Jotenkin mitä enemmän tulee säästöjä, sitä pihimmäksi muutun enkä halua käyttää niitä mihinkään :D

Pieni puskuri kyllä joo pitää olla.. Vakuutus toki korvaa aika paljon, samoin luottokortit auttaa. Hmm.. Ehkä jos pari vuotta vielä säästää ja sitten katsoo. Ei kai tässä mikään kiire ole. :)[/QUOTE]

ASP-tilin vähimmäissäästöaika on kaksi vuotta. Eli jos olette 28v tai yli, ette voi enää aloittaa ASP-säästämistä, koska ASP-laina on nostettava alta 30v.
 
viera.s
ASP-tilin vähimmäissäästöaika on kaksi vuotta. Eli jos olette 28v tai yli, ette voi enää aloittaa ASP-säästämistä, koska ASP-laina on nostettava alta 30v.
Ei pidä paikkaansa. Me ollaan molemmat avattu ASP-tilit tasan 30-vuotiaina. Tai ensin yhteinen, olin silloin vain alle kuukauden päässä 31-vuotissynttäreistä. Sitten kun huomattiin että saadaan säästöön enemmän kuin yhdelle tilille saa säästää, avattiin miehelle oma, hän oli silloin 30-vuotias, minä jo yli. Edellinen saatiin siirrettyä yksin minun nimiini, vaikka ylitin ikärajan. Ja nyt sitten ollaan otettu ASP-laina, vaikka molemmat ylitetään ikäraja reilusti.

Ikäraja koskee siis vain säästämisen aloittamista ja vielä 30-vuotiaanakin voi tilin avata. Vasta 31-vuotiaana tilaisuus on mennyt ohi. Eikä minimisäästöaika ole 2 vuotta, vaan talletus pitää tehdä 8 vuosineljänneksenä. Se ei ole sama kuin 2 vuotta, vaan tilin avaamisajankohdasta riippuen 1 v 6 kk - 1 v 9 kk.

Tämä ikäraja on kieltämättä hämäävästi ilmaistu pankkien sivuilla, mutta kysykää vaikka pankista, näin se kuitenkin on että ikärajan paukkuminen säästöaikana ei haittaa.
 

Yhteistyössä