Piripäivä-dokumentti katsoiko kukaan?

  • Viestiketjun aloittaja Toivonpaljon
  • Ensimmäinen viesti
Toivonpaljon
Itse katson sitä parast aikaa.
Karua huumeidenkäyttäjän arkea ja todellisuutta. Me Naisissa oli tämän tytön ja äitinsä haastattelu. Mietin että voiko olla tottakaan! Äiti ja tytär yhdessä vetää! Sittemmin äiti pääsyt kuiville ja tukee nyt tytärtään.

Mitenköhän muut sisarukset, ovatko perineet äidin huumeriippuvuuden?
Olisi mielenkiintoista tietää. Tässä ainakin tytär syyttää äitiään riippuvuudestaan. Äiti oli idoli ja halusi päästä tätä lähelle.
 
Spencer Hastings
Katsoin. Tuli paha mieli. Ja varsinkin siksi, että käytön aloittamisen syy oli, että piti äitiä coolina ja halusi tosiaan päästä tätä lähelle ja saada yhteistä tekemistä.
Ei voi olla silläkään äidillä kovin hyvä mieli.

Ja se, miten onneton se Pinja oli sekä kaman kanssa, että ilman sitä. Ei mitään kosketusta todellisuuteen ja siihen, miten yleensä omat asiansa hoidetaan. Mennään kouluun, töihin, harrastetaan jotain, ja hänelle ei pirin jälkeen jäänyt mitään. Siinä yhdessä kohdassahan voivotteli, että kun kaikki muut on töissä ja hän on Turussakin yksinäinen ja tylsistynyt, jota lähti karkuun sieltä Lahdesta.

Ja sanoiko hän siinä alussa, että on aloittanut juomisenkin jo kymmenvuotiaana?
Siinä tapauksessa en yhtään ihmettelekään sitä alkeellista tapaa hoitaa mm. parisuhderiita, jonka ne kävi siinä Lahden (aivan tajuttoman hienossa) kämpässään..
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
katsoja
Jep katsoin. kyllä paha mieli jäi mullekin.. Mut ei se musta ollu kovin sitoutunut siihen katkasuun alunperinkään. Eikä tosiaan noita sosiaalisia taitoja ollu, parisuhteesta toiseen hyppii. Tosin ei kai voi odottaa enempää kun lähtökohdat elämässä on ollu mitä oli. Surullista.
 
vierailijaxyxy
Varmasti on ollut suuri vaikutus sillä, että kun Pinja huostaanotettiin ja pääsi toiseen perheeseen, äidin annettiin jäädä roikkumaan hänen elämäänsä. Lehtijutustahan ilmeni, että äiti teki ohareita tapaamisissa jne. Minusta alle kouluikäisen huostaanotosta pitäisi seurata automaattisesti adoptio, jotta lapsi oikeasti saisi "mädät" ihmiset pois elämästään ja saisi luottaa, että hänestä huolehtiva ja välittävä perhe oikeasti huolehtii hänestä aikuisuuteen saakka. Nyt lapsia roikotetaan löysässä hirressä, omaa äitiä/isää ihaillaan vaikka olisi millainen nisti, sijoitusperhe tai lapsi ei voi olla varma koska lapsi viedään pois.
 
Katsoin dokkarin. Mulle tuli fyysisesti (kuten myös henkisesti) todella paha olo. Jotenkin se, miten tavoittamattomissa noin nuori tyttö oli, tuntui kamalalle. Se, ettei oikeastaan kukaan voi tehdä mitään... se, että se vaan eli elämää, joka oli sille ainoanlaista elämää, jonka se on koskaan tuntenut. Kamallle tuntui se, miten yksin se oli. Vielä kamalalle tuntui se, että sen elämä on täysin romuna, vaikka mikään siitä ei ole sen syytä.
Miten ihmeessä me jätetään nuo lapset noin yksin?
Miten me puolustellaan sitä, että "autetaan" ja "ollaan huolissaan" niistä kaikista muun maailman lapsista ja niiden voinnista ja jätetään nuo, jotka on meidän, meidän silmien alla ja meidän lähellä, täysin yksin ja ilman apua.

