Voiko 6-vuotias lapsi tavata äitiään vain viikon kuukaudessa?

  • Viestiketjun aloittaja Vaikea päätös edessä
  • Ensimmäinen viesti
Vaikea päätös edessä
Tilanne ei todellakaan ole helppo. Asun ulkomailla, lapset viikko-viikko systeemillä meidän eronneiden vanhempien luona. Lasten virallinen osoite isän luona, meidän entisessä kotitalossa.

Olen kärsinyt paljon täällä, saanut hyvin paljon kuraa niskaani viranomaisten taholta ja vaikka olen työelämässä, niin täällä asiat eivät vain toimi niinkuin esim.Suomessa.

Omat vanhempani ovat iäkkäitä ja isäni sairas. Kaikki ystäväni ja sisarukseni perheineen Suomessa. Olen hyvin yksinäinen täällä ja haluan takaisin Suomen.

Entinen mies ei suostu lasten muuttavan kanssani Suomeen. Jos muutan itse, kestänkö syyllisyyden jos esim. kuusivuotias tyttöni (nuorin lapsista, muut teinejä) pääsee luokseni vain esimerkiksi viikoksi kuukausittain ja lomilla myös pidemmiksi ajoiksi?

Mitä tekisit tilanteessani? Olen jo sinnitellyt täällä vastoin tahtoani 10 vuotta, nyt tuntuu pahalta kun omilla vanhemmilla ei ole paljoa elinaikaa ja minä olen täällä kaukana.

Tuleeko lapsestani ikinä enää onnellinen jos toimin näin?
 
Vierras
Ei lapsi varmaan kouluaikana voi olla viikkoa kuukausesta luonasi? Jos lapset on läheisiä isänsä kanssa niin kyllähän heille yksi vanhempi (isä) riittää. Eri asia sitten kestätkö sinä olla erossa lapsistasi?
 
"Nora"
Nuo tilanteet nyt vaan on sellaisia, joissa se oma lapsi ja hänen hyvinvointi laitetaan ykkössijalle. Näin ainakin meillä, eli vaikka itse joutuisi vähän kärsimään ja sinnittelemään, niin lapsen etu aina ensin. Ja miten kauan olisi edes mahdollista, että lapsi matkustaa luoksesi viikoksi kuukaudessa?? Eikö hänellä koulu jo pian ala, vai missä päin maailmaa koulusta voi olla joka kuukausi viikon verran pois??

Eli joko jäät sinne ja sinnittelet, tai sitten muutat Suomeen ja totuttelet ajatukseen, että näet lastasi enää hyvin harvakseltaan. Lasta ei voi alkaa riepottelemaan ympäri maailmaa harvase viikko.
 
no joo.
Ei kyllä missään nimessä lasten kannalta järkevä ratkaisu tuollainen!

Miksi edes hankit viimeisimmän lapsesi, jos jo sitä edeltävät 4 vuotta olivat kituuttamista ja halusit vaan pois? Onko sulla aivoja ollenkaan?
 
"minna"
Kyllä lapsen etu menisi aina edelle. Yrittäisin vaan muuttaa omia mahdollisuuksia, jotta viihtyisin paremmin. Toki ne lapset isänsäkin kanssa pärjää, mutta onko oikeasti mahdollista, että tulisivat joka kuukausi viikoksi. Tuskin ainakaan enää, kun ovat kouluikäisiä. Mä en itse pystyisi olemaan lapsista eroaa 3 viikkoa. Mutta jotain sun kannattaa tehdä. Jos wt millään kykene sopeutumaan, muuta suomeen. Vaikka ikävin vaihtoehto Se lapsille olisi...
 
"a.p"
Kiitos vastauksista. Sille joka ihmetteli miksi kuopus piti tehdä, niin siinä vaiheessa ei osannut kuvitellakaan että joskus tulisi ero ja meillä oli tarkoitus koko perheen muuttaa takaisin Suomeen tietyn ajan kuluttua. Tuli sitten ero ja mies ei haluakaan muuttaa.

Pitää vaan koittaa jaksaa sopeutua tänne. On vaan niin kova koti-ikävä :( Ja Suomessa asiat sentään toimii.
 

Yhteistyössä