Säästättekö esikoisen kenkiä sisaruksille?

  • Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti
esikon äiti
esikko on vasta 2 v, joten kengät vaihtuu uusiin nopeaan tahtiin ja jäävät melko vähälle käytölle. Toinen lapsi syntyy meille ensi keväänä. Olen kyllä lukenut joskus että lapselle pitäisi aina ostaa uudet kengät, mutta tekeekö kaikki oikeasti niin? Tässä mietin vienkö esikon kengät kirppikselle vai säästänkö seuraavalle... Kengät on kuitenkin vielä niin siistejä eivätkä näytä linttaan astutuilta tms... kuitenkin jonkin verran merkittävä rahallinen säästö noistakin tulisi, jos ei tarttis seuraavalle ostaa 5-10 uutta kenkäparia/vuosi.
 
näin minä ajattelen
Minä säästäisin. Lapsi tarvitsee yleensä myös varakengät. Voit ostaa uudet kengät varsinaisiksi käyttökengiksi nuoremmalle, joten hänellä on yleensä uudet hyvät kengät jalassa, mutta jos ne sattuvat olemaan vaikka märät, voi laittaa sisaruksen vanhat.

Täysin ilman kakkoskenkiä on vaikea pärjätä, niitä joskus kuitenkin tarvitsee, mutta jos pitää varsinaiset ja varakengät erikseen, tulee varakengille niin vähän käyttökertoja, että ne tuskin mitenkään voivat pilata jalkoja.

Toinen syy omien kenkien ostoon on, että lastenkin jalat ovat hyvin eri mallisia. Eli voi olla, että esikoisen kengät eivät istukaan hyvin toiselle. Meillä esikoisella oli sen mallinen jalka, että ekat vuodet oli todella vaikea löytää kenkiä, kun tarvitsi niin korkean ja leveän lestin. Jos olisi ollut toinen lapsi ja "tavalliset" kengät valmiina, ei olisi voinut kuitenkaan käyttää. Saa nähdä miten käy toisen lapsen kanssa, ovatko esikoisen kengät taas hänelle liian leveitä.
 
tytön ja pojan äiti
Mihin aikaan vuodesta esikoinen on syntynyt?
Itse olen säästänyt ja laittanu kiertoon vasta kun näen tuleeko käyttöön vai ei,eli onko Kuopuksen jalka samankokoinen kun erikoisen esim ekana talvena. Meillä ei ole suunnitelmissa enempää lapsia joten Kuopuksen kasvaessa laitan kaiken pois.
 
esikon äiti
Seuraavan lapsen jalan mallia ei tietenkään voi ennustaa, mutta sit jos eivät sovi niin sitten toimitaan sen mukaan. Mutta että kannattaako niitä kuitenkaan sitten näin etukäteen myydä pois, kun voivat ihan hyvin sopia ja siinä säästää selvää rahaa. Kirppiksellähän käytetyistä popoista ei nyt juuri mitään takasin saa..
 
Kyllä meillä on kiertänyt pienemmälle.. Ollaan ostettu vain kahdet kengät uutena ja toiset niistä on jo pienet, joten käyttää nytkin siskonsa vanhoja. Ensi kesällekkin tulee jäämään sopivia, jos ei nyt hirveää vauhtia jalka kasva.
 
Kierrätys kunniaan
Kyllä on säästetty ja käytetty vanhoja kenkiä. Älytöntä ostaa koko ajan uusiakaan. On meillä kyllä esikoisellekin tullut sukulaisilta kierrätyskenkiä. Hullua olisi esim. kumppareita ostaa aina uutena, kun ei niissä kyllä lesti kävelemisestä muutu miksikään.
 
esikon äiti
Esikoinen on syntynyt syksyllä ja vauva syntyy keväällä. Eli tietty esim. talvikengät ei välttämättä mene. Syksy/kevätkengät taas varmaan sopii jompaan kumpaan kauteen. Sitä täytyy sitten kattoa ja kokeilla, minkäkokoinen ja mallinen jalka seuraavalla on.

Mutta siis ei automaattisesti ole paha, jos käyttää esikoisen kenkiä seuraavalla?
 
vierass
Meillä on lapset molemmat talvivauvoja ja kuopus on käyttänyt esikoisen kenkiä. Olen ostanut kalliita merkkejä (ecco, superfit) ja ovat säilyneet ihan hyvinä. Omille lapsille en käytettyjä kenkiä osta kumppareita lukuunottamatta, ne kun on aina yhtä tukemattomat. :)
Kuopukselle oon ostanut kyllä ensiaskelkengät ym. uusina mutta varakenkinä on ollut esikoisen kenkiä lisäksi. Varsinkaan pienen lapsen kengät ei hirveästi edes kulu, eri juttu sitten kun juoksee ja touhuaa päivät pitkät.
Ennemmin laadukkaat vähän käytetyt kengät kuin jotkut uudet marketin halpikset.
 
