Oletko himohamstraaja? siis lastenvaatteiden suhteen..

  • Viestiketjun aloittaja ....?
  • Ensimmäinen viesti
....?
Jokaisella on siihen oikeus, ei ole minulta pois. Sanon tämän heti ettei tästä tule riitaketjua :D

Tämä tuli mieleen kun katsoin erään nuoren naisen ostoksia kappahlissa tänään. Osti 200 eurolla lastenvaatteita. Siis ihan sisävaatteita. Mietin siinä odotellessa että mihin tarvitsee noin paljon.
 
"Heinekeeni"
MÄ olen tuollaisen vastakohta. Saamme ison osan lasten vaatteista käytettynä ilmaiseksi veljeltäni (hyväkuntoisia vaatteita) ja silloinkin minulle tulee aina stoppi eteen kun en halua mitään turhuuksia. Tarkoitan siis sitä että jos veljen perheellä on 3 isoa laatikkoa pieneksi jääneitä vaatteita, niin otan niistä ehkä kolmanneksen kun en koe meidän kaikkia tarvitsevan. Uusien vaatteiden kanssa sama juttu, yksillä kunnollisilla ja toisilla huonoilla ulkovaatteilla ollaan talvi yleensä menty.

En ole lainkaan pihi, en vain tykkää turhasta tavarasta.
 
"Pajukko"
En hamstraa. Lapset on nyt 13v, 11v ja 9v ja jo vuosia on esikoinen ja keskimmäinen olleet tarkkoja pukeutumisesta. Ei noille ole koululaisina voinut ostaa mitään ominpäin, vaan vaateostoksest on tehty yhdessä kaupassa tai lapset on itse netistä vaatteensa hakenut. Turha ostaa sellaista, josta eivät tykkää ja eivät suostu käyttään.
 
minusta
Ei minusta 200e ole paljon uusista vaatteista. Mikäli ajatellaan että lapsen viime kevään vaatteet jääneet pieniksi niin tuolla rahalla saa jonkun takin+ulkohousut, muutamia puseroita ja parit farkut eli aivan perussettiä lapselle eikä välttämättä edes riitä. Toki riippuu lapsen iästä ehkä koululaiselle riittäkin, mutta leikki-ikäiselle välttämättä ei. Olisikin niin viisas että kävisi hakemassa kerralla kaikki. Meidän lasku olisi varmaan 300-400e. Ostan tipotellen niin sama tai yleensä enemmän menee rahaa.
 
"pauliina"
meidän 5- ja 7-vuotiaat lapset käyttävät serkkujen vanhoja vaatteita ja toki osan ostan itse ketjuista ja marketeista. Näissäkin pyrin tekemään usein ale-löytöjä.Meillä ei todellakaan tarvitse olla merkkivaatteita lapsilla. Hyvin on näillä pärjätty eikä missään nimessä haluta kasvattaa lapsista mitään pinnallisia tyhjäpäitä, jotka luulevat olevansa jotenkin parempia merkkivaatteissaan.

Samoin itse inhoan tätä nykyajan kulutushysteriaa ja hamstraamista, ahdistaisi jos kaikki nurkat olisivat täynnä tavaraa. Se taitaa olla monelle tämän päivän ihmiselle keino täyttää jotain tyhjää "koloa" elämässään..
 
"a.p"
Ei minusta 200e ole paljon uusista vaatteista. Mikäli ajatellaan että lapsen viime kevään vaatteet jääneet pieniksi niin tuolla rahalla saa jonkun takin+ulkohousut, muutamia puseroita ja parit farkut eli aivan perussettiä lapselle eikä välttämättä edes riitä. Toki riippuu lapsen iästä ehkä koululaiselle riittäkin, mutta leikki-ikäiselle välttämättä ei. Olisikin niin viisas että kävisi hakemassa kerralla kaikki. Meidän lasku olisi varmaan 300-400e. Ostan tipotellen niin sama tai yleensä enemmän menee rahaa.
Tuossa ei ollutkaan ulkovaatteita. Sisävaatteita iso säkillinen..
 
"Viola"
No ehkäpä tuo nainen osti useammalle lapselle vaatteet, isovanhemmat antaneet rahaa nimenomaan lasten vaatteisiin tms., mistäpä sitä ulkopuolinen voi tietää.

Itse en juurikaan ostele vaatteita lapsille tai itselleni, muuten kuin todelliseen tarpeeseen. Meillä on jokaisella lapsella 2 pientä vaatelaatikkoa, joihin kaikkien sisävaatteiden on mahduttava. Siinäkin on osa liikaa, koska meillä kuitenkin pyykkiä pestään miltei joka päivä ja kuivausrumpu ne kuivaa suitsait sukkelaan.
 
