Mikä olisi reilua - kotitöiden jaosta koko ajan riitaa

  • Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Kysymys
Mikä mielestänne olisi reilu tapa jakaa kotityöt meidän tapauksessa? Meillä on jatkuvasti riitaa, lähinnä asunnon sotkuisuudesta ja siivoamisesta - miehen mielestä minä en siivoa tarpeeksi ja kokee joutuvansa itse tekemään enemmän. Myönnän olevani aika "huono" siivoamisessa, ts. minulla kestää tosi kauan ja on jotenkin hankala saada tehtyä. Mies siis kokee epäreiluna, jos hän siivoaa enemmän, ja lisäksi hän raivostuu aina, kun siivous ei pysy, vaan lähinnä lapset sotkevat jo heti seuraavana päivänä kaiken uudestaan. Miehen ratkaisuehdotus on viedä suurin osa leleuista pois, minä taas haluaisin että lapsilla on leluja. Harva se viikko mies valittaa siitä, että lapset ottavat leluja ja leikkivät niillä lattialla - jolloin taas tulee sitä sotkua. Hän haluaisi lasten ottavan yhden lelun kerrallaan, mutta lapset taas haluavat leikkiä eri lailla.

Myönnän, että mies joutuu siivoamaan enemmän, mutta itse teen kaikki ruuat, hoidan pyykit ja astiat (pääasiassa pestään kyllä koneessa), kuljetan lapset harrastuksiin, ostan lasten vaatteet (ja siis huolehdin siitä, että kauden mukaisia vaatteita ja esim. harrastus- ja leikkivälineitä on oikeassa koossa), hoidan neuvolat ja muut käytännön asiat, järjestän ja hoidan yksin lasten (vaatimattomat) synttärit, vien leikkipuistoon ja kaveritapaamisiin, käyn yksin vanhempainilloissa ja hoidan päiväkodin kanssa asiat kuten varhaiskasvatussuunnitelman, lisäksi hoiudan laskunmaksut yms. Mies käy kaupassa ja tosiaan siivoaa enemmän, vie lapsia kotipihaan leikkimään (kerrostalon piha eli täytyy olla vahtimassa). Hän vähättelee noita minun tekemiäni asioita, mutta itse koen tekeväni minäkin aika paljon kotona. Tuntuu, etten jaksa enää ottaa tuota siivoustakin omalle kontolleni.

Mies ei ole tällä hetkellä työelämässä, itse opiskelen. Mies kokee ylimääräisenä kotityönä sen, kun joutuu hoitamaan pienempää lasta luentojeni ja tenttien aikana ja tunnen jatkuvaa syyllisyyttä siitä, että olen "koko ajan" pois kotona - kun jatkuvasti valitetaan, että minulla on "niin paljon omia menoja" ja "ei lastenhoito kiinnosta". Minusta tuo on käsittämättömän epäreilua. Joudun jatkuvasti vähentämään oikeita omia menojani kuten harrastuksia ja ottamaan lapset mukaan jos menen tapaamaan ystäviäni, kun mies valittaa jatkuvista lastenhoitovuoroistaan. Itsellään ei juuri omia menoja ole, kun ei harrasta mitään eikä hänellä ole enää kavereitakaan, joten jatkuvasti riitelemme siitä, että minulla on enemmän omaa aikaa ja omia menoja.

Ja ennen kuin joku sanoo, että erotkaa, niin aiomme sen tehdäkin, ihan molemminpuolisella päätöksellä, mutta tietyistä käytännön syistä johtuen emme pysty toteuttamaan sitä ihan vielä - vaan joudumme ainakin jonkin aikaa asumaan yhdessä. Lähinnä haluaisin kommentteja tähän kotitöiden ja vastuunjakoon liittyen - minusta mies on kohtuuton ja itse koen tekeväni enemmän, mies puolestaan on sitä mieltä, että en tee mitään - kun se siivoaminen on pääasiassa hänelle jäänyt kotityö.

