Mikä on sinun maailmankatsomuksesi?

mies1harm.
Matematiikka antaa erilaisen perspektiivin kuin satuihin perustuvat uskonnot. Loogisesti ajattelevalle ihmiselle matematiikka antaa mielenrauhan, siitäkin huolimatta että mallit eivät anna kaikkia vastauksia.
Voi kun yksinkertainen näkemys koko aiheesta.

Netissä muuten törmään usein puheenvuoroihin tieteen ja uskonnon sodasta tai, filosofisesti sanoen, dialektiikasta. Todellisuus ei ole niin helppo kuitenkaan.
 
Mä uskon että tää pallo on osa jotain suurempaa mitä ihminen ei edes pysty kokonaan hahmottamaan. Mihinkään jumaluuteen sen sijaan en usko. Mä elän ja vaikutan elintilaani sekä sen toisiin ihmisiin. Ja illalla ennen kuin nukahdan, kuiskii pieni ääni sisällä jos tuli tehtyä jotakuta kohtaan väärin. Sen samaisen uskon kiljuvan juuri ennen kuolemaa. Eihän kiirastulen kaltainen rangaistus osuisi, ellei väärin tehnyt tietäisi tehneensä väärin.

Niin, ja sit kun täältä lähdetään, on se siinä. Tai voihan se mennä niinkin että ne jotka eivät koe olevansa valmiita pallolta poistumaan, syntyvät uudelleen. Mulle se tulee olemaan jotain rauhallista. En pelkäisi nytkään jos joutuisin lähtemään.

Mulle tää "maailmakatsomus" on niin selkeä ja varma, etten viitsi edes miettiä muita mahdollisuuksia.
 
Matematiikka antaa erilaisen perspektiivin kuin satuihin perustuvat uskonnot. Loogisesti ajattelevalle ihmiselle matematiikka antaa mielenrauhan, siitäkin huolimatta että mallit eivät anna kaikkia vastauksia.
Ainahan on kyse mielenrauhasta, kun puhutaan siitä miten elämää katsoo.
Uskon että itselleen pitää selittää asioita sillä keinolla jossa on itselleen se mielenrauha.
Siksi myöskin kysyn, että eikö nämä kaikki näkemykset ole yhtä oikeita ja eikö ole mahdollista että yhdistämällä tapoja "nähdä maailma" saisimme rikkaan käsityksen maailmasta?
Ihminen on lopulta aika surkea, koska tietoisuus estää kuulemasta sisäistä ääntä. Meissä kaikissa on sisäisiä skeemoja.

Oppittuja tai sitten"tiesin sen vaan jostakin".

Onko kukaan ollut tilanteessa jossa piti vaan toimia?
Ilman että tilanne olisi ollut ennalta arvattava?
Harjoittelematon tilanne?

Tää poikkeaa aiheesta...mutta on kiinnostavaa katsoa esim. lapsia joilla ei ole valmiita malleja, hekin ratkaisevat tilanteita "omalla parhaalla" tavallaan.
 
Uskon hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen. Että ihmisen tehtävä on kohdella toisia hyvin. Jos joku tarvitsee tähän avuksi jonkinlaisen jumalan ja ohjeet, silloin se usko on tarpeellinen. Itse en oikein osaa uskoa mihinkään jumalaan, mutta uskon että samaan päämäärään voi päästä montaa kautta.

Uskon, että on kamalasti sellaista mitä emme tiedä. Mutta se on hyvä asia, koska muuten lakkaisimme ponnistelemasta.

Uskon työhön ja ahkeruuteen. Kun ihminen saa tehdä konkreettisia asioita omien tavoitteidensa saavuttamiseksi, hän on pohjimmiltaan tyytyväinen vaikka asiat eivät ulkoisesti olisikaan mitenkään täydellisesti. Ja se on vialla tämän päivän länsimaisessa yhteiskunnassa; me teemme ihan liikaa asioita, joilla ei ole oikeasti mitään merkitystä.

Ja lopuksi pitää vielä olla hauskaa. Turhista niuhottamalla pilaa ensinnä oman ilonsa ja toisekseen vielä monesti muidenkin. Se ei ole reilua.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
fetfretr
Olemme evoluution tuloksena kehittyneet tähän asti, ja kehitys luonnollsesti jatkuu koko ajan. Maapallo tulee tuohoutumaan ennen kuin mitään sen suurempaa muutosta meissä ehtii tapahtumaan (pikkuvarvas poistumaan jollon olemme nelivarpaisia jne).