Mikä hemmetin hyöty on pistää tuollaisen elämän läpikäynyt nuori vieroitukseen ja jättää se sen jälkeen yksin.
 
aaapeee
Katsoin nyt ohjelman loppuun.
Aika ristiriitaiset ajatukset.
Todellisuudentaju tytöllä ihan hukassa - niin parisuhdetaidoissa kuin ihan arkitoiminnoissa.

Toki äidillä osansa huumeriippuvuuden syntyyn mutta mielestäni ei voi loputtomiinkaan äitiään syyttää vaan pitää alkaa ottaa vastuu itselleen. Katkaisun ryhmissä puhui että äiti edelleen bentsoja ottaa ja unilääkkeitä tarvii. Onko tytär aidosti iloinen että äiti on kuivilla piristä!? Tuntui, että toivoi sen alkavan käyttämään taas.

10-11 vuotiaana alkoi juomaan, sit 16-vuotiaana jo piri kuvioissa.

Hurjaa :( ihan lapsen tasolla tuo Pinja. Ja hakee miehiltä hyväksyntää koko ajan, katsoi "anovasti" luin koiranpentu kulloistakin poikaystävää ja kyseli "olenko nätti, olenko lihava".
 
kskdld
Kyseeessä kuitenkin aikuinen (iän puolesta) joten ei voi pakottaa.

Katkaisun jälkeen oli avohoitoa mutta tuo tyttö vaihtoi kaupunkia niin etten perässä pysynyt, liekö sitten hoitokuviot onnistuneet? Sen Lahtelaisen pojan kanssa ryhmissä kävi yhdessä (oli muuten tosi symppis poika, mitähän hänelle kuuluu?) ..
 
Katsoin nyt ohjelman loppuun.
Aika ristiriitaiset ajatukset.
Todellisuudentaju tytöllä ihan hukassa - niin parisuhdetaidoissa kuin ihan arkitoiminnoissa.

Toki äidillä osansa huumeriippuvuuden syntyyn mutta mielestäni ei voi loputtomiinkaan äitiään syyttää vaan pitää alkaa ottaa vastuu itselleen. Katkaisun ryhmissä puhui että äiti edelleen bentsoja ottaa ja unilääkkeitä tarvii. Onko tytär aidosti iloinen että äiti on kuivilla piristä!? Tuntui, että toivoi sen alkavan käyttämään taas.

10-11 vuotiaana alkoi juomaan, sit 16-vuotiaana jo piri kuvioissa.

Hurjaa :( ihan lapsen tasolla tuo Pinja. Ja hakee miehiltä hyväksyntää koko ajan, katsoi "anovasti" luin koiranpentu kulloistakin poikaystävää ja kyseli "olenko nätti, olenko lihava".
Mun mielestä on helvetin tyhmää heittää tällaisessa tapauksessa, että pitää ottaa vastuu itselle. Se tyyppihän elää juuri nyt sellaista elämää, kuin mikä sille on aina ollut normaalia. Se on syntynyt kotiin, jossa on vedetty rojua ränniin ihan huolella.
Sinäkin varmaan elät elämää, joka on sinulle normaalia?
 
samaIhminen
Mun mielestä on helvetin tyhmää heittää tällaisessa tapauksessa, että pitää ottaa vastuu itselle. Se tyyppihän elää juuri nyt sellaista elämää, kuin mikä sille on aina ollut normaalia. Se on syntynyt kotiin, jossa on vedetty rojua ränniin ihan huolella.
Sinäkin varmaan elät elämää, joka on sinulle normaalia?
NO mitä sitten pitäisi tehdä sinun mielestäsi.
Antaa olla?
Sitähän on tehty jo ja mikä on muuttunut, ei mikään. Kyllähän tuossa jonkinlainen halu on nousta tuosta huumesuosta mutta ajattelutavan pitää muuttua kokonaan, että sieltä pääsee.
 
vierass
Katsoin ja jäi paha mieli dokkarista. Äitinsä oli aika pahan näköinen, onneksi kuivilla (?) nyt. Mitäköhän Pinjalle kuuluu? Se katkon jälkeinen poikaystävä vaikutti fiksulta ja yritti sitä suhderiitaakin ratkoa mutta tyttö pakeni toisen miehen luokse. Voi kun pääsisi kuiville!
 