Miten nämä kotityöt teidän mielestänne kannattaisi jakaa? Pitäisikö kotityöt mennä 50/50 siitäkin huolimatta, että opiskelen päätoimisesti? Siivoustyötä on tosi paljon, mutta pitäisikö sekin jakaa 50/50? Miten tuo omaan aikaan liittyvä ongelma pitäisi ratkaista?
 
tuttu
Hyvin yksinkertaista. Se kumpi on kotona, tekee 90% kotitöistä. Mies valittaa turhasta, koita kestää moista lusmua vielä siihen saakka kun pääset eroamaan hänestä.

Itselläni oli sama tilanne vuosikausia, mies elämäntapatyöttömänä, eli vuokratuloillaan, joista tuli juuri työmarkkinatuen suuruinen summa, eli todella pieni. Töitä ei edes hakenut. Kun aloimme seurustella, mies kertoi olevansa yrittäjä joka on juuri joutunut konkurssiin, ja perustavansa uuden firman lähiaikoina. Sitä ei koskaan tullut. Mies ei itse tehnyt juurikaan kotitöitä vuosien varrelle, minä kävin töissä, kävin kaupassa, tein ruuan, plus astiat, pyykit, yms. Lisäksi mies nalkutti koko ajan siitä mitä olen tehnyt väärin. Rapsutteli keittiön kaappeja että koskas olet viimeksi pyyhkinyt nämä tms.

Viime joulukuussa tuli mitta täyteen, ja lähdin. Se oli elämäni paras päätös. Toivotaan että mahd. pian voit tehdä saman. Tsemppiä sinulle!!!
 
viera.s
Toisaalta tässä tapauksessa opiskelu on sijoitus omaan tulevaisuuteesi. Mies ei siitä hyödy nyt eikä tulevaisuudessa (kun kerran aiotte erota), joten ei sitä oikein työssäkäyntiin voi rinnastaa. Jos toisen opiskelu olisi yhteinen päätös ja yhteinen sijoitus perheen tulevaan taloudelliseen hyvinvointiin, olisi asia tietysti toinen.

Minkä ikäisiä lapset ovat, eikö heiltä voi vaatia, että siivoavat itse lelunsa leikin päätteeksi? Miten aiotte järjestää asiat sitten, kun eroatte? Siis asuvatko lapset sinun luonasi ja ovat opiskelujen ajan hoidossa, vai tuleeko miehestä lähi-isä? Jos lapset joka tapauksessa menevät erottuanne päivähoitoon, ehkä osa-aikainen hoito olisi jo tässä vaiheessa parempi kuin se, että mies joutuu vastentahtoisesti heitä hoitamaan.
 
ap.
Meille on eron jälkeen tulossa vuoroviikot. Lapset ovat alle kouluikäisiä. Ja kyllä, pitäisi enemmän saada heitä laittamaan lelut paikoilleen, olen sitä miehelle ehdottanutkin, mutta hänen kanssaan riitelemme lähinnä siitä viedäänkö lelut pois ja saako niitä ottaa leikkiin. Meillä on tuloina kotihoidontuki (miehelle) ja minun opintotukeni. Jos lapsi menee hoitoon, tulot tippuvat, koska miehen työttömyyskorvaus olisi pienempi kuin nyt kotihoidontuki kaikkine lisineen. Miehellä ei ole mitään työpaikkaa odottamassa, oli työtön jo ennen lapsia. Periaatteessa siis tarvitsemme tuon rahan, mutta olemme myös molemmat sitä mieltä, että tuo pienempikin olisi hyvä hoitaa kotona 3-vuotiaaksi - mieskään ei siis haluaisi laittaa pienempää vielä hoitoon.
 