Se niin riippuu...
[QUOTE="a.p";30226559]Tuossa ei ollutkaan ulkovaatteita. Sisävaatteita iso säkillinen..[/QUOTE]

Kun on monta lasta niin iso säkillinenkään ei ole paljon :)
Mutta halvalla on saanu jos ISO säkillinen uusia sisävaatteita 200€
 
Eikö keräilyn ja hamstraamisen ero ole se, että keräilijä pitää tavarat järjestyksessä ja hamstraaja ei? Joten ei, en ole himohamstraaja. Olen keräilijä :D

Mutta siis kyllä, lastenvaatteita löytyy varmaankin vaikka pienen päiväkodin tarpeisiin.

Ja mihinkä niitä sitten tarvitaan? Käyttöön.

Jos perheessä on 4 henkilöä niin miksi haarukoita ja veitsiä löytyy monen perheen laatikosta kuitenkin melko usein tusinan verran? Ja turha väittää, että "siksi, kun meillä käy puoli sukua kerran viikossa syömässä", sillä vaikka tällaisia perheitä varmasti onkin, ei se siltikään selitä sitä, miksi lähes kaikkien laatikossa on ns. ylimääräisiä aterimia. Nuo sukusyömiset kun tuskin kuuluvat kuitenkaan ihan jokaisen arkeen.

Meillä on vaatteita paljon lähinnä käytännön vuoksi (kuin myös niitä ns. ylimääräisiä aterimia), eli jotta ei tarvitse olla jatkuvasti pyörittämässä pesukonetta. Vaikka kone ei pyörisi viikkoon, kaapista löytyisi puhdasta päällepantavaa. Ja löytyi itse asiassa jopa silloin, kun pesukone hajosi ja oli korjattavana 2 viikkoa. Oli mukavaa, kun ei tarvinnut juosta pitkin kyliä pyykillä, vaan puhtaita vaatteita riitti sieltä kaapista otettavaksi.

Pidän myös siitä, ettei lasten tarvitse pukea jatkuvasti samoja vaatteita, vaan vaatteiden osalta löytyy vaihtelunvaraa. Itsellänikin on useampia vatteita, sillä en halua aina näyttää samalta.

Olen vaihtelunhaluinen ihminen ja se näkyy elämässäni melko monella saralla. Vaatteiden osalta se vaihtelu on todella helppoa, joten sen kanssa on tosiaan sitten myös kiva ja helppo pelata :)

Kyllä me vähemmilläkin vaatteilla pärjättäisiin (kuin myös vähemmillä aterimilla, pienemmällä määrällä rahaa, halvemmalla autolla, pienemmässä kodissa jne.), mutta koska en ole vielä keksinyt syytä miksi niitä vaatteita vähentäisin, en ole moiseen ratkaisuun päätynyt.
 
Meillä
tunnustan että ehkä vähän likaa tytölle vaatteita osteltua... kirppikseltä ostan jos löydän, varsinkin mekkoja, tyttö on niin onnessaan aina uusista ( tai käytetyistä) mekoista.
 
Ostan kerralla enempi koska en tykkää käydä vateostoksilla. Viimeksi ostettiin syksyä varten molemille lapsille 6-7 paria housuja ja sama määrä paitoja, 7-10 x alusvaatteita, välikalsareita talveksi ja sukkia, T-paitoja, yövaatteita, sisätossut, liikkavaatteet, muutamat siistimmät asut jos tulee juhlia tai synttäreitä yms.. Ostin myös ulkovaatteet ja sadevaatteet, mutta pelkkiin sisävaatteisiin meni helposti se 200€. En saa mistään lahjaksi vaatetta, kaikki on ostettava itse. Kirpparilta ei saa koko syksyn ja talven tarvetta kerralla mitenkään kun ei ole kokoja ja en jaksa siellä kovin usein käydä.
 
"a.p"
Kiva lukea vastauksia ja nähdä miten erilaisia ihmiset on :)

Tosiaan en tyrmää ihmisiä kummankaan tavan vuoksi, ei ole multa pois vaikka joku ostaisi palkkapäivänä koko rahalla lapselle vaatteita :D

Meillä on ulkovaatteita vain yhdet kutakin, siis pipo, kengät, haalari yms. Mutta meidän neiti ei tuolla rymyäkään vielä kunnolla. Katsotaan sitten joskus tarvitseeko kahdet.
 