NO mitä sitten pitäisi tehdä sinun mielestäsi.
Antaa olla?
Sitähän on tehty jo ja mikä on muuttunut, ei mikään. Kyllähän tuossa jonkinlainen halu on nousta tuosta huumesuosta mutta ajattelutavan pitää muuttua kokonaan, että sieltä pääsee.
Jotain olis pitänyt tehdä 20 vuotta sitten.

Ja kyllä, ihmisellä on vastuu itsestään, mutta tuon ikäisen on vaikea ottaa sitä "vastuuta" kun ei se tiedä, mikä se on. Eikä se tiedä minkään muunlaisesta elämästä mitään. Kuten dokkarista näit, tuo tyttö on täysin irrallinen.

Se, mikä mun mielestä meni päin seiniä, oli se, että se jäi himaan lojumaan vieroituksen jälkeen. Se, oli pahin virhe. Sen jälkeen sille olisi vielä pitänyt keksiä jokin koulutus, joka sitä kiinnostaa, kenties harrastus, jossa se olisi hyvä. Potkia vielä hiukan laitoksen ulkopuolella normaalin elämän pariin.
Kuntoutuminen sellaiselle, jolla on käsitys normaalista on varmasti helpompaa, kuin sellaiselle, joka ei ole normaalia koskaan kokenut.
 
fioll
Mä mietin sitä, kun luin jostain että huumeet tavallaan pysäyttää ihmisen kehityksen aivoissa, eli 15-vuotiaana aloittanut jää ikäänkuin sille tasolle ja sitten kuivuttuaan esim. 26 vuotiaana, hän olisi henkisesti vielä 15-vuotiaan tasolla? Onko tuo noin?
Se selittäisi todella paljon myös tuota käytöstä kuivilla olon jälkeen.

Mä kyllä koin että se tyttö teki todella huonoja päätöksiä sen katkon jälkeen, tiesi mitä tapahtuu jos valitsee niin, joten en osaa sääliä häntä.
 
Ohikulkijahuoleton
Mikä siinä alussa, kun puhui ex-poikaystävän kanssa ennen katkolle menemistä. Puhui että "oli silloin paksuna".
Onko siis saanut lapsen, vai teettikö abortin? Fiksusti kyllä puhui, että ei olisi sinä elämäntilanteessa järkevää alkaa äidiksi.
 
Mä mietin sitä, kun luin jostain että huumeet tavallaan pysäyttää ihmisen kehityksen aivoissa, eli 15-vuotiaana aloittanut jää ikäänkuin sille tasolle ja sitten kuivuttuaan esim. 26 vuotiaana, hän olisi henkisesti vielä 15-vuotiaan tasolla? Onko tuo noin?
Se selittäisi todella paljon myös tuota käytöstä kuivilla olon jälkeen.

Mä kyllä koin että se tyttö teki todella huonoja päätöksiä sen katkon jälkeen, tiesi mitä tapahtuu jos valitsee niin, joten en osaa sääliä häntä.
Toisaaltaan, mutta toisaaltaan kai on ihan tieteellisestikkin todistettu, että 15- vuotias ei ole kykeneväinen varsinaisesti ymmärtämään syy- seuraus- suhdetta pitkällä aikavälillä.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
fioll
Jotain olis pitänyt tehdä 20 vuotta sitten.

Ja kyllä, ihmisellä on vastuu itsestään, mutta tuon ikäisen on vaikea ottaa sitä "vastuuta" kun ei se tiedä, mikä se on. Eikä se tiedä minkään muunlaisesta elämästä mitään. Kuten dokkarista näit, tuo tyttö on täysin irrallinen.

Se, mikä mun mielestä meni päin seiniä, oli se, että se jäi himaan lojumaan vieroituksen jälkeen. Se, oli pahin virhe. Sen jälkeen sille olisi vielä pitänyt keksiä jokin koulutus, joka sitä kiinnostaa, kenties harrastus, jossa se olisi hyvä. Potkia vielä hiukan laitoksen ulkopuolella normaalin elämän pariin.
Kuntoutuminen sellaiselle, jolla on käsitys normaalista on varmasti helpompaa, kuin sellaiselle, joka ei ole normaalia koskaan kokenut.
Ihmettelin samaa katsoessani dokkaria, mutta ärsytti kun tuota hoitopuolta näytettiin niin rajallisesti, ei oikeasti saanut mitään kuvaa mitä hoitoa olisi oikeasti ollut saatavilla.

