Leivinuunihölmöilijä täällä taas

  • Viestiketjun aloittaja Aloitteleva paistaja
  • Ensimmäinen viesti
Aloitteleva paistaja
En löytänyt enää päivällä aloittamaani ketjua. Eli takka/leivinuuniyhdistelmällä olen sitten savustanut hieman ruokia, kun paistelin ennenkuin tuli oli uunista sammunut. Tänään pistin karjalanpaistin uuniin vasta tulen polttelun jälkeen, mutta poltin liian vähän ja lämpö oli vain reilun 100c. Nokkelana emäntänä sitten lämäytin vähäksi aikaa lisää tulta ja tosiaan, sen takiahan se uunivuoka mustuu :D Lämpöä oli jonkun aikaa sitten 200 ja nopeasti laski taas haudutuslämpöön. Kysymys kuuluukin, pilasinko nyt karjalanpaistin, jäiköhän savun maku liemeen tms? Luomulihat ja kaikki :( porkkanoitakin joukossa.. olen siis yrittänyt paistaa sitä jostain klo 11 asti :D Folio oli kyllä päällä.

Tästä ehdin nyt oppia sen, että niitä puita pitää laittaa sinne reilusti ja kunnon tulet, niin leivinuunikin lämpenee enemmän.
 
Aloitteleva paistaja
Eli se paisti oli siellä ensin matalassa lämmössä nelisen tuntia, sitten hetken kovemassa lämmössä ja nyt taas hautumassa.. heitänkö suoraan biojätteeseen? :(
 
vierass
Mun vanhemmilla on iso leivinuuni ja sitä pitää lämmittää KAUAN jos isomman satsin haluaa paistaa (esim. jouluna). En muista lisätäänkö niitä puitakin välillä mutta ainakin yks ihan täys pesällinen pitää polttaa. Hiilet toki ennen pois ennen kuin paistaa (ne on siinä samassa luukussa, ei siis oo kahta puolta kuten teillä).
 
vierass
Onko se paisti yhtään kypsynyt? Liian kuumassa se kuivuu, ei siitä välttämättä huono tuu. Ite en varmaan ois enää lisää lämmittänyt välillä. Laitathan sä pellin kiinni kun puut on palaneet?
 
Aloitteleva paistaja
Siis tämä malli on olevinaan sellainen, että tuo uunikin lämpenee. Ja pellit olen sentään älynnyt kiinni pistää :) Haudutuslämpö tuossa ainakin pysyy pitkään, en tiedä sitten saako miten helpolla sen n. 200 astetta pysymään?
 
Aloitteleva paistaja
Niin ja sen neljän tunnin 100 asteen jälkeen ei ollut paljoakaan kypsynyt, nyt osa lihoista on mureanpuoleisia. Vettä on ollut reilusti, että kuivamaan ei ole päässyt. Makupuolta lähinnä mietin :/
 
Aloitteleva paistaja
Aluksi en ilmeisesti tarpeeksi täyteen pistänyt, kun uudella lämmityksellä tänään huomasin, että hyvin täydellä pesällä ja isommilla puilla lämpökin nousi nopeasti. Sitkuttelin tähän asti siis turhan monella pienellä pesällisellä.. ei voi heti osata..
 
doh
Meillä on porukoilla sellainen jossa on takka alla ja leivinuuni päällä ja tosiaankin takan lämmittely on vaan fiilistelyä - jos aikoo jotain uunissa paistaa, niin se tuli on poltettava siellä uunissa.
 
"Kata81"
Itse käytän kolmatta vuotta ja vieläkin harjoittelen. Mut luulisin, et etenkin sellaisessa,missä ei leivinuunissa polteta tulta, on tärkeää että koko takka on kunnolla lämmin. Eli jos ruokaa meinaa siinä tehdä, on järkevää lämmitellä sitä tiheästi, eikä vain silloin,kun haluaa siinä ruokaa tehdä. Meillä poltetaan edellisenä päivänä takassa tulta ja ruuanlaitto/leivonta-aamuna leivinuunissa. Käytetyt puutkin ratkaisee, koivu antaa kipakimman lämmön :) vaikka välillä on aika säätämistä toi leivinuunilla pelailu,on se vaan niin mukavaa!
 
vieras..
Meillä on takka leivinuuni systeemi missä takka alla ja mini leivinuuni päällä. Lämmitetään takalla se leivinuuni (missä mittari) sinne 150-200 astetta. Ja kun tulet sammunu ja pellit kiinni lykätään ne lihat sinne. Saa olla päivän tai yön. Yleensä niin että aamupäivästä laitetaan lihat ja annetaan olla sen 6-8 tuntia, se lämpö sillon kyllä alle 200. . Tarvii nestettä ettei kuivu.
 
