Tulkatkaa mulle nämä kohdat työehtosopumuksesta.

  • Viestiketjun aloittaja urpå
  • Ensimmäinen viesti
urpå
12. Sunnuntaina tai muuna kirkollisena juhlapäivänä sekä itsenäisyys- ja vapunpäivnä tehdystä työstä maksetaan lisäksi sunnuntaityökorotuksena yksinkertaista tuntipalkkaa vastaava korvaus joko rahana tai sovittaessa palkallisena vapaa-aikana elle 3. kohdan mukaisesti muuta ole sovittu.

3. Työn tapahtuessa retkillä, leireillä, tapahtumissa tai vastaavissa olosuhteissa voivat
työnantaja ja työntekijä sopia työajan ja työaikakorvausten määräytymisestä tämän
työehtosopimuksen määräyksistä poiketen. Tällöin tulee ennen ko. työ tehtävää laatia ohjeellinen työaikasuunnitelma, josta ilmenee työajaksi arvioitu aika ja mahdollinen varallaoloaika. Sovittava työaikakorvaus kattaa myös sunnuntaityöstä kuuluvan korotuksen.
 
viera.s
Mitäs tässä oli epäselvää? Siis sunnuntaina ja pyhäpäivinä saa tuplapalkan. Mahdollisia ilta- yms. lisiä ei kuitenkaan saa tuplana, vaan ainoastaan kertaalleen. Vapaana sunnuntaityö voidaan korvata siten, että jos on vaikka sen 8/7,5 tuntia töissä, saa ajalta vain normaalin palkan mutta lisäksi ylimääräisen vapaapäivän.

3. kohta tarkoittaa sitä, että mainituissa olosuhteissa tästä voidaan poiketa eli käytännössä alentaa tai poistaa pyhälisä, jos työntekijä siihen suostuu.
 
"jaahas"
Sunnuntaista ja pyhistä saat tuplapalkan tai vastaavan vapaan.
Retkillä tms olosuhteissa ollessa sulle pitää ennakkoon sopia, mikä siellä on työaikaa, varallaolo aikaa ja mikä vapaata. Että vaikka yövyt siellä leirillä tms niin et saa koko ajalta palkkaa. Vaan työvuosoksi sovitulta ajlta ja siltä ajalta sitten sunnuntaina tuplapalkan. Näin mä ton ymmärrän.
 
"jaahas"
Sunnuntaista ja pyhistä saat tuplapalkan tai vastaavan vapaan.
Retkillä tms olosuhteissa ollessa sulle pitää ennakkoon sopia, mikä siellä on työaikaa, varallaolo aikaa ja mikä vapaata. Että vaikka yövyt siellä leirillä tms niin et saa koko ajalta palkkaa. Vaan työvuosoksi sovitulta jalta ja siltä ajalta sitten sunnuntaina tuplapalkan. Näin mä ton ymmärrän.
 
urpå
Pomo kun ei meinaa antaa sunnuntain tehdystä ( 8 h) työstä kuin yhden vapaapäivän. Mutta minun mielestä tuossa selkeästi sanotaan, että siitä pitäisi tulla kaksi.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja urpå;30275659:
Pomo kun ei meinaa antaa sunnuntain tehdystä ( 8 h) työstä kuin yhden vapaapäivän. Mutta minun mielestä tuossa selkeästi sanotaan, että siitä pitäisi tulla kaksi.
Saitko kuitenkin normaalin palkan sunnuntaina tehdystä työstä? Jos sait, pomosi on oikeassa. Muutenhan sinä saisit peräti kolminkertaisen korvauksen sunnuntaityöstä, eikä sellaista TES:ssa luvata.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja urpå;30275698:
En saanut. Mulla on normaali työaika arkisin klo 8-16. Tämä yksi sunnuntai oli poikkeus ja sain ihan normaalin kk-palkan.
Oliko tilanne 3. kohdassa mainittu? Vaikka eipä sillä ole merkitystä, jos työantaja vasta jälkikäteen koittaa siihen vedota, sillä poikkeus on mahdollinen vain erikseen sovittaessa.
 
"Malla"
Eli sait normaalin palkan tuolta sunnuntailta ja lisäksi sen vapaapäivän. Oikeinhan se sitten on. Jos olisit saanut rahana korvauksen sunnuntaista olisit saanut yhden päivän lisän normaaliin kuukausipalkkaan mutta ei siihen sitten enää sitä vapaapäivää päälle kuulu koska silloin olis kyse kaksinkertaisesta korvauksesta eikä yksinkertaisesta.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja urpå;30275764:
Sain siis sen saman kuukausipalkan, minkä aina saan, ilman sunnuntaitöitä.
Teitkö siis kyseissä kuukaudessa yhden ylimääräisen työpäivän (tuo su) vai olitko vapaalla päivän jolloin sinulla normaalisti olisi ollut töitä ja sitten tuon sunnnuntain töissä?
 
vierass
Tapana on ilmeisesti sitten korvata tapahtumassa tapahtuva työ yhdellä arkivapaalla. Olis kannattanut ottaa puheeksi etukäteen. Voit tietenkin vielä palkanlaskijaltasi varmistaa.
 
urpå
No eikös tes sano selvästi, että korvauksesta pitää sopia ennen työn suorittamista tai muuten korvaus on tesin munainen eli kaksinkertainen. Eihän se voi olla vaan tapa josta ei työntekijää ennalta infota.
 

Yhteistyössä