4kk vauva parahtaa itkuun vähän väliä kesken päikkäreitten...miksi??

  • Viestiketjun aloittaja "Liinus"
  • Ensimmäinen viesti
"Liinus"
Allergioita en osaa epäillä koska yöt nukkuu hyvin ja samoin aina ekan 45 min päikkäreitä. Yksillä päikkäreillä yritän saada aina jatkamaan vielä unia ja usein jatkaakin vaunujen keinutuksella, mutta jos nukkuu siitä tunnin, itkeskelee usein viisikin kertaa...joskus unissaan ja joskus herää ja taas keinuttelen. Yöt nukkuu ok, tosin niihinkin mahtuu levoton unijakso aamuyöhön kun heiluttelee päätä puolelta toiselle ja inahtelee.

Onko tämä ihan tavallista vauvoille vai mistähän voi johtua??
 
"Mariska"
ainakin meillä molemmat on tehneet sitä, että itkee unissaan ja heiluttamalla saattaa saada unet jatkumaan. Ilmeisesti vauvoilla unijakso on sen 45-50min, minkä jälkeen helposti havahtuvat. Muutenkin herkkäunisia kyllä olleet meillä vauvat..

Esikoinen alkoi nukkua kunnolla vasta joskus 10-11kk iässä, tää toinen on vasta 3kk mutta heräilee helposti päikkäreiltä ja usein joutuu moneen otteeseen heiluttelemaan kun itkeskelee vaunuissa. Autokaukalossa tuntuu nukkumaan usein parhaiten.
 
"Liinus"
[QUOTE="Mariska";30274704]ainakin meillä molemmat on tehneet sitä, että itkee unissaan ja heiluttamalla saattaa saada unet jatkumaan. Ilmeisesti vauvoilla unijakso on sen 45-50min, minkä jälkeen helposti havahtuvat. Muutenkin herkkäunisia kyllä olleet meillä vauvat..

Esikoinen alkoi nukkua kunnolla vasta joskus 10-11kk iässä, tää toinen on vasta 3kk mutta heräilee helposti päikkäreiltä ja usein joutuu moneen otteeseen heiluttelemaan kun itkeskelee vaunuissa. Autokaukalossa tuntuu nukkumaan usein parhaiten.[/QUOTE]

Kiitos sulle kommentista! Meillä oli kanssa esikoisella samaa, mutta muistelen että keinuttelun jälkeen nukkui minkä nukkui eikä niin kauheasti itkeskellyt. Mietityttää vaan että miksi vauva itkee vähän väliä, usein ei edes avaa silmiään, mutta itkee ha kun vähän vaunuja heijaan niin helpottaa. Tosin nyt kun mietin niin näinhän on ollut aina, ihan pienenä vaan heräsi monesti 1-2 min kuluttua nukahtamisest ja vaunuissakim koko ajan, ei nukkunut edes sitä 45 min, että tämähän on edistystä :D
 
vieras...
Mulla molemmilla lapsilla on mennyt unet levottomammiksi 4-5kk iässä. Olen omien kohdalla tulkinnut se niin, että tuossa on joku aktiivisempi kehitysvaihe, pää käy ylikierroksilla, ja kevyen unen vaiheessa tarvitsee aiempaa herkemmin aikuisen apua rauhoittumiseen. Kääntymiset, liikkumiset, jokeltelut, ymmärrys omasta erillisyydestä, vaikka ei päälle näkyisi niin päässä pyörii.

Muit vinkkejä ei ole, kuin kärsivällisyys. Esikoisella helpotti 8kk iässä (eli alkoi selvitä unisyklin vaihdosta ja syvään uneen siirtymisestä itse), kuopuksella 6kk.
 
"Liinus"
Mulla molemmilla lapsilla on mennyt unet levottomammiksi 4-5kk iässä. Olen omien kohdalla tulkinnut se niin, että tuossa on joku aktiivisempi kehitysvaihe, pää käy ylikierroksilla, ja kevyen unen vaiheessa tarvitsee aiempaa herkemmin aikuisen apua rauhoittumiseen. Kääntymiset, liikkumiset, jokeltelut, ymmärrys omasta erillisyydestä, vaikka ei päälle näkyisi niin päässä pyörii.

Muit vinkkejä ei ole, kuin kärsivällisyys. Esikoisella helpotti 8kk iässä (eli alkoi selvitä unisyklin vaihdosta ja syvään uneen siirtymisestä itse), kuopuksella 6kk.
Joo sehän voi kyllä hyvinkim näin olla! Toivottavasti meilläkin tämä helpottuisi ajan kanssa. Kiitos sullekin kommentistasi! :)
 
sori, jos vastaan samaa, jos joku muu, en vaan jaksanu lukea toisten kommentteja.

lapsillahan on yleensä se ensimmäinen unijakso sen 40-45min, sitten se uni käväisee ikäänkuin enemmän pinnassa. jotkut vauvat vaipuu siitä takaisin itsekseen syvemmän unen vaiheeseen, toisen taas käväisee ns vähä liikaa pinnassa, ja heräävät rääkymään, niin että pitää uusiksi heijata vaunuissa uneen tms. sitten unen luulisi taas jatkuvan ihan ok, kun tulee siis se syvempi vaihe. jotain tällaista muistan lukeneeni, tuttavapiirissä samaa jonkin verran, ja oma tyttö teki tätä kuin kello aina pienempänä :)
 

Yhteistyössä