Miten tästä selvitään?

  • Viestiketjun aloittaja Eroava
  • Ensimmäinen viesti
Eroava
Meille on ilmeisesti tulossa ero. Kaksi lasta. Yhteistä velkaa on 80 000€ ja talon inhorealistinen arvo 180 000€. Mies ei pysty lunastamaan minun osuutta, enkä minä hänen. Talo täytyy laittaa myyntiin, mutta ihan lyhyessä ajassa sitä ei saada myydyksi.
Kaksi lasta. Toivon yhteishuoltajuutta, mutta mies on uhonnut toista. Tuloni vaihtelee välillä 1000-1500€/kk.
Olen ajatellut muuttaa kerrostaloon ja sen on pakko olla kolmio. Lapset tarvitsevat pakosti omat huoneet ja minä voin nukkua olohuoneessa.

Jos muutan vuokralle, saanko asumistukea? Vai mahtaisinko saada pankista lainaa? Miten ihmeessä näillä tuloilla selviää?

Huoli on tietysti myös lasten puolesta. Miten heidän kipuiluaan voisi helpottaa? Vanhempi on alkavassa murkkuiässä vielä. Ero tulee hyvin huonoon hetkeen.

Valakaa kiltit minuun toivoa, että kaikki muuttuu vielä hyväksi. Ja että pärjäämme kyllä lasten kanssa.
 
Lapset sopeutuvat
Mun lapset olivat 6,9 ja 13 kun erosimme. Hyvin kaikki meni sovussa ja sovussa olemme edelleen, vaikka lapset jo aikuisia. Nyt on lapsenlapsien juhlia ja kaikkea muuta. Exälläni ollut uusi nainen erosta saakka melkein, muta ihan ok-tyyppi. Itse en ole ketään huolinut jatkuvaan oloon ja hyvin menee.
 
Eroava
Kiitos vastauksesta. Miten olet selvinnyt taloudellisesti? Olen katsellut vuokria ja ne on n.700€/kk. Jos palkkani jää tuohon 1000€/kk, niin eipä se riitä mitenkään kun pelkät pakolliset bensankulut on n.200€/kk :(.

Tällä hetkellä olen tosiaan eniten huolissani taloudesta ja heti seuraavaksi lasten pärjäämisestä. Ja tässä järjestyksessä siksi, että meidän täytyy selvitä niin että on sentään katto pään päällä.
 
Ken guru
Tarvitseeko lapset ne omat huoneet välittömästi? Ehkä voisitte tyytyä johonkin väliaikaiseen asuntoratkaisuun enne kuin saatte talonne myytyä. Olen sellaisessa käsityksessä ettei tukia saa jos on omaisuutta. Voin kyllä olla väärässäkin.

Ja onko auto sinulle pakollinen? Bensat muine kuluine kyllä maksaa niin paljon, että elämiseen noilla tuloilla ei juuri mitään sitten jääkään. Tietenkin saat elarit ja korotetut lapsilisätkin, mutta silti. Teitä on kolme suuta, ja kolme vaatetettavaa.

Miksi ihmeessä miehesi toivoo sinulle yksinhuoltajuutta :O?
 
m.m
https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi

etköhän saa asuistukea noilla tuloilla, laske tuolla laskurilla (laita arviot vuokrasta jne niin näet vähän osviittaa). Kyllä kaikki järjestyym, usko siihen, vaikka alkuun tuntuukin ihan toivottomalta. Terkuin 2 v sittene ronnut 4 lapsen äiti
 
Ken guru
Ja tottakai kaikki järjestyy!!! Saathan teidän talosta rahaa, ja lapsetkin yleensä toivovat vanhempiensa olevan erikseen ja onnellisia kuin yhdessä ja onnettomia.

Erot on aina rankkoja, ja parisen vuotta niiden ylipääsemiseen kai menee, lapsillakin (jos eivät eroa toivo). Mutta selviätte kyllä!
 
