Yllätysvauva ja isän vastuu

  • Viestiketjun aloittaja Sjp
  • Ensimmäinen viesti
Sjp
Tälläistä kysyisin, onko muilla ollut vastaavaa tilannetta.
Eli, erosimme miesystävän kanssa ja huomasin olevani raskaana.
Mies sanoi aluksi että kantaa vastuunsa mutta tällä hetkellä välit on todella tulehtuneet enkä tiedä missä mennään.
Kysyisin että miten teillä mies on sitä vastuuta kantanut? Maksanut elarit ja that's it vai onko osallistunut raskausaikana jo jotenkin tai tavannut lapsen synnyttyä vai miten?
 
viera.s
Ei ole kokemusta tuollaisesta tilanteessa, mutta jos/kun mies ei ole uutisesta ilahtunut, mutta sanonut kantavansa vastuunsa, veikkaisin että se tarkoittaa lähinnä minimivelvoitteita. Siis elareita ja ehkä myös ns. minimitapaamisia lapsen kanssa sitten, kun lapsi on valmis isän luona kyläilemään. Mitään raskaudenaikaista osallistumista en odottaisi, se ei minusta sisälly vastuunkantoon.
 
Sjp
Minun tapauksessa tämä tuleva isä on ihan innostunut kyllä, mutta hankaluudet on minun ja hänen välillä, mies haluaisi olla nyt vain ystävä ja minä olisin toivonut enemmän. Pois ei kuitenkaan ole sulkenut etteikö joskus oltaisi pari taas, no sen minä tässä vaiheessa olen sulkenut pois. En odottele ketään.
 
vierass
Vastuunkanto ei tarkoita suhdetta sinuun. Ei ole poissulkenut mahdollisuutta suhteeseen kuulostaa valehtelulta ettet alkaisi hankalaksi kun suhdetta kaipaat. Alat nyt heti ajattelemaan vaan lapsen parasta (rehellisesti) ja kerrot miehellekin sen, ettet sotke asioita. Taistelet sen eteen, ettet haudo toiveita suhteesta.
 
viera.s
Minun tapauksessa tämä tuleva isä on ihan innostunut kyllä, mutta hankaluudet on minun ja hänen välillä, mies haluaisi olla nyt vain ystävä ja minä olisin toivonut enemmän. Pois ei kuitenkaan ole sulkenut etteikö joskus oltaisi pari taas, no sen minä tässä vaiheessa olen sulkenut pois. En odottele ketään.
Sinä odotat nyt vauvaa, joten tuskinpa olet uuteen suhteeseen ryntäämässä. Kovin vastuullista se ei ainakaan olisi. Jos nyt koittaisit kaikenlaiset romanttiset haikailut unohtaa ja keskittyä tulevan lapsesi hyvinvointiin. Ehkä on ihan hyvä pitää hetki lapsen isään etäisyyttä, jos eroon liittyvät tunteesi ovat vielä pinnassa ja käsittelemättömiä. Sitten kun lapsi syntyy, toivottavasti pystyt jo suhtautumaan mieheen asiallisesti lapsen toisena vanhempana, et sinut hylänneenä exänä.
 
Yhhyh
Ainoassa tietämässäni tapauksessa isä maksoi kiltisti elarit, mutta ei ole suostunut tapaamaan lasta koskaan, ettei lapsikuvio häiritisi tulevia suhteita.
Eli pisti pillun jälkeläisensä edelle.
Ällöttävää, mutta toisaalta vain alapäällä ajattelevia aikuisia on ollut aina.

Niin ja mä oon sitä mieltä, että vastuu yllätyslapsesta kuuluu miehelle siinä missä naisellekin (miksi ei kuuluisi?).
 

Yhteistyössä