Yksi tyhjäpää...
[QUOTE="pauliina";30226549]meidän 5- ja 7-vuotiaat lapset käyttävät serkkujen vanhoja vaatteita ja toki osan ostan itse ketjuista ja marketeista. Näissäkin pyrin tekemään usein ale-löytöjä.Meillä ei todellakaan tarvitse olla merkkivaatteita lapsilla. Hyvin on näillä pärjätty eikä missään nimessä haluta kasvattaa lapsista mitään pinnallisia tyhjäpäitä, jotka luulevat olevansa jotenkin parempia...[/QUOTE]

Minä en kyllä ymmärrä tätä... Jos ostaa lapselle laadukkaan vaatteen, tekeekö se hänestä tyhjäpään??? Tämä on hieman kapea-alaista & mustavalkoista ajattelua. Itse ostan mielelläni lapsille laadukkaita vaatteita ihan jo niiden kestävyyden ja jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja jos pystyn samalla tukemaan kotimaisuutta, niin bingo!

Lapseni eivät itse välitä ja tiedä mitään vaatemerkeistä, eikä tarvitsekaan. Jos löydän kivan kuosin halvemmasta, senkin voin ostaa, mutta kyllä nykyään esim
Ciraf, Lindex, Meandi ja välillä jopa pop alkavat olla bannilistallani vaatteiden laatuvirheiden vuoksi... Ja itselläni ei ainakaan tule edes hyvä olo, jos lapsilla on päällä vaate, joka on lapsityövoimalla tai sortaen teetetty. (Eikä vaatteen hintakaan aina tarkoita samaa kuin laatu! )Tietyillä merkeillä on infoa joka ikisestä vaiheesta, mitä vaatteen tuotantoketjussa tapahtuu... Mieti sitä seuraavan kerran siellä markettihyllyn välissä, äläkä ylenkatso niitä, jotka päättävät ajatella tehdä toisin. Kaikilla ei siihen ole rahallisesti mahdollisuutta, se on ymmärrettävää. Valintakysymyksiä kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"Hmmm"
[QUOTE="pauliina";30226549]meidän 5- ja 7-vuotiaat lapset käyttävät serkkujen vanhoja vaatteita ja toki osan ostan itse ketjuista ja marketeista. Näissäkin pyrin tekemään usein ale-löytöjä.Meillä ei todellakaan tarvitse olla merkkivaatteita lapsilla. Hyvin on näillä pärjätty eikä missään nimessä haluta kasvattaa lapsista mitään pinnallisia tyhjäpäitä, jotka luulevat olevansa jotenkin parempia merkkivaatteissaan.

Samoin itse inhoan tätä nykyajan kulutushysteriaa ja hamstraamista, ahdistaisi jos kaikki nurkat olisivat täynnä tavaraa. Se taitaa olla monelle tämän päivän ihmiselle keino täyttää jotain tyhjää "koloa" elämässään..[/QUOTE]

Miksi mulle tulee tässä olo että sä pidät itseäsi parempana kuin meitä "pinnallisia tyhjäpäitä" jotka voidaan ostaa lapsillemme vähän hintavampiakin vaatteita jos niistä tykätään? Ehkä kasvatat lapsesikin ajattelemaan näin.....?
 
LaMamanMorbid
[QUOTE="Hmmm";30227627]Miksi mulle tulee tässä olo että sä pidät itseäsi parempana kuin meitä "pinnallisia tyhjäpäitä" jotka voidaan ostaa lapsillemme vähän hintavampiakin vaatteita jos niistä tykätään? Ehkä kasvatat lapsesikin ajattelemaan näin.....?[/QUOTE]

Mä luulen, että joskus on vaikeata ymmärtää mistä johtuu joidenkin ihmisten tapa haalia lisää materiaa. Kai sitä yrittää vaan jotenkin itselleen selventää. Joskus olen itsekin pohtinut tuota tyhjän kolon täyttämistä...
 
"a.p"
Tämä on jännä aihe sinäänsäkin että kun on niitäkin äitejä jotka ostaa ostamisen iloksi. Siis että osa vaatteista jää kaappiin hintalappuineen päivineen lojumaan kun ei ehdi käyttää ollenkaan. Mutta sekin heille tietysti suotakoon jos vaan rahat riittää..

Ja onhan niitäkin jotka elää velaksi..

Mä ostan halvempia vaatteita. Ihan senkin takia, että mun mielestä on älytöntä maksaa jostain hupparista 70 euroa, kun halvemmalla saa samanlaisen. Ja käyttöikä lapsella on niin lyhyt. Mutta jos joku on valmis maksamaan niin hyvä. Niin kauan kun ei tulla irvimään toisten vaatevalinnoista. Sitä ei pidä tehdä kumminkaan päin.
 
