Lähihoitajia pääkaupunkiseudulta? Mitä tekee lähihoitaja-ensihoitaja?

  • Viestiketjun aloittaja "Marmar"
  • Ensimmäinen viesti
"Marmar"
Missä teette töitä ja mikä on ollut suuntautumisenne? Millainen palkka?

Olen aloittamassa lh-opintoja ja mietityttää tällaiset asiat.

Kaikkia kokemuksia olisi kiva lukee.
 
Ensihoitoon suuntautuneita ei ole kovin tiuhassa, koska sitä koulutusta järjestetään aika harvassa paikassa. Mutta tuntemani ovat työskennelleet päivystyksessä ja sairaankuljetuksessa. Ensihoidon osaamisala luonnollisesti sopii parhaiten. Palkkaus samaa luokkaa kuin muillakin.
 
"Marmar"
Ensihoitoon suuntautuneita ei ole kovin tiuhassa, koska sitä koulutusta järjestetään aika harvassa paikassa. Mutta tuntemani ovat työskennelleet päivystyksessä ja sairaankuljetuksessa. Ensihoidon osaamisala luonnollisesti sopii parhaiten. Palkkaus samaa luokkaa kuin muillakin.
Onko sun tuntemat työskennelleet yksityisissä vai kunnan viroissa, nuo sairaankuljetusta tehneet ensihoitajat siis? Mun koulussa on tuo ensihoito vaihtoehtona ja se kiinnostaisi. Tiedätkö työvuoroista sairaankuljetuskessa?
 
Yksityisellä täällä pk-seudulla, olen käsittänyt että täällä ei pelan autoon pääse. Tuolla syrjäkylillä on sitten ihan omat kuviot. Työajat riippuu kai aika paljon työnantajasta, pääosin ne tuntuisi olevan sairaankuljetuksessa jos mahdollista vieläkin vittumaisemmat kuin alalla yleensä.

Tuo yksityinen puoli on tällä hetkellä aika villiä aluetta, kannattaa olla tarkkana millä ehdoilla töihin sitoutuu. Koskee tosin koko hoitoalaa eikä vain sairaankuljetusta. Hoitajat.netissä on aiheesta ollut ainakin muinoin paljon keskustelua, käy sieltä kyselemässä.
 
"Marmar"
Yksityisellä täällä pk-seudulla, olen käsittänyt että täällä ei pelan autoon pääse. Tuolla syrjäkylillä on sitten ihan omat kuviot. Työajat riippuu kai aika paljon työnantajasta, pääosin ne tuntuisi olevan sairaankuljetuksessa jos mahdollista vieläkin vittumaisemmat kuin alalla yleensä.

Tuo yksityinen puoli on tällä hetkellä aika villiä aluetta, kannattaa olla tarkkana millä ehdoilla töihin sitoutuu. Koskee tosin koko hoitoalaa eikä vain sairaankuljetusta. Hoitajat.netissä on aiheesta ollut ainakin muinoin paljon keskustelua, käy sieltä kyselemässä.
Käyn siellä, kiitosta vaan näistä. Ja lisääkin saa mielellään kuka tahansa kertoa, millaisia kokemuksia tai tietoja tahansa.
 
"yyhoo"
Ja muistamme sitten, että ensihoitoon suuntautunut lähihoitaja ja ensihoitaja on täysin eri asioita. Lh/eh ei voi käyttää ensihoitaja -titteliä. ;) Mutta joo. Olen itsekin lh / eh ja työskennellyt yksityisellä lanssifirmalla 2000 luvun alussa. Palkka oli ihan naurettava siihen nähden, miten raskasta työ oli henkisesti ja fyysisesti. Ihan joku tes;n mukainen peruspalkka taisi silloin olla. Ja sillojn sai vielä työskennellä ns. "hoitotason autossa", kunhan kävi kurssit ja suoritti luvat. Nykyään kait lähihoitajia ei työllisty kuin jonnekin siirtokuljetuksiin, eli noilla "kiirekeikoille" ei enää pääse lh;n koulutuksella. Voi olla, että vielä jossain "maalaiskunnissa" näin on, mutta aika harvassa taitaa olla. Eli lähinnä lh / eh kait akuuttipuolella työllistyy lähinnä tk / ea poleille tmv. paikkoihin. Voipi olla, ettei kohta sinnekän enää ko koulutksella päse. En ole sen tarkemmin seurannut tuota lakimuutosasiaa, mutta trendi taitaa olla tuohon suuntaan. Jos ensihoito kinnostaa, niin olisit meilummin hakenut suoraan ensihoitaja -koulutkseen, koska tuskin lh:n papereilla ko. koulutuksesta saa paljoa anteeksi... Joudut siis lukemaan tuplamäärän.
 
"Marmar"
Miksi sitten koulutetaan niitä lähihoitaja-ensihoitajia, jos ne ei saa sitä työtä käytännössä edes tehdä... :/

Ymmärrän kyllä, että sairaanhoitaja-ensihoitaja on paljon laajempi tutkinto ja tällöin osaaminen aivan eri tasolla, mutta eikö nämä voisi olla pari siellä ambulanssissa? Tai onko siis niin?

Kellään lisää kokemuksia?
 

Yhteistyössä