Miten lestadiolaiset tulee niin nopeesti raskaaksi uudelleen?

  • Viestiketjun aloittaja "Ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti
"Ihmettelevä"
Useinhan kun imettää, niin kuukautiset on poissa jopa vajaan vuoden ja vuoden imetystähän suositellaan. Niin miten ne lestadiolaiset saa lapsia vuoden välein? Eikö ne imetä ja onko syy se, että mahd nopeesti uudestaan raskaaksi viis imetyssuosituksista? Ja toinen juttu, miten ne jaksaa ruveta heti touhuileen, kun on monta pientä taloassa niin luulisi, ettei heti edes jaksa tai huvitakaan. Vai onko sekin tarkoituksellista, että pakko on huvittaa, että täytetään maata? Mitenkähän heidän välit on sukulaisiin tai pidetäänkö niin suureen joukkoon sisaria/serkkuja yhteyttä kuin tiiviisti? Entä jaksaako isovanhemmat kiinnostua kaikkien about sadan lapsenlapsen elämästä, onko läheiset välit vai aika etäiset? Kellään tuttuja niistä piireistä tai jos itse olet, niin kerro. Mielenkiintoista olisi kuulla :)
 
Mun käsittääkseni juuri heti synnytyksen jälkeen tulee kovinkin helposti raskaaksi vaikka imettäisi. -Tiedän mäkin perheitä (ei lestadiolaisia) joilla lasten ikäväli on suurin piirtein vuoden.
 
Ei ole mikään sääntö, että saisivat vuoden välein lapsia.
Päinvastoin suurin osa EI saa, ja niitä vuoden välein vauvan saavia perheitä "kauhistellaan".
Ei siis mitenkään negatiivisesti, mutta heidän jaksamisestaan ollaan huolissaan ja kauhistellaan, kun niin iheään syntyy lapsia (esim. perhe, jossa 7 lasta ja vanhin 8-vuotias on sellainen "voi kamala, huh huh").
Valtaosalla tuntuu olevan 2-3v ikäeroja, jossain välissä ehkä vain se vuosikin ja taas jossain välissä 4-5 vuottakin.

Riippuu toki perheestä ja suvusta, mutta mun kokemuksen mukaan huolehtivat lähimmäisistään erittäin hyvin (eivät esim. hylkää vanhuksia laitoksiin, hylkää lapsiaan jne. mikä on "valtaväestön keskuudessa yleistä).
Tuntemillani sisaruksilla on läheiset välit, kuten myös isovanhemmilla lastenlasten kanssa.
Minun isovanhempani ovat aina käyneet viikottain katsomassa lapsenlapsiaan, vaikka meitä siis on 40.
Matkustelevat tosin paljon ja joskus pitkiäkin aikoja kerrallaan, mutta noin muuten ovat olleet erittäin aktiivisia ja olen tehnyt lapsena paljon reissuja molempien isovanhempien kanssa.
 
lest
Osa saa, osa ei. Ja kyllä lestadiolaisäidit imettää lapsiaan samalla tavalla kuin muutkin. Ei meidän "elämäntehtävä" oo kuitenkaan tehdä lapsia hinnalla millä hyvänsä. :D Kaverilla alkoi menkat täysimetyksestä huolimatta, kun vauva oli 3 kk. Mulla itselläni ei taas ole vieläkään alkanut, vaikka lapsi on jo 8 kk ja saa rintamaidon lisäksi puuroa ja soseita.

Eiköhän seksihommatki mene jokaisella parilla omien jaksamisten mukaan, myös lestadiolaisilla. Mun kokemuksen mukaan meidän piireissä on tosi paljon pareja, jotka on vuosien-vuosikymmenten jälkeen edelleen syvästi rakastuneita. Ja rakkaushan se saa usein haluamaan seksiäkin. ;) Itse en erinäisten syiden takia saanut harrastaa seksiä moneen kuukauteen synnytyksen jälkeen lääkärin kiellosta.

Mä pidän viiteen sisarukseeni yhteyttä ehkä viikottain. Mieheni sisaruksiin pidetään yhteyttä myös viikottain, heillä on isompi perhe. Ei tietenkään ihan jokaikiseen henkilökohtaisesti, mut yhteisessä whatsapp-ryhmässä jutellaan päivittäin.

Omilla vanhemmillani on kaksi lastenlasta, joten välit on erittäin läheiset lapsenlapsiin. Mieheni vanhemmilla lapsenlapsia on viitisenkymmentä. Toisin kuin ihmiset yleensä luulee, he kyllä muistavat kaikki lapsenlapsensa. Kauempana asuvatkin ovat erittäin tärkeitä heille.

Yleensä en jaksa näihin stereotypioihin vastata, sillä keskustelu on usein hyvin negatiivista ja vastaväitteitä sataa sataa ropisee.
 
Hmm...
Mun peruskoulun luokalla oli paljon lestadiolaisia. Toisille tuli lapsia tasan kerran vuodessa, toisille 3-4 vuoden välein. En tiedä, oliko taustalla "yritystä" suuntaan tai toiseen, ja imetyssuosituksetkin olivat silloin aika erilaiset kuin nykyään.

Mutta sen osaan sanoa, että lapsikin kyllä näki päälle päin joulu- ja kevätjuhlissa kahdesta suunnilleen samanikäisestä äidistä, kenen plakkarissa oli viisi ja kenen viisitoista lasta. Uskomatonta, miten ne raskaudet vanhentavat.
 

Yhteistyössä