Uskon että on hyviä ja pahoja ihmisiä, toiset pahat saa palkkansa, toiset ei. Onnellisuus ei ole vakio, vaan jotkut kärsii täällä paljon enemmän kuin toiset. Ihmiset elävät keskenään eriarvoisia elämiä.

En usko että olemme täällä tienaamassa elämän oppirahoja, mutta koko ajan on ihmisen moraali ja käsitys oikeasta kehittynyt vähän parempaan suuntaan, osa tosin jää siitäkin kelkasta koko ajan pois (ääri-islamistit yms.).
Samoilla linjoilla täälläkin.
 
Phoebsi harmaana
Minä olen olemassa vain siksi, että evoluution tuloksena ihmiset lisääntyvät. En ole olemassa mitään suurta tarkoitusta varten eikä kenenkään yksittäinen olemassaolo ole sinällään mikään ihme. Minun sybtymäni oli sattumaa, niin kuin kaikki muukin mitä täällä maailmankaikkeudessa tapahtuu - tosin äärimmäisen kiehtovaa sattumaa, jos olemassa oloa miettii solu tasolla.

Jumalia ei ole, eikä mitään korkeampaa voimaa. Jotain meitä ylevämpää/moraalisempaa/älykkäämpää voi hyvinkin olla tuolla jossain, mutta sillä ei ole mitään tekemistä yliluonnollisen kanssa. Ihminen ohjaa itse itseään ja on itse vastuussa siitä, mitä tekee.
 
Phoebsi harmaana
Minä muuten en usko ihmisen moraalin kehittymiseen millään tasolla. Uskon siihen, että ihminen on heikko ja korruptoitunut ja että hyvyyttä on aina ollut vähemmän kuin pahuutta.

Minäkään en pidä onnea vakiona ja näen, että toiset saavat paljon vähemmän kuin toiset. Toiset ovat paljon paskempia ihmisiä kuin toiset. Ihminen ei henkisesti kehity kuten kehittää esim teknologiaa. Väitän, että ihminen yleensä on haluton henkiseen kehitykseen ja tästä on esimerkkinä muutamien uskontojen ikuinen taival keskuudessamme. Miksi miettiä itse, kun voi antaa muiden tehdä senkin puolestaan?
 
Onnellisuus on aivan älyttömän mielenkiintoinen asia. Minulle se näyttäytyy ennen kaikkea oman itsen sisältä tulevana subjektiivisena kokemuksena. Se riippuu niin paljon ihmisen omista aiemmista kokemuksista ja ajatusmaailmasta, temperamentista ja ties mistä. Miksi joku on tosi onnellinen jo pelkästään siitä, että on olemassa, kun taas joku toinen ei saa tyydytystä mistään? Miksi joku selviää hirvittävistä vastoinkäymisistä katkeroitumatta ja kuitenkin elämään uskoen, kun taas toinen luhistuu näennäisesti mitättömästä syystä?

Näitä pohdin usein, mutta yksiselitteistä vastausta ei taida olla olemassakaan.
 
Olemme yksi eläinlaji muiden joukossa.
Ikävä kyllä ihminen luulee olevansa jotain muuta ja tietävänsä kaikesta kaiken, vaikkei oikeasti tiedä mitään. Tiede on ihmiskunnan isoin uskonto.
Kaikkea voi tutkia ja repiä auki, mutta maailmankaikkeus ja jo pelkästään tämäkin planeetta on paljon paljon muuta kuin se mitä "tiedetään" ja silmillä nähdään.
Yritän uskoa siihen että paha saa palkkansa, ellei ennemmin niin sitten myöhemmin, (usko on yleensä koetuksella, olen kyyninen). Karma, siihen haluan uskoa.
Maailmani "jumala" on luonto, enkä käy sotaa esim muita lajeja vastaan, vaan pidän niitä ystävinä, ellei toisin todisteta. Toisinsanoen tiedän paikkani, ja se ei ole minkään pyramidin huipulla tosiaankaan.