Eroava
Lapsilla on niin iso ikäero ja ovat eri sukupuolta. Yhteinen huone on mahdottomuus. Auto on aivan pakollinen työssäni.
En tiedä miten tosissaan mies on uhonsa kanssa. On sitä mieltä että muuttaa toiseen kaupunkiin. Toisaalta väittää että yhteishuoltajuus ja viikko-viikko-systeemi on lapsille haitallinen.
 
Ken guru
https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi

etköhän saa asuistukea noilla tuloilla, laske tuolla laskurilla (laita arviot vuokrasta jne niin näet vähän osviittaa). Kyllä kaikki järjestyym, usko siihen, vaikka alkuun tuntuukin ihan toivottomalta. Terkuin 2 v sittene ronnut 4 lapsen äiti
Saako tukea jos on omaisuutta? Ap:lla n. 50 000€.
 
Eroava
Niin siis mies on uhonnut että ei tapaa lapsia kuin joka toinen viikonloppu. Eli tahtoo minulle yksinhuoltajuuden.
Lapsilla on 7 vuotta ikäeroa. Nuorempi on tyttö. Aika pahalta tuntuu sovittaa heitä yhteiseen huoneeseen.
Sanoin jo, että auto on välttämätön työssäni. Pitäisi löytyä toisia töitä (ja niitähän ei nyt kasva joka oksalla) jos täytyy luopua autosta. Nykyistä työtä ei vaan voi tehdä ilman autoa.
 
Eroava
Syitä eroon on monia. En voi enkä halua niitä lähteä erittelemään. Toivoa jatkosta ei kuitenkaan taida juurikaan olla. Minä olisin vielä lasten takia halunnut yrittää vaikka tunteita ei enää ole. Mies ei halua enää yrittää.
 
"eeva"
Niin siis mies on uhonnut että ei tapaa lapsia kuin joka toinen viikonloppu. Eli tahtoo minulle yksinhuoltajuuden.
Huoltajuus ei liity asumisjärjestelyyn (joka vkl, joka toinen vkl, vuoroviikko). Jos mies antaa yksinhuoltajuuden sen kannattaa ehdottomasti ottaa! Pääset helpommalla jos olet yksinhuoltaja ja voit vapaasti päättää kaikista lapsen asioista.
 
Eroava
Okei, en tunne termejä. Minä kuitenkin olisin halunnut, että molemmat vanhemmat oltaisiin oltu viikko ja viikko-systeemillä lasten kanssa. Oman näkemykseni mukaan se olisi ollut lapsille paras vaihtoehto. En haluaisi heidän tuntevan, että kumpikaan meistä hylkää heitä.

Tämä ei kuitenkaan onnistu jos mies vaihtaa paikkakuntaa. Minä kun en voi vaihtaa, sillä silloin vaihtuisi myös koulu ja päiväkoti/eskari. Liikaa muutoksia lapsille yhdellä kertaa.
 
Vie ras
Saathan sä kuitenkin elatusmaksuja tai elatustukea ja lapsilisät. Niillä rahoilla syötte, eli on muutakin kuin katto pään päällä. Ja tulet sitten saamaan jossain vaiheessa rahaa talostakin. Säästä niinä kuukausina, kun saat sen 1500 pari sataa huonommalle kuukaudelle.
 
Eroava
Olen realistinen ja varautunut siihen, että talon myymiseen saattaa mennä vuosikin. Enkä tiedä mahdollisista tuista mitään. Kiitos sinulle joka laitoit linkin. En saa sitä puhelimella auki, mutta kunhan pääsen tietokoneelle.
 
lapset sopeutuvat
Meill' oli eron alkuun kolme lasta samassa huoneessa ja hyvin sopeutuivat. My;hemmin tyt'r sai oman huoneen ja my;hemmin kaikilla omat. Yksin olen heid't kasvattanut. Silloin viel' veroprosenttini oli 0 komen lapsen kanssa ja lapsilis't ihan hyvät. Nyt on paljon huonompaa pärjätä myöhemmin tehdyn kuopuslapsen kanssa, vaikka osapäivätyössä olenkin ja saan soviteltua päivärahaa. Onneksi kuopuskin pian muuttaa omilleen, niin kait sitten pärjää.
 

Yhteistyössä