"jurristi"
Miettikääpä nyt vielä uudestaan ja ehkä kolmannenkin kerran, onko se vuoroviikkosysteemi nyt kaikkein paras ratkaisu. Nyt on vastenmielistä miehelle olla lasten kanssa kun sinä opiskelet. Mitäs sitten kun et enää asu samassa huushollissa ollenkaan? Miten se sitten on miehelle mieluisampaa? Ja jos ja kun ei ole, onko oikein lapsia kohtaan?
 
ap.
Ilmeisesti se vastenmielisyys liittyy enemmän siihen, että hän hoitaa lasta minun saadessa "omaa aikaa" - omien sanojensa mukaan minä "pakenen paikalta". Kuulemma hoitaa lapsia ihan mielellään... no, vuoroviikot on aina mahdollista muuttaa myöhemmin, jos ei toimikaan. Mutta en usko että hän haluaisi luopua kokonaan lapsista ja ryhtyä vaan viikonloppuisäksi. Enkä halua minäkään viikonloppuvanhemmaksi. Kaikesta huolimatta lapset ovat läheisiä meidän molempien kanssa, vaikka me vanhemmat emme toistemme kanssa niin läheisiä enää olisikaan. Mies kyllä leikkii lasten kanssa heitä hoitaessaan eli ei vaan istu tietokoneella tai telkkarin äärellä. Ilmeisesti ongelma on enemmän parisuhteessa, ei niinkään lastenhoidossa.
 
***
Mieheltä on suhteellisuudentaju kadonnut, kun ei käy töissä, harrastuksissa eikä tapaa kavereitaan. Ei ole mitään mihin hän voisi peilata omaa elämäänsä. Ei ihmekään, että siinä sekoaa. Eipä taida voida tuon miehen elämää enää pelastaa mikään. Tsemppiä!
 
No totta helvetissä lapsella pitää olla leluja ja niillä pitää saada leikkiä! Mieluiten toki omassa huoneessa ja illalla siivous ennen unipuuhiin ryhtymistä.

Jos mies on kotona niin hänelle kuuluu suurin osa kotitöistä. Mitä jos sopisit hänen kanssaan että vaihdatte osia, hän hoitaa ne mitä sä nyt hoidat ja sä ne mitä hän hoitaa. Kun ne sun hommat on kerta niin iisejä ja vähäteltävissä.
 
"Veera"
Siinä mies on kyllä oikeassa että jos hän on alsten kanssa päivät niin hänellä on etuoikeus saada 'omaa aikaa' iltaisin ja päästä pois kotoa ja sun harrastukset voi olla sitten toissijainen juttu.
sen sijaan että keskittyisitte riitelemään yhdentekevistä asioista voisit miettiä onko mies ehkä masentunut/ahdiatunut tms kun siivous tuntuu noin raskaalta.
Tavallaan minusta 'myötä-ja vastoinkäymisissä' sisältää sen että jos toinen on sairas niin toinen silloin tekee enemmän. En nyt tiedä sitten miehestäsi onko hän sairas vai saamaton vai laiska. Vaikka mies olis masentunu niin et tietydti voi ruveta hänelle äidiksi mutta voisitte miettiä keinoja mistä hän saisi apua, mikä parantaisi oloa.


Leluistahan voi laittaa kaks kolmasosaa laatikoihin ja vaikka kellariin, niin sitten on vähempi siivottavaa. Sitten esilläolevia leluja voi vaihdella vaikka parin kuukauden välein.

Voithan myös sopia miehen kanssa jos hän ottaa jotain sinun vastuuhommistasi, kuten sen pyykinpesun tms hoitaakseen ja sinä sitten siivoaisit enempi.
 
-9-9-
Uskon että harmittaa. Mutta jos teillä on kuitenkin tarkoitus erota ja nyt olette ns. kämppiksiä, niin ehkä kannattaa vain purra hammasta ja antaa toisen olla rasittava akka ja mäkättää turhasta. Jos hän on kaiket päivät kotona, niin en ymmärrä miksi hän ei muka voisi huolehtia kodista ja lapsista. Kuitenkin kuulostaa siltä että sinä teet suurimman osan kaikesta jo valmiiksi.

Jos sinä hoidat pyykit ja tiskit, ruokien ostot ja -laitot, lastenmenot ja laskujen maksut ym ym ym, niin mitä ne miehen kotityöt lopulta ovat? Imurointi, yleinen järjestely ja välillä moppailu? No ohhoh, ompa varmasti tosi rankkaa...
 