ihminen sanoo yliluonnolliseksi sitä mitä se ei pysty selittämään. Mun maailmassa tapahtuu jatkuvasti telepaattista toimintaa ja synkronisaatiota, pidän näitä ihan elämään kuuluvina asioina, joskin ne ovat aina yhtä yllätyksellisiä.
Synkronisaatio tuntuu välillä yhdeltä aistilta, sitä ei vaan osaa vielä käyttää niin hyvin kuin voisi olla mahdollista. Intuitiooni luotan, se ei ole pettänyt, se on tavallaan synkronisaatiota sekin, tai sen sisar.
On myös se "toinen puoli", sielu ja ruumis voivat erkaantua toisistaan.
Ehkä kuoleman jälkeen synnytään aina uudestaan ja uudestaan, ne jotka eivät halua siirtyä eteenpäin, jäävät "välitilaan" ja ne ovat niitä jotka jäävät "kummittelemaan". Itselläni on kokemuksia näistäkin ilmiöistä.

Mihinkään uskontoihin en usko, mutta en siis ole ateistikaan.
Yksi hyvä oppi sieltä raamatusta on kuitenkin hyvä ohjenuora, se että muita pitää kohdella niin kuin toivoisi että itseäkin kohdellaan. Tässäkään en tarkoita pelkästään ihmislajia, vaan kaikkia eläviä olentoja.


Kipeänä en jaksa enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30231627:
Olemme yksi eläinlaji muiden joukossa.
Ikävä kyllä ihminen luulee olevansa jotain muuta ja tietävänsä kaikesta kaiken, vaikkei oikeasti tiedä mitään. Tiede on ihmiskunnan isoin uskonto.
Kaikkea voi tutkia ja repiä auki, mutta maailmankaikkeus ja jo pelkästään tämäkin planeetta on paljon paljon muuta kuin se mitä "tiedetään" ja silmillä nähdään.
Yritän uskoa siihen että paha saa palkkansa, ellei ennemmin niin sitten myöhemmin, (usko on yleensä koetuksella, olen kyyninen). Karma, siihen haluan uskoa.
Maailmani "jumala" on luonto, enkä käy sotaa esim muita lajeja vastaan, vaan pidän niitä ystävinä, ellei toisin todisteta. Toisinsanoen tiedän paikkani, ja se ei ole minkään pyramidin huipulla tosiaankaan.

ihminen sanoo yliluonnolliseksi sitä mitä se ei pysty selittämään. Mun maailmassa tapahtuu jatkuvasti telepaattista toimintaa ja synkronisaatiota, pidän näitä ihan elämään kuuluvina asioina, joskin ne ovat aina yhtä yllätyksellisiä.
Synkronisaatio tuntuu välillä yhdeltä aistilta, sitä ei vaan osaa vielä käyttää niin hyvin kuin voisi olla mahdollista. Intuitiooni luotan, se ei ole pettänyt, se on tavallaan synkronisaatiota sekin, tai sen sisar.
On myös se "toinen puoli", sielu ja ruumis voivat erkaantua toisistaan.
Ehkä kuoleman jälkeen synnytään aina uudestaan ja uudestaan, ne jotka eivät halua siirtyä eteenpäin, jäävät "välitilaan" ja ne ovat niitä jotka jäävät "kummittelemaan". Itselläni on kokemuksia näistäkin ilmiöistä.

Mihinkään uskontoihin en usko, mutta en siis ole ateistikaan.
Yksi hyvä oppi sieltä raamatusta on kuitenkin hyvä ohjenuora, se että muita pitää kohdella niin kuin toivoisi että itseäkin kohdellaan. Tässäkään en tarkoita pelkästään ihmislajia, vaan kaikkia eläviä olentoja.


Kipeänä en jaksa enempää.

Jep, näen asiaa myös näin.
Luotan intuitiooni. Usein luovassa tilassa en tee tietoisia valintoja.
Olkoot vaikka epätaidetta.


Yhtenä tärkeänä asiana pidän sitä, että olisimme kiinni omassa sisäisessä maailmassamme.

En pysty verbaalisesti ihan tarkasti selittämään, mutta se sisältää nonverbaalista tulkintaa, skeemoja, intuitiota, aistien käyttöä ja niiden ymmärrystä..oman biologian arvostamista..
tästä tuli luettelo..eikä kaikki ole tässä.

Tavallaan "luonollisuuden" arvostamista.
 

Yhteistyössä