Gluteenittomasta leipomisesta

  • Viestiketjun aloittaja "kokeilija"
  • Ensimmäinen viesti
"kokeilija"
Olen täältä monesti lukenut, että kun joku yrittää tehdä keliaakikkovieraalleen gluteenitonta leipää tai leivonnaisia, ne on yleensä hirveitä. Itselläni on nyt kokeilussa ruokavalio, jossa en syö gluteenipitoisia viljoja enkä hiivaa enkä sokeria, joten käytännössä valmistan gluteenitonta leipää esim. tattarista.
Olen tehnyt leivän vuoassa ja käyttänyt kohotukseen leivinjauhetta. Rakenteesta tuli hyvä psylliumjauheen avulla. Olen myös tehnyt pastaa tattarista.

Ei se niin vaikeaa ole loppujenlopuksi, enemmänkin tulee kalliiksi. Vai mitä mieltä olette? Onko ne keliaakikoille tehdyt leivät yms. aina järjestään pahoja? Itse kehtaisin näitä tarjota ihan ylpeydellä.
 
Itse kun sain tietää sairastavani keliakiaa 25 vuotiaana, kaikki maistui äärimmäisen pahalta, mutta niihin tottui nopeasti. Parempaa tulee itse tekemällä. Ja on vieläkin sellaisia leipiä, mitä en tykkää syödä. Syön enemmän niitä missä on erilaisia siemeniä ja fibrexkuitua.
 
"kokeilija"
Alkuperäinen kirjoittaja EiEnääTilaaMuille;30277013:
Itse kun sain tietää sairastavani keliakiaa 25 vuotiaana, kaikki maistui äärimmäisen pahalta, mutta niihin tottui nopeasti. Parempaa tulee itse tekemällä. Ja on vieläkin sellaisia leipiä, mitä en tykkää syödä. Syön enemmän niitä missä on erilaisia siemeniä ja fibrexkuitua.
Mä koin, että leivästä sai aika helposti hyvää. Siihen on helppo lisäillä mitä vain siemeniä. Käytän taikinassa kananmunaa, ehkä se auttaa. Pastaan tuli kummallinen koostumus, mutta uskoakseni tämä toinen erä on nyt parempi, koska psyllium teki paremman koostumuksen leipäänkin. Kosteus myös pysyy pidempään sen ansiosta, tattari tekee kaikesta muuten jotenkin kuivaa.
 
vieras..
Itse en kyllä vieraille leipää leivo. Tyttö välillä leiponut kaverinsa kanssa jolla keliakia. Ja tuntui kaverille maistuvan.
Makeita leivonnaisia oon leiponu ja hyvin on tuntunu maistuvan. Yleensä korvaan normaali ohjeesta vehnäjauhon gluteenittomalla jauhoseoksella. Mun vakio tarjottava keliaakikolle on täytekakku. Helppo tehdä gluteenittomana, käy kaikille ja ei tarvi olla montaa sorttia sit pöydässä.
 
vierass
Yleensä ne ensikokeilut on kamalia :D Etenkin jos yritetään leipoa jotain perinteistä leipää, kun noissa gluteenittomissa jauhoissa ei ole sitä tavallisen jauhon sitkoa. Taikinasta ei tule samanlaista ja sitten siitä yritetään tehdä samanmoista kuitenkin, lisäillään vähän jauhoja enemmän jne.
 
"kokeilija"
Yleensä ne ensikokeilut on kamalia :D Etenkin jos yritetään leipoa jotain perinteistä leipää, kun noissa gluteenittomissa jauhoissa ei ole sitä tavallisen jauhon sitkoa. Taikinasta ei tule samanlaista ja sitten siitä yritetään tehdä samanmoista kuitenkin, lisäillään vähän jauhoja enemmän jne.
Psyllium. Ostin sitä heti ekan kokeilun jälkeen. Oon tykännyt ihan tattarijauhosta. Tosin niistä pusseista pitäisi sitten aina lukea, ettei ole muiden viljojen jäämiä seassa, mutta en ole niistä välittänyt kun minun tapauksessa on vaan kyse siitä että haluan päästä eroon hiivasta.
 
vierass
IMun vakio tarjottava keliaakikolle on täytekakku. Helppo tehdä gluteenittomana, käy kaikille ja ei tarvi olla montaa sorttia sit pöydässä.
Sama täällä, muillekin vakioversiona on sellainen täytekakku, johon tulee 2 rkl vehnäjauhoja, ne on helppo korvata laittamalla sen verran enemmän kaakaojauhetta ja perunajauhoja, mitä tuossa ohjeessa on muutenkin, jos vieraissa on noita gluteenittomia tarvitsevia.
 

Yhteistyössä