Mä jotenkin naiivisti ajattelin, ehkä johtuen niistä amerikkalaisista relitysarjoista, että katkolle mentäessä siitä alkaa sellainen hoitopolku tavallaan. Ensin katko, sitten jonnekin toiseen hoitolaitokseen käsittelemään henkistä puolta ja sopeutumaan pikkuhiljaa tavalliseen elämään, työssäkäyntiin, opiskeluun jne.
Ja sitten vasta lopulta takaisin kokonaan elämään ja silloinkin vahva tulevaisuudensuunnitelma valmiina.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
aaapeee
Jotain olis pitänyt tehdä 20 vuotta sitten.

Ja kyllä, ihmisellä on vastuu itsestään, mutta tuon ikäisen on vaikea ottaa sitä "vastuuta" kun ei se tiedä, mikä se on. Eikä se tiedä minkään muunlaisesta elämästä mitään. Kuten dokkarista näit, tuo tyttö on täysin irrallinen.

Se, mikä mun mielestä meni päin seiniä, oli se, että se jäi himaan lojumaan vieroituksen jälkeen. Se, oli pahin virhe. Sen jälkeen sille olisi vielä pitänyt keksiä jokin koulutus, joka sitä kiinnostaa, kenties harrastus, jossa se olisi hyvä. Potkia vielä hiukan laitoksen ulkopuolella normaalin elämän pariin.
Kuntoutuminen sellaiselle, jolla on käsitys normaalista on varmasti helpompaa, kuin sellaiselle, joka ei ole normaalia koskaan kokenut.
Olen samaa mieltä, tyttö jätettiin "lojumaan". Kaikkea dokumentissa ei kuitenkaan kerrottu, kuvatut pätkät oli vuoden varrella otettuja yksittäisiä päiviä.

Asioille olisi pitänyt tehdä jotain jo kauan sitten, siitä olen samaa mieltä. Mutta mistä tiedämme vaikka olisikin.

Huostassahan tyttö oli jo lapsena, en tiedä millaiset tukikuviot takana mutta luulisi että jotenkin on puututtu jos jo 10-11 vuotiaana alkaa alkoholi maistumaan.

Toisaalta mietin, että saako tyttö terapiaa?
Itse en usko siihen, että yksiselitteisesti narkkarilla on se HUUME tai alkoholistilla ALKO-ongelma. Uskon, että siinä on aina takana jotain muuta. Jotain, mikä pistää vetämään. Toki on tärkeää saada ihminen kuiville, ja niitä henkisiä lukkoja ei kamapäissään varmasti auki saa.

Mutta katkaisujakson jälkeen joku tiivis terapia .. en tiedä.
Tosiasia kuitenkin on että tällä tytöllä on ollut varmasti psyykkisesti vaikeaa jo ihan pienestä ja SITÄ on vaikea lähteä korjaamaan :/
 
fioll
Toisaaltaan, mutta toisaaltaan kai on ihan tieteellisestikkin todistettu, että 15- vuotias ei ole kykeneväinen varsinaisesti ymmärtämään syy- seuraus- suhdetta pitkällä aikavälillä.
Joo, mutta tässä tapauksessa nyt ei ollut ihan tavan 15v:n tasolla, hänhän oli kuitenkin saanut apua ammattilaisilta useammankin kertaa ja nähnyt viereltä miten kavereita menee, joten siitä ei johdu ettei ymmärtäisi tekonsa seurauksia.

Ja kyllähän hän muistaakseni itsekin sanoi jossain vaiheessa siinä dokkarissa, että voisi vetää mutta sitten olisi asiat taas päin helvettiä. Eli tietää kyllä.
 
PulloSorsa
Me Naisissa on että 13-vuotiaana alkoi käyttämään alkoholia.
15-vuotiaana viinaa ja pillereitä sekaisin.
Sitten tuli subutex, piri jne.

"- Olin aina ihaillut äitiä. Musta oli siisitä, että se käytti huumeita. Se oli erilainen kuin muut äidit, Pinja kertoo."

Carita - äiti antoi itse 4 lastaan huostaan kun alkoi 24-vuotiaana vetämään huumeita.
Olisi saanut tavata lapsiaan mutta oli niin sekaisin ettei muistanut tai kyennyt.

