Ärsyttääkö sinua käsilläpuhuminen?

  • Viestiketjun aloittaja antiviuhtoja
  • Ensimmäinen viesti
"Kemeli"
Apua, mä olen ihan hirveä käsillä huitoja, kun puhun. Tulee kaikkia onnettomuuksiakin, kun lyön sormeni pöydänkulmaan tai ovenreunaan. Joskus olen huuleenikin raapinut..En tiedä sitten kuinka paljon muita ärsyttää.
 
Ei, mutta hauskannäköistä, kun jotkut puhuu puhelimeen ja viittoilee käsillään, ihan kuin luurin toisessa päässä näkisi. Viimeeksi koulukaveri ohjeisti puhekaveriaan johonkin paikkaa. Viittoili käsillään suuntia yms. Mua nauratti.
 
was
Ovathan he? Tässä yksi esimerkki miten asiaa on tutkittu lasten osalta Thinking with your hands: A link between gesturing and intelligence. | Atomium Culture
Mielenkiintoinen juttu, mutta mahdoitko itse edes lukea sitä? Tässähän tutkittiin matematiikkapainotteisen lukion oppilaita eikä lapsia, ja käsilläpuhumisen yhteyttä ongelmanratkaisukykyyn. Lopuksi todetaan, että "huitominen" voi tukea ongelmanratkaisua (ei siis varsinaisesti niinpäin, että huitominen olisi merkki älykkyydestä).
 
endis
Mielenkiintoinen juttu, mutta mahdoitko itse edes lukea sitä? Tässähän tutkittiin matematiikkapainotteisen lukion oppilaita eikä lapsia, ja käsilläpuhumisen yhteyttä ongelmanratkaisukykyyn. Lopuksi todetaan, että "huitominen" voi tukea ongelmanratkaisua (ei siis varsinaisesti niinpäin, että huitominen olisi merkki älykkyydestä).
"But we do know that *****children***** who are asked to gesture in certain ways while learning new tasks learn better than children who are asked not to gesture. Considering that gesturing benefits *****children****** while learning, it is possible that gesturing plays a role in the development of fluid intelligence, perhaps by simulating action. If this proves to be true, *******children****** might be able to literally give themselves a hand in their own development by gesturing more."

Minun mielestäni lukiolainen on lapsi, vaikka lukiolaisen mielestä ei olekaan :)

Pointti on kuitenkin siinä, että jos ihminen elehtii käsillään puhuessaan, saattaa ihmisellä olla suurempi "volyymi" tietyssä kohtaa aivoja, oli se sitten "elehtimisen" tai jonkin muun tuotoksen seurausta. Tämä "volyymi" tarkoittaa parempaa älykkyyttä em. osa-aluiella.

Vanhan kansan ihmiset tiesivät jo sen, että käsillä elehtivä ihminen on älykäs. Ei se varmasti tarkoita sitä, että kaikki elehtijät ovat, mutta kiinnittäkääpä huomiota tosi älykkäisiin miten he huitovat käsillään koko ajan korostaakseen sanoman perillemenoa tai oppiakseen.

Timen juttu kannattanee lukea kanssa Hand Gestures Could Make Kids Smarter | TIME.com
 
was
Niin, "children who are ASKED to gesture". Eli on mahdollista, että ongelmaa pohdittaessa käsillä elehtimisestä (ts. ongelman kuvailusta käsin) voi olla apua ongelmanratkaisukyvyn kehittymisessä. Tämä ei automaattisesti tarkoita, että huitoja on automaattisesti "poikkeuksellisen älykäs" kuten väitit, tai edes vähän älykäs.
 

Yhteistyössä