Typerä huolenaihe?

Moikka kaikille!

Oon uusi tällä palstalla, tuntuu että tarvisi hiukan saada edes virtuaalimaailmassa kontaktia muihin ihmisiin kun kotona ollaan vauvan kanssa. Oon aikasemmin ollut kova menemään, niin muutos on suuri (mutta ihana) :)

Mutta kysymykseeni; mua ihmetyttää pojan (2kk) käytöksessä yksi asia. Ollaan täysimetyksellä (ja tässä ollut niiiiin paljon ongelmia, että tulis vähintään 200 riviä tekstä kun niitä kirjottelisin) ja viime päivinä imetys on alkanut sujua jo melko hyvin kun ollaan vyöhyketerapiassa saatu vatsaa kuntoon. Perhepedissä (mä ja vauva, iskä nukkuu toisessa huoneessa) nukutaan. Vauva siis ei viihdy lähes ollenkaan mun sylissä. Jos yritän ottaa häntä ns.vauva-asentoon käsivarsille tai kyljelleen vasten rintaani niin ei ei ei; huuto alkaa!! Vähän aikaa viihtyy olalla tai selkä vasten mun rintaani tai sitten kävellään koko ajan ja ollaan lentsikka-asennossa. Minun kasvoihini hän ei katso sylissäni ollessaan ollenkaan. Isän sylissä viihtyy pitkiäkin aikoja selällään käsivarrella pötkötellen. Tällöin yleensä katselee ja kujertelee ja nauraa minulle jos olen lähettyvillä ja leikitään siinä sitten hänen maatessaan iskän sylissä. Iskää saattaa välillä sylissä ollessaan katsella ja naureskella, mutta minun sylissäni ei katso minua. Vauva tietysti tunnistaa hyvin minun ääneni ja kääntää katseensa lähes aina minua kohti kun kuulee ääneni, katsoo myös perääni kun lähden ja yrittää muutenkin etsiä minua katseellaan jos poistun. Mutta en ymmärrä miksi ei viihdy sylissäni? Ei viihdy kuitenkaan oikein sitterissäkään, hetken leikkimatolla yksikseen on. Inhottavaa kun kaksin ollaan ja vauva vain huutaa jos en keksi koko ajan asennonvaihtoa ja leluilla "harhautusta". Miten voisin saada hänet viihtymään edes 10 minuuttia sylissäni jotta voitaisiin pötkötellä ja äippä saisi nauttia vauvan läheisyydestä? Kantorepussa ei myöskään jaksa paria minuuttia kauempaa olla, eikä myöskään riippukeinussa joka hänelle ostettiin. Vinkkejä?
 
Dead parrot
Tärkein vinkki: älä stressaa! Minkään suhteen. Ei ne vauvat pilalle mene, vaikka kaikkea ei tehdäkään 'täydellisen ideaalin' mukaan, mutta kodin ilmapiiri kyllä muuttuu negatiivisemmaksi kun yritetään liikaa.

Ymmärrän kyllä turhautuneisuutesi ja sen että olet ymmälläsi, minun eka lapseni oli juuri tuollainen. Jotenkin se vaan lutviintuu - päivät ovat joskus pitkiä, mutta kuukaudet ja vuodet jälkikäteen katsottuna kovin lyhyitä... Toinen lapsi ei sitten muualla suostu olemaankaan kuin minun sylissäni. Kaikki vauvat eivät vaan ole sylilapsia ja läheisyyden tarpeen suhteenkin tulee erilaisia kausia.

Onko tuo riippukeinu sellainen hyppykiikku? Jos on, niin se ei ole mitenkään hyvä kapistus, hankkiutuisin eroon.
 
"Veera"
Ihan tyypillistä vauvalle jolla on suuri imutarve, se ei kestä olla maison hajussa vaan haluaa heti rinnalle. Ehkä imetyksen jälkeen vois suostua hetkrn olemaan sylissä? Tai sitten tutti suussa? Tuo helpotta kyllä kun vauva kasvaa ja imutarve vähenee. Ei sillä, ykskään meidän lapsista ei oo tykänny olla makuullaan yhtään kenenkään sylissä vaan ovat haluneet istua tai seistä.

