Raskausdiabetes - Vinkkejä ja kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja "VoiElämä"
  • Ensimmäinen viesti
"VoiElämä"
Mulla on menossa rv.26+ ja sain sokerirasituksen kautta diagnoosin raskausdiabetes.
Kaikki muut arvot ok, mutta paastoarvo ylittyi, rajana oli 5,3 ja mulla 5,5.
Saan ensi viikolla ruokavalio ohjeet ja kotimittarin sekä seurantaohjeet,
Mutta olisiko jollain ennen sitä antaa jo kokemuksia tai vaikka vinkkejä ruokavalioon?
Bmi ennen odotusta 26, kiloja tullut tähän saakka 4,5kg ja tämä on jo kolmas raskaus, aiemmin paastoarvo ollut ok :)
 
Viereas
Tuollapa nuo ruokavalio-ohjeet:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01029

Noissa on kyllä leipää niin paljon etten tiedä kuka pystyy noin paljon syömään(joka aterialla leipää)

Lisäksi tietty liikuntaa..
 
"VoiElämä"
Tuota selaillessani aloin ihan pohtimaan, onko tuo leipä jotenkin oleellista, kun sitä tosiaan on joka ikisellä aterialla?! Jos jättää leivän pois, voiko sitä korvata esimerkiksi ylimääräisellä hedelmällä?
Mikään muu ei tuota mitään ongelmaa, kuin saada itsensä syömään noin monta kertaa päivässä....
......saati syödä noin vähän hedelmiä!!! Pah!
 
"VoiElämä"
Rdx2: Liikuntaa on lisättävä, se on selvä, vaikka sitten niitä ylimääräisiä kävelyitä yms lisää vaikken nytkään paikalleni ole jäänyt :) Tuo ruokavalio on vain se mikä askarruttaa. :)
 
nooo
Arvothan sen ruokavalion sitten määrittää. Mun kärsi syödä hedelmiä ilman ylityksiä. Kaverilla pomppas heti hedelmistä, joten oli lähes kokonaan ilman. Tarkkailemalla arvoja näet miten oma keho reagoi.
 
Rdx2
Mulla hiilareiden karsinta tuotti parhaan tuloksen, vaikka arvot pysyivät kyllä muutenkin hyvin kurissa. Kasvisten lisääminen, herkkujen vähentäminen/poisjättö ja pienemmät annoskoot mutta tiheämmät ruokailut auttoivat myös paljon. Iltapalana kun söin jotain kevyttä, esim. rahkaa/jugurttia niin paastoarvot olivat melkeinpä liian matalat. Nämä toimivat minulla, ei välttämättä kaikilla.
 
mulla
Mulla toimi liikunta, sitten hyvien rasvojen lisääminen (esim. avokado ja pähkinät), hiilareiden karsiminen ja niiden laatuun huomion kiinnittäminen (täysjyvää se mitä syö viljoja ja karsitusti, ei sokereita),paljon kasviksia, rahkaa ja raejuustoa.
 
"henni"
Liikunta kai on se ainjt millä voit lisätä sokeriaineenvaihduntaa, eli sitä lisää.
Mun ei pitäis tulla kommentoimaan tätä ollenkaan, koska olen niin vastarannan kiiski tässä asiassa. Tuntuu että moni vetää tuon diagnoosin jälkeen arvojen takia ruokavalion aivan askeettiseksi. Esim juuri noi hedelmät. Mun järkeen ei vaan mene millään, ettei raskaana oleva sais syödä hyviä hyviä terveellisiä hedelmiä, joissa sokerit ja hiilihydraatit on parhaassa mahdollisessa muodossa kuitujen ja vitamiinien kanssa. Nyt ne kielletään. Vaikka väittäisin, että jos alunperinkin se ruokavalio olis jo vuosia painottunu hedelmiin ja kasviksiin, nii ei varmasti olis koko diagnoosia.

Mää olen sitä mieltä, että hyvä terveellinen monipuolinen ruokavalio. Mahdollisimman värikäs lautanen ja välipalat. Jugurtit pois. Ja jos sitä ei "arvot kestä", niin sut vaan sitä insuliinia! Miksi senkin määräämistä niin veätetään, kysy onko siitä jotain haittaa?? Vai miksi hyvän terveellisen monipuolisen ruokavalion kustannuksella veätetään mahdollisimman pitkään sitä insuliinin aloitusta.. Ja sit samaa aikaa koitetaan purkista ottaa korvaavia pillereitä, monivitamiineja, rautaa, kalkkia, kalsiumia.....

Mun mielestä tässä nyt joku mättää...
 
"VoiElämä"
henni ymmärrän sinunkin pointtisi...
Minun päähän ei nyt ihan mahdu tämä ruokavalio ihan sellaisenaan, mitä tuolta potilasohjeesta kävin lukemassa kerta toisensa jälkeen, mutta tottakai tiedostan ruokavaliossani olevan petrattavaa etenkin jos se kerran syystä tai toisesta vaikuttaa tuohon verensokeriin..
..Tää tuntuu vaan niin hassulta, kun takana on synnytykset -09 ja -13, eikä silloin missään ole ollut mitään vikaa vaikka ruokavalio on ollut täysin sama, niinkuin liikuntakin yms ja lapset ovat olleet syntyessään pienikokoisia..
mutta, ehkä ensi viikolla viisaampana kun saa neuvolasta vastauksia kummallisiin kysymyksiin.. :)
 

Yhteistyössä