Touhuaako sinun 4v yksinään? Pitäisikö touhuta?

  • Viestiketjun aloittaja niiksa
  • Ensimmäinen viesti
niiksa
Meidän tyttö kaipaa jatkuvaa huomiota ja vuorovaikutusta. On pph:lla, jossa 3 muuta suunnilleen saman ikäistä tyttöä. On siellä 6-7h päivässä ja 5pvää viikossa. Illalla haluaa tottakai jutella ja seurustella, mutta ei leiki kyllä juuri yhtään yksinään, ellen sitten tee jotain kotitöitä. Useimmiten on niissäkin hommissa mukana. Teemme ruokaa,siivoamme ja pyykkäämme yhdessä. Yrittää päästä kontaktiin ensisijaisesti minun kanssani ja sitten isänsä kanssa. Jos kumpikaan ei ehdi,niin sitten yksinään.

Pitäisikö osata leikkiä myös yksin? Onko se loppujen lopuksi hyvä sekään, että jatkuvasti annan huomiota ja seuraa?
 
c.c
Ilmeisesti ainut lapsi? Rohkaise itsenäiseenkin leikkiin, ei kai siinä muuta. Kun on sisaruksia lapset oppii leikkimään paitsi keskenään niin myös yksinään eikä vaadi jatkuvaa huomiota. Ainokaiset pitää sitten vähän opettaa ja sysätä siihen suuntaan, pienin askelin :)
 
Meillä
tosi vähän leikki itsekseen 4 vuotiaana, sitten alkoi pikkuhiljaa itsenäiset leikit lisääntyä. Nyt melkein 6v. ja hyvin leikkii, ei edes pyydä aikuisia leikkeihinsä.
 
ap...
Ok.. Tuntuu pahalta kehottaa yksinään leikkiin, ku ei oo niitä sisaruksia. Eikä varmaan tule vaikka haluisinkin.

Välillä sanoo "voinko mä leikkiä Napin kanssa". Nappi on meidän koira.:(
 
ap.....
Meinaatko, että jos olisi ollut kotihoidossa minun kanssa kaksistaan päivät tämän neljä vuotta, niin osaisi leikkiä yksin? Että perhepäivähoitajan luona vietetyt tunnit leikkiseurassa aiheuttaa sen, ettei leiki yksinään?

Teoria sekin. :)
 
"nike"
Yksilöllistä on tuokin. eli kotihoito, päivähoito, sisarus tai sen puute ei yksinään johda mihinkään tiettyyn toimintatapaan. Meidän ainokainen osaa leikkiä itsekseen, päivällä saa leikkiä ikäistensä kanssa. Nytkin leikkinyt yli tunnin tuossa olohuoneen lattialla barbeilla ja poneilla, äiti koneella ja isä katsoo jalkapalloa.Toki touhutaan yhdessäkin paljon:)
 
"äitiäiti"
4,5v leikkii paljon yksin kun on nyt kotihoidossa ja pikkusisko on vasta 4kk.
Etenkin ulkona puuhailee paljon "yksin" eli on iskän kanssa ja käy auttelemassa
iskää rakennushommissa ja sitten leikkii taas itsekseen. Kesällä on monesti ollut noin kokopäivänkin, sisällä vain syömässä.

Enää ei edes pyydä leikkeihinsä mukaan. Junarataa tms. pyytää rakentamaan kanssaan, muttaa
leikkii sitten itsekseen. Kausittain pelataan paljon yhdessä.
 
"jen"
Mun 1veekin leikkii yksin huoneessa :D Voin olla keittiössä ja tää touhuaa palikoiden kanssa tms. 2,5v myös tykkää leikkiä yksin. Ei nuo hakeudu mun seuraan kuin välillä käy halailemassa.
 
"..."
Leikkii hienosti myös itsekseen. Mielikuvitusleikkejä, rakentelee legoja, askartelee, piirtää/maalaa. Kyselee välillä mukaan leikkimään ja joskus menenkin. Mutta sanon myös, että leiki vaan nyt itseksesi. Tulee kyllä mielellään auttamaan kotitöissäkin. Älä ole lapšella aina tarjolla, on tärkeää myös osata keksiä puuhaa itsekseen ja mielikuvituksen tilaa kehittyä.
 