Tuo on myös tuttua että vauva ei sylissä katso silmiin, jos sitterissä/toisen sylissä/hoitoalustalla jne kuitenkin katsoo silmiin niin en huolehtisi.

Kun on päivät pitkät vaan kahdestaan vauvan kanssa niin pikkuasioista kasvaa vähän turhan isoja murheita. Suositteöen lämpimästi esim seurakunnan äiti-vauvaryhmää yms mistä saat vertaistukea. Vauvakin yleensä viihtyy ihmisten ilmoilla kun on jännää katseltavaa.
 
vieras..
Yritä olla stressaamatta. Ei ole helppoa, mutta usein asiat vaikuttaa paljon pahemmilta kun niitä miettii ja ajattelee.

Jos imetät, niin suosittelen kokeilemaan maidotonta diettiä, mikäli vauva on itkuinen ja mahakipuinen. Maidoton tarkoittaa maitoproteiinin välttämistä ei pelkästään maidon välttämistä.
 
"..."
Mä en ekaan puoleen vuoteen kelvannut kuin ruuan antajaksi, isi oli tosi pop! Sitten kun imetys väheni niin alkoi äitikin kelvata viihdyttäjäksi. Älä stressaa, sä varmaan haiset niin vahvasti maidolle, ettei lapsi osaa rauhottua sun kanssas. Tulee vielä aika,kun kukaan muu ei kelpaa kuin sinä... :)
 
Onpas mukavaa kun näin nopeasti tuli paljon kommentteja :) Mä oon vähän sellainen stressi-Erkki joka asiassa, täytyisi yrittää rentoutua ja nautiskella vauvan kanssa olemisesta.. Dead parrot, keinu on tuollainen Amazonas Koala-riippukeinu, jossa siis "kaikki vauvat viihtyy ja nukkuu" (as if...).

Ja muuten, nyt kun mietin niin saattaapi olla että viihtyy hetken aikaa minunkin sylissäni imetyksen jälkeen (silloin kun tissin huolii)? Katselee kyllä sitterissä ym. suoraan silmiin, jokeltelee ja hymyilee. Kait ne on nää hormonit vaan mitkä vieläkin jyllää, ensin monen viikon stressi imetyksestä kun vauvalla ollut rintaraivareita ja välillä lakkoiluakin kolmeviikkoisesta lähtien, mutta sitkeästi oon vaan imettänyt, vaikka kaikki imetyspolit on soiteltu läpi ym. :D Välillä tosiaan pelkää ettei se vauva tykkää lainkaan äidistään kun ei viihdy sylissä. Muutenkin niin temperamenttinen vauva että huhhuijaa! Esim. iltaisin kun tissille nukahtaa niin äidin täytyy olla niiiin solmussa sängyssä noin tunnin verran ja pitää koko ajan rintaa toisella kädellä oikeassa asennossa (hierontaa tarvii äippä säännöllisesti kun selkä kramppaa) ja vauva irrottaa unta hakiessaan puolen minuutin välein tissistä. Jos en oo just noin niin tulee armoton huuto, eikä nukahda...

Tuttia joku kyseli rauhoittuisko sillä? Ollaan yritetty opettaa tutille, melko huonolla menestyksellä. Nyt kuitenkin saatu hieman välillä imemään luonnonkumista tuttia. Vauvalla kova imemisentarve, mutta usein rinnalla tulee vain huuto kun tuleekin maitoa (tai maitoa tulee liian nopeasti, sitä on liian vähän, liikaa ym :D )

