Miten voin taata, että lapseni saa laadukasta varhaiskasvatusta?

  • Viestiketjun aloittaja "äitinä"
  • Ensimmäinen viesti
"äitinä"
Ettei siis ole vain säilytyksessä päivän ajan. Olen hakenut lapselle paikkaa 3-4 päivänä viikossa, koska tiedän, että hän kaipaa jo ikäistään seuraa. Olen äitiyslomalla 4 kk ikäisen kanssa ja veisimme isomman päiväkotiin aamusta 9 aikaan ja mies hakisi 17 aikaan, koska minulla ei autoa käytössä.

Millä voin olla varma, että lapsi oikeasti hyötyy päiväkodista? Ettemme turhaan maksa kallista maksua päivähoidosta ja lapsi siis käytännössä vain jonottaisi vuoroaan tai nukkkuisi suurimman osan päivästä. Onko pienten puolella aktiivista toimintaa? Askartelua? Voinko "vaatia" jonkin päiväohjelman, jonka mukaan siellä toimivat? Itse kammoksun ajatusta, että lapset ovat siellä keskenään ja aikuiset vain istuvat ja keskustelevat toistensa kanssa ja puuttuvat vain vakaviin yhteenottoihin. Mistä voin olla varma, että lapset eivät ole kuin pellossa?
 
"Lilli"
Tärkeintä lapsellesi on oppia toimimaan lapsiryhmässä, ei mikään tasokas "askartelu".
Varsinkin eskari-ikäiseltä toivotaan, että olisi oppinut leikkimään ja askartelemaan muiden lasten lanssa.
 
täh
Alle 2-vuotias virikehoitoon! Kaikkea sitä kuuleekin. Noin pienillä päiväkoti on perushoitoa, ei juuri muuta. Ja noin pienen paikka on kotona aina kun siihen on mahdollisuus.
 
"ope"
Voi taata sen esimerkiksi palkkaamalla minut. Olen lastentarhanopettaja & luokanopettaja joka on erikoistunut varhaiskasvatukseen. "Ne" maksaa silti alle 3k kuukaudessa. Jos sinulta liikenee nelosen pintaan oleva kk-palkka, niin olen kiinnostunut. Ja tunteja teen mielelläni yli mitä koulussa. Voin hyvin tehdä 8h työpäivää arkipäivisin. Mutta harva valitettavasti haluaa ostaa yksityisopetusta.
 
halipupu harmaana
Helppo vastaus helppoon kysymykseen: kasvattamalla lapsi itse! Päävastuu lapsen kasvatuksesta ON vanhemmilla, päivähoito tukee kotikasvatusta, ei korvaa sitä.
 
"haloo"
Sä voit vaatia ihan millaisen päiväohjelman haluat, mutta sitten sun pitää maksaa. Jos viet lapsen sinne missä on muitakin, niin sun lapses ei ole etusijalla. Mutta kun palkkaat itse hoitajan ja maksat kunnolla, niin sehän vaikka tekee sudokuja lapses kanssa päivät.
 
"Mie"
Johan on suunnitelmat! Tuon ikäisen on ehdottomasti parempi olla kotona. Miten ihmiset nykyään ajattelevatkin usein, että kodin ulkopuolinen hoito olisi jotenkin pakollista ja paremmin lasta kehittävää?! Etkä ap todellakaan voi vaatia missään päiväkodissa lapsellesi tiettyä päiväohjelmaa. Kyllä päiväkodeissa on omat suunnitelmat, jotka pyritään toteuttamaan mahdollisimman hyvin kaikkien lasten kannalta. Jos omaat normaalin terveyden, niin isompikin lapsi kotona vaan! Jos isompi alkaa vauvan synnyttyä olla tiellä, niin yksi lapsi olisi sellaisissa perheissä riittänyt... Ugh, olen puhunut :D.
 
Eikä tarvitse
[QUOTE="haloo";30224449]Sä voit vaatia ihan millaisen päiväohjelman haluat, mutta sitten sun pitää maksaa. Jos viet lapsen sinne missä on muitakin, niin sun lapses ei ole etusijalla. Mutta kun palkkaat itse hoitajan ja maksat kunnolla, niin sehän vaikka tekee sudokuja lapses kanssa päivät.[/QUOTE]

Vielä sitä lasta ei tarvitse viedä virikehoitoon, kerhot ja puistot riittää.

Se mikä kaikkien on hyvä lapselleen opettaa on ettei kukaan piltti ole tärkeämpi kuin toinen. Se oman vuoron odottaminen on katsos myös sitä kasvatusta. Että osaa olla ja leikkiä muiden kanssa ja huomioida myös muut ihmiset.
 
virikehoito SEIS
Jos tämä aloitus on totta, olen todella pahoillani siitä, että jonkun lapsiparan äidiltä löytyy tuollaista asennetta ja suhtautumista. Vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapsi saa laadukasta varhaiskasvatusta.

Jos joku on noin vahvasti sitä mieltä, että hän ei itse kykene kaksivuotiastaan kasvattamaan, olisi hyvä hankkia apua tehtävässään. Sen avun (b]ei kotona olevalle pitäisi olla päiväkoti[/b], johon yhteiskunnalla ei ole enää varaa.

Päivähoitojärjestelmä on nimenomaan romuttunut kun päiväkoteihin yritetään minimipanostuksella saada mahtumaan kaikki lapset, vaikka pitäisi panostaa siihen, että vanhemmat oppisivat kasvattamaan lastaan jälleen
 
virikehoito SEIS
Ja aloittajalle vielä: älä missään tapauksessa tee enää lapsia

Olen nähnyt aloittajan kaltaisia kammotuksia, ja toivon, että tällä kertaa kyseessä on provo.
 
"Cream"
Jos aloittaja onkin provo, niin valitettavasti tätäkin tapahtuu.
Siskoni aikoo myös jatkaa esikoisen pitämistä hoidossa virikkeiden takia,
hän on juuri jäänyt itse äitiyslomalle.
Kesälomaa lapsella ei ollut,
eikä ole lomalla nyt äitiyslomankaan aikana vaikka vauva ei ole vielä syntynyt.
Ja ikää on alle 2v.
Niin surullista :(
 

Yhteistyössä