vieras...
Meillä lapsi leikki 1-2-vuotiaana jonkun verran omaa leikkiä, välillä pitkiäkin hetkiä. Mutta kun 2,5v iässä syntyi pikkusisarus, oma leikki katosi puoleksi vuodeksi, kun se olisi tarkoittanut äidin ja vauvan jättämistä keskenään. Nyt on sitten harjoiteltu uudelleen niin, että mennään aloittamaan leikki yhdessä tai mietitään yhdessä mitä haluaa leikkiä ja otetaan tavarat esille, sitten menen tekemään asian x, y tai w ja lupaan tulla takaisin, ja tulenkin. Tai otetaan se leikki samaan tilaan missä teen itse muuta. Nyt on pikkuhiljaa alkanut tulla taas sellaista oma-aloitteista puuhailua, että joskus harvoin marssii itsekseen leikkimään kun esimerkiksi imetän. Eduksi tuntuisi olevan se ettei tavarat ole liian pahasti levällään (kaaoksessa huomio harhautuu eikä osaa asettua mihinkään leikkiin) mutta toisaalta on näkyvillä ja saatavilla että voi jostain innostua, ottaa itse esille ja sekoittaa eläimet ja junaradat luovasti :)

Sit jos saa tehdä jotain oikeasti mielenkiintoista kuten lotrata alasti pesuhuoneen hanan alla, maalata sormiväreillä tai kuoria porkkanoita (!) niin viihtyy itsekseen hyvän aikaa. Samoin valitettavasti myös Pikku Kakkosen nettipelit sujuu erittäin omatoimisesti, niihin olisi kiusaus turvautua liian usein.
 
"jeps"
Meinaatko, että jos olisi ollut kotihoidossa minun kanssa kaksistaan päivät tämän neljä vuotta, niin osaisi leikkiä yksin? Että perhepäivähoitajan luona vietetyt tunnit leikkiseurassa aiheuttaa sen, ettei leiki yksinään?

Teoria sekin. :)
Kyl mä vähän sitä mieltä olen että kun on päivät tarhassa niin kaipaa sitä teidän huomiota enemmän just sen takia.
Kyllä ton ikäisen pitäisi osata leikkiä yksin vaikka olisi ainoa lapsi joten ei ole ihan siitäkään kiinni. Ei ilmeisesti vaan osaa eikä keksi tekemistä kun on tottunut että on ohjattua puuhaa ja kavereita? Ja tottakai ansaitsee ja kaipaa sitä teidän vanhempien läsnäoloa sitten iltaisin. Selkeä yhtälö.
 
Brii
Lapset on niin yksilöitä. Meidän tyttö tuntuu sosiaalisen päiväkotipäivän jälkeen tarvitsevan enemmänkin omaa rauhaa kuin meidän seuraa. Tyttö menee heti ekaksi kotona omaan huoneeseen leikkimään itsekseen, sitten seuraa Pikku Kakkonen ja vasta sen jälkeen haluaa seurustella meidän vanhempien kanssa. Sitten pari tuntia ehditään puuhata yhdessä: kotihommia, jutustelua, pelataan pelejä, leikitään jotain ja saattaa haluta silloinkin välillä leikkiä myös itsekseen.
 
Meillä rämäpäinen, hulivili ja aika raisun puoleinen 4- vuotias tyttö. Hakeutuu välillä toiseen huoneeseen, että saa olla hetken yksin. Muuten kyllä hakeutuu lähelle ja tulee syliinkin. Leikitään aika paljon yhessä, eli pelataan muistipelejä ja kootaan palapelejä yhessä, leikitään autoilla ja leikitään legoilla. Legot on meillä huippu juttu ja samoin autot. Luulin joskus, että tykkäis nukeista ja ostinkin muutaman, mutta tokas, että mä en nukeilla jaksa leikkiä, oisit tuonu autoja :). Nyt pikku kopallinen erilaisia autoja ja niillä tykkää leikkiä itekseen ja tulee välillä pyytämään, että tulisin mukaan leikkimään, mutta kun aletaan leikkiä, niin sanoo, että älä koske siihen autoon, äläkä siihenkään ja sit sanoo, että haluan leikkiä nyt näillä autoilla yksin :D.
 
"Bea"
Leikkinyt myös itsekseen 1 vuotiaasta lähtien, silloin pienempiä toveja ja nyt 3 vuotiaana tunnin parinkin ajan. Välillä ilmoittaa itse että haluaa leikkiä rauhassa. Mun mielestä tähän vaikuttaa paljon se että leikitään myös yhdessä joka päivä useita tunteja - mielikuvitus on kehittynyt keksimään leikkejä ja niiden kulkuja.
 

Yhteistyössä