Vauva on ihan muuttunut nyt kun käytiin vyöhyketarapiassa. Kaks kertaa käyty ja kolmas kerta perjantaina. Pierua ja röyhyä tulee koko ajan, kun ennen esim.kesken imetyksen kauhea vääntely ja kääntely ja lopulta itku eikä enää rinta kelvannut. Nyt sujuu rauhallisemmin. Maioituotteita olen vähentänyt (en lopettanut kokonaan) vaikka tuskin siitä mitään hyötyä on kun ei noudata maidotonta dieettiä täysin. Vältän myös tyypillisimpiä vatsavaivoja aiheuttavia ruokia. Yöt ovat alkaneet sujua rauhallisemmin juurikin tuon pumppailun helpottumisen myötä :)

Muuten, kuinka hyvin vauvanne ovat 2kk iässä viihtyneet kyläilemässä,kaupassa tai vaikka autossa? Meillä ei ehditä normaalia kauppaa kiertämään kun vauva jo ilmaisee mielipiteensä. Myöskään kylässä ei jaksa kauaa ja olen huomannut että tyyntyy hetkeksi jos annan rintaa sielläkin (lohtu?). Vauva kasvanut aika kovaa vauhtia kun syö jatkuvasti (joko pullosta mun maitoa tai sitte rinnasta)! Autossa ei oikein viihdy, saattaa nukahtaa puolen tunnin ajamisen jälkeen, sitä ennen saattaa itkeskellä jos ei koko ajan heiluta helistintä tai viihdytä. Miten teidän muiden vauvelit?
 
"Veera"
Laitat sen tutin sille aina inetyksen lopuksi niin tottuu sitä imemään. Ja illalla kun on puoliuninen niin vaihdat tissin tuttiin. Aluksi voi joutua idottamaan että vauvan on ihan kanttuvei ja sitten vasta vaihtaa sen tutin suuhun mutta pikkuhiljaa kun tottuu imemään sitä niin voi vaihtaa jo aiemmin.
Autossa kans se tutti on näppärä..

Kaupassa vauva vois parhaiten viihtyä sellaisessa ostoskärryssä jossa on kiinteä vauvakaukalo, siitä näkee äidin ja samalla vähän ympärilleen. Meillä vauvat on kylässä yms jaksaneet katsella muita lapsia ja niiden touhuja pitkäänkin, sitten moensti menee yliväsyneeksi. Esikoine ja kuopus on olleet molemmat sellaisia että kylässä ovat suht nätisti mutta kuormittuvat kuitenkin ja huutavat sitten illalla kotona senkin eestä. Kuopusoli tuossa iässä sellainen että kauppakeskuksedda viihty vaunuissa niin kauan kun jaksoi nukkua, mutta sitten kun heräs niin ei rauhoittunu oikein millään(edes rinta ei auttanut) vaan oli pakko lähteä ulos, missä oli sitten ihan tyytyväinen ja kävi uudelleen nukkumaan. Ilmeisesti hälyäänet/kaiku tms oli vauvalle niin outo ettei kestäny sitä.
 
Hyvä vinkki! Täytyykin odotella illalla kunnes on just nukahtamassa ja oittaa sitte tuttia, josko pikkuhiljaa sen oppisi... Välillä vaan tuntuu ettei taas mitenkään muista miten tuttia syötiin, yrittää syödä kuin rintaa tai pulloa. Voipi silti olla että silloin vaan yksinkertaisesti ei tutin imeminen kiinnosta. Tekee samaa myös rinnalle, kuin ei saisi otetta ja tosiasiassa ei vaan innosta imeskellä mutta kun se nyt siinä tyrkyllä on ;)

Kaukalossa meilläkin on ollut, tosin paremmin tykkäsi olla omassa turvakaukalossaan kun isä heilutteli koko ajan. Meillä taitaa kylässä ilmoitta heti että ei enempää, jos ette sitten halua kärsiä illalla :) Tekisi mieli kanssa lähteä kaupungille, mutta meidänkään vauva ei viihdy vaunuissa kuin tasan sen aikaa kun nukkuu, vaikka mitä tekisi. Ehkäpä pitää odotella vielä vähän että kasvaa...
 

Yhteistyössä