Oppisopimuksella opiskelussa tyäntataja saa enemmän mitä maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja jokseenkin ihmeellistä
  • Ensimmäinen viesti
jokseenkin ihmeellistä
Ei kun tekee maksimissaan sen tuntimäärän mitä oppisopimuksessa vaaditaan niin työnantaja saa enemmän rahaa kun mitä joutuu maksamaan.

Onko ihan oikein? Ei minusta kyllä ole.

Minun tapauksessani ainkin työnantaja saa n 350e/kk enmmän mitä maksaa
Miksi ihmeessä kaikki työntantajat ei ota oppisopimustyöntekijöitä? Ihmettelen kyllä
 
jokseenkin ihmeellistä
Nii, itselläni on vain sellainen homma mitä olen tehnyt jo vuoden,mutta haluan tutkinnon siitä :) eli olen ihan valmis työntekijä ja jatkan samassa hommassa
 
jokseenkin ihmeellistä
:D ei se opetus mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Joo ei ole jos on aivan uusi alalle tuleva. meillä kun se menee niin päin,että minä joutuisin opettaa ns ohjaajaani koska se ei ole sitä hommaa päviääkään tehnyt :D

Tosin menasin,että heuttäydyn tietämättömäksi asioiden suhteen,että katsotaan miten tämä ohjaajani siitä mahtaa selviytyä :D
 
"dyyd"
ite kun olin opparilla sain sen 1300e/kk, työnantajalle maksetaan sellanen 660e/kk ja oppisopimuspalkka ei perjaatteessa tule suoraan työantajan liikevaihdosta/pussista.
 
"anlin"
Alkuperäinen kirjoittaja jokseenkin ihmeellistä;30199356:
Täällä ta saa 1100e+350e ja minä 1050e :D
Eihän tuo tuki kata työnantajan kuluja sinusta. Kaikkine sosiaalikuluineen ja vakuutusmaksuineen sinä maksat työnantajalle paljon enemmän kuin tuon 1050€

Seuraava kopioitu yrittäjille suunnatulta sivustolta:

Työnantajamaksut vuonna 2013

Palkan lisäksi työnantajan on huolehdittava erilaisista lakisääteisistä työnantajamaksuista, joita ovat:
?Työeläkemaksu (23,4 %), josta työnantajalle jää 18,25 %
?Työttömyysvakuutusmaksun työnantajan osuus, joka on 0,8 %
?Sosiaaliturvamaksu 2,04 %
?Tapaturmavakuutus, joiden suuruus vaihtelee yhtiöittäin. Toimistotyötä tekeville tapaturmavakuutus on luonnollisesti pienempi kuin esimerkiksi rakennuksilla työskentelevillä.
?Ryhmähenkivakuutus, jotka myös vaihtelevat yhtiöittäin 0,3-8 % välillä.
?Lomakorvaus ja lomat, jotka ovat osa-aikaisilla työsuhteen pituudesta riippuen 9-11,5 %. Kokoaikaisille maksetaan lomallakin normaalia kuukausipalkkaa. Jos noudatettava työehtosopimus määrää lomarahasta, on se tyypillisesti puolet loma-ajan palkasta.
?Sairaslomien kulut, jotka tietenkin vaihtelevat mutta niihinkin on hyvä varautua. Jos sairaslomapäiviä on esim. 3 kpl, on se 1,22 % vuotuisesta työajasta.
?Korvattavien arkipyhien määrä vaihtelee toimialoittain, mutta keskimäärin niitä on 7 kpl vuodessa joka tarkoittaa 2,86 % vuotuisesta työajasta.

Kuinka lasketaan käytännössä?

Kuvitellaan, että olet palkkaamassa työntekijän ja olette yhdessä ajatelleet hänen lähtöpalkakseen 2300€/kk. Tällöin todelliset kustannukset yrityksellesi ovat:
?TyEL = 419,75 €
?Työttömyysvakuutus = 18,40 €
?Tapaturma- ja ryhmähenkivakuutus (2 %) = 46 €
?Sosiaaliturvamaksu = 46,92 €
?Loma-ajan palkka ja lomaraha (sivukuineen), oletuksena että lomapäiviä vuodessa on 30 = 475,59 €
?Jos arkipyhiä ja sairaslomapäiviä on vuodessa yhteensä 10 pv, tarkoittaa se sitä, että ne kustantavat noin 120 € / kk

Eli maksaessasi työntekijällesi 2300 € kuukausipalkkaa, saat hänen kuukauden työpanoksensa yrityksesi käyttöön 3426,66 eurolla.

Yllä oleva laskelma on vain esimerkinomainen, sillä käytetyt luvut ovat keskimääräisiä lukuja ja todellisuudessa esimerkiksi lomarahan ja arkipyhäkorvausten maksaminen voi eri työehtosopimuksissa olla kovinkin erilainen. Laskelmassa on huomioitu vain niin sanotut pakolliset menot. Oman lisänsä koko pottiin tuovat luonnollisesti vielä työterveys-, koulutus- ym. henkilöstökulut
 
fooi
Alkuperäinen kirjoittaja jokseenkin ihmeellistä;30199356:
Täällä ta saa 1100e+350e ja minä 1050e :D
Miten tuo on muka mahdollista?
Olen samassa tilanteessa ja työnantaja saa satasia kuussa.

Olen ymmärtänyt että palkkatuella tuo on suurempi, mutta mulle ainakin sanottiin että palkkatukea saa jos ottaa sellaisen vaikeasti työllistyvän tapauksen opparilla töihin, mutta miten sinä olet vaikeasti työllistyvä jos olet ollut siellä firmassa jo aiemmin töissä?
 
"gekko"
Jos sinä saat 1050 euroa, työnantaja maksaa noin 1850 euroa / kk sinusta. ta maksaa siis lisäksi eläkettäsi, vakuutuksesi ja sosiaaliturvaasi. Eli jos ta saa tukea 1100 + 350 euroa, hänelle jää maksettavaa 400 euroa/ kk. Ja olet ollut kouluttamaton pitkäaikaistyötön saadessasi em. tuet. Oletko ollut paikassa aiemmin töissä vai työkokeilussa/harjoittelussa? Palkattuna et ole voinut olla.
 
Ainahan saa valittaa
Olette te ihmiset ihme ruikuttajia, luulette tosiaan että yrittäjät ja firmat jatkuvasti rahastamalla jotenkin Suomessa rikastuisi. Minulla on teille uutinen: työntekijän pitäminen on kallista ja siitä koituu paljon kuluja joita ette tule ajatelleeksi.

Esim. miksi yrittäjän vaimo ei saa palkkaa kun raskautuu mutta työnantajan on kustannettava raskaaksi tulevan työntekijän palkkoja ym. kuluja, eihän se yrittäjä ole vastuussa muista kuin omista kakaroistaan.

Yhteiskunta kuppaa yrittäjää jo ihan tarpeeksi. Työntekijät välittää vaan rahasta ja vapaapäivistään. Yrittäjän niskaan kaatuu kaikki yrityksen kannattavuus ja muut huolet, työntekijä pistää hanskat naulaan klo 16 eikä välitä tuon taivaallista. Sitten ne vielä kirjoittelee palstoille ja valittaa kun työnantaja tienaa heidän opettamisellaan???

Kyllä työntekijänä Suomessa on edelleen niin helppoa että ihmettelen miksi kukaan yhä narisee. Terv. entinen työntekijä, nykyinen yrittäjä
 

Yhteistyössä