Leluista
En ymmärrä miksi lelut pitää siivota joka kerta leikin jälkeen,meillä lapsilla on leikkejä jotka voivat kestää päiväkausia.Kerran viikossa otetaan ja raivataan huoneet ja siivotaan ja minuutin päästä kaikki on taas lattialla ja leluja on paljon:)Lapset osaavat kyllä kerätä lelut hoidossa tai kyläillessä.Mutta turhaa stressiä joka päivä tapella jostain leluista:)
 
  • Tykkää
Reactions: Alfa Lyrae
jokumeistä
Jotenkin ymmärrän miestä. Hän on mustasukkainen puolisolle, jolla on "omaakin elämää". Puoliso pääsee päivittäin pois kotoa, tekemään omia juttuja. Se on se pointti. Mies on kateellinen, koska hänellä ei ole sitä "omaa elämää, omaa tekemistä, omaa aikaa". Lastenvahtiminen käy työstä. Ja sitten pitäisi vielä siivota. Ja edelleen olla kotona.

Ehdotappas aloittaja sille miehelle jotain omia menoja. Oli se sitten tunnin kävelylenkki tai vaikka uimahalliin uimaan tai ihan mitä tahansa, mikä on poissa kotoa. Ihan päivittäin. Joka päivä. Passitat sen ulos. Ja sanot että kapakkaan ei sitte mennä.
 
Miehelläs on normi kotona olijan fiilikset :D Kun on kotona 24/7 niin silloin kodin sotkuisuus ahdistaa, koska koti=elämä. Kun pääsee edes työkeikalle välillä, niin sama koti ei näytä enää sotkuiselta nimim. kokemusta on.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja jokumeistä;30218003:
Jotenkin ymmärrän miestä. Hän on mustasukkainen puolisolle, jolla on "omaakin elämää". Puoliso pääsee päivittäin pois kotoa, tekemään omia juttuja. Se on se pointti. Mies on kateellinen, koska hänellä ei ole sitä "omaa elämää, omaa tekemistä, omaa aikaa". Lastenvahtiminen käy työstä. Ja sitten pitäisi vielä siivota. Ja edelleen olla kotona.

Ehdotappas aloittaja sille miehelle jotain omia menoja. Oli se sitten tunnin kävelylenkki tai vaikka uimahalliin uimaan tai ihan mitä tahansa, mikä on poissa kotoa. Ihan päivittäin. Joka päivä. Passitat sen ulos. Ja sanot että kapakkaan ei sitte mennä.
Mä allekirjoitan tän. Esikoinen oli todella vaativa vauva (oikeasti, mä luulin sitä jopa normaaliksi kunnes tajusin että vauvat saattaa myös nukkua päivällä jne) ja mies teki tosi pitkää työpäivää. Pää meinasi hajota kun viikkotolkulla kökin sisällä tai työnsin huutavaa vauvaa vaunuissa ulkona. Tunnustan että olin tosi kateellinen ja jopa katkera miehelle joka jatkoi "arkeaan" entiseen tapaan. Odotin että hän olisi sanonut että haluaisitko mennä vaikka ylihuomenna kaupungille jotta olisin voinut suunnitella jotain kivaa ja hän taas odotti että pyydän sitä omaa aikaa..

Sopikaa miehelle joku vapaailta mikä on viikottain sama ja silloin hänen pitää tehdä jotain kodin ulkopuolella. Mennä lenkille/leffaan/uimaan, ihan sama mutta jotain. Hulluksi tulee jos koko ajan on kotona ja silloin se lapsiperheen arkikaaos tuntuu entistä pahemmalta.

Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja sopimus on, että illalla lelut siivotaan paikoilleen. Legorakennelmat tm saa jättää vaikka pöydän alle lastenhuoneeseen mutta suurimmat romppeet korjataan. Kyllä pienetkin lapset osaa jälkensä korjata, toki aluksi voi auttaa ja tehdä yhdessä.
 

Yhteistyössä