Onko jotain hyviä vinkkejä 1,5 v pepun pesemiseen?

  • Viestiketjun aloittaja "Kukka"
  • Ensimmäinen viesti
"Kukka"
Alkaa olla jo aika hankalaa kun meillä ei ole kuin "normaalikokoinen" lavuaari jossa hana vie paljon tilaa ja lapsella pituutta ja painoa on kertynyt. Koko vessan lattia on aina märkä ja hankala pitää lasta toisella kädellä ja toisella pestä. Toisaalta tuntuu työläältä viedä aina kakan jälkeen suihkuunkaan pesulle :/

Onko siis jotain hyviksi havaittuja kikkakolmosia peppupesuihin?
 
jaa jaa juu
Oeln pahoillani etten osaa neuvoa, sillä meillä tuon ikäiset ovat pottaan tehneet tarpeensa. peppu pyyhkeillä puhdistaisin päivällä ja iltaisin suihkussa. Olisko toimiva?
 
Pottailua mäkin ehdottaisin. Mutta niihin kertoihin se ei tietenkään auta, kun kakka on tullut vaikkapa kesken unien.

Tuolloin turvautuisin kyllä sitten niihin "peppupuhdistyspyheisiin" jos olisi sellainen hetki, ettei ehdi viemään lasta suihkuun ja samalla siis hoitamaan lapsen pesun kaikenkaikkiaan...siinä samassa kun se näppärästi menisi. Jos lapsi siis kakkaa lähinnä 1 x pvä eikä 10 x pvä.
 
"Kukka"
Tosiaan kun ei ole mitenkään säännöllistä tuo kakan tuleminen ja usein on vaipassa herätessä tai sitten alkaa pusertaa kesken syömisen (ei siis minkään tietyn ruokailun yhteydessä) niin se kakka on vaipassa ennen kun ehditään potalle. Ei tuolta kyllä yleensä tule kuin 1-2 kertaa päivässä kakat.

Pottailu on vasta siinä vaiheessa muutenkin, että istuu sillointällöin kun saa usein kamalat itkuraivarit jos pitäisi potalla istua. Joskus menee istumaan kyllä omatoimisesti mutta aika harvoin ja silloin on tietysti housut ja vaippa.
 
"kahden äiti"
Me pestään käsisuihkulla kun lapsi istuu pöntöllä. Nojaa eteenpäin ja pitää kiinni vanhemman jalasta tai nojaa pyykkiämpäriin.

Meillä poika alkoi käydä potalla vasta 3-vuotiaana, joten lavuaarissa pesu olis ollut ihan mahdotonta.
 
"Cream"
Meillä tehdään aamu- ja iltapyllypesut 2,5vuotiaalle aina lavuaarissa
(paitsi jos käydään suihkussa).
En osaa kuvitella miksei tuo ap:llä onnistu,
siis rimpuileeko lapsi niin kovasti vai mikä ihme siinä mättää?
 
aga
Minäkin pesen hoitolasteni peput siten, että he istuvat pöntöllä ilman pöntönsupistajaa ja lapsi pitää jalastani kiinni. Ei tarvitse edes käsiä käyttää pesuun vaan suihkulla tulee puhdasta. 1-vuotiaasta alkaen sujuu oikein hyvin näin.
 
[QUOTE="Cream";30272303]Meillä tehdään aamu- ja iltapyllypesut 2,5vuotiaalle aina lavuaarissa
(paitsi jos käydään suihkussa).
En osaa kuvitella miksei tuo ap:llä onnistu,
siis rimpuileeko lapsi niin kovasti vai mikä ihme siinä mättää?[/QUOTE]

Lapsia ja aikuisia on eri kokoisia. Joku aikuinen on 150+ cm ja hädin tuskin 45 kg, kun toinen on 190 cm ja 100 kg. Samoin joku 2,5-vuotias voi olla 85 cm ja 12 kg, kun toinen on 100 cm ja 20 kg. Ymmärrän siis ihan hyvin, että kaikilla ei samat tavat toimi.

Joo mutta itse kysymykseen: Ehdotan tuota pytyllä pesemistä. Alkuun voi tuntua pelottavalta mutta sekä lapsi että vanhempi tottuu siihen kyllä nopsaan. Käskee lasta ottamaan vanhemman jalasta kiinni. Jos kovin pelokas/pieni lapsi, niin supistaja voi helpottaa hommaa. :)
 
[QUOTE="Cream";30272303]Meillä tehdään aamu- ja iltapyllypesut 2,5vuotiaalle aina lavuaarissa
(paitsi jos käydään suihkussa).
En osaa kuvitella miksei tuo ap:llä onnistu,
siis rimpuileeko lapsi niin kovasti vai mikä ihme siinä mättää?[/QUOTE]

Ap vissiin kertoi altaan olevan hanan vuoksi ahdas.

Mulla on täysi työ pitää juuri 1v täyttänyttä pyllypesulla käsienpesualtaalla. Lapsi on kyllä paikoillaan, allaskin on iso jne. Mutta mulla on selkä melko pahasti hajalla, eikä sen kanssa juuri nyt oikein nostoja tehdä.

Seuraavalla kerralla meinaan testata tuota pönttötekniikkaa. Nosto siinäkin tulee, mutta pienempi. Jos vaikka sitä kautta se olisi vähän helpompi :)
 
Ap vissiin kertoi altaan olevan hanan vuoksi ahdas.

