1-2 vuotiaiden äidit, auttakaa?

  • Viestiketjun aloittaja "ahdistunut"
  • Ensimmäinen viesti
"ahdistunut"
Meidän kohta 1,5 -vuotias lyö ja nipistelee. Ja mitä enemmän kieltää, sitä enemmän hän lyö/nipistelee ja nauraa päälle. Ilmeestä näkee että tietää tekevänsä väärin.

Mikä neuvoksi? Tunnen epäonnistuneeni :/ Onko mun lapseni vaan ilkeä? Aina olen kieltänyt ja tehnyt selväksi miksi ketään ei saa lyödä.
 
Vierras
huomiotta jättäminen on yksi keino jos tuo kohdistuu vaan vanhempiin niin lähdet vaan mitään sanomatta johonkin toiseen huoneeseen jos alkaa tuommoisen. Toki jos käy muiden lasten päälle ei noin voi toimia.

Toinen keinoa on opettaa lasta positiivisen kautta eli jos meinaa nipistää otat lapsen kädestä kiinni ja pyydä silittämään, sitten silität lapsen kädellä sitä kohtaa mitä aikoi nipistää ja kehut kovasti miten hiebosti osa silittää.
Pikkuhiljaa oppii että silittämällä, haleilla ja paijaamalla saa paljon enemmän huomiota kuin negatiivisella käytöksellä joten alkaa hakea sitä.
 
"a.p"
huomiotta jättäminen on yksi keino jos tuo kohdistuu vaan vanhempiin niin lähdet vaan mitään sanomatta johonkin toiseen huoneeseen jos alkaa tuommoisen. Toki jos käy muiden lasten päälle ei noin voi toimia.

Toinen keinoa on opettaa lasta positiivisen kautta eli jos meinaa nipistää otat lapsen kädestä kiinni ja pyydä silittämään, sitten silität lapsen kädellä sitä kohtaa mitä aikoi nipistää ja kehut kovasti miten hiebosti osa silittää.
Pikkuhiljaa oppii että silittämällä, haleilla ja paijaamalla saa paljon enemmän huomiota kuin negatiivisella käytöksellä joten alkaa hakea sitä.
Tuota silittelyä olen kokeillut joo mutta ei toimi tuossa tilanteessa. Muuten kyllä silittelee ja on kova halailemaan.
 
HippuTAR
Mulla on neljästä kolmella ollu tollanen vaihe.

Tiukka kielto vaan ja käsistä kiinni (tietenkin vain hellästi, ei satuttaen) aina jos yrittääkin. Loppuu aikanaan. Erittäin raskas ja rasittava mutta normaali vaihe. Lehmän hermot vaan käyttöön, huutaminen ei auta. Mä en tiedä miksi lapset tekee tota mutta ei se tarkoita että lapsi olisi ilkeä.
 
"a.p"
Mulla on neljästä kolmella ollu tollanen vaihe.

Tiukka kielto vaan ja käsistä kiinni (tietenkin vain hellästi, ei satuttaen) aina jos yrittääkin. Loppuu aikanaan. Erittäin raskas ja rasittava mutta normaali vaihe. Lehmän hermot vaan käyttöön, huutaminen ei auta. Mä en tiedä miksi lapset tekee tota mutta ei se tarkoita että lapsi olisi ilkeä.
Kiitos.. Helpottavaa kuulla.. Äänen korottaminen ei tosiaan auta, sitäkin on tullut testattua. Lapsi nauraa sillekin.

Täytyy tosiaan toivoa että menee pian ohi. Tänään alkoi tulla jo huono äiti-fiiliksiä tuon takia..
 
"henni"
Kiellä ja esitä että aijaijai sattuu. Meillä pitää sen jälkeen silittää. Ja opetellaan sanomaan anteeksi.
Kiellä sopivaksi kokemasi määrä.
Ja sitten sanoo että jos et lopeta niin joudut arestiin.

Ja sitten vaan kanna pois. Sanot että äiti ei leiki jos nipistelet. Ja taas kannat pois jos tekee niin.
Tuollein meillä on pikkuhiljaa vähentyny raapimiset, puremiset, joille nauro päälle räkäsesti.
 
Hpmh
Lapsella sama vaihe menossa, hieman enemmän vain ikää (pari kuukautta). Kokeilin tuota yksin jättämistä ja sitä että suutun ja en leiki. Ei toiminut. Harvoin tekee sitä muille äidille ja joskus isälle ja läheisille isovanhemmille, sisarpuolelle juuri harvoin vaikka pitää paljon. Olen käsittänyt että kommunikoinnin heikkous ja se että hän ei ymmärrä sinun ymmärtämistä niin silloin tulee läpsäys, tämän pitäisi loppua kun kommunikointi paranee.
Minulla on nyt vuorossa se että jos yrittää hutmaista niin otan syliin niin ettei pysty satuttamaan ja siitä sitten kiukutaan ja itketään ja kun rauhoittuu niin jatketaan ja jankkaan niitä ettei saa lyödä, sattuu yms. Toiminut huomattavasti paremmin kun yksin jättäminen.