"esikoisen äiti"
Meillä on kyllä markettien halpakenkiä monet, koska ne on meidän lapsen jalalle parhaat. Ollaan kyllä ostettu esim. eccot ja vikingit, mutta ne lähti samantien kiertoon kun oli minusta hirveät painavat, joustamattomat kohlot. Siksi nykyään ostan ne mitkä tuntuu näyttävät parhaimmilta jalassa ja missä lapsi kävelee sujuvasti, merkistä viis.
 
vierass
[QUOTE="esikoisen äiti";30276618]Meillä on kyllä markettien halpakenkiä monet, koska ne on meidän lapsen jalalle parhaat. Ollaan kyllä ostettu esim. eccot ja vikingit, mutta ne lähti samantien kiertoon kun oli minusta hirveät painavat, joustamattomat kohlot. Siksi nykyään ostan ne mitkä tuntuu näyttävät parhaimmilta jalassa ja missä lapsi kävelee sujuvasti, merkistä viis.[/QUOTE]

Goreistako puhut? Eccon nahkakengät on ainakin tosi kevyet, samoin meillä oli ekoina talvikenkinä tosi kevyet ja hyvät superfitit. Tepsut fysioterapeutti tuomitsi turhan raskaiksi ja jäykiksi. Tarralliset kengät ei oo parhaat pienelle lapselle kun niitä on vaikeampi säätää hyvin.
 
esikon äiti
Goreistako puhut? Eccon nahkakengät on ainakin tosi kevyet, samoin meillä oli ekoina talvikenkinä tosi kevyet ja hyvät superfitit. Tepsut fysioterapeutti tuomitsi turhan raskaiksi ja jäykiksi. Tarralliset kengät ei oo parhaat pienelle lapselle kun niitä on vaikeampi säätää hyvin.
Joo Eccon nahkakengät oli ihan hirveät, nauhalliset. Ostettiin ne ekoiksi kengiksi kun myyjä puhui ympäri ja pelotteli jalan piloille menemisellä jos ostaa halvemmat. No, myin ne 3 päivän jälkeen pois ja ostin tilalle oikeasti kevyet ja joustavat cirafit. Toisen kerran hairahduin ostamaan vikingin goretex kengät, ne oli aikamoiset sementtipainot mukulan jalassa :D Pari kertaa niitä käytettiin, sit vaihdettiin johonkin toisiin jotka taas sattui olemaan halvemmat.

Nauhallisia meillä on pääsääntöisesti ollut, mutta nyt on yhdet tarralliset lenkkarit ja talveksi ostettiin tarralliset saapikkaat, koska lapsi on alkanut kiinnostumaan itse pukemisesta ja riisumisesta.
 
"hhh"
Säästin niin kauan kuin kengät vain pysyi kuosissaan. Tarkoittaen, että taapertajanakin vielä jäi kengät hyvään kuntoon suurimmaksi osaksi, mutta kyllä tuo 5v nyt kuluttaa ihan itse kenkänsä loppuun.. Ei enää tarvi säästellä kuin korkeintaan kumppareita
 
kengänkuluttajan äiti
Täällä ei todellakaan voi säästää kenkiä seuraavalle. Olen ostanut juuri kolme vuotta täyttäneelle pojalle jo kolmet kengät 4kkn sisään. Suurin syy taitaa kyllä olla potkupyöräilyssä, joka kuluttaa kengän kärkiä tosi paljon (reikä pottuvarpaan kohtaan).
 
Vierras
Säästän kyllä, kaikki kohtuullisen siistit. Potkupyöräilyssä käytetään halppiscrocseja enimmäkseen, niitä on monet menny puhki.

Vikingillä ja kavatilla on moni malli todella jäykkä ja painava, mutta osa taas tosi hyviä. Kyllähän niitä kenkiä oppii vääntelemään käsissään kun on muutaman vuoden ostanu. Ei silti varmaan noissa cirafin kengissä mitään vikaa oo. Aina sovitan kaupassa (vaikka se onkin monesti kiukuttelua) ja käsken lapsen juosta pitkin käytäviä kengät jalasaa niin nään että niillä on helppo liikkua eikä kenkä oo liian iso jne.
 

Yhteistyössä