Mulla on täysi työ pitää juuri 1v täyttänyttä pyllypesulla käsienpesualtaalla. Lapsi on kyllä paikoillaan, allaskin on iso jne. Mutta mulla on selkä melko pahasti hajalla, eikä sen kanssa juuri nyt oikein nostoja tehdä.

Seuraavalla kerralla meinaan testata tuota pönttötekniikkaa. Nosto siinäkin tulee, mutta pienempi. Jos vaikka sitä kautta se olisi vähän helpompi :)
Suosittelen lämpimästi. Onnistui kohtuullisesti raskausaikana iskiasvaivan kanssa. Ja isommilla lapsilla jää nosto pois, kun osaavat kiivetä itse pytylle. :)
 
  • Tykkää
Reactions: chef
jaa jaa juu
Ja mun pitää oikeesti ihmetellä miten pitkälle ihmiset lykkäätte pottailua. Miksi? Laiskuutta? Sitten tulee tuollaisia ongelmia, miten pestä kakat.... niihin vaippoihin menee kohtuuttomasti rahaa tai vastaavasti pesuvaipoihin energiaa pyykkäämiseen.
 
vierass
Ja mun pitää oikeesti ihmetellä miten pitkälle ihmiset lykkäätte pottailua. Miksi? Laiskuutta? Sitten tulee tuollaisia ongelmia, miten pestä kakat.... niihin vaippoihin menee kohtuuttomasti rahaa tai vastaavasti pesuvaipoihin energiaa pyykkäämiseen.
Mulla on kolmevuotias, joka teki jo ikuisuus sitten pissat aina pottaan ja on nyt tehnyt jo pitkään pönttöön. Mutta kakkaa ei suostu tekemään muualle kuin vaippaan. Olen suostutellut, mutta en painostanut, koska en usko sen tilannetta helpottavan. Todellakin haluaisin, ettei tarvitsisi vaippaa laittaa ja peppua sitten pestä, mutta minkäs teet. Vaipan voin tietenkin jättää laittamatta, mutta sitten pidättelee ja saa ummetuksen. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin omasi.
 
Ja mun pitää oikeesti ihmetellä miten pitkälle ihmiset lykkäätte pottailua. Miksi? Laiskuutta? Sitten tulee tuollaisia ongelmia, miten pestä kakat.... niihin vaippoihin menee kohtuuttomasti rahaa tai vastaavasti pesuvaipoihin energiaa pyykkäämiseen.
Juu pitkälle on esikoisen kanssa lykätty, kun täytti jo neljä eikä vieläkään ole käynyt potalla. :O
 
jaa jaa juu
Niin mutta siis tarkoitan että miksi lykätä niin pitkälle että oppii kävelemään, ei suostu pysymään tai ylipäätään oppii tajuamaan pidättämisen? eliit potalla ummettaa? Siis ennemmin totutatte kakkaamaan vaippaan... Tiedän jo ihan omista lapsistani että kaikki ovat erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin.
 
Niin mutta siis tarkoitan että miksi lykätä niin pitkälle että oppii kävelemään, ei suostu pysymään tai ylipäätään oppii tajuamaan pidättämisen? eliit potalla ummettaa? Siis ennemmin totutatte kakkaamaan vaippaan... Tiedän jo ihan omista lapsistani että kaikki ovat erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin.
Esikoinen käveli tuetta 8 kk iässä ja keskimmäinen 10,5 kk iässä. Aika harva lapsi tuossa iässä on vaipaton. :whistle:
 
Niin mutta siis tarkoitan että miksi lykätä niin pitkälle että oppii kävelemään, ei suostu pysymään tai ylipäätään oppii tajuamaan pidättämisen? eliit potalla ummettaa? Siis ennemmin totutatte kakkaamaan vaippaan... Tiedän jo ihan omista lapsistani että kaikki ovat erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin.
Tiedät lasten olevan erilaisia ja ihmettelet miksi joku ei kakkaa pottaan jo aivan pienenä ja hui kauheaa, peräti 1,5v taaperona vielä kakkaa vaippaan...just. mitä tekisit lapselle joka ei ymmärrä potan päälle ja tekee sitten vaikka pitkin lattiaa tai panttaa vaipatta? Mutta ei pottaan tee mitään?
 
Meillä menee esikoisenkin vahinkokakan pesu lavuaarissa, on kuitenkin melkein metrin pitkä ja painaa 15kg :D Itekkin oon vaan 161cm ja se hintelä 45kg, mistä joku aiemmin kirjoitti. En koe hankalaksi, vaikka hana onkin lähellä. Ja esikoinenkin on 1,5v asti tehnyt kakat pönttöön, kaksi vuotiasta kuopusta pesen vieläkin kun ei oo mitään mielenkiintoa pönttöön/pottaan.

Saa muuten enemmän pesutilaa kun lapsella on jalat enemmän levällään.
 
jaa jaa juu
En mä tiedä olisin tehnyt, koska meillä muksujen potatus aloitettu 6 kk ikäisenä viimeistään. Mikä sen luonnollisempaa pottailla hoitopöydällä vaipanvaihdon yhteydessä? ottaa ilmakylpyjä ja kökkiä potalla. Tutui vaan jotenkin kummalta etten olisi käyttänyt pottaa, sillä lapset pissineet kun avaa vaipan ja ilma kylpyilee. Hyvin ovat oivaltaneet jo nuorina idean. Ja ei se tarkoita kuivaksi opettelua se on on aivan eri asia. Ennemminkin meillä lapset 1 v ikäisinä pantanneet kakkaa jos vaippaa olis pitänyt äheltää.
 

Yhteistyössä