Kun kokeilin tuota yksin jättämistä tuli itselle sellainen olo että kun siitä seurauksena oli itku lapsella ja vaikeita tunteita niin minun tehtävä on auttaa niissä ja käsitellä niitä mitä en voinut toisesta huoneesta käsin tehdä. Nuo kiukku läimimiset on myös kykyä purkaa niitä negatiivisia tunteita ja minun tehtävä on auttaa niissä. Tästä hässäkästä aiheutui siis sanojen tekojen ja toiminnan ristiriita jonka takia tuli toiminta muutos ja paremmalta näyttää nyt.

Ja hieman sivusta mietin tuota että satuta takas-kommenttia. Jos joku kävisi omaa lasta lyömässä ja kiusaamassa niin olisiko oikein että hän löisi takaisin... Ehkä.

Mutta tämä ikä on sitä reaktioiden ja äidistä irtaantumisen vaihetta olla.
 
[QUOTE="a.p";30218621]Kiitos.. Helpottavaa kuulla.. Äänen korottaminen ei tosiaan auta, sitäkin on tullut testattua. Lapsi nauraa sillekin.

Täytyy tosiaan toivoa että menee pian ohi. Tänään alkoi tulla jo huono äiti-fiiliksiä tuon takia..[/QUOTE]

Äänen korotus ei auta,mutta tosi painokas EI ja silmiin kattominen hiljensi tuon aikanaan. Se jotenkin tajusi äipän mulkaisusta ja äänestä että näin ei tehdä. Samalla kun otin käsistä kiinni. Jos jatkoi, siirryin kauemmas lapsesta. Näytin että lähellä saa olla kun ei satuta.
 
Pikkupiraijan mutsi
[QUOTE="ahdistunut";30218589]Meidän kohta 1,5 -vuotias lyö ja nipistelee. Ja mitä enemmän kieltää, sitä enemmän hän lyö/nipistelee ja nauraa päälle. Ilmeestä näkee että tietää tekevänsä väärin.

Mikä neuvoksi? Tunnen epäonnistuneeni :/ Onko mun lapseni vaan ilkeä? Aina olen kieltänyt ja tehnyt selväksi miksi ketään ei saa lyödä.[/QUOTE]

Meillä samanikäinen löi ja varsinkin puri jossain vaiheessa isompaa sisarustaan jatkuvasti. Aluksi vain kielsin, kerroin miksi ei lyödä/purra ja näytin miten toiseen saa koskea (silittää, halata), mutta kun se ei toiminut, otin vähän järeämmän aseen eli jäähyn käyttöön. Eli kun lasten leikeistä ei tullut mitään kun toinen kiellosta huolimatta satutti toista, nostin kiusantekijän pieneksi hetkeksi syöttötuoliin/sänkyynsä/syliin. Selitin lyhyesti miksi joutui jäähylle ja hetken päästä sai mennä pyytämään anteeksi (ensin halasi, nyt osaa jo sanoa "anteeksi") ja jatkamaan leikkiä. Jos satutti uudestaan, joutui saman tien uudestaan jäähylle ja sama kuvio muutenkin uusiksi. Aika pian pureminen jäi kokonaan pois. Joskus saattaa vielä yrittää, mutta nyt kielto + varoitus jäähylle joutumisesta yleensä tepsii.

En välttämättä olisi ottanut jäähyä käyttöön, jos satuttaminen olisi kohdistunut vain aikuisiin. Meillä vain toinen lapsista oli jatkuvasti hätää kärsimässä ja pienemmän mielestä touhu oli pelkästään hauskaa, joten esim. huomiotta jättäminen ei olisi toiminut.
 
meillä kanssa samaa. tiukasti yritän aina kieltää, sitten neuvon silittämään ennemmin. se on vaan jotain, ettei osaa vielä kielellisesti ilmaista itteään ja ei oo minkäänlaista kykyä hallita tunteita, niin sitten pitää lyödä, jos ottaa päähän joku tai kielletään jotain. monesti sitten äidin vihaiseksi muuttuva ilme saattaa vaan olla hassunnäköistä, ja sitten luullaan että asia muuttui joksikin kivaksi leikiksi.. en tiiä, otappa noista selevää :D
 
normale
Normaali vaihe. Kuuluu kehitykseen joten siitä on turha kokea mitään huonommuutta. Lasten pitää kokeilla rajoja ja muutenkaan käsityskyky siitä että toiseen sattuu, ei ole kehittynyt. Nauraminen tuossa tilanteessa on normaalia myös, se on ikäänkuin leikki eikä lapsi osaa rajoittaa fyysistä käyttäytymistään vielä.
Tiukka ei ja käsistä kiinniottaminen, huomion siirtäminen toisaalle auttavat.
 
vie-ras
Meillä oli samanlainen vaihe tuossa vuoden ikäisenä, lapsi puri minua kielloista ja suuttumisista huolimatta, ja nauroi päälle. Luulen että piti sitä hauskana leikkinä eikä ymmärtänyt satuttavansa. Loppui siihen, kun pyynnöstäni isänsäkin kerran paikalla ollessaan kielsi jämäkästi. Yhden vanhemman paheksunta ei kai ollut riittävä kimmoke.

Myöhemmin, siinä noin 3-v., oli taas puremisvaihe, kohdistui silloin ihan tuntemattomiinkin, ja luulen lapsen jo ymmärtäneen tekevänsä väärin sillä kertaa. Loppui kun purin kerran takaisin, näyttääkseni miltä se tuntuu ja että se tosiaan sattui siihen naapurin tätiin, jonka reiteen hän tarrasi yllättäen kiinni... o_O
 

Yhteistyössä