Aloitteleva paistaja
Joo, täytyy jatkossa heittääkin paisti pitemmäksi aikaa rauhassa muhimaan. Tuo välisavustaminen ei ehkä ollut hyvä idea.... Maistoin nyt lientä ja porkkanaa, savuhan siinä liemessä haiskahti mutta haittaakse? :D Muuten ehkä ihan sen makuista kuin pitääkin olla. Haisee nenääni oudolta vähän senkin takia, että otin karjalanpaisti lihoja eli porsasta, kun vuosien ajan olen tehnyt vain naudan palapaistista karjalanpaistiversion kun en yleensä possua syö.
 
Aloitteleva paistaja
[QUOTE="Kata81";30277878]Itse käytän kolmatta vuotta ja vieläkin harjoittelen. Mut luulisin, et etenkin sellaisessa,missä ei leivinuunissa polteta tulta, on tärkeää että koko takka on kunnolla lämmin. Eli jos ruokaa meinaa siinä tehdä, on järkevää lämmitellä sitä tiheästi, eikä vain silloin,kun haluaa siinä ruokaa tehdä. Meillä poltetaan edellisenä päivänä takassa tulta ja ruuanlaitto/leivonta-aamuna leivinuunissa. Käytetyt puutkin ratkaisee, koivu antaa kipakimman lämmön :) vaikka välillä on aika säätämistä toi leivinuunilla pelailu,on se vaan niin mukavaa![/QUOTE]

Sinähän se hidas olet :D Ei vaan, itse opettelen yhä kunnon riisipuuron tekemistäkin ja olen yrittänyt jo vuosia.. haaveilinkin, että jatkossa saisi herkulliset riisipuurot haudutettua yön yli uunissa. Täytyypä ottaa seuraavaksi testiin :) Kun kerta takkaa polttelen, niin tarkoitus olisi hyödyntää tuo leivinuunikin - kuluisi vähemmän sähköä kun ei tarvitsisi sähköuunia käyttää juuri ollenkaan ja samalla saisi lämpöä, eikä tarvitsisi säätää lämpöjä talossakaan ihan täysille talvella kun takkaa polttelee ja ruokaa paistelee.
 
Vierras
Sinähän se hidas olet :D Ei vaan, itse opettelen yhä kunnon riisipuuron tekemistäkin ja olen yrittänyt jo vuosia.. haaveilinkin, että jatkossa saisi herkulliset riisipuurot haudutettua yön yli uunissa. Täytyypä ottaa seuraavaksi testiin :) Kun kerta takkaa polttelen, niin tarkoitus olisi hyödyntää tuo leivinuunikin - kuluisi vähemmän sähköä kun ei tarvitsisi sähköuunia käyttää juuri ollenkaan ja samalla saisi lämpöä, eikä tarvitsisi säätää lämpöjä talossakaan ihan täysille talvella kun takkaa polttelee ja ruokaa paistelee.
Kai sie tiiät että se sähköuuni lämmittää keittiötä aivan yhtä hyvin kuin leininuunikin..? (Toki puut on monasti halvempia kuin se sähkö.)
 
Aloitteleva paistaja
Tämä takka hohkaa lämpöä useammankin vuorokauden + yläkertaan tulee lämpö myös, vaikka yläkerrassa ei olekaan takkaa, niin pelti pistetään sieltäkin auki ja kiinni.
 
Aloitteleva paistaja
Otin sen paistin nyt uunista ja on kyllä vuoan kanssa niin järkyttävän näköinen, etten tiedä onko kukaan mahtanut ikinä paistaa niin hirveän näköistä lopputulosta. Ihan uteliaisuuttani pistin nyt 125 asteisiin uuniin jo sen riisipuuron testiksi (kun maitopurkkikin oli menossa vanhaksi), että saas nähdä mitä on aamulla vastassa. Näytän ihan sissiltä kun kädet on mustana, mustia viivoja käsivarsissakin ja kannatti valkoinen paita päällä hoitaa tämä operaatio juu.. Pistäisin tähän kauhuksenne kuvan, jos se olisi helppo liittää kun otin kännykällä.
 

Yhteistyössä