Kaksi pientä lasta ja miestä laiskottaa

  • Viestiketjun aloittaja "Kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"Kyllästynyt"
Tilanne siis se, että meillä on lapset 8kk ja tasan 2v. Minä olen äitiyslomalla ja hoidan kaikki kodin ja lasten jutut, mies käy vain töissä (8-16). Meillä siis päivällinen on pöydässä klo 17 jolloin mies tulee töistä, sen jälkeen hän vetää lonkkaa sohvalla tai kitisee jostain. Oltiin työkavereita ennen kuin mentiin naimisiin eli tiedän justiinsa, mitä hänen työnsä on.
Se, mikä häiritsee, on miehen asenne: kaksi pientä lasta (joita hän ei hoida koska olen kotona) ovat syynä ties mille lintsauksille ja muille slarvaamisille töissä. Mitä tässä pitäisi tehdä?
 
gkdjc
Et sinä ole äitiyslomalla vaan vanhempainvapaalla. Voitte siis vaihtaa muutamaksi kk osia. Ajattele se uhrauksena parisuhteen ja mies-lapsi suhteen eteen jos et itse haluaisi.
 
Kuule se ei muutu siitä yhtään miksikään ellet saa jotenkin keskustelulla miehellesi selväksi, että päivän askareet ei lopu siihen työajan loppumiseen. Koitappa ehdotta vaihtaisitteko osia. Minä sain aikanaan parisuhteessa kuulla äitiyslomien aikana, että kun olen vain kotona... Aikaa myöten tuollainen miehesi kaltainen käytös riitti. En todellakaan viitsinyt katsella sitä meoa mentyäni itsekkin töihin. Itsellä odotti kotiaskareet työpäivän jälkeen, mutta miehen päivän askareet loppuivat tasan siihen, kun tuli töistä kotiin. Nyt ei yhtään itseä häiritse työpäivän jälkeiset kotiaskareet, kun ei ole sohvalla makaamassa yhtä isoa miestä, odottamassa valmista palvelua.

En suinkaan suosittele mitään eroamista sinulle, vaan miehen pitäisi jotenkin saada ymmärtämään asia. Se ei muutu siitä muuten miksikään edes mentyäsi takaisin töihin. Ihanaa, että nykyään on olemassa myös nykyaikaisia osallistuvia isäihmisiä joissakin perheissä.
 
***
Miehesi ei nyt yhtään ymmärrä, miten vähällä hän pääsee. Kun ei ole kokemusta enemmän tekemisestä, ei voi ymmärtää, missä oman jaksamisen rajat menevät. 8-16 -työpäivä on vielä suht iisi. Monet tekevät vuorotyötä taikka paljon pidempää työpäivää, ja silti tekevät siihen päälle vielä muita juttuja työn lisäksi. Ei minunkaan mies mikään täydellisyys todellakaan ole, mutta toimii yhtenä esimerkkinä: Hän herää joka aamu 5.30, on töissä 6.30 tai viimeistään 7.00, tekee töitä klo 16.30 asti tai myöhempään (eli työpäivä vähintään 6.30-16.30), tulee kotiin (usein työpäivästä väsyneenä, sen näkee päälle päin) peuhuamaan lapsen 2-v. kanssa ja vie lasta esim. leikkipuistoon tai menevät kauppaan, ja hän jatkaa töitä kotoa vielä illalla noin klo 20.30-22.00, josku myöhempäänkin. Olen itse viimeisillään raskaana ja siksi en itse vie lasta toista kertaa päivässä ulos vaan mies hoitaa sen, mutta silti. Miehestä näkee, että hän on väsynyt ja menee aika lailla jaksamisen rajoilla, mutta niinhän se on monilla tätä nykyaikaa elävillä. Kun koettelee jaksamisen rajoja, tietää että eiv't ne ihan heti tule vastaan.

Näytä hänelle vaikka tämä keskusteluketju, jos hän nyt edes jaksaa lukea näitä kokonaan.
 
äiti myöskin
Entäpä viikonloppuna, kukaan ei maininnut sitä? Itse olen äiti myös mutta s3n verran puolustelee miestä, että en usko että hän töihinkään lomaileen menee. Ja puhumalla nuo asiat selviää ennemmin kun täällä miettimällä, ainakin jos miehesi kanssa pitäisi ongelma ratkasta.
 
Äityliksi19v
Onpa harmillinen tilanne, mutta vissiin aika valitettavan normaalia ainaki perheissä, joissa lasten isä on kohtalaisen*nuori (toki en tiedä teidän tilanteesta, mutta kokemuksesta kerron...). Eipä kuule auta ku nostaa kissa pöydälle. Jos miehesi ei sitä kestä, ni oiskohan vielä murrosikä kesken. :/ Todellakin pitää hänen ymmärtää, että vastuu lapsista, kodista ja perheen hyvinvoinnista on teidän yhteinen. Jos oikeasti on niin, että miehesi on työpäivän jälkeen niin väsynyt ja kireä, ettei yksinkertaisesti jaksa yhtään mitään, kokeilkaa B-vitamiinia (esim.B-active Prisman vitamiinihyllystä). Vaste pitäis tulla viimeistään pari viikkoa käytön aloittamisesta. Sen huomaa kyllä jos auttaa. Ja puhukaa rehellisesti toisillenne.Syyttely ei auta ketään. Voit esittää asian niin, että sinua harmittaa, kun tuntuu, että et jaksa yksin hoitaa kaikkia kodin ja perheen välttämättömiä asioita. Tarvisit apua, mutta et tiedä, mistä sitä saisit, jos häntä ei huvita. Vai onko hän vain niin väsynyt ettei jaksa? Jne...
 
viera.s
[QUOTE="Kyllästynyt";30206094]
Se, mikä häiritsee, on miehen asenne: kaksi pientä lasta (joita hän ei hoida koska olen kotona) ovat syynä ties mille lintsauksille ja muille slarvaamisille töissä. Mitä tässä pitäisi tehdä?[/QUOTE]

Onko tässä kirjoitusvirhe, eli tarkoititko kuitenkin laiskottelua kotona? Siinä mielessä tuntuu useimmat vastanneet.

Mutta ainakin siinä tapauksessa, että mies lintsailee siellä töissä, vuoronvaihdos olisi hyvä ajatus. Ehkä mies on sinulle kateellinen ja ajattelee, että olisi kiva olla kaiket päivät kotona. Silloin kannattaa tehdä niin, että mies jää vuorostaan kotiin heti kuin ilmoitusaikojen puolesta mahdollista.
 

Yhteistyössä