Mä luulen, että joskus on vaikeata ymmärtää mistä johtuu joidenkin ihmisten tapa haalia lisää materiaa. Kai sitä yrittää vaan jotenkin itselleen selventää. Joskus olen itsekin pohtinut tuota tyhjän kolon täyttämistä...
Mä luulen, että sä olet ihan oikeassa. Siis siinä, että joidenkin nyt vaan sattuu olemaan ihan mahdoton ymmärtää sitä, miten joku muu voi elää toisin, kuin mitä itse elää. Ja että siihen "toisella tavalla elämiseen" ei kyllä yleensä liity mitään "tyhjien kolojen täyttelyä" tai muunlaisia mielenterveydellisiä ongelmia.

Miksi on jotenkin väärin, huono tai paha ostaa paljon lastenvaatteita? Tai vaikka laukkua?

Miksi sitä kutsutaan HAALIMISEKSI, joka mielestäni on tässä kohtaa hieman negatiivishenkinen ilmaisu?

Itse ostan kaikki kivat vaatteet, joihin törmään ja joille uskon olevan käyttöä. Ja hyvin harvassa ovat ne kerrat, jolloin olen arvioinut tilanteen väärin. Vaatteita ei siis juurikaan ole käyttämättä jäänyt.

Ostan pääosin kirppikseltä, toki myös jonkinverran uutena. Vaikka en aivan täydellisesti vaatehuoltoon panostakkaan, niin pyrin kuitenkin keskittymään tahranpoistoon, jotta vaatteen käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä. Kun vaate jää meille turhaksi, joko myyn tai lahjoitan sen eteenpäin. Hyvin harvassa ovat ne vaatteet, jotka kohtaavat elinkaarensa lopun meillä.

Olisi kiva kuulla, että miksi joku kokee, että tässä on jotain pahaa?

Ei tämä ole ensimmäinen (eikä viimeinen) kerta, kun ilmoille heitellään vihjauksia siitä, ettei kaikki ole pääkopassa ihan ok, jos ostaa paljon lastenvaatteita. Moni viskoo ilmoille kaikenmaailman silmienpyörittelyä ja sepustusta siitä, miten on niin vaikea ymmärtää tällaista "toimintaa".

Mutta kun mäkään en ymmärrä. En ymärrä, että mitä ihmeen "toimintaa" tämä on. Mulle tämä on ihan tavallista, normaalia. Ei mulla ole mitään tyhjiä koloja, jota vaatii täyttöä, eikä mielenterveydellisiä ongelmiakaan. Mun päätäni on tutkittu lukuisat kerran ja kaikki se mitä sieltä löytyy, on kyllä jo löytynyt. Eikä sieltä tosiaan ole löytynyt mt-ongelmaa sen enempää, kuin tyhjää koloakaan.
Aivoni eivät toimi täysin normaalisti, mutta sillä tuskin on ihan hirmuisesti tekemistä sen kanssa, että pidän lastenvaatteista, sillä ystäväpiiristäni löytyy todella monta ihmistä, jotka ostavat lastenvaateita ihan yhtälailla, kuin mitä minäkin.

Jotta sillälailla. Taidankin tästä nyt lähteä vähän lastevaateostoksille :D
 
juuu
[QUOTE="pauliina";30226549]meidän 5- ja 7-vuotiaat lapset käyttävät serkkujen vanhoja vaatteita ja toki osan ostan itse ketjuista ja marketeista. Näissäkin pyrin tekemään usein ale-löytöjä.Meillä ei todellakaan tarvitse olla merkkivaatteita lapsilla. Hyvin on näillä pärjätty eikä missään nimessä haluta kasvattaa lapsista mitään pinnallisia tyhjäpäitä, jotka luulevat olevansa jotenkin parempia merkkivaatteissaan.

Samoin itse inhoan tätä nykyajan kulutushysteriaa ja hamstraamista, ahdistaisi jos kaikki nurkat olisivat täynnä tavaraa. Se taitaa olla monelle tämän päivän ihmiselle keino täyttää jotain tyhjää "koloa" elämässään..[/QUOTE]

Meillä ei ole serkkuja, joilta kierrättää. Tuntemattomilta en halua käytettyjä lastenvaatteita, kun on muutaman kerran tullut niin huono kokemus. Olen sen verran tyhjäpää, että ulkovaatteet ostetaan uutena ja laadukkaina. Kuljin itse aina serkkujen vanhoissa ulkovaatteissa, kun uusiin ei ollut varaa. Muistan sen, miten oli märkä ja kylmä. Jos saan pitää lapseni kuivana ja lämpimänä, niin teen sen mielelläni. Sisävaatteissa merkillä ei ole väliä, kunhan on puhtaat ja sopivat. Sopivalla tarkoitan myös sitä, ettö vaatteet käy toisiinsa. Opetan kyllä lapsille, että peiliin katsotaan ennen kuin lähdetään kotoa. Ei nuo toistaiseksi kovin tyhjäpäiltä vaikuta.
 

Yhteistyössä