Herkkutatit lähtee, hej med karljohansvamparna

Kävin eilen iltasella katsastamassa metsän reunoja, että onko sieniä. Ja on, herkkutatteja. Jätin ne sinne, sillä ei ollut mitään mihin ne poimia. Nyt olen varustautunut oikein, veitsin ja korein. Nyt lähtee tatitit Sipoosta mukaan.:wave:
 
Spencer Hastings
Millasilla kohdilla noi tatit viihtyy? Mä käyn kohta kattoo puolukoita ja voishan sitä samalla jos silmäillä sienitilanne, mutta ainoat mitä osaan ja uskallan kunnolla kerätä on suppilovahverot.
 
lantbönan
Millasilla kohdilla noi tatit viihtyy? Mä käyn kohta kattoo puolukoita ja voishan sitä samalla jos silmäillä sienitilanne, mutta ainoat mitä osaan ja uskallan kunnolla kerätä on suppilovahverot.
Nyt tuli nuo herkkutatit ihan yllättäen. Minä olen niitä löytänyt semmoisesta sekaisesta maastosta missä on kuusia ja lehtipuunreksuja jonkin pellon reunamilta. Samoin koivunpunikkitatteja.
Suppikset tulee sitten myöhemmin. Viime vuonna niitä löysin vielä joulukuussa. Kiitos lumettoman talven.
 
vvvvieras
Meillä mies ja lapsi toivat yllärinä tuollaisen hedelmäpussillisen herkkutatteja ja kanttarelleja. Oli ihan sairaan hyvää, tein kanttarellipastaa ja illalla pizzaa jossa tatteja, kanttarellia, mozzarellaa ja rucolaa.


Nam nam nam nam.
 
Nyt on karljohanit kotona. Niitä olikin aika tavalla. Otin vaan nuoria ja nuoria aikuisyksilöitä joissa oli itiöt valkoiset tai lähes. Siivuttelin osan ja kuivaan, osan pistin palasiksi ja pakkaseen ja osa odottaa jotain muuta. Katsotaan vielä mitä. Maistelin niitä snadeja ihan noin vaan ja varmaan olisi salaattiin kelpavaa.
Minusta tuntuu, että sienet tykkää ihmisistä, sillä lähempänä asutusta niitä löytää eikä kovin syvältä metsästä.
 
lusikka
Tatit ovat putkahtaneet nyt urakalla kesäpaikkamme lähimaastoon. Kävin autolla ajamassa tattialueen metsätiet ja vilkaisemassa joko niitä pääsee poimimaan. Enpä tiedä kuinka moni on kerännyt tatit vain vähän auton ovea raottamalla :D Minulla oli lopulta takapenkillä kaksi kekoa niitä ja totesin, että tässäpä onkin sitten tämän vuoden tattisato :D Osan jaoin illalla sukulaisille.
 
Spencer Hastings
Käytiin eilen kaverin kanssa ulkoilemassa muovipussit kainalossa ja muutama löydettiin, ilmeisesti vilaukselta nähty mummi oli löytäny meitä ennen :D Jaettiin saalis ja mä sain pienen wokin ja kaveri kastikkeen.

Miltähän sellanen herkkutatin "vauva" näyttää ja kuinkahan nopeesti ne kasvaa poimittavaksi?
 
Käytiin eilen kaverin kanssa ulkoilemassa muovipussit kainalossa ja muutama löydettiin, ilmeisesti vilaukselta nähty mummi oli löytäny meitä ennen :D Jaettiin saalis ja mä sain pienen wokin ja kaveri kastikkeen.

Miltähän sellanen herkkutatin "vauva" näyttää ja kuinkahan nopeesti ne kasvaa poimittavaksi?
Näiä keleillä ne kasvavat päivässä. Neljässä päivässä alkavat jo mädäntyä...
 
suitsait
Metsälenkki tehty pärekori käsimutkassa. On niitä tatteja, joka sorttia. Herkkutatin "vauvojakin" oli vielä tulossa. Niin symppiksen näköisiä että. Terhakoita, lähes aikuisen näköisiä itiöt vaan vielä piilossa. Otin niitäkin, sillä päivässä ne on aikuisia ja huomenna itiöt kellertäviä, vaikka puhtaita. Koivunpunikkitatit on kauniita ja hyviä.
Vielä kun viikon kaksi näillä säillä odottaa, niin eiköhän ala suolasientenkin aika ilmestyä, karvalaukut, haapasienet ym.
 
"emo"
Kyllä tuli eilen jumalisen hyvää tattikastiketta. Ihan vaan perunoiden kanssa niin kuin täällä edellä joku jo mainostiki. Sipulia, suolaa ja aivan vähän mustapippuria, sitten juustoinen ruokakerma ja lopuksi hieman kuivatilliä sekaan. ooohh. Miten helppoa!
 

Yhteistyössä