Dokumentissa näkyi aika rauhallinen tytär. Haastattelusta saa kuvan äkkipikaisesta ja hermostuneesta tytöstä (kun tekee mieli vetää).
 
Joo, mutta tässä tapauksessa nyt ei ollut ihan tavan 15v:n tasolla, hänhän oli kuitenkin saanut apua ammattilaisilta useammankin kertaa ja nähnyt viereltä miten kavereita menee, joten siitä ei johdu ettei ymmärtäisi tekonsa seurauksia.

Ja kyllähän hän muistaakseni itsekin sanoi jossain vaiheessa siinä dokkarissa, että voisi vetää mutta sitten olisi asiat taas päin helvettiä. Eli tietää kyllä.
Niin, 15- vuotias on aina kuolematon omasta mielestään. Vaikka vierellä tapahtusi mitä, se ei koske itseä.

Ja siis joo, kyllä 15- vuotias ymmärtää syy- seuraus suhteita, mutta se ei pysty ajattelemaan asioita kuitenkaan kovin kauaskantoisesti. Tai jotkut tosi fiksut ehkä pystyy, mutta suurin osa ei. Siksi teinit onkin... ääliöitä :)
 
Olen samaa mieltä, tyttö jätettiin "lojumaan". Kaikkea dokumentissa ei kuitenkaan kerrottu, kuvatut pätkät oli vuoden varrella otettuja yksittäisiä päiviä.

Asioille olisi pitänyt tehdä jotain jo kauan sitten, siitä olen samaa mieltä. Mutta mistä tiedämme vaikka olisikin.

Huostassahan tyttö oli jo lapsena, en tiedä millaiset tukikuviot takana mutta luulisi että jotenkin on puututtu jos jo 10-11 vuotiaana alkaa alkoholi maistumaan.

Toisaalta mietin, että saako tyttö terapiaa?
Itse en usko siihen, että yksiselitteisesti narkkarilla on se HUUME tai alkoholistilla ALKO-ongelma. Uskon, että siinä on aina takana jotain muuta. Jotain, mikä pistää vetämään. Toki on tärkeää saada ihminen kuiville, ja niitä henkisiä lukkoja ei kamapäissään varmasti auki saa.

Mutta katkaisujakson jälkeen joku tiivis terapia .. en tiedä.
Tosiasia kuitenkin on että tällä tytöllä on ollut varmasti psyykkisesti vaikeaa jo ihan pienestä ja SITÄ on vaikea lähteä korjaamaan :/
Jos asioille olisi tehty jotain, nuo lapset olisi varmaan otettu huostaan 10 vuotta aiemmin. Tollanen raju huumeongelma ei kehity kuukaudessa.
 
Stalkkaaja
FB:stä äkkiä kyttäiltynä näköjään parisuhteet vaihtuu ja ei taida olla tyttö ainakaan selvinpäin :( tosin en ole mikään alan asiantuntija mutta silmät ei ole "selvän näköiset".

Ja sen kaverilla (nainen), kenen kans veti piriä dokkarissa on näköjään lapsi... :/

Se poika, kenen kanssa asui katkolta päästyään on näköjään töissä ja ihan fiksun näköinen kuvissa :)
 
Yritin vähän katsoa, mutta söin just enkä pysty syömään, jos katsoo jotain noin ällöttävää.
Ei mua suoraan sanoen kauheasti kiinnostanutkaan, vaikutti tylsältä - ja ällöltä.
Nähnyt kuitenkin vierestä narkkarien elämää, niin ei sillä tavalla ole mielenkiintoa seurata randomeiden toilailuja telkkarista.

Haastattelun luin lehdestä ja sen mukaan toi Pinja on otettu huostaan vasta 7-vuotiaana, eli ei alle kouluikäisenä, kuten joku tässä ketjussa väitti.
Lisäksi Pinjan äiti aloitti huumeiden käytön vasta reilusti yli parikymppisenä, eli Pinja ei ole elänyt narkkarin kanssa varhaislapsuuttaan.

Ikävä sanoa, mutta hänestä tuskin tulee ikinä mitään. Positiivista tosin, ettei ole lapsia tehnyt eikä kuulemma haluakaan, eli kierre ei enää hänestä jatku.
Itse ihmettelin lähinnä sitä, miten pirinisti voi olla noin lihava....
 

Yhteistyössä