Onko lapsenne päiväkodissa käytössä jäähyt tai muut rangaistukset?

  • Viestiketjun aloittaja viera.s
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Oletteko puhuneet lastenne kanssa tai kyselleet päikyntädeiltä, miten päiväkodissa toimitaan kun joku rikkoo sääntöjä tai tekee muita "tuhmuuksia"?

Meidän lapsi aloitti elokuun alussa päiväkodissa ja toisella viikolla, kun lapsimäärä ryhmässä lisääntyi, lapsi alkoi sanoi joskus että päiväkodissa on vähän tylsää, kun muut lapset riehuu niin paljon. Aloituskeskustelussa lto kertoi, että tosiaan on aika vilkas ryhmä.

Tänään lapsi aloitti keskustelun:
Lapsi: "Tiedätkö, päiväkodissa ei joudu ollenkaan jäähylle, vaikka tekee jotain tuhmaa"
Minä: " Jaa, no mitä tädit tekee, jos joku on tuhma?"
Lapsi: "Huutaa" (hetken hiljaisuus, lapsi miettiväisen näköinen) "tai ei ne oikeastaan huuda, sanoo vaan"
Minä: "No lopettaako lapset sitten tuhmuuksien tekemisen, kun tädit sanoo?"
Lapsi: "Ei!"

Ei siis mitään valitusta tämä, en minä oikein jäähyihin uskokaan. Eikä kai siellä päikyssä mitään sen vakavampaa ole tapahtunutkaan, ei lastani ainakaan ole kuulemma kiusattu tai mitään. :) Oma lapseni on sen verran rauhallinen ja kiltti, varsinkin siellä päiväkodissa, että häntä tuskin mahdolliset rangaistukset koskisikaan.

Mutta jotenkin kuvittelin, että jäähyt olisi yleisesti päiväkodeissa nykyään käytössä. Eli mites teillä, käytetäänkö päikyssä jäähyjä tai jotain muuta rangaistusta lapsille vai sanotaanko vaan? Ja onko ryhmä rauhallinen vai esiintyykö paljon kaikenlaisia "järjestyshäiriöitä"?
 
Pin
Oli joo sillon kun 1,5v-3v oli päikyssä. Ei mitään varsinaista aikaa jne, mutta siis tilanne katkaistiin pistämällä istumaan hetkeksi. Oikein toimiva ja ryhmä yllättävän rauhallinen sisarusryhmä. Ei ollut edes kovaa melua mistä useimmat puhuu vaan tädit pitivät melutason siedettävänä.
 
viera.s
Oli joo sillon kun 1,5v-3v oli päikyssä. Ei mitään varsinaista aikaa jne, mutta siis tilanne katkaistiin pistämällä istumaan hetkeksi. Oikein toimiva ja ryhmä yllättävän rauhallinen sisarusryhmä. Ei ollut edes kovaa melua mistä useimmat puhuu vaan tädit pitivät melutason siedettävänä.
Tuolla on kyllä ollut ihan rauhallista, kun olen lasta hakenut, joten vähän jo epäilin lapsen sanomisia. Mutta lto vahvisti, että kyllä meno välillä on aika rauhatonta, kun on poikavaltainen ryhmä, jossa paljon vilkkaita lapsia.

Oliskohan lasten iästä sitten kiinni, miten toimintaan puututaan? Nämä on viskareita ja eskareita, ehkä heillä jäähy ei oikein toimisikaan. Minusta paras, jos vaikka joku häiriköi jotain leikkiä/toimintaa toistuvasti kielloista huolimatta, lapsi poistettaisiin leikistä kokonaan. Joko toiseen rauhallisempaan toimintaan muiden kanssa tai tekemään jotain yksin, jos ei ollenkaan anna muille rauhaa. Siis kyseisen aktiviteetin/vapaan leikkihetken loppuajaksi. Ei niinkään rangaistuksena, vaan ratkaisuna ongelmaan jotta muut saa riittävän rauhan, lapselle asia selittäen.
 
lto
Jäähyt eivät useimmille lapsille toimi ja se sitoo yhden aikuisen olemaan lapsen kanssa, joten lapsi saa juuri sen mitä huonolla käytöksellä haki, aikuisen huomiota.

Omassa ryhmässäni laitetaan istumaan omalle paikalle jos häiritsee toimintaa tai siirtymätilannetta eikä toimi ohjeiden uudelleen sanomisesta huolimatta. Palkinnot ja niiden kehuminen jotka tekevät oikein on tehokkaampaa. 5-vuotiailla meillä toimii hyvin myös se, että jos ei "osaa" olla iso viskari, niin ei saa myöskään tehdä viskareiden hommia eli ottaa itse ruokaa ja voidella leipää. Ryhmässäni on n. 3-5-vuotiaita lapsia.
 
viera.s
5-vuotiailla meillä toimii hyvin myös se, että jos ei "osaa" olla iso viskari, niin ei saa myöskään tehdä viskareiden hommia eli ottaa itse ruokaa ja voidella leipää. Ryhmässäni on n. 3-5-vuotiaita lapsia.
Meidän lapsella ei toimisi tuollainen kyllä ollenkaan. :) Häntä jännitti kovasti se, että nuo jutut pitää päiväkodissa tehdä itse. Ihan hyvin se rohkaisujen avulla lähti sujumaan, mutta jos olisi tarjottu vaihtoehtoa että tädit tarjoilee ruuan ja voitelee leivän, hän olisi varmasti ottanut sen ilomielen vastaan. Ei muutenkaan ole niin innokas olemaan iso lapsi, vaan häntä täytyy muilla keinoin kannustaa uusiin juttuihin.

No mutta lapseni ongelma on pikemminkin liiallinen varovaisuus ja arkuus, joten häntä tuskin tarvitsee koskaan päikyssä ojentaa. Siitä olen tosi tyytyväinen, että lto kertoi aina välttävänsä ns. kollektiivista torumista/komentamista. Sellaisesta lapseni on aiemmassa hoitopaikassa joskus pahoittanut mielensä ja toistuvana voisi myös helposti muuttaa lasta entistä varovaisemmaksi, vaikka hänen tarvitsisi lähinnä reipastua ja rohkaistua